pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar med att utveckla mobilnät. Jag tycker nog att det räcker i denna frågan.
Om det är så borde du väl kunna ge ett sakligt svar.
Men det är ju tomt på det.

D daVinci skrev:
Om det är så borde du väl kunna ge ett sakligt svar.
Men det är ju tomt på det.
Eftersom du inte tar till dig det jag redan skrivit så är det uppenbarligen ingen poäng att jag börjar förklara hur mobilsignalerna sprider sig i externt, hur SNR beror på mobiltelefonernas avstånd till masten, hur mobiler i närliggande celler stör telefonerna i cellen närmast. Det är inte heller lönt att förklara relationerna mellan olika frekvensbands utbredning och deras SNR, samt räckvidd och inte minst bandbredd.

Matematiken för att reda ut dessa saker är rätt komplex, men inte minst fysiken är väldigt komplex.

Jag klarar inte av att räkna på allt detta, men så enkelt som att man dubblar kapaciteten om man dubblar antalet basstationer, så enkelt är det inte. Om jag lägger till ett till frekvensband bredvid det befintliga (som också är nära i frekvens) 7 samma basstation, då kommer vi så nära en faktor 2x som det går att komma. Men alla frekvensband används redan i de flesta av Telias basstationer...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Jag tycker det är precis samma sak.
Men om vi kör på det spåret då, är det inte svindyrt att få dedikerad bandbredd?

Min fiber hemma varierar en hel del, det operatören lovat är en anslutning ”upp till” 250 Mbit

Grejerna hemma funkar ändå, laggar lite bara. Funkar ju inte riktig så med elen direkt.

Internet kan degradera kvalitet utan att saker går sönder för Svensson… sänk spänningen till 180V så går saker sönder.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men om vi kör på det spåret då, är det inte svindyrt att få dedikerad bandbredd?

Min fiber hemma varierar en hel del, det operatören lovat är en anslutning ”upp till” 250 Mbit

Grejerna hemma funkar ändå, laggar lite bara. Funkar ju inte riktig så med elen direkt.

Internet kan degradera kvalitet utan att saker går sönder för Svensson… sänk spänningen till 180V så går saker sönder.
Fast det blir ett slags snitt även på elsidan Walinders formler ger ju att vi inte behöver dimensionera för värsta fallet.

pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom du inte tar till dig det jag redan skrivit så är det uppenbarligen ingen poäng att jag börjar förklara hur mobilsignalerna sprider sig i externt, hur SNR beror på mobiltelefonernas avstånd till masten, hur mobiler i närliggande celler stör telefonerna i cellen närmast. Det är inte heller lönt att förklara relationerna mellan olika frekvensbands utbredning och deras SNR, samt räckvidd och inte minst bandbredd.

Matematiken för att reda ut dessa saker är rätt komplex, men inte minst fysiken är väldigt komplex.
Du försvinner ned i irrelevanta detaljer. Och har fått det förklarat för dig. Men kommer då bara med blinda avfärdanden.

Återigen: Det som är relevant för operatören är kostnaden för utrustningen i landet och hur många bitar den överför t ex per år. Finns annat som kostar också. Sitehyra t ex. Men summerar man alla kostnader så kan man få fram en approximativ kostnad per överförd bit.

Vill man öka antalet överförda bitar (ifall det finns efterfrågan) så kan operatören minska cellradier, trycka in fler celler och öka på utrustningen motsvarande. Då blir det lite grovt så att kostnadenra ökar proportionellt mot ökat antal överförda bitar.

Precis det operatörer gör vid tätbefolkade områden. Man kan ha cellradier på 50 m och flera km.

Man behöver inte öka på effekt, inte blanda in fler frekvensband.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag klarar inte av att räkna på allt detta, men så enkelt som att man dubblar kapaciteten om man dubblar antalet basstationer, så enkelt är det inte. Om jag lägger till ett till frekvensband bredvid det befintliga (som också är nära i frekvens) 7 samma basstation, då kommer vi så nära en faktor 2x som det går att komma. Men alla frekvensband används redan i de flesta av Telias basstationer...
Ja, men det behöver du inte heller räkna på, för det är irrelevant.

Det här är ett utmärkt exempel på att du är snickare med specialitet att hamra. Och då ser alla problem ut som en spik.

Och med detta bör vi kunna avlsuta denna OT-diskussion.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Här är det en annan som också funderar på vart minuspriserna tagit vägen.
[länk]

Jag håller dock för att hans förklaringar inte kan stämma.
Hemberg har sällan koll, inte ens när han skriver om börs. Han gör grova förenklingar/generaliseringar för att nå ut till den breda allmänheten.
Det innebär dessvärre direkta fel emellanåt. Hos branschfolk har han inget större förtroende

Antal timmar med minuspriser är lika ointressant som antal timmar under 10öre, under 20öre etc.

Du må börja snacka om nån form av snittpris eller kostnad för att det ska bli relevant men som clickbait funkar det sämre.

D daVinci skrev:
Du försvinner ned i irrelevanta detaljer. Och har fått det förklarat för dig. Men kommer då bara med blinda avfärdanden.

