804 575 läst ·
22 078 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Låt gå - men vi diskuterar primärt svensk elproduktion.Mikael_L skrev:
Själv ser jag inget realistiskt alternativ än att det kommer att byggas så massor av solkraft som det bara går, och så snabbt som det bara går. På ställen där solkraft fungerar sämre (läs Norden, nordligaste Europa, Kanada, Sibirien) måste det bli mindre solkraft, mer vindkraft, och troligtvis en del kärnkraft. Kanske en del geotermisk energi.
Men egentligen alla slags fossilfri kraftproduktion, så det kommer nog att byggas en del kärnkraft också, men det är inte den som kommer att leda omställningen.
Och när man väl inser detta, för det är ju enkelt att inse, Snikholt t.ex. är totalt svarslös över vad alternativen skulle kunna vara, även GK100 undrar jag vad han tänker ska ersätta det fossila, eller om det fossila ens ska ersättas.
Ja då ser man ju nya, helt nya problem komma och torna upp sig, men det är bara att bita ihop och börja jobba på lösningar, för vägen framåt går inte bakåt.
Jag tror inte människan når netto noll utan reduktion, på många plan.
I Kalla fornien använder dom batterier ungfär som jag har pratat om då och då.
Det blåa i figuren är när batterierna laddar. Dvs på dagen. Och så efter kl 17 så går dom igång och levererar.
Toppen där dom levererar är inte så liten. Över 12 GW. Dvs motsv 12 kärnrekatorer.
Den här batterikapaciteten har dom byggt på ca 5 år vad jag förstår. Och nu när batterierna blivit billigare så lär man vilja bygga än mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blåa i figuren är när batterierna laddar. Dvs på dagen. Och så efter kl 17 så går dom igång och levererar.
Toppen där dom levererar är inte så liten. Över 12 GW. Dvs motsv 12 kärnrekatorer.
Den här batterikapaciteten har dom byggt på ca 5 år vad jag förstår. Och nu när batterierna blivit billigare så lär man vilja bygga än mer.
pacman42 skrev:
Jadu, AI är ju en helt egen sak.pacman42 skrev:
Det hela är ju bara en bubbla, en sådan enorm en att IT-kraschen, Framfab och allt där i början på 2000-talet bara är en stilla västanfläkt i jämförelse.
Det kan ju vem som helst fatta att ett P/E på 100 och även över 100, och dividend yield som bara är noll så är det ju en riktig bubbla.
Nu när kurserna har drivits upp till denna nivå, så är pump-fasen klar, nu är det dags för dump.
Så nu ska pensionsfonder ta över och sen ta smällen, ja förutom att småsparare och dåliga fondplacerare som inte fattar att när det verkar vara för bra för att vara sant ... så är det just det.
Ett led här är börsintroduktionerna som just nu sker, annars tar inte pensionsfonder över ägandet, risken och sen smällen. Några blir ofantliga rika, alla världens vanliga människor blir snuvade på en hel del pension.
Vi har sett det förut, och vi kommer väl antagligen att se det igen ...
Elon Musk har lite problem med att öka övervärderingen av sina bolag, han är ju förstås sugen på att hänga på AI-tåget, det bästa buzz-word som finns just nu.
AI datacenter i rymden - men dra mig baklänges.
Det finns ingen mer fientlig miljö för elektronik än ute i rymden, moderna högprestandakretsar är alldeles för känsliga, ettor och nollor i minnen flippar, de extremt tunna kretsbanor kan t.ex. helt enkelt brännas av osv.
Det är väldigt dyrt att bygga rymdtålig elektronik, och maximala prestanda är nära nog omöjligt.
https://serious-science.org/space-electronics-12164
https://www.rymdstyrelsen.se/upptac...08/nu-ska-en-vanlig-dator-hardtestas-i-rymden
Sen har vi kylningen, det finns ingen atmosfär, så ingen kylning kan ske genom värmeledning eller konvektion, utan enda möjligheten är genom strålning.
Och då kommer problemet att när satelliten hamnar i solljus (vilket den gör den mesta tiden när den snurrar runt jorden) så värms den upp alldeles enormt av solens strålning, det kan bli hundratals grader, men sen de minuterna den är i skuggan bakom jorden, så finns det en chans att dumpa bort lite värme.
Har Musk ens frågat någon som vet?
Ärligt talat han bryr sig inte, detta är bara ett sätt att försöka pumpa upp börskursen.
Hur kyler man i rymden? Speciellt om dataD daVinci skrev:Datacenter i rymden lär komma av att all elproduktion och all transmission på jorden är allokerat sedan en tid tillbaka.
