E Eje_19 skrev:
Av en händelse hittade jag den efterlysta gamla artikeln, där Jan Blomgren hyfsat väl beskriver hur kostnaden 1000 miljarder för nedlagd kk beräknats.
Observera att den blir 5år gammal om ett par veckor ...

[länk]
Oh jesses. Tur att man sitter ned.

den el vi hade var av högre kvalitet
Hur har man då mätt upp kvaliten?
Nej det får man inte veta.
mer pålitlig och bättre anpassad både till elnätet och de slutliga användarna
Strömavbrott var ju vanligare då än nu.
Kanske är strömavbrott = pålitligt i hans bakvända värld.
Elöverföringen fungerar sämre när småskalighet ersätter stora generatorer som kärnkraft.
I verkligheten är distribuerad produktion mycket mer robust. Med proper lokal produktion så kan man ta bort hela stamnätet.
Men det är i verkligheten det.
Nedbrytningen av elsystemet
Mjaha, vilken då nedbrytning??
misshandeln av elsystemet
Mjaha, vilken då misshandel??

Och så rullar det på. Det ena svamlet efter det andra. Total substanslöshet.
Men ser framför sig en religiös tokdåre som går med ett plakat med texten "undergången är nära".

Ett exempel på detta är att den stora motorvägen för el från Norrlands älvar till Mellansverige har tappat kapacitet efter att vi lagt ner hälften av kärnkraftverken.
Har SvK monterat ned ledningar så att kapaciteten minskat?
När gjorde dom det? Och vad kom det sig?

Under resans gång har vi kastat bort – lågt räknat – 600 miljarder kronor i form av utebliven produktion i kärnkraftverk och kostnader för att bygga annan elproduktion.
Men om nu privatkapitalistiska profitjägare bygger ny elproduktion är inte det någon som kastar bort något. Han verkar inte klara av enkla begrepp som äganderätt.

Till detta kommer samhällskostnader av att elbristen stoppar investeringar och liknande. Dessa hamnar på över 100 miljarder kronor om året
I verkligheten har Sverige ett överproduktion på 30 TWh/år.
Han verkar leva i en alternativ fantasivärld där det tvärtom råder underskott på el.

Om vi är överdrivet positiva kanske dessa problem kan byggas bort på tio år (fast 20–30 år är nog närmare sanningen). I så fall får vi en onödig samhällskostnad på medvetet lågt räknat 1 000 miljarder kronor.
Här kan man dock hitta en logik.
Utgår man från ny kärnkraft som de i Norge räknat på så landar man på kanske 100 öre/kWh i förlust. Med 1000 MW så uppstår en förlust på ca 24 milj/dag. På 50 år är det 350 mdr. Har vi nu 3 sådana så blir det närmare 1000 mdr.

Fast jag tänker mig ju inte att det skall behöva bli en kostnad för skattebetalarna. Utan att kärnkraftsentusiasterna skall ta den.

Nog är det ju så att man sitter och önskar att någon kan hjälpa honom till komvux så han får gå om grundskolan.

Är det verkligen så att folk läser Blomgrens text och inte ser att det är mest bara substanslöst svammel?

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du är inte ensam att tex inte förstå vad Ny betyder "längre", när zodde svamlar på "med sitt".
Vissa här dribblar med allt, för att ALLTID till varje pris försöka "få rätt", fast dom har fel.

Och påvisar du "något annat" än vad som skribenten skriver, så "ändras" detaljer i sakfrågan & så tjatar skribenten vidare.
Och plockar fram gamla inlägg där ngn sagt något faktafel minsann.

Z Zodde skrev:
Alla avtal om fast pris handlas ändock över Nordpool.
Nordpool har gott över 90% marknadsandel av den fysiska handeln.

Derivat cashavräknas mot Nordpools pris.

Så du slipper ej undan att lägga dina bud på Nordpool ÄVEN om du har prishedgat dig
Var skrev jag det? Jag skrev avtala pris. Du ljuger.

Z Zodde skrev:
Ligger det redan en kabel som ger ”prissmitta” så gör en ny kabel ingen större skillnad.
Gäller det inte samma för ledningar som hänger?

Skärmbild 2026-05-04 161308.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z Zodde skrev:
Så var INTE fallet innan Aurora
Skärmbild 2026-05-04 173100.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En "Ny" och en gammal ledning från SE1 till Finland.

Vad är det som gör att en ledning som hänger över vatten in till en befintlig ledning ger prispåverkan medan en kabel som ligger nergrävd i mark eller i hav inte ger eller bara ger marginellt prispåverkan?

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Alla avtal om fast pris handlas ändock över Nordpool.
Nordpool har gott över 90% marknadsandel av den fysiska handeln.

Derivat cashavräknas mot Nordpools pris.

