Mikael_L
Den här bilden florerar ju (i olika tappningar, men alla stämmer dock)
picture1_5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är beräknat på solpaneler med ca 15% verkningsgrad (med dagens energiförbrukning, inte 2005), får jag det till när jag kollar upp.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja, du kanske dörmmer om dysonsfärer i framtiden?
Med samma resonemang som du för kan vi ju säga att det inte finns någon global vattenbrist eftersom jorden består av 70% vatten.
Har du några bättre förslag?
Det känns mest som att du bara är emot ... allt ...

• Älska
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du några bättre förslag?
Det känns mest som att du bara är emot ... allt ...
Jag skrev ett inlägg om det, som du kanske missade?

För övrigt - i det dolda så går vi ju emot ett system som mång av er egentlien hatar.
Där staten i allra högsta grad har ett mycket stort finger med i spelet, och nätbolagen profiterar.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mänskligheten använder drygt 600 exajoule (EJ) primärenergi per år, det motsvarar ca 14000 MToe (megatonoljeekvivalnter) eller 172 000 TWh.
7% kommer från kärnkraft (404 st).
80% från fossilt.

Så ska fossilt ersättas med kärnkraft så behöver det byggas 4600 nya kärnreaktorer, förutom de som måste ersättas.
Och dagens brytvärda urantillgångar anses räcka i ca 100 (eller lite drygt 100 år) år med dagens takt på förbrukning av kärnbränsle.
https://karnavfallsradet.se/karnbransle-en-omfattande-oversikt/
Med 4600 nya reaktorer kommer uranet att räcka i ... 10 år.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag skrev ett inlägg om det, som du kanske missade?
Ja det måste jag missat, kan du peka på det?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det måste jag missat, kan du peka på det?
Nu diskuterade jag elproduktion och då främst i vår närhet.

Det du skriver om nu är något helt annat.
Där alla fossila bränslen inom alla användningsområden skall väck, och ersättas med el.

I en sådan framtid kommer enorma tekniska framsteg behöva göras, men det är långt dit.
Kärnkraft-tekniken bör kunna utvecklas en hel del till exempel. Sol/vind kommer att vara välkomna bidrag. Och vattenkraft får man ta tillvara där så är möjligt.

Personligen så ligger jag inte sömnlös över att mänskligheten kommer att behöva fortsätta bränna fossilt under tiden.
Och nej, det är av omsorg för mina medmänniskor - inte tvärtom.

blackarrow blackarrow skrev:
Har du räknat på latensen en från en rymdstation vs Redmond till Göteborg?
Jag tror det blir värre till en sattelit.

Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varning för stora tal.

Mänskligheten använder drygt 600 exajoule (EJ) primärenergi per år, det motsvarar ca 14000 MToe (megatonoljeekvivalnter) eller 172 000 TWh.

Nu görs det en massa omräkningar av olika energislag när man bollar dessa stora tal och blandar olika energislag, man tar t.ex. hänsyn till verkningsgrad i olika energiomvandlingar och ger olika slag energi lite olika värden.
Men jag tänker inte fördjupa mig så, det får någon som arbetar på sin licentiatuppsats göra.
Utan jag nöjer mig såhär, så är i åtminstone i rätt magnitud, inte mer än en tiopotens fel.

Hur mycket energi strålar solen in på jorden varje år då?
Jodå, nu blir det ett stort tal:
1520 000 000 TWh

Så detta betyder att kan vi ta tillvara på solens energi på en tusendel av jordens yta, och med bara 1%verkningsgrad (solceller har över 20% idag) så skulle vi där ha 152 000 TWh.
Detta är alltså den instrålade energin, vindkraft och vattenkraft är ju också solenergi, där man samlat energi från stora områden.
152 000 är tio procent av en tusendel av 1520 000 000, inte en procent.

Men visst, solinstrålningen räcker, men går det att ta tillvara på tillräckligt mycket på ett kostnadseffektivt sätt? Och vad händer om det blir ett stort meteoritnedslag eller vulkanutbrott så att instrålningen minskar drastiskt under några år?

Magnus E K Magnus E K skrev:
152 000 är tio procent av en tusendel av 1520 000 000, inte en procent.

Men visst, solinstrålningen räcker, men går det att ta tillvara på tillräckligt mycket på ett kostnadseffektivt sätt? Och vad händer om det blir ett stort meteoritnedslag eller vulkanutbrott så att instrålningen minskar drastiskt under några år?
Om man skall klara alla eventualiteter blir det besvärligt. Men av okänd anledning verkar det bara vara inom kraft som det är ett krav.

T ex hör jag aldrig någon vilja öppna plånboken och betala för att det skall finnas ambulanser och akutsjukvård som klarar att alla på E4 frontalkrockar samtidigt.

