S
K karlmb skrev:
Ok. Men gör då en sammanfattning.
Fattar inte riktigt vad du vill ha sammanfattat?

S Snikholt skrev:
Fattar inte riktigt vad du vill ha sammanfattat?
Vad ett micronät på en ö har gemensamt med vårt vanliga elnät?

S
K karlmb skrev:
Vad ett micronät på en ö har gemensamt med vårt vanliga elnät?
Fysikens lagar gäller även på öar, och nätet distribuerar el på samma vis som ”elnätet”.

Men självklart är det så att det inte motsvarar ”elnätets” faktiska förutsättningar , med bakomliggande elproduktion-as is.

Det har heller inte påståtts. Förstår inte riktigt vad du far efter helt ärligt.

Hört talas om experiment och försöksverksamhet… varför gör man sådant?

S Snikholt skrev:
Fysikens lagar gäller även på öar, och nätet distribuerar el på samma vis som ”elnätet”.

Men självklart är det så att det inte motsvarar ”elnätets” faktiska förutsättningar , med bakomliggande elproduktion-as is.

Det har heller inte påståtts. Förstår inte riktigt vad du far efter helt ärligt.

Hört talas om experiment och försöksverksamhet… varför gör man sådant?
Jag skrev ju vad jag far efter.
Att ett litet micronät har väldigt lite med de eventuella utmaningar vi har i vårt elnät.

S
K karlmb skrev:
Jag skrev ju vad jag far efter.
Att ett litet micronät har väldigt lite med de eventuella utmaningar vi har i vårt elnät.
Har du bestämt att det är så, så finns det inte mycket jag kan säga för att ändra din ståndpunkt.

Men av nyfikenhet, vad anser du är skillnaden förutom skalan? Var gärna konkret och inte svepande.

S Snikholt skrev:
Har du bestämt att det är så, så finns det inte mycket jag kan säga för att ändra din ståndpunkt.

Men av nyfikenhet, vad anser du är skillnaden förutom skalan? Var gärna konkret och inte svepande.
Jag skrev ju det också. Läs igen.

S
K karlmb skrev:
Jag skrev ju det också. Läs igen.
Jag påstår inte att ett mikronät är en miniatyr av hela det svenska elsystemet eller att resultaten kan skalas upp rakt av. Däremot kan det ge praktiska erfarenheter av tekniker och arbetssätt som också är relevanta i större system.
Det belyser också de utmaningar som nätet står inför, om än i liten skala.

Så min fråga tillbaka är: vilka av de här utmaningarna menar du inte är gemensamma? Du får också ta och läsa mitt inlägg gällande den allt större väderberoende, inverterbaserade produktionen - hur det påverkar nätplanerin, och gärna tala om vad du anser är fel resonerat i det avseendet.

S Snikholt skrev:
Jag påstår inte att ett mikronät är en miniatyr av hela det svenska elsystemet eller att resultaten kan skalas upp rakt av. Däremot kan det ge praktiska erfarenheter av tekniker och arbetssätt som också är relevanta i större system.
Det belyser också de utmaningar som nätet står inför, om än i liten skala.

Så min fråga tillbaka är: vilka av de här utmaningarna menar du inte är gemensamma? Du får också ta och läsa mitt inlägg gällande den allt större väderberoende, inverterbaserade produktionen - hur det påverkar nätplanerin, och gärna tala om vad du anser är fel resonerat i det avseendet.
Väderberoende eller inverterbaserad elproduktion, inget av det blir svårare eller ens lika svårt i ett stort nät. Pga elens fina egenskaper vid långa avstånd och snabba förändringar så är just micronät det minst smarta man kan hålla på med.
I ett stort nät finns det många fler möjligheter och redundanser än i ett litet.

S
K karlmb skrev:
Pga elens fina egenskaper vid långa avstånd och snabba förändringar
Den här formuleringen får du gärna utveckla.. för jag förstår inte vad du menar. vad är det för fina egenskaper?

S Snikholt skrev:
Den här formuleringen får du gärna utveckla.. för jag förstår inte vad du menar. vad är det för fina egenskaper?
Hehe, att man på millisekunder kan flytta energi över långa avstånd. Om du då klipper kablar så får du problem du inte hade innan. Skulle alla köra ö-drift som på farfars tid så skulle de visserligen inte ha vissa problem, men andra.

