K karlmb skrev:
Men om man som skett här bara kan höja priserna så är det ju inte mkt till effektivisering.
Nja, det offentliga reglerar hur mycket nätägarna får ta ut i avgifter.

J jawen skrev:
Så det handlar inte om dem SJUKA "ramar som satts för fakturering" då?
Inte kan väl det offentliga vara så odugliga?

Nu förolämpar du alla som är positiv till det offentliga.

D daVinci skrev:
Nja, det offentliga reglerar hur mycket nätägarna får ta ut i avgifter.
Vilket har mkt lite med effektivisering att göra.

K karlmb skrev:
Vilket har mkt lite med effektivisering att göra.
Alt A) inte effektiviserat. Går knappt runt vid maxade avgifter.

Alt B) effektiviserat. Får ut ok vinst vid maxade avgifter.

K karlmb skrev:
Det borde ju den som påstår det kunna leverera.
Det är väldigt lätt att anta och tycka saker utan att ha fakta. Jag bara frågar efter fakta...

D daVinci skrev:

Du skriver mycket BS.

Om nätkostnaderna ökat fem gånger "högre" än inflationen, handlar det om "effektivisering" då tror du!

https://skgs.org/aktuellt/kostnaden-for-elnat-okar-kraftigt/

J jawen skrev:
Du skriver mycket BS.
jawen är så saklig han klarar av att vara.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väldigt lätt att anta och tycka saker utan att ha fakta. Jag bara frågar efter fakta...
Problemet är att när fakta presenteras för dig vill du inte ta till dig det. Det är fel i beräkningarna, ovetenskapligt utfört, icke representativt osv. När du blir efterfrågad att styrka dina påståenden med fakta du inte hittat på själv blir det ju ofta inga svar.

S
K karlmb skrev:
Fast det blir ett slags snitt även på elsidan Walinders formler ger ju att vi inte behöver dimensionera för värsta fallet.
Velanderkonstanterna ändras efter hur vi använder el.

Backa 10-15 år så såg det annorlunda ut, jämfört med hur förutsättningarna ser ut idag, eller för all del 50 år bakåt.
Förvisso avskrivet men 50 åriga fullt fungerande nät.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Väldigt förvirrat. Det är helt ointressant för konsument om spotpriset är minus 1 öre eller plus 3 öre när det tillkommer ca 70-100 öre i avgifter och skatter.
Ja det är klart att det är förvirrat för dig när du inte insåg min poäng. Jag håller med om -1 öre eller 3 öre inte spelar någon, men det var inte heller poängen.

Den stora mängden tillfällen med negativa elpriser under sommaren 2025 och 2024 ansågs ju bero på att det var solkraft i Europa som producerade bra och därmed dels stängde ner all fossil elproduktion och sen skickade ner elpriset i källaren.

Och jag hade ju räknat med samma denna sommar (och såg detta som ett problem för att få lönsamhet i solcellerna jag satt upp förra sommaren).
Men nu har det ju inte alls blivit så, utan det är pluspriser jämt, och inte bara något öre, utan för det mesta flera tioöringar.

Så därför undrar jag lite vad som hänt, har en massa solkraft i Europa lagts ner sedan förra året?

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Velanderkonstanterna ändras efter hur vi ...
Konstanter är konstanter ... :D
De ändras inte ..., de är ... tja konstanta ... :)

Men jag fattar vad du menar, så ta inte detta inlägg allvarligt, skärp dig bara till nästa inlägg 😆

• Haha
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Konstanter är konstanter ... :D
De ändras inte ..., de är ... tja konstanta ... :)

Men jag fattar vad du menar, så ta inte detta inlägg allvarligt, skärp dig bara till nästa inlägg 😆
Point taken 🙂

• Älska
  • Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

C) Får ut fet vinst utan att ha effektiviserat.

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är klart att det är förvirrat för dig när du inte insåg min poäng. Jag håller med om -1 öre eller 3 öre inte spelar någon, men det var inte heller poängen.

Den stora mängden tillfällen med negativa elpriser under sommaren 2025 och 2024 ansågs ju bero på att det var solkraft i Europa som producerade bra och därmed dels stängde ner all fossil elproduktion och sen skickade ner elpriset i källaren.

Och jag hade ju räknat med samma denna sommar (och såg detta som ett problem för att få lönsamhet i solcellerna jag satt upp förra sommaren).
Men nu har det ju inte alls blivit så, utan det är pluspriser jämt, och inte bara något öre, utan för det mesta flera tioöringar.

Så därför undrar jag lite vad som hänt, har en massa solkraft i Europa lagts ner sedan förra året?
Har du helt missat att flera kkv står avställda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.