Mikael_L
Ja hur är det, sätts priset plötsligt i Sverige nu, eller är det fortfarande så att det Svenska priset påverkas mest av våra grannländers?

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja hur är det, sätts priset plötsligt i Sverige nu, eller är det fortfarande så att det Svenska priset påverkas mest av våra grannländers?
Jag delar din uppfattning att de stora problemen i nuläget ligger i andra länder.

Men den sanningen är inte huggen i sten för all framtid.

Det finns tecken som tyder på att vi snart går med i övriga retardklubben på riktigt.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Det finns tecken som tyder på att vi snart går med i övriga retardklubben på riktigt.
Här var det två saker som du får förklara, som jag inte förstår.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ökad konsumtion.. som någon visade.
Ny kärnkraft som det förvisso pratas om, tror jag först när jag ser det.

Förmodligen ny regering efter valet.

Där har du tecknen

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gällande retardklubb, så avser det att ersätta baskraft med intermittent kraft utan att ha någon egentlig plan.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Ökad konsumtion.. som någon visade.
Ny kärnkraft som det förvisso pratas om, tror jag först när jag ser det.

Förmodligen ny regering efter valet.

Där har du tecknen
Ja vi får nog ny regering men jag är inte så säker på att den kommande tar sig an frågan mer seriöst än de sittande, gissar dock att den helt galna finansieringsmodellen dör helt på valnatten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
gissar dock att den helt galna finansieringsmodellen dör helt på valnatten.
Dock skulle det ju vara underligt, för det är ju (S) som är kända för att vilja dela ut skattefinansierade bidrag.
Världen är ganska upp och ner nuförtiden.

• Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock skulle det ju vara underligt, för det är ju [ S] som är kända för att vilja dela ut skattefinansierade bidrag.
Världen är ganska upp och ner nuförtiden.
Jag tycker det har ändrats, moderaterna är för mig det största bidragspartiet och de verkar bara öka dessa, skillnaden är väl att deras bidrag selektivt går till de rikaste medan vänsterns i första hand riktas till de fattigas barn.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Gällande retardklubb, så avser det att ersätta baskraft med intermittent kraft utan att ha någon egentlig plan.
Ja frågan är väl vad den andra planen är.
Fortsätta bränna fossilt!?
Finns det någon tredje plan?

Jag kollar rätt mycket på hur man försöker få energi till AI-processingen. Det tar ca 3 år att få sig ett gaskraftverk, det är för långsamt för AI-industrin. Man bygger nu om utrangerade jetmotorer till elkraftverk...

Detta är också orsaken till det enorma intresset för att placera AI-datacenter i Sverige och Norge, vi har överskott på energi jämfört med vår förbrukning.

Elenergi är på väg att bli ett konkurrensmedel i en helt ny skala jämfört med tidigare.

Sveriges och Norges styrka är att vi har vattenkraften att reglera med, men man pratar redan om att bara köra datacenter dagtid då solen lyser. Andra datacenter i exempelvis USA bygger sin egen kraftproduktion för att slippa ansluta till elnätet, det tar för lång tid...

Det stora problemet idag är att uppskalningen av elbehovet är mycket större än uppskalningen av elproduktionen.

Q
pacman42 pacman42 skrev:
man pratar redan om att bara köra datacenter dagtid då solen lyser
Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.

Som om det fanns ett överflöd av servrar att köpa så man kan dubbla dom...

AI är här för att stanna och kommer bara bli bättre men tokenpriserna lär skjuta i höjden när bubblan börjar pysa ut.

Men: “Marknaden kan förbli irrationell längre än du kan förbli solvent.” så det är bara hänga på. Snart i en AP fond nära dig.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.

AI är här för att stanna och kommer bara bli bättre men tokenpriserna lär skjuta i höjden när bubblan börjar pysa ut.

Men: “Marknaden kan förbli irrationell längre än du kan förbli solvent.” så det är bara hänga på. Snart i en AP fond nära dig.
De finns redan i AP-fonderna...

Q
pacman42 pacman42 skrev:
De finns redan i AP-fonderna...
Absolut, och snart ännu mer med SpaceX AI satsning och ännu mer upptrissade kurser hos övriga.

Det var mer bubblans kollaps som snart finns i en AP fond nära dig. Även om man själv vill stå utanför så är det omöjligt.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
datacenter i Horndal, Arvika (Dalarna)
Är det inte Värmland? Hur som i SE3, varför i hela världen bygger man inte sånt i SE2?

Q qvirre skrev:

Man tänker köra när solen lyser och använda datacenter runtom jorden utifrån det? Tja, blir ju bra med arbetstillfällen och för chiptillverkare. Logiskt sett är det ju rätt smart att flytta runt sådan konsumtion med solen, det är ju svårare att göra med tex stålverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.