S
K karlmb skrev:
Hehe, att man på millisekunder kan flytta energi över långa avstånd. Om du då klipper kablar så får du problem du inte hade innan. Skulle alla köra ö-drift som på farfars tid så skulle de visserligen inte ha vissa problem, men andra.
Ja?
Men vad är din poäng - du förstår väl att det inte är huruvida ett mikronät är bra eller dåligt som är scoopet här. Rätt meningslös diskussion liksom.

S Snikholt skrev:
Ja?
Men vad är din poäng - du förstår väl att det inte är huruvida ett mikronät är bra eller dåligt som är scoopet här. Rätt meningslös diskussion liksom.
Vad är scoopet för projektet du nämner? Ett micronät? Eller vad?

S
K karlmb skrev:
Vad är scoopet för projektet du nämner? Ett micronät? Eller vad?
Ja, huvudprojektet är att göra ön mindre störningskänslig, genom att kunna vara självförsörjande vissa stunder. Dvs. helt obeorende av fastlands-kablar några timmar vid behov.

Man har solceller i kombination med batterier, och i sista hand diesel-kragg.
Sjökabelfel kan ta lång tid att reparera, så i detta avseende är ö-drift intressant.

Men scoopet jag gjorde i mitt första inlägg i frågan är reflektioner över de utmaningar och resultat som projektet hittills hanterat. Att ö-drift inte är optimalt, eller en väg att gå för övriga elnätet torde vara självklart.

Men övriga systemet står inför liknande utmaningar - märkligt att du inte kan ta in det.
Speciellt eftersom du ofta (om jag minns rätt) spyr på den marknadsmässiga sammankopplingen med övriga länder.
Utan dem vore Sverige en ö.

Samma med effektavgifter…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag glömde, detta är förutsatt att alla elförbrukare ställer upp på att ordna så att de inte har den minsta förbrukningsvariation, utan ditt hus måste dra exakt t.ex. 1,2 kW varje minut, varje timme, året runt.

Ska kärnkraften kunna ta hänsyn till t.ex. samma profil på förbrukningsvariation som vi har i Sverige så behövs det istället ca 10 000 nya kärnreaktorer.

Men nu har jag alltså räknat på jordens totala primärenergi, dvs även en 100% eldriven transportsektor, vilket idag ser ut att realiseras med batterier, och då finns det ju betydligt större möjlighet att styra förbrukningen av el.
Så det behöver inte alls bli så illa som att det behövs 10 000 kärnreaktorer, kanske bara 7-8000 ...

Sen behöver gruvorna komma upp i kapacitet, ca 25 ggr dagens ...

Hur många personer är inblandade i ett bygge av ett kärnkraftverk, jag tänker att nästan alla måste börja byggas samtidigt, och faktiskt nu mer en gång, för tiden tickar, klimatet står inte och väntar på någon hållplats, och dessa byggen tar ju trots allt 20 år.
Fast all primärenergi behöver inte ersättas. Typ all den energi som bara kyls bort vid fossil förbränning. Dessutom så är det väl en 20% eller något sånt av all sjöfart som bara handlar om att flytta runt fossil energi. Försvinner kol och oljeförbränningen på land så försvinner också en betydande del av energibehovet för sjöfart.

S Snikholt skrev:
Men övriga systemet står inför liknande utmaningar - märkligt att du inte kan ta in det.
Speciellt eftersom du ofta (om jag minns rätt) spyr på den marknadsmässiga sammankopplingen med övriga länder.
Utan dem vore Sverige en ö.
Nej, det är en kraftig förvanskning av mitt budskap.
Jag har aldrig skrivit att alla kablar mot omvärlden ska kapas.
Men att oavsett skilda villkor i olika länder som du tydligen förespråkar, medge obegränsad elhandel enligt det sustem vi har idag, vilket tom EUkommissionens ordf gått ut med att det måste förändras pga orimliga priseffekter lokalt, det är ngt helt annat.
Att du vill bygga kärnkraft och då behöver kunna få avsättning för ännu mer el i Europas största eleexportland, gör inte att vi alla ska behöva acceptera 100% priskoppling med omkringliggande dysfunktionella elområden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.