Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Du kommer nog inte längre i de här frågorna positionerna låsta tyvärr. Vore däremot intressant att höra lite mer om vad "vi" kan vänta för ny teknik för distributionstrafos av steglöst reglerbar typ. Tydligen kan man hellre stå på huvudet än att väl överblickat och med adekvat kunskap nyttja vad man har att spela med på ett optimalt sätt. Ekonomin verkar konstigt nog underordnad när det gäller lösningar på randen bara det går att koppla lite till grönsektorn.
Jag har länge tänkt att du borde börja fundera i det faktum att fossileran börjar gå mot sitt slut.
Och vad det innebär för framtiden.
Jag kan i princip lova att det kommer krävas mycket nytänk, mycket innovation och mycket investeringar.

Vad ska vi göra när den mesta av Europas reglerkraft är borta? Har du funderat på det?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har länge tänkt att du borde börja fundera i det faktum att fossileran börjar gå mot sitt slut.
Spännande nog tänker Afrika inte bry sig utan investerar i raffinaderier och bensinstationer.
Varning, lite Ai
IMG_20260531_215607.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Afrika kör man med diesel och bensin, nästan alla bilar är importerade begagnade och det finns ingen besiktning så det tycker svart rök ur merparten av alla bussar avgasrör ( bussarna är säkert äldre än 20 år, eller 30...).

Det finns noll laddinfrastruktur.

Det som elektrifieras är små godstransportfordon och persontransport- motorcyklar som kan laddas i vägguttag.

Vi har långt kvar.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad ska vi göra när den mesta av Europas reglerkraft är borta? Har du funderat på det?
Är man inte fullständigt dum i huvudet, så avvecklar man inte nödvändiga kraftkällor innan man har en annan lösning på plats.

Man börjar i rätt ände och avvecklar fossil baskraft och ersätter med fossilfri baskraft.

Parallellet med detta ska man självklart syssla med innovation.

Hur man ska lyckas med det när elmarknaden ser ut som den gör vet jag dock inte.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att lägga några miljoner på elnäten är dumt men att lägga tusen miljarder på ett kärkraftverk är smart.. den logiken är svårbegriplig.
Det enda svårbegripliga är hur du får det jag skrev dvs en kommentar till några inlägg där självreglerade trafos längst ut i distributionen togs upp har med kärnkraft att göra. Om du ser mig som ensidigt för kärnkraft är du fel ute men jag ger inte så mycket för att det som ofta i dessa trådar skådas omgivande helhet lätt autistiskt via tubkikare.

Har du något att meddela kring dessa självreglerande underverk som likt vad Snikholt skrev knappast är något att direkt hetsa upp sig över. Plantera hellre in i styrelserummen där du huserar lite verkligt framåtsyftande tankar lappa inte i det obsoleta och kanske lite storlek på systemen även i ny teknik är rimligt för ekonomi och resursutnyttjande.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Man börjar i rätt ände och avvecklar fossil baskraft och ersätter med fossilfri baskraft.
Det där tror jag inte kommer ske i verkligheten, hur mycket du än drömmer om det.
Jag ser det som mest troligt att fossilkraft kommer ersättas av sol och vind, och den fossilkraft som blir kvar kommer agera alltmer endast reglerkraft.

Till sist är all kvarvarande fossil kraft endast reglerkraft, för att möta förbrukningsvariation samt produktionsvariation.

Det ÄR DÅ som det riktigt intressanta börjar, hur ska man gå vidare för att reducera det fossila ännu mer?
Har det då utvecklats kärnkraft som duger som reglerkraft och kan byggas på typ 3-6 år ...?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan i princip lova att det kommer krävas mycket nytänk, mycket innovation och mycket investeringar.

Ytterligare ett märkligt inlägg med tanke på att det enda jag kommenterade var den tydligen stora nyheten med självreglerande trafo i yttersta kapillärerna av elnätet. Samtidigt lite omskakande att du tror så svagt och lågt om mig som att jag inte funderar över stort och smått och försöker korrigera vartefter.

S Snikholt skrev:
Det är viktigt att påpeka att det inte är en universell lösning, ja.
Det finns inga universella lösningar. Det fina är dock att det inte behövs.

Mikael_L
Jag sammanfattar det du skrivit i skenet av sådana här frågor/trådar det senaste halvåret.
Ofta rätt dolt i dunkelt och svårförståeligt prosaiskt språk.

Så jag har ärligt talat aldrig fattat vad du egentligen tycker.