Så du slipper ej undan att lägga dina bud på Nordpool ÄVEN om du har prishedgat dig
Nu var det ju @daVinci som hävdade att

D daVinci skrev:
Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.

All el går inte via Nordpool. Så det enklast för en producent är att sälja sin el till en konsument och inte gå via NordPool utan bara upphandla transporten. Och då kan man sälja till lägre pris än Nordpool-priset, så som Bengt Ekenstierna fantiserar om. Men vem är det nu som frivilligt skall sälja till lägre pris än Nordpool-priset?

Är det någon här i forumet som själv tänker göra det?

S
blackarrow blackarrow skrev:

[bild]

[bild]

En "Ny" och en gammal ledning från SE1 till Finland.

Vad är det som gör att en ledning som hänger över vatten in till en befintlig ledning ger prispåverkan medan en kabel som ligger nergrävd i mark eller i hav inte ger eller bara ger marginellt prispåverka
Men poängen verkar vara att om man redan har prisgenomslag, så gör ytterligare kablar varken till eller från givet den produktion man har.

SE4 som exempel. Det blir inte mer prisgenomslag av fler kablar, för det är redan fullt genomslag.

Och det stämmer väl.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Ok. Och det går som sagt att reglera på annat vis än just mps och var handeln ska ske.
Konstigt nog har ingen kommenterat mitt inlägg om det.
Inte ens...

S Snikholt skrev:
Men poängen verkar vara att om man redan har prisgenomslag, så gör ytterligare kablar varken till eller från givet den produktion man har.

SE4 som exempel. Det blir inte mer prisgenomslag av fler kablar, för det är redan fullt genomslag.

Och det stämmer väl.
Det är "bara" prisgenomslag" fullt ut när ledningen fylls mindre än max, dvs 70% av kabelns tekniska kapacitet.
Är tillgången på el I SE4 så hög att ledningarna kan fyllas och mer därtill börjar priset sjunka i SE4 trots att efterfrågan är ännu större på kontinenten.
När de inte kan köpa mer el av oss måste de starta sina dyra gaskraftverk och betala ännu mer.
Lägger du då en kabel till eller ökar tillgänglighetsregeln från 70 till säg 80% så ökar prissmittan från kontinenten till oss som försöker exportera.
Därför skulle man kunna justera 70% regeln och minska prissmittan i motsvarande grad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var skrev jag det? Jag skrev avtala pris. Du ljuger.
Beskriv vad du menar ”avtalar pris”. Har du uppfunnit nåt nytt instrument. ?+? Vad heter det?
Alla terminer/derivat som handlas via Nasdaq körs OCKSÅ via Nordpool.

Vattenfall tex, som sålt över hälften av 2026 års produktion på termin till 40EUR/MWh lägger nollbud på Nordpool på ALLT de hedgat.

Har bott i Norge i 30år och här säger man kabel både om de som ligger på havets botten å de som hänger i luften, sorry om det förvillade för dig.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Avvika från marginalprissättningen genom att hedga sig med derivat/terminer kan man göra.

I praktiken innebär det att den som köpt på termin lägger max köpbud på Nordpool p den som sålt på termin lägger miniminivå säljbud.

I praktiken spelar då Nordpools pris noll betydelse för de inblandade men volymen är ändå med.

• Gilla
krfsm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är "bara" prisgenomslag" fullt ut när ledningen fylls mindre än max, dvs 70% av kabelns tekniska kapacitet.
Det funkar inte så. Kablarna bjuder normalt ut hela sin tekniska kapacitet. De där 70% räknas på årsbasis, dvs TSOn får inte strypa maxflödet i kablarna så att de hamnar under 70% i snitt sett över hela året. (Om de inte har en godkänd anledning.)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har bott i Norge i 30år och här säger man kabel både om de som ligger på havets botten å de som hänger i luften, sorry om det förvillade för dig.
Jag uttryckte mig så för att göra inlägget lite roligt (på din bekostnad).
Inget mer du vill tillägga eller förtydliga?

Jag uttryckte mig så för att göra inlägget lite roligt (på din bekostnad).
Inget mer du vill tillägga eller förtydliga?
Mitt namn är Ström, om det kan vara till nån ledning…

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Har SvK monterat ned ledningar så att kapaciteten minskat?
När gjorde dom det? Och vad kom det sig?
Nej, men av tekniska anledningar så går inte ledningarna att nyttja fullt ut - t.ex. i snittet mellan SE2 och SE3, men även snittet SE3-SE4.

En del av den anledningen är knuten till bristen på elproduktion i syd, och det blev alltså sämre överföringskapacitet när man la ner kärnkraftverk i SE3. Utöver själva bortfallet från kärnkraftverkets produktion.

(Förr eller senare när man har arrat klart nord-syd-projektet, så kommer förstås kapaciteten att vara högre, eftersom man då har fler ledningar med högre kapacitet. Man löser också en del problem genom nya systemtjänster.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.