804 199 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Man kan väl tänka sig, att så länge ”överheten” är den som är ansvarig för systemstabiliteten. Att den då också bör ha något att säga till om avseende kraftsystemets sammansättning.D daVinci skrev:
Som sagt så tror jag att silverkulorna, ett uttryck som användes, har peakat inom de flesta områden, det som inte är en stor nyhet, denna nätkomponent, är nog ungefär en sådan händelse man kan vänta sig inom ett så moget område, dvs stegvisa förändringar som något förbättrar läget, de bygger upp över tid och eftersom jag inte har en förväntan om en ny Ohms lag-moment, så blir jag inte så besviken.GK100 skrev:
Det enda svårbegripliga är hur du får det jag skrev dvs en kommentar till några inlägg där självreglerade trafos längst ut i distributionen togs upp har med kärnkraft att göra. Om du ser mig som ensidigt för kärnkraft är du fel ute men jag ger inte så mycket för att det som ofta i dessa trådar skådas omgivande helhet lätt autistiskt via tubkikare.
Har du något att meddela kring dessa självreglerande underverk som likt vad Snikholt skrev knappast är något att direkt hetsa upp sig över. Plantera hellre in i styrelserummen där du huserar lite verkligt framåtsyftande tankar lappa inte i det obsoleta och kanske lite storlek på systemen även i ny teknik är rimligt för ekonomi och resursutnyttjande.
Jag är mer vän av denna utveckling än att i brist på silverkulor, men för att visa att man "gör något", göra tokiga saker, som jag tycker genomsyrar denna tid av populism.
Du menar som att nära nog planlöst expandera andelen intermittent, väderberoende elproduktion och hoppas att det löser sig. Ja det är ganska populistiskt och tokigt.D djac skrev:Som sagt så tror jag att silverkulorna, ett uttryck som användes, har peakat inom de flesta områden, det som inte är en stor nyhet, denna nätkomponent, är nog ungefär en sådan händelse man kan vänta sig inom ett så moget område, dvs stegvisa förändringar som något förbättrar läget, de bygger upp över tid och eftersom jag inte har en förväntan om en ny Ohms lag-moment, så blir jag inte så besviken.
Jag är mer vän av denna utveckling än att i brist på silverkulor, men för att visa att man "gör något", göra tokiga saker, som jag tycker genomsyrar denna tid av populism.
Det är konstiga dragningar nuförtiden, vi ska alltså ha en elmarknad men företagandet ska inte få finnas, dvs man ska inte få producera?S Snikholt skrev:
Vi bor ju i samma land så jag har svårt att se vad du lidit för skada av den ökade och allt mer redundanta produktionen, för alla andra har det varit en fördel? Var klämmer skon, är det för bra helt enkelt, vad ska man nu gnälla på?
Skon klämmer när elmarknaden kannibaliserar på sig själv. När det blåser blir elen gratis och ingen tjänar pengar, och när det är stilla finns ingen el att sälja. Nät- och systemräddande kostnader ökar, nya marknader för detta uppstår - och vi får betala på ett eller annat sätt.D djac skrev:Det är konstiga dragningar nuförtiden, vi ska alltså ha en elmarknad men företagandet ska inte få finnas, dvs man ska inte få producera?
Vi bor ju i samma land så jag har svårt att se vad du lidit för skada av den ökade och allt mer redundanta produktionen, för alla andra har det varit en fördel? Var klämmer skon, är det för bra helt enkelt, vad ska man nu gnälla på?
Att jag fått billigare el må vara – men som du själv stolt proklamerade i tråden om effektavgifter, kan man vara motståndare till något även om man på ett personligt plan har gynnats kortsiktigt.
Sen har vi en situation där fossilgas sätter priset från dag till annan, samtidigt som du med flera drömmer om att fasa ut den. Med vad, undrar jag – och då särskilt vintertid? Man har förvisso lite bättre solförutsättningar söderut i Europa, men det räcker inte.
Att kalla ett system som kräver mer eller mindre statliga akutingrepp för att inte kollapsa för 'bra företagande' är direkt missvisande.
Inget av detta har med det du skrev att göra, så med utgångspunkt från dina initiala klagomål så skulle högre elpriser med knappare tillgång varit det bästa, i dina ögon.S Snikholt skrev:Skon klämmer när elmarknaden kannibaliserar på sig själv. När det blåser blir elen gratis och ingen tjänar pengar, och när det är stilla finns ingen el att sälja. Nät- och systemräddande kostnader ökar, nya marknader för detta uppstår - och vi får betala på ett eller annat sätt.
Att jag fått billigare el må vara – men som du själv stolt proklamerade i tråden om effektavgifter, kan man vara motståndare till något även om man på ett personligt plan har gynnats kortsiktigt.