Bara här i Sverige har SvK ansökningar på 8000 MW. Vilket dom inte kan godkänna mer än en mindre del av.
När kan resten bli inkopplad då?
Ja det kräver ny elproduktion och ny transmission?
Så när kan det vara framme då?
Tja, givet Svk's tempo så ska man nog inte vänta sig det förrän om 20 år.
Och det är väl liknande i alla andra länder.
Och vill då Anthropic betala 1.25 mdr USD i månaden för att köra på Musk mindre datacenter som kostade 4 mdr USD att bygga, då tänker han nog att det kan få kosta lite att bygga i rymden, för där hindrar inget SvK eller eller någon statlig reglering honom. Det är affärside som håller i 20 år iaf.
centret ligger rakt mig solen, vilket lär behövas för solcellerna.
Men även utan ytterligare solinstrålning har jag förstått det som problematiskt att göra sig av med stora mängder värme, och i slutändan är det det all energin i ett datacenter blir.
Så ärligt talat, det kommer helt enkelt inte att bli något extremt elbehov från AI-centers, just nu är det bara ett spel för att föra gigantiska pengamängder från oss alla till några få extremt rika.
Sen blir det ett Northvolt gånger 1 miljon, dvs det kommer skyfflas pengar i mängder som räknas i tusentals billions dollar, där även våra AP-fonder kommer att vara med och betala det hela.
Har man en indexfond så är det inte så mycket att göra, man följer med.
Sen blir det ett Northvolt gånger 1 miljon, dvs det kommer skyfflas pengar i mängder som räknas i tusentals billions dollar, där även våra AP-fonder kommer att vara med och betala det hela.
Har man en indexfond så är det inte så mycket att göra, man följer med.
Blev väldigt konspiratoriskt det där.Mikael_L skrev:
Men Starlink har ju elektronik uppe i rymden. Så där finns ju kunniga ingenjörer som dessutom har erfarenhet av elektronik i rymden. Dom lär vara relativ lämpliga på att räkna på vad ett datacenter i rymden innebär.
Sedan är inte SpaceX ensamma om iden. Finns en start-up som tom skickat upp ett litet datacenter som ett pilotprojekt.
Nu är ju inte jag expert på något sätt på det här. Men elektroniken lär väl ligga i skugga bakom sopanelerna.A ajn82 skrev:
Kylningen gör genom strålning. IR. Så för kylning behöver du bara en yta som då värmen leds till.
Vilken av produkterna ska man köpa om de är olika prissatta och vilka volymer av de olika kvaliteerna?S Snikholt skrev:
Vem väljer att köpa det dyrare kraftslaget?
Och vem bestämmer volymerna?
Tråkigt nog är jag ingen expert på marknadslösningar.blackarrow skrev:
Den lätta utvägen, där ansvar läggs på systemoperatören (staten) istället för balansansvariga har vi redan genom rådande system.
Han är ju inte direkt ensam när det gäller att såga SpaceX:s prospekt.D daVinci skrev:
Starlink erbjuder en tjänst som inte går att få till utan satelliter, vilket täcker kostnaden för att skicka upp dem.D daVinci skrev:
Att skicka upp datacenter i rymden behöver konkurrera med att bygga datacenter på jorden.
SpaceX har ändå en oerhörd fördel i att de kan få uppskjutningen till självkostnadspris. Men även med de förutsättningarna har de långt att gå innan de är i närheten av att konkurrera med markbaserade datacenter.D daVinci skrev:
För den som vill labba lite själv så finns här en site som räknar på det: https://andrewmccalip.com/space-datacenters
Notera ordet "brytvärda".Mikael_L skrev:
7% kommer från kärnkraft (404 st).
80% från fossilt.
Så ska fossilt ersättas med kärnkraft så behöver det byggas 4600 nya kärnreaktorer, förutom de som måste ersättas.
Och dagens brytvärda urantillgångar anses räcka i ca 100 (eller lite drygt 100 år) år med dagens takt på förbrukning av kärnbränsle.
[länk]
Med 4600 nya reaktorer kommer uranet att räcka i ... 10 år.
Uran är jäkligt billigt, så många alternativ är inte lönsamma i dagsläget:
- Breederreaktorer är inte lönsamma, för det är dyrare (och politiskt svårt) och uran är billigt.
- Upparbetning är inte lönsamt, för uran är billigt.