Återigen: Det som är relevant för operatören är kostnaden för utrustningen i landet och hur många bitar den överför t ex per år. Finns annat som kostar också. Sitehyra t ex. Men summerar man alla kostnader så kan man få fram en approximativ kostnad per överförd bit.

Vill man öka antalet överförda bitar (ifall det finns efterfrågan) så kan operatören minska cellradier, trycka in fler celler och öka på utrustningen motsvarande. Då blir det lite grovt så att kostnadenra ökar proportionellt mot ökat antal överförda bitar.

Precis det operatörer gör vid tätbefolkade områden. Man kan ha cellradier på 50 m och flera km.

Man behöver inte öka på effekt, inte blanda in fler frekvensband.

Ja, men det behöver du inte heller räkna på, för det är irrelevant.

Det här är ett utmärkt exempel på att du är snickare med specialitet att hamra. Och då ser alla problem ut som en spik.

Och med detta bör vi kunna avlsuta denna OT-diskussion.
Nej, jag är inte beredd att avsluta denna diskussion då du är helt ute i det blå med dina resonemang.

Det är så enormt mycket mer komplext än vad du tror och det kräver massor av planering att räkna ut vad som är ekonomiskt lönsamt att göra - och inte. Att dubbla antalet basstationer dubblar fortfarande inte antalet överförda bitar. Ofta så får du betydligt mycket mindre överföring genom att dubbla antalet placeringar. Att öka antalet tillgängliga frekvenser på en befintlig basstation är däremot ofta mer effektiv användning av pengarna. Det ökar dock inte täckningen, vilket fler basstationer gör.

Men ingen av åtgärderna skalar linjärt. Det närmaste att skala linjärt du kommer är att lägga till ett till frekvensband i samma härad, exempelvis 800 MHz där du har 900 MHz redan, och/eller 2100 MHz där du redan har 1800 MHz.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här är det en annan som också funderar på vart minuspriserna tagit vägen.
[länk]

Jag håller dock för att hans förklaringar inte kan stämma.
Väldigt förvirrat. Det är helt ointressant för konsument om spotpriset är minus 1 öre eller plus 3 öre när det tillkommer ca 70-100 öre i avgifter och skatter.

• Gilla
hovapettson och 3 till
  • Laddar…
Nätägarna har i en av dem mest riskfria "monopolmarknaderna", en sanslöst hög "vinstmarginal" om 16- 23 %.....Om detta INTE är "ren girighet", vad är det då!

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ei.se/download/18.6586000219eb48404e76db3/1781605494295/Utfallet-av-regleringen-av-eln%C3%A4tsavgifter-Ei-R2026-05.pdf

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Väldigt förvirrat. Det är helt ointressant för konsument om spotpriset är minus 1 öre eller plus 3 öre när det tillkommer ca 70-100 öre i avgifter och skatter.
Ja, just spotpriserna på "vår el" har ju nästan blivit "en ickefråga", då el transporten & häv effekten "skatt på skatt & moms" på allt överskuggar allt annat.

Trist utveckling, men man har "aldrig" kunnat "lämna över ansvaret" på marknadsekonomi till rå kapitalister om man eftersträvar "bra samhällen". Dem lyckas förstöra "samhället" över hela världen på "alla marknader", & är "orsaken" till miljoners människors "död" årligen.

J jawen skrev:
Nätägarna har i en av dem mest riskfria "monopolmarknaderna", en sanslöst hög "vinstmarginal" om 16- 23 %.....Om detta INTE är "ren girighet", vad är det då!
Det är duglighet när det gäller kostnadseffektivisering.

Men det är ett okänt begrepp för marxister. Marx arbetsvärdesteori medger ingen kapitalbildning, och därmed finns inget kapital att investera i innovationer och förbilligande. Därmed så existerar inte heller några incitament inom det offentliga för förbättringar.

Men privat sektor har incitament. Därför kan stigande vinster uppstå när kapitalägare investerat i effektivisering och investeringen blev lyckad.
(Här dyker då supergiriga personer upp och menar att dom skall ha vinsten som kapitalägaren skapade).

D daVinci skrev:

Men det är ett okänt begrepp för marxister. Marx arbetsvärdesteori medger ingen kapitalbildning, och därmed finns inget kapital att investera i innovationer och förbilligande. Därmed så existerar inte heller några incitament inom det offentliga för förbättringar.

Men privat sektor har incitament. Därför kan stigande vinster uppstå när kapitalägare investerat i effektivisering och investeringen blev lyckad.
(Här dyker då supergiriga personer upp och menar att dom skall ha vinsten som kapitalägaren skapade).
Men om man som skett här bara kan höja priserna så är det ju inte mkt till effektivisering.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men om man som skett här bara kan höja priserna så är det ju inte mkt till effektivisering.
Har du siffror på hur mycket man investerat då?

pacman42 pacman42 skrev:
Har du siffror på hur mycket man investerat då?
Det borde ju den som påstår det kunna leverera.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så det handlar inte om dem SJUKA "ramar som satts för fakturering" då?

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.