På liknande sätt sprang alla som gnällde och gömde sig när jag frågade hur mycket högre nätavgifter dom ville betala för att nätägarna skall ligga med betydande överkapacitet i nätet, så att sådana som Pågen kan ansluta högre effekt med kort varsel.
När dom nu gnäller över att det inte finns överkapacitet i nätet så borde dom väl ha tänkt ut vad det kostar och hur mycket dom vill betala för det. Annars kan man ju tro att dom inte förstår att saker kostar eller att dom tänker att någon annan skall betala.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den här bilden florerar ju (i olika tappningar, men alla stämmer dock)
[bild]

Detta är beräknat på solpaneler med ca 15% verkningsgrad (med dagens energiförbrukning, inte 2005), får jag det till när jag kollar upp.
EU ligger på ungefär samma elproduktion nu som 2005. Helt försumbar skillnad. Men verkningsgraden nu på paneler borde kunna bli ca 23% ? Och då skulle EU rutan krympa med 1/3.

Sedan blir det ju varmt där, och då sjunker verkningsgraden. Men man kanske kan lägga dom vid kusten och kyla med vatten.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så ska fossilt ersättas med kärnkraft så behöver det byggas 4600 nya kärnreaktorer, förutom de som måste ersättas.
Och jag glömde, detta är förutsatt att alla elförbrukare ställer upp på att ordna så att de inte har den minsta förbrukningsvariation, utan ditt hus måste dra exakt t.ex. 1,2 kW varje minut, varje timme, året runt.

Ska kärnkraften kunna ta hänsyn till t.ex. samma profil på förbrukningsvariation som vi har i Sverige så behövs det istället ca 10 000 nya kärnreaktorer.

Men nu har jag alltså räknat på jordens totala primärenergi, dvs även en 100% eldriven transportsektor, vilket idag ser ut att realiseras med batterier, och då finns det ju betydligt större möjlighet att styra förbrukningen av el.
Så det behöver inte alls bli så illa som att det behövs 10 000 kärnreaktorer, kanske bara 7-8000 ...

Sen behöver gruvorna komma upp i kapacitet, ca 25 ggr dagens ...

Hur många personer är inblandade i ett bygge av ett kärnkraftverk, jag tänker att nästan alla måste börja byggas samtidigt, och faktiskt nu mer en gång, för tiden tickar, klimatet står inte och väntar på någon hållplats, och dessa byggen tar ju trots allt 20 år.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Med 4600 nya reaktorer kommer uranet att räcka i ... 10 år.
Nåja dom kan väl bygga THTR-300 reaktor istället. Som går på Thorium. Blir ju lite dyrt om dom bara skall gå 2 år. Men det är väl smällar dom tar.

Mikael_L
Själv ser jag inget realistiskt alternativ än att det kommer att byggas så massor av solkraft som det bara går, och så snabbt som det bara går. På ställen där solkraft fungerar sämre (läs Norden, nordligaste Europa, Kanada, Sibirien) måste det bli mindre solkraft, mer vindkraft, och troligtvis en del kärnkraft. Kanske en del geotermisk energi.

Men egentligen alla slags fossilfri kraftproduktion, så det kommer nog att byggas en del kärnkraft också, men det är inte den som kommer att leda omställningen.

Och när man väl inser detta, för det är ju enkelt att inse, Snikholt t.ex. är totalt svarslös över vad alternativen skulle kunna vara, även GK100 undrar jag vad han tänker ska ersätta det fossila, eller om det fossila ens ska ersättas.
Ja då ser man ju nya, helt nya problem komma och torna upp sig, men det är bara att bita ihop och börja jobba på lösningar, för vägen framåt går inte bakåt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte bygga datacenter på Island då.
Och bara dra optofiber dit.
Datacenter i rymden lär komma av att all elproduktion och all transmission på jorden är allokerat sedan en tid tillbaka.
Bara här i Sverige har SvK ansökningar på 8000 MW. Vilket dom inte kan godkänna mer än en mindre del av.

När kan resten bli inkopplad då?

Ja det kräver ny elproduktion och ny transmission?
Så när kan det vara framme då?

Tja, givet Svk's tempo så ska man nog inte vänta sig det förrän om 20 år.
Och det är väl liknande i alla andra länder.

Och vill då Anthropic betala 1.25 mdr USD i månaden för att köra på Musk mindre datacenter som kostade 4 mdr USD att bygga, då tänker han nog att det kan få kosta lite att bygga i rymden, för där hindrar inget SvK eller eller någon statlig reglering honom. Det är affärside som håller i 20 år iaf.

Q qvirre skrev:
Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.

Som om det fanns ett överflöd av servrar att köpa så man kan dubbla dom...

AI är här för att stanna och kommer bara bli bättre men tokenpriserna lär skjuta i höjden när bubblan börjar pysa ut.

Men: “Marknaden kan förbli irrationell längre än du kan förbli solvent.” så det är bara hänga på. Snart i en AP fond nära dig.
TSMC's vd sa nyligen att dom inte kommer kunna möta efterfrågan på flera år. Och det är sant med de byggen av fabriker som pågår.

SpaceX+Alphabet+Antropic+OpenAI gör emissioner på ca 270 mdr USD i år.
Lyckas dom med det kommer euforin bestå ett tag till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.