- Utvinning ur havsvatten är inte lönsamt, men det skapar en övre gräns för hur dyrt uran kan bli. Det finns praktiskt taget obegränsad mängd uran i världshaven.
- Man kan justera hur mycket bränsle man får ur sin malm, och det är en avvägning mellan kostnad för malmen och kostnad att anrika. Om malm blir dyrt kan man anrika mer och därmed använda malmen bättre.
DET har jag inga synpunkter på. Det är inte sågningen av prospektet som är det konspiratoriska.K krfsm skrev:
Ja. Och kan du få till ett datacenter i rymden nu, så lär en del betala för det om alternativet är att vänta i 20 år tills elproduktion och transmission är byggd.K krfsm skrev:
I Sverige finns det ansökningar på 8000 MW. Hur länge tror du det dröjer innan de sista fått ansluta sig?
Musk har också talat om att enda sättat på jorden är att kraftförsörja med solpaneler och batterier. Och så har man beställt produktionsutrustning från tillverkarna i Kina, som fått kinesiska staten att få skrämslehicka.
Det går att inse att hittar man en ödetomt i obygden så blir statens möjligheter att hindra en begränsade. Och man kan få till ett off-grid datacenter efter en begränsad brottningsmatch med staten. Lär gå på klart kortare tid än 20 år.
Enda skälet till att bygga i rymden är att staten inte lika effektivt kan hindra en.
Uppdatering:
https://omni.se/ai-kraver-enorma-datacenter-men-byggena-star-still/a/e752OR
AI-boomen kräver gigantiska serverhallar som slukar el. Problemet är att många av USA:s nya datacenter inte ens har börjat byggas.
Trots att Google planerar att investera 85 miljarder dollar i AI-infrastruktur bromsas projekten av elbrist, tillstånd och krångliga leveranskedjor, skriver Wall Street Journal.
Enligt storbanken JP Morgan saknar mer än 60 procent av den planerade kapaciteten – som skulle stå klar 2027 – fortfarande byggstart. Google försöker nu runda problemet genom att säkra egen elproduktion.
Redigerat:
En diskussion- fråga som sällan pratas om är hur mycket kan vi spara på el? Här menar jag inte minskad bekvämlighet, utan mer effektiviseringar. Jag gissar att vi i Sverige har mindre att spara än många andra länder.Men hur mycket? Vad fördelningen mellan privat, offentligt och företag. Vi kan se från statistik att elanvändningen minskar svagt nästan varje år, trots ökad befolkning och att maximal effektuttaget per år också minskar. Sedan har vi frågan kring världen, men det kanske är bästa att begränsa resonemanget för Sverige. Jag har ingen aning, men om jag får gissa så tror 10-20 %.
En stor del av effektivisering en handlar om bättre isolering och fler värmepumpar. Det finns definitivt ett tak här. De flesta bör ha fixat den lågt hängande frukten, dvs köpt åtminstone LLVP som komplement och isolerat bättre dör det är rimligt.trähandtag skrev:
En diskussion- fråga som sällan pratas om är hur mycket kan vi spara på el? Här menar jag inte minskad bekvämlighet, utan mer effektiviseringar. Jag gissar att vi i Sverige har mindre att spara än många andra länder.Men hur mycket? Vad fördelningen mellan privat, offentligt och företag. Vi kan se från statistik att elanvändningen minskar svagt nästan varje år, trots ökad befolkning och att maximal effektuttaget per år också minskar. Sedan har vi frågan kring världen, men det kanske är bästa att begränsa resonemanget för Sverige. Jag har ingen aning, men om jag får gissa så tror 10-20 %.
Samtidigt som elförbrukningen sjunkit har vi fått många stora förbrukare, så optimeringar är har varit mycket större än vad som syns i statistiken. Jag tänker exempelvis på elbilar och pooler/badtunnor/spabad.
Undrar hur det skulle se ut ifall alla fjärrvärmevärmda bostäder som idag kräver tillskottsenergi i form av tex biobränsle som sedan med typ 60% effektivitet distribueras ut till husen från värmverken, gick över till efektiva bergvärmepumpar istället?pacman42 skrev:
En stor del av effektivisering en handlar om bättre isolering och fler värmepumpar. Det finns definitivt ett tak här. De flesta bör ha fixat den lågt hängande frukten, dvs köpt åtminstone LLVP som komplement och isolerat bättre dör det är rimligt.
Samtidigt som elförbrukningen sjunkit har vi fått många stora förbrukare, så optimeringar är har varit mycket större än vad som syns i statistiken. Jag tänker exempelvis på elbilar och pooler/badtunnor/spabad.