804 273 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Prisskillnader är ingen faktor som styr… kan ju ändras över tidenMagnus E K skrev:
Driftsäkerhet å ökad import/export kapacitet antar jag.
Varför bygger man 4 Filip motorväg bredvid en redan fullt fungerande riksväg..?
Så om det ligger 2 kablar så påverkar bara den ena priset? Bra fakta jag inte kände till faktiskt! Du är kunnig!Z Zodde skrev:
Det är riktigt. Ligger det en kabel å prissmittan existerar så ändrar inte kabel nr 2 på det faktum.K karlmb skrev:
Att du inte förstod nått så fundamentalt förklarar denna onödiga diskussion
Fint, då har jag lyckats även om jag saknar Harka å Mikaels pedagogiska förmåga…K karlmb skrev:
Å vill du pudla angående Nordpools non-existent beslutanderätt/veto rörande utlandskablar kan du göra det samtidigt
För jag antar du fann noll bevis för ditt claim. Så kan vi lägga den bollen död en gång för alla👍
Ja nu har jag försökt läsa på.Z Zodde skrev:Sorry Mikael, även om det du skriver är nästan helt riktigt och mycket mer pedagogiskt än jag klarar så är just detta fel. Marginalprissättning är INTE vanligt på fria marknader, dvs att ALLA får identiska priser.
Det sker normalt bara vid sk FIX, typ ECB fix på valuta 2.15pm, då får alla med fixorders får samma kurs.
Räntefix, etc.
Och funnit att marginalprissättning kallas det när priset sätts till ett och samma pris (för alla aktörer) vid ett exakt tillfälle.
Jag inser att jag skulle ha skrivit marknadspris (låter ju dock mycket mer generellt, men det är det väl också, för marginalprissättning bör ju vara ett specialfall av marknadspris).
Dock tänker jag att på väldigt transparenta marknader med en "homogen produkt", så blir väl resultatet på sätt och vis ganska likt marginalprissättning, på det sättet att vid en och samma tidpunkt för alla betala betala samma ifall de vill köpa, och samma för att sälja.
Hmm, detta hade jag missat:
DNs debattartikel:
https://www.dn.se/debatt/regeringens-brev-visar-sveket-mot-elkunderna/
Bekens kommentar:
Intellektuellt ohederligt
Sveriges regering sänker skatten lite grann och motarbetar sedan EU-kommissionen när den vill förändra elmarknaden.
DNs debattartikel:
https://www.dn.se/debatt/regeringens-brev-visar-sveket-mot-elkunderna/
Bekens kommentar:
Intellektuellt ohederligt
EU-kommissionen ser alltså problem med elhandeln pga stora prisfluktuationer och extrema priser.Det är med förskräckelse jag läser Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostars
och ekonomisk-politisk talesperson Ida Gabrielssons debattartikel i DN den 10
april med rubriken: ”Regeringens brev visar sveket mot elkunderna”.
[länk]
Där lyfter Dadgostar och Gabrielsson fram att Sveriges regering, företrädda av
Statminister Ulf Kristersson, motsatt sig EU kommissionens ordförande Ursula
von der Leyen’s förslag att revidera marginalprissättningsmodellen, där
skenande naturgaspriser leder till orimliga elpriser för inhemsk industri och
hushåll och då speciellt i länder med hög andel export. När elpriserna skenade i
Europa under 2022 berodde det på just marginalprissättningen brister, vilken
sedan fortsatt att bli prissättande. I Sverige har vi ingen naturgas i vår
elproduktion, men med nuvarande elprissättningsmodell smittar de skenande
gaspriserna i Tyskland av sig tll svenska elkunder.
Ursula von der Leyen pekar samtidigt på att kostnaden för förnybar elproduktion
är endast en tredjedel av de marknadspriser som marginalprissättningsmodellen
resulterar i. Ursula von der Leyen framförde denna åsikt redan i augusti 2022,
men blev då nerröstad av en kraftfull lobbying som företräde kraftbolagen men
även av medlemsstater där regeringarna ser de höga elpriserna som en dold skatt
som hamnar i statskassan.
I början av mars skriver statsminister Ulf Kristersson till Ursula van der Leyen
där han i sin roll som statsminister i Sverige motsätter sig att ta bort naturgasens
prispåverkan på el. Han menar att det skulle strida mot en konkurrensutsatt
marknad, där marginalprismodellen säkerställer att efterfrågan tillgodoses till
lägsta kostnad. Ett synnerligt okunnigt uttalande, då elen inte handlas på en
konkurrensutsatt marknadsplats likt olja och kaffe. För de som efterfrågar el
finns det i praktiken inga substitut.
Därefter följer Energiminister Ebba Busch upp med ytterligare ett brev till
ansvarig EU-kommissionär. Brevet är en okritisk osannolik hyllning till
marginalprissättningsmodellen och hur prissättningen sker för el som exporteras,
vilket innebär skenande elpriser i södra Sverige i takt med höga
världsmarknadspriser på naturgasen. Det var annat ljud i skällan när Ebba Busch
var i Bryssel härom veckan för att argumentera att EU inte skulle lägga beslag
på flaskhalsavgifter som Svenska kraftnät överdebiterat chanslösa svenska
elkunder under 4 år.
