804 428 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag delar din uppfattning att de stora problemen i nuläget ligger i andra länder.Mikael_L skrev:
Men den sanningen är inte huggen i sten för all framtid.
Det finns tecken som tyder på att vi snart går med i övriga retardklubben på riktigt.
Ja vi får nog ny regering men jag är inte så säker på att den kommande tar sig an frågan mer seriöst än de sittande, gissar dock att den helt galna finansieringsmodellen dör helt på valnatten.S Snikholt skrev:
Jag tycker det har ändrats, moderaterna är för mig det största bidragspartiet och de verkar bara öka dessa, skillnaden är väl att deras bidrag selektivt går till de rikaste medan vänsterns i första hand riktas till de fattigas barn.Mikael_L skrev:
Jag kollar rätt mycket på hur man försöker få energi till AI-processingen. Det tar ca 3 år att få sig ett gaskraftverk, det är för långsamt för AI-industrin. Man bygger nu om utrangerade jetmotorer till elkraftverk...
Detta är också orsaken till det enorma intresset för att placera AI-datacenter i Sverige och Norge, vi har överskott på energi jämfört med vår förbrukning.
Elenergi är på väg att bli ett konkurrensmedel i en helt ny skala jämfört med tidigare.
Sveriges och Norges styrka är att vi har vattenkraften att reglera med, men man pratar redan om att bara köra datacenter dagtid då solen lyser. Andra datacenter i exempelvis USA bygger sin egen kraftproduktion för att slippa ansluta till elnätet, det tar för lång tid...
Det stora problemet idag är att uppskalningen av elbehovet är mycket större än uppskalningen av elproduktionen.
Detta är också orsaken till det enorma intresset för att placera AI-datacenter i Sverige och Norge, vi har överskott på energi jämfört med vår förbrukning.
Elenergi är på väg att bli ett konkurrensmedel i en helt ny skala jämfört med tidigare.
Sveriges och Norges styrka är att vi har vattenkraften att reglera med, men man pratar redan om att bara köra datacenter dagtid då solen lyser. Andra datacenter i exempelvis USA bygger sin egen kraftproduktion för att slippa ansluta till elnätet, det tar för lång tid...
Det stora problemet idag är att uppskalningen av elbehovet är mycket större än uppskalningen av elproduktionen.
Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.pacman42 skrev:
Som om det fanns ett överflöd av servrar att köpa så man kan dubbla dom...
AI är här för att stanna och kommer bara bli bättre men tokenpriserna lär skjuta i höjden när bubblan börjar pysa ut.
Men: “Marknaden kan förbli irrationell längre än du kan förbli solvent.” så det är bara hänga på. Snart i en AP fond nära dig.
De finns redan i AP-fonderna...Q qvirre skrev:Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.
AI är här för att stanna och kommer bara bli bättre men tokenpriserna lär skjuta i höjden när bubblan börjar pysa ut.
Men: “Marknaden kan förbli irrationell längre än du kan förbli solvent.” så det är bara hänga på. Snart i en AP fond nära dig.
Man tänker köra när solen lyser och använda datacenter runtom jorden utifrån det? Tja, blir ju bra med arbetstillfällen och för chiptillverkare. Logiskt sett är det ju rätt smart att flytta runt sådan konsumtion med solen, det är ju svårare att göra med tex stålverk.Q qvirre skrev:Och bubblan växer snabbare och snabbare. Tänk att det gått så långt att en extremt capexdrivande verksamhet tänker att de ska köra dellast.