Sen har vi en situation där fossilgas sätter priset från dag till annan, samtidigt som du med flera drömmer om att fasa ut den. Med vad, undrar jag – och då särskilt vintertid? Man har förvisso lite bättre solförutsättningar söderut i Europa, men det räcker inte.
Att kalla ett system som kräver mer eller mindre statliga akutingrepp för att inte kollapsa för 'bra företagande' är direkt missvisande.
Jag tror få vill ha det som du.
Fina halmgubbar du svänger dig med.D djac skrev:
Att blunda för systemkostnaderna och fossilberoendet löser inga problem. Om det gör mig impopulär att påpeka att elsystemet kräver stabil planering och inte bara önsketänkande – då får jag väl leva med det.
Det är såhär de lurar på er totalitär planekonomi, skrämmas med målande skeva beskrivningar av nuläget och en läskig framtid.S Snikholt skrev:
Jag baserar mina resonemang på naturvetenskaplig grund och lyssnar väldigt lite på politiker överhuvudtaget. Debatter med dig drar tyvärr nästan alltid iväg från det tekniska till något helt annat – mest känslor och etiketter, vad det verkar.D djac skrev:
Om du tar några kliv utanför din egen bubbla kanske det går upp ett ljus för dig att det snarare är du som blir ledd. Det behöver inte nödvändigtvis vara av politiker, även om de flesta av dina åsikter flitigt återfinns i diverse partiers repertoarer.
Som jag nog antytt tidigare, på mitt vanligtvis diskreta sätt, är det en hel del i forumet som inte riktigt förstår det med prisbildning och prissignaler och marknadsekonomi.S Snikholt skrev:
Men om producentrpriserna är väl låga när vissa kraftverk producerar mycket så kommer inte fler att byggas iom att intäkterna blir lite väl låga. Lönsamheten för nya är inte tillräcklig.
Är det också så att producentpriserna är lite väl höga vid vissa tidpunkter kommer driftiga entreprenörer att försöka leverera då, iom att det ger bra intäkter. Antingen nya kraftverk där det går att hitta lönsamhet. Eller så lagring där man köper el när priset är lågt för att sälja när priset är högt.
Det senare förbättrar också lönsamheten för kraftverk som levererar när priserna var låga. Och mer sådan elproduktion kan byggas.
Summan av dessa "marknadskrafter" plattar till priskurvan.
Och vi konsumenter kan köpa el så billigt det kan produceras.
Mot detta står det offentliga som med skatter och regleringar och andra politiska beslut hindrar marknaden från att leverera el och platta till priskurvan.
Att staten lägger sig i bara fördyrar. Det bästa vore om den kunde dra sig bort. Och vi står utan skatter och regleringar. (Kontext är elproduktion. Bara påminner om det).
Det är ganska meningslöst att ha tekniska debatter här, det finns ingen kvalificerad röst, det finns några som är i de tidiga stadierna av Dunning Kruger, några andra som nog kan ganska mycket och därför inte heller tar det. Kanske har jag mer på fötterna än du i teknikfrågor, eller inte, men det saknar relevans eftersom jag står mig slätt gällande erfarenhet av att bygga ett lands energiförsörjning, jag har aldrig heller byggt eller haft ansvar för ett större elnät än för en enskild fastighet.S Snikholt skrev:Jag baserar mina resonemang på naturvetenskaplig grund och lyssnar väldigt lite på politiker överhuvudtaget. Debatter med dig drar tyvärr nästan alltid iväg från det tekniska till något helt annat – mest känslor och etiketter, vad det verkar.
Om du tar några kliv utanför din egen bubbla kanske det går upp ett ljus för dig att det snarare är du som blir ledd. Det behöver inte nödvändigtvis vara av politiker, även om de flesta av dina åsikter flitigt återfinns i diverse partiers repertoarer.
Jag ser att många här som vill ha en teknikdiskussion helt tydligt bara läser upp tekniska termer ur någon pamflett och blir jätteglada när de får påpeka att någon använt gemen bokstav i någon enhet.
Sen kan du glömma både det tekniska och politikerna.S Snikholt skrev:
Det är och kommer att vara ekonomin som bestämmer till sist.
Ja så länge vi inte går in för planekonomi, någon bestämmer hur mycket som ska produceras, på vilket sätt och vad det ska kosta.
Håller helt med, all el utom de första procenten som används för att hålla oss varma är en kommersiell fråga.Mikael_L skrev:
Därför är det helt oförståeligt när man vill producera el med skattepengar för att sälja på en marknad.
Speciellt när man vet att de som skulle betala dessa skatter bara använder ca en fjärdedel av elen i landet, så de vill man alltså att de som använder lite och är ekonomiskt svaga ska betala för mer el till de ekonmiskt starka som redan använder nästan all el. Som de dessutom tar betalt för av sina kunder.
Att någon går på den lätta säger en hel del.