Sverige är en av EU:s största nettoexportörer av el och producerar betydligt mer
el än vi behöver för eget bruk. Som tack för detta bidrag till EU:s elförsörjning
och utfasning av deras fossila kraftverk, får svenska hushåll, företag och industri
betala extremt höga och dessutom omotiverade elpriser. Det är en helt orimlig
ordning där statskassan profiterar på ett ohederligt sätt.
Sveriges hållning att gå emot EU kommissionens förslag för att rätta till
skevheter i prissättningen av el, som innebär att producenter och inblandande
stater profiterar ohämmat på elkundernas bekostnad, måste starkt ifrågasättas i
vems intresse som Statsministern och Energiministern företräder i dessa deras
ställningstaganden och uttalanden …?
Dessa ageranden ska ses i ljuset av att dess båda ministrar i olika sammanhang
”hemma i Sverige” uttalar sig om att regeringen ”gör allt” den kan för att skydda
svensk industri och hushåll från skenande elpriser. Det är magstarka uttalanden
och påminner om ”Fake News” och som väljarna bör fundera över om det är
sådana företrädare som vi vill ska styra landet Sverige? I vilken omfattning sker
liknande agerande inom andra sammanhang?
Statsministerns och Energiministern agerande är så graverande att oppositionen
bör kalla Statsministern och Energiministern till KU förhör för att förklara sina
ageranden.
Malmö den 16 april 2026
Bengt Ekenstierna
Beken Team
Mobil: 0705-35615
Sveriges regering sänker skatten lite grann och motarbetar sedan EU-kommissionen när den vill förändra elmarknaden.
Både ja å nej. På elmarknaden (nu var 15e minut, tidigare varje timme) är det en typ av fix, en auktion (med specifika regler) där jämviktspriset ges till alla.Mikael_L skrev:
Ja nu har jag försökt läsa på.
Och funnit att marginalprissättning kallas det när priset sätts till ett och samma pris (för alla aktörer) vid ett exakt tillfälle.
Jag inser att jag skulle ha skrivit marknadspris (låter ju dock mycket mer generellt, men det är det väl också, för marginalprissättning bör ju vara ett specialfall av marknadspris).
Dock tänker jag att på väldigt transparenta marknader med en "homogen produkt", så blir väl resultatet på sätt och vis ganska likt marginalprissättning, på det sättet att vid en och samma tidpunkt för alla betala betala samma ifall de vill köpa, och samma för att sälja.
Tänk, vilken annan marknad kan du lägga en säljorder på 25öre men faktiskt få 75öre…?
Volym/omsättning är direkt kritisk på elmarknaden, pga att elen konsumeras i samma sekund den produceras.
Aktier/räntor kan omsättning variera mycket om köparna inte är villiga att betala det säljarna vill ha.
En del aktier/obligationer kan ibland ha nästan noll omsättning vissa dagar
Råvaror är nånstans mittemellan, brist på kaffe kan tex uppstå om priset blir för högt för vissa köpare.
El, däremot KAN ju inte brist uppstå för då måste vi släcka ned. Marginalprissättning är metoden när volymen är viktigare än priset. På kort sikt (timmar) ändras inte efterfrågan, oavsett pris.
IMHO tror jag att detta med marginalprissättning är svårt för många att greppa. Folk tänker vanlig utbud/efterfrågekurva UTAN att tänka på att volym/omsättning är kritisk.
Därför får vi även här på BH många långa segdragna diskussioner med skribenter som resonerar utifrån helt felaktiga förutsättningar.
Så Nya Aurora ledningen påverkade inte priset i SE1 eftersom det redan fanns en (klen) kabel till Finland?Z Zodde skrev:
Är det en generell regel att priset inte påverkas av handelsvolymen?
Tidigare har du skrivit att effektriktningen i en "utlandskabel" inte påverkar prissmittan.
Är inte det lite konstigt att det inte spelar någon roll om man säljer "billig" el eller köper "dyr el från utlandet"?
Att det inte spelar någon roll om man behöver köpa för att man har underskott i sin produktion eller en man köper för att det är billigare att importera än att producera (i Sverige).
Om kabel är fullt utnyttjad eller har ledig kapacitet kvar borde också påverka hur stor prissmittan blir.
Om de som kan köpa behöver köpa måste ju påverka och att då en eller två kablar inte påverkar priset låter konstigt.
Nä, kar tror du generaliserar lite för mycket.
Sen har ju Sverge oftast "överskott" att exportera så det fallet borde dominera statistiskt.
Du får förklara varför handelsvolymen inte påverkar prissmittans storlek för det förstår inte jag.
Jag tänker tvärs om att med en obegränsad handelsvolym borde den bli 100%, total prissmitta och med klenare eller färre kablar så minskar prissmittan.
Nej, det har ingen sagt. Ska du kasta dig in i en avslutad diskussion føreslår jag att du läser NOGGRANT vad som skrivits innan.blackarrow skrev:
Vem har påstått det?blackarrow skrev:
Om alla kablar in/ut från ett elområde är fyllda samtidigt så påverkar det ja.blackarrow skrev:
Läs på om marginalprissättningblackarrow skrev:
Samtidigt så är ju lösningen på s.k. flaskhalsar ökad kapacitet i nätet.
Borde väl vara samma logik.
Men existerar det ingen flaskhals, så ändrar ju inte ytterligare kablar nånting.
Förutom att vi kan bygga mer produktion som får kontinentala priser.
Borde väl vara samma logik.
Men existerar det ingen flaskhals, så ändