Mikael_L
Man kan sammanfatta det med att under 2024 så hade elpriserna gått tillbaka till ungefär de priser som var åren innan nedstängningen av R2 och R1, men variationen mellan elområden hade ökat markant.
Men 2025 bröts den nedåtgående pristrenden, och priserna ökade, och nu under 2026 har den prisökningen accelererat.

Men så lågt pris som vi hade året efter att Ringhals 2 stängdes ner, det har vi inte alls synligt i dessa grafer, och ja, vi måste gå tillbaka mer än 15 år i tiden för att hitta lika låga elpriser (inflationsjusterat) som året efter att R2 stängdes ner.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Men det som fortfarande förvånar mig är - Var är solkraften denna sommar?
Förra och förrförra sommaren hade vi en stor mängd dagar med negativt elpris, eller noll...

Förklaringen brukade vara att det berodde på solkraften, då dessa extremt låga elpriser var mitt på dagarna, soliga dagar. En rimlig förklaring, jag köper den.

Men har en massa solcellsanläggningar rivits nu, då vi inte har några negativa elpriser denna sommar, inte ens nära nollpris heller, utan nästan alltid är det åtminstone 10 öre, och ofta över 20-30 öre - mitt på dagen soliga dagar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förra och förrförra sommaren hade vi en stor mängd dagar med negativt elpris, eller noll...

Förklaringen brukade vara att det berodde på solkraften, då dessa extremt låga elpriser var mitt på dagarna, soliga dagar. En rimlig förklaring, jag köper den.

Men har en massa solcellsanläggningar rivits nu, då vi inte har några negativa elpriser denna sommar, inte ens nära nollpris heller, utan nästan alltid är det åtminstone 10 öre, och ofta över 20-30 öre - mitt på dagen soliga dagar.
Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer här, men man har ändrat bidragen i Nederländerna och Tyskland. Man får inte längre betalt för att producera när elpriset är negativt. Lägg till detta också högt elbehov pga värme i Centraleuropa och att kärnkraften har längre uppehåll än planerat, samt att vattenkraften inte har överkapacitet denna sommar och du har svaret i den mixen av omständigheter.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Solelen producerar, men förbrukningen har ökat de dagar när AC-enheterna gått för fullt. Speciellt i länder söder om Sverige. Och det är därifrån den billiga elen importeras. Den svenska solelen är för lite för att påverka speciellt mycket.

Vi är lite tillbaka i gamla banor idag och imorn då elpris i SE3 ligger på ca 10 öre från morgon till kväll (17:30). Blir inte så bra betalt för solen. Men det är bra lönsamhet att spara elen från mitt på dagen och använda på kvällen då priser är 90 öre. 80 öre skillnad ger klirr i kassan.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer här, men man har ändrat bidragen i Nederländerna och Tyskland. Man får inte längre betalt för att producera när elpriset är negativt. Lägg till detta också högt elbehov pga värme i Centraleuropa och att kärnkraften har längre uppehåll än planerat, samt att vattenkraften inte har överkapacitet denna sommar och du har svaret i den mixen av omständigheter.
Dock borde priset gå ned till 0 i de länderna om det finns överproduktion. Och det skulle dra ned priset här också. Det har nog inte funnits någon överproduktion.

Vattenkraften lär inte pressa ned några priser. Dom har all anledning att hålla igen så mycket det går när priset är lågt.
Däremot lär högre elförbrukning än vanligt spela in.

D daVinci skrev:
Dock borde priset gå ned till 0 i de länderna om det finns överproduktion. Och det skulle dra ned priset här också. Det har nog inte funnits någon överproduktion.

Vattenkraften lär inte pressa ned några priser. Dom har all anledning att hålla igen så mycket det går när priset är lågt.
Däremot lär högre elförbrukning än vanligt spela in.
Vattenkraften brukar normalt på våren/sommaren producera mer då de inte kan spara allt vatten i dammarna. I år behöver de spara maximalt med vatten.

Det är inte ett nollpris som är det normala för att solproduktionen skall börja producera heller. De vill ha några öre.

Notera också att vi har haft lite negativa elpriser också, men bara enstaka kvartar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.