Men själv anser jag dock att det är enorma saker på gång inom energisektorn, så att gräva vallgravar och skydda det som var förr tänker jag är rätt lönlöst.

Jag sitter inte på några finare eller fler lösningar än någon annan, utan jag är precis lika förlorad som alla andra, men det ger dock inte effekten att jag klamrar mig fast vid det som varit, utan jag tänker att nu måste det arbetas i riktning mot framtiden.

• Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där tror jag inte kommer ske i verkligheten, hur mycket du än drömmer om det.
Jag ser det som mest troligt att fossilkraft kommer
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det som mest troligt att fossilkraft kommer ersättas av sol och vind, och den fossilkraft som blir kvar kommer agera alltmer endast reglerkraft.

Till sist är all kvarvarande fossil kraft endast reglerkraft, för att möta förbrukningsvariation samt produktionsvariation.

Det ÄR DÅ som det riktigt intressanta börjar, hur ska man gå vidare för att reducera det fossila ännu mer?
Har det då utvecklats kärnkraft som duger som reglerkraft och kan byggas på typ 3-6 år ...?
Det är väl ditåt man är på väg så det är ingen vågad gissning du gör.

Men jag är långt ifrån övertygad om att det är en vare sig bra, eller långsiktigt hållbar utveckling.

Komplexiteten som uppstår i system som ska efterlikna det traditionella, kräver väldans massa komponenter, programvara, styrning, investeringar. Nätförstärkningar… för att klara det basala.
Dvs. inte billigt.

Om det är billigare än ett system med traditionell synkron produktion som bas…
Ja det är så att säga ”kärn”-frågan.

Den ena sidan säger bu, de andra säger bä.
Båda vill ha fossilfrihet.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:

Nä, tänker bara på Romarriket

S Snikholt skrev:
Komplexiteten som uppstår i system som ska efterlikna det traditionella, kräver väldans massa komponenter, programvara, styrning, investeringar. Nätförstärkningar… för att klara det basala.
Dvs. inte billigt.
Det vet vi faktiskt inte. Men redan den gamla tidens reglering, hur man på något vis styrde vattenkraften med telefonledningar är ju rätt överväldigande om man tänker efter. (eller tiden innan såna moderniteter, hur styrde man egentligen mot efterfrågan då?)
Som ingenjör vet jag bara att om de kunde göra detta då, så kan det knappast bli mer komplext idag när man har tillgång till alla möjliga hjälpmedel, både centralt och lokalt.
Att man klappade ur i Spanien berodde inte på för många styrmöjligheter, utan att en del av dem som fanns användes fel eller inte alls. Hade man bara gjort rätt/ programmerat rätt, på de kritiska ställena hade det varit som vilken dag på jobbet som helst.
Och pga de bättre möjligheterna man har idag, så kommer den överdimensionering man förr hade, väl till pass när/om det blir nya aktiviteter i näten som aldrig förekom förr.
Slutsatsen av detta behöver inte alls självklart bli att det blir dyrt och svårt.

S
K karlmb skrev:
Det vet vi faktiskt inte. Men redan den gamla tidens reglering, hur man på något vis styrde vattenkraften med telefonledningar är ju rätt överväldigande om man tänker efter. (eller tiden innan såna moderniteter, hur styrde man egentligen mot efterfrågan då?)
Som ingenjör vet jag bara att om de kunde göra detta då, så kan det knappast bli mer komplext idag när man har tillgång till alla möjliga hjälpmedel, både centralt och lokalt.
Att man klappade ur i Spanien berodde inte på för många styrmöjligheter, utan att en del av dem som fanns användes fel eller inte alls. Hade man bara gjort rätt/ programmerat rätt, på de kritiska ställena hade det varit som vilken dag på jobbet som helst.
Och pga de bättre möjligheterna man har idag, så kommer den överdimensionering man förr hade, väl till pass när/om det blir nya aktiviteter i näten som aldrig förekom förr.
Slutsatsen av detta behöver inte alls självklart bli att det blir dyrt och svårt.
Kanske det, vi får väl se.
Men jag hoppar inte på väckelserörelsen

S Snikholt skrev:
Kanske det, vi får väl se.
Men jag hoppar inte på väckelserörelsen
Hur får du det till en väckelse? Ingenjörsjobb är något annat.

S
K karlmb skrev:
Hur får du det till en väckelse? Ingenjörsjobb är något annat.
Det är inte elkraftingenjörers arbete jag syftar på.

S Snikholt skrev:
Det är inte elkraftingenjörers arbete jag syftar på.
Men allt annat är bara politik. Det vore bra om vi kunde återgå till tekniken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.