804 185 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
I väntan på experternas kommentar men vårfloden har varit extremt dålig i år.K karlmb skrev:
Finns det inte billig produktion i norr att mätta marknaden och hålla emot så smittar tyska elpriserna snabbt av sig norrut.
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/varfloden-paverkar-elpriset/
Det har varit en mycket bra och lönsam vår (jan till nu) för vindkraften. Det rasslar nog bra i kassan.Kvackatore skrev:
Mina solceller har också varit rejält lönsamma under mars-april, och fortfarande. Jag betalar av nästan 3 solcellspaneler i månaden när det är sådana här bra dagar.
Det hela kan vara avbetalt på 2 år, men säg 3 år för säkerhets skull (paneler + växelriktare) och sen 2 år till för batterierna.
Det har väl mest med att göra med att överföringskapaciteten i snitt 2 nästan alltid har strypt handeln från önskad handelsvolym, och därför har SE1 och SE2 väldigt ofta haft betydligt lägre pris.Kvackatore skrev:
Nu med nya Aurora line (SE1-> Finland), så går ett effektflöde dit, och begränsningen i snitt 2 slår mycket mer sällan in.
Om det blir lite mer elproduktion uppe i norr nu så kan Norrlandspriserna återkomma, tills projekt nordsyd är klart, då kan inte ledningarna fyllas längre - igen.
Påminner om 2022 när man snittade ett spotpris på 350 öre/kWh i Augusti för såld el, utan batteri.Mikael_L skrev:
Det har varit en mycket bra och lönsam vår (jan till nu) för vindkraften. Det rasslar nog bra i kassan.
Mina solceller har också varit rejält lönsamma under mars-april, och fortfarande. Jag betalar av nästan 3 solcellspaneler i månaden när det är sådana här bra dagar.
Det hela kan vara avbetalt på 2 år, men säg 3 år för säkerhets skull (paneler + växelriktare) och sen 2 år till för batterierna.
Kan tänka mig det, solen skiner och det blåser. ” Brukar” betyda 0-pris, men inte i år.Mikael_L skrev:
Det har varit en mycket bra och lönsam vår (jan till nu) för vindkraften. Det rasslar nog bra i kassan.
Kärnkraften ligger på 49% av installerad effekt. 3.5 GW bortfall påverkar rejält skulle jag säga.Magnus E K skrev:
Det i kombination med låg vind i Tyskland/Sverige sätter nivån just nu.
Vattenkraften kör på ca 70% så den är inte direkt strypt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från electricitymaps.com
Aha, den nukleära slumpkraften har ballat ur.Q qvirre skrev:
https://data.nordpoolgroup.com/map?...rket=DayAhead&mapDataType=Price&resolution=60
Tittar man på NordPool idag så ligger i stort sett hela europa på systempriset. Med ytterst små avvikelser över elområdena. Blir inga flaskhalsintäkter idag.
Inte ens solelen verkar kunna pressa ned priset nämnvärt. Finns utrymme för fler solpaneler.
Tittar man på NordPool idag så ligger i stort sett hela europa på systempriset. Med ytterst små avvikelser över elområdena. Blir inga flaskhalsintäkter idag.
Inte ens solelen verkar kunna pressa ned priset nämnvärt. Finns utrymme för fler solpaneler.
Man kan ju gjort andra saker för att kompensera för bortfallet.D daVinci skrev:
Hade synkronmaskiner varit enda och/eller bästa lösningen hade man väl bara låtit generatorerna sitta kvar och snurra fritt på. Med eller utan turbinen ersatt med ett svänghjul beroende på om svängmassan hade behövts.
De var ju redan inkopplade.
🤷♂️
Kan ju vart nått med ekonomi också...
Man skulle väl behöva gräva fram statistik från innan STATCOM anläggningen byggdes för att påvisa sambandet.D daVinci skrev:
En STATCOM i en knutpunkt för transport nätet eller på en lång transmissionsledning kan göra mer nytta än några heffastora generatorer i ett KKV.
Att låta vindkraftverk eller solcellsparker ta över spänningsregleringen (justera sin reaktiva effekt)* kan ju innebära enorma krav på att de ska fungera och hur de ska reglera när solen gått ner eller det inte blåser, ja kravet på driftsäkerhet borde väl bli högre när parken inte är i drift(levererar el), än när den är i drift.
(Hur ska man ens definiera drift?)
Vad som är bäst, eller behövs beror på...
Tex fick den gamla förbindelsen till Finland seriekondesatorer för att öka kapaciteten (flera år innan Aurora linjen byggdes) medan Gotland får några avdankade synkronkompensatorer från Stockholm för att stärka sitt elnät.
På västkusten blev det STATCOM som "ersatte" synkronmaskinetna i nedlagda KKV.
* Hur de ska hantera reaktiv effekt varierar. Det finns beskrivet i diagram där man kan jämföra olika länder eller regioner/TSOer. De ser tex olika ut i eu och Kina. (Lite intressant med deras profil på produktion och snabb omställning).
Huvudsaken är väl att man har tänkt igenom hur man sköter driften (ffa spänningsregleringen) med det när och de produktionsanläggningar man har.
Av en slump bestämde sig planeristerna* för att stänga av några KKV när vårfloden kom.D daVinci skrev:
* Något oklart vad som menas med planerist, men jag antar att det är folk som tror man i förväg kan stoppa och starta elproduktion , bland annat från kärnreaktorer.
Jag har damsugit(hehe) nätet efter SvK uttalandet där en SvK anställd berättar att ~"vindkraften är svår att planera". Vad menade hon egentligen och på vilken tidshorisont?
FAKTA
"Information från driften
Här finns rapportering från driften.Vecka 18, uppdaterad 4 maj 2026
Kommentarer från driftchefen
- Oskarshamn 3 och Forsmark 2 och är för närvarande på revision och de beräknas åter tas i drift den 22 maj respektive 26 juni.
- Ringhals 3 har gått på revision (4 maj) som planeras pågå fram till 24 juli.
- Nya stamnätsstationen Gräsmark (med seriekondensatorer) togs lyckosamt i drift under förra veckan.
- SwePol är driftsatt efter genomförd reparation, med en tillfälligt reducerad överföringskapacitet på 490 MW i avvaktan på resultat från pågående kabelundersökningar.
- Baltic Cable är fortsatt begränsad av den tyska systemoperatören TenneT till följd av nätbegränsningar på den tyska sidan. Förbindelsen är dessutom ur drift för reparation fram till den 17 maj.
- För närvarande råder stora prisvariationer över dygnet, främst till följd av hög solkraftsproduktion på kontinenten och i södra Sverige. Låga priser dagtid kan snabbt följas av betydligt högre priser under morgon- och kvällstoppar
- Stigande gas- och oljepriser driver upp elpriserna på kontinenten, vilket även påverkar prisnivåerna i södra Sverige.
- Fyllnadsgraden i vattenmagasinen i Sverige och Norge ligger är på normala nivåer för perioden.
- Frekvenskvalitén under vecka 18 var bättre än det uppsatta målet om maximalt 192 minuter utanför frekvensintervallet 49,9-50,1 Hz."
Jag tänker mig sådana som har starka preferenser för planering. (Lite åt 5-årsplaner och högsta sovjet. Fast inte nödvändigtvis exakt så).blackarrow skrev:
Och planeristerna skulle ju har rätt i att just denna nedstängning av reaktorer är planerad. (Tror jag).
Så som?blackarrow skrev:
Tror att snikholt nu har kontaktat inkvisitionen för att få dig straffad för hädelse. Det går inte ifrågasätta svängmassan. (Egentligen behövs nog bara svängmassa och inget annat).blackarrow skrev:
Men om svängmassa är svaret så hade man väl bara sålt generatorerna och köpt några synkrongeneratorer.
Låter enklet.
Ja. Så som?blackarrow skrev:
Tror jag inte snikholt går med på.blackarrow skrev:
Men det är intressant info. Reaktiv effekt har då en geografisk komponent som inte är försumbar.
Och det kan ju hjälpa till förklaringen för avbrottet i Spanien. Någon som skulle absorbera reaktiv effekt genererade i stället på kanske värsta tänkbara punkt.
Låter enklare att SvK köper den tjänsten och så får marknade ordna fram den på enklaste och billigaste sättet.blackarrow skrev:
Att låta vindkraftverk eller solcellsparker ta över spänningsregleringen (justera sin reaktiva effekt)* kan ju innebära enorma krav på att de ska fungera och hur de ska reglera när solen gått ner eller det inte blåser, ja kravet på driftsäkerhet borde väl bli högre när parken inte är i drift(levererar el), än när den är i drift.
(Hur ska man ens definiera drift?)
Men finns en geografisk komponent så blir då priset dom betalar lite varierande över geografin.
Låter som något flaskhalsavgifter kan betala.blackarrow skrev:
Kom inte den sista från Danmark?blackarrow skrev:
Men det är väl lite olika funktioner som skall lösas. På Gotland är det väl frekvensstablitet? Medan för transmissioneledningar är det reaktiv effekt.
Fast det medger då ingen flexibilitet. Det blir väldigt stationärt.blackarrow skrev:
Lämnar man istället öppet för att köpa de funktioner/egenskaper man är ute efter så kan marknaden hala fram bättre och billigare lösningar med tiden. T ex de senaste 60 åren har det hänt ganska mycket med kraftelektronik. Vilket kan möjliggöra helt andra lösningar än man hade då.
Men av det du skriver framgår då att de existerande kärnreaktorerna i SE3 är inte tillräckliga. Och dessutom kan de vara på geografiskt olämpliga platser.
Men då kan man också fråga sig om Blomgrens påstående är helt sant. De nedlagda generatorerna kan också ha varit på fel plats.