S
K karlmb skrev:
microproduktion på flera ställen är ju också positivt då region o stamnät inte behöver byggas ut så mkt.
Vilken typ av mikroproduktion syftar du på?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vilken typ av mikroproduktion syftar du på?
Samtliga.

S
K karlmb skrev:
Samtliga.
OK.
I vilket fall så var det du skrev helt galet.

S Snikholt skrev:
OK.
I vilket fall så var det du skrev helt galet.
Varför då?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Självreglerade trafos… ja det kan ju fylla sin funktion på vissa platser. Men det är långt ifrån en ”silver bullet@ om ni tror det.
Egentligen vet vi inte det, dvs vad teknologi som finns nu, eller snart.
Automatisk lindningsomkopplare har väl funnits länge, men används såvitt jag förstått i väldigt liten utsträckning. Det finns ju såklart skäl till det.
Det kan vara att det inte behövs så ofta, dvs inte tillför någon väsentlig nytta, eller priset, eller sämre driftsäkerhet eller ökat underhåll osv osv.

Om det nu är någon ny eller annan teknik som testas vet jag inte.
Men om det inte är dyrare eller bara marginellt, och inte har några andra direkta nackdelar så kan man ju anta att detta kommer att nyinstalleras i framtiden, och bytas till sådana här när gamla byts av ålders eller kapacitetsskäl.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen vet vi inte det, dvs vad teknologi som finns nu, eller snart.
Automatisk lindningsomkopplare har väl funnits länge, men används såvitt jag förstått i väldigt liten utsträckning. Det finns ju såklart skäl till det.
Det kan vara att det inte behövs så ofta, dvs inte tillför någon väsentlig nytta, eller priset, eller sämre driftsäkerhet eller ökat underhåll osv osv.

Om det nu är någon ny eller annan teknik som testas vet jag inte.
Men om det inte är dyrare eller bara marginellt, och inte har några andra direkta nackdelar så kan man ju anta att detta kommer att nyinstalleras i framtiden, och bytas till sådana här när gamla byts av ålders eller kapacitetsskäl.
Detta låter inte som något revolutionerande i mina öron. Det är högst sannolikt det gamla vanliga, bara att man bemödat sig att koppa en steglös fjärrstyrd reglerbarhet på små enheter.

Det kan vara en vettig grej på vissa platser, avseende spänningskvalitet.

Men är nätet svagt så är det. Inget som detta råder bot på.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
För den som undrar lite om lindnings(om)kopplare, så kan man läsa lite lättsamt här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindningskopplare

Här lite mer (längre) att läsa
https://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1961489/FULLTEXT02.pdf
Detta examensarbete skummande jag bara lite snabbt, jag är lite osäker på kvalitén, och det kanske missar en hel det av vad vi är intresserade av här.

Det här arbetet ser lovande , tyvärr saknas fulltext i DIVA.
https://hv.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1935746&dswid=6241

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Men är nätet svagt så är det. Inget som detta råder bot på.
Jooo, det är just vad det gör. :)

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jooo, det är just vad det gör. :)
Nej…

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Nej…
Du kommer nog inte längre i de här frågorna positionerna låsta tyvärr. Vore däremot intressant att höra lite mer om vad "vi" kan vänta för ny teknik för distributionstrafos av steglöst reglerbar typ. Tydligen kan man hellre stå på huvudet än att väl överblickat och med adekvat kunskap nyttja vad man har att spela med på ett optimalt sätt. Ekonomin verkar konstigt nog underordnad när det gäller lösningar på randen bara det går att koppla lite till grönsektorn.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Självreglerade trafos… ja det kan ju fylla sin funktion på vissa platser. Men det är långt ifrån en ”silver bullet@ om ni tror det.
Är det viktigt att påpeka, jag tänker att alla trådar om något väsentligt skulle bli helt tomma, inget att läsa alls, om det skulle vara kravet?

Tvärtom rimmar det ganska bra med det normala, man gör flera var för sig inte så stora förändringar för att göra nödvändiga framsteg.

Jag gissar att det är just drömmen om silverkulan som har förtrollat de blinda kärnkraftsanhängarna, sååå besvikna många kommer att bli när de upptäcker att inte heller detta är svaret. Det är ett farligt tillstånd, titta på USA, där the american dream leder hela landet ner i floden, låt oss inte fortsätta kopiera detta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Du kommer nog inte längre i de här frågorna positionerna låsta tyvärr. Vore däremot intressant att höra lite mer om vad "vi" kan vänta för ny teknik för distributionstrafos av steglöst reglerbar typ. Tydligen kan man hellre stå på huvudet än att väl överblickat och med adekvat kunskap nyttja vad man har att spela med på ett optimalt sätt. Ekonomin verkar konstigt nog underordnad när det gäller lösningar på randen bara det går att koppla lite till grönsektorn.
Att lägga några miljoner på elnäten är dumt men att lägga tusen miljarder på ett kärkraftverk är smart.. den logiken är svårbegriplig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Att lägga några miljoner på elnäten är dumt men att lägga tusen miljarder på ett kärkraftverk är smart.. den logiken är svårbegriplig.
Det lite intressanta och symptomatiska är att det jämrats över spänningsavvikelser, (lite som jordens undergång) och när nu det installeras trafos som hanterar det, så är det gnäll iaf.

Det skulle ju gå att se det som lite positivt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Det lite intressanta och symptomatiska är att det jämrats över spänningsavvikelser, (lite som jordens undergång) och när nu det installeras trafos som hanterar det, så är det gnäll iaf.

Det skulle ju gå att se det som lite positivt.
Gnäll?

S
D djac skrev:
Är det viktigt att påpeka, jag tänker att alla trådar om något väsentligt skulle bli helt tomma, inget att läsa alls, om det skulle vara kravet?

Tvärtom rimmar det ganska bra med det normala, man gör flera var för sig inte så stora förändringar för att göra nödvändiga framsteg.

Jag gissar att det är just drömmen om silverkulan som har förtrollat de blinda kärnkraftsanhängarna, sååå besvikna många kommer att bli när de upptäcker att inte heller detta är svaret. Det är ett farligt tillstånd, titta på USA, där the american dream leder hela landet ner i floden, låt oss inte fortsätta kopiera detta.
Det är viktigt att påpeka att det inte är en universell lösning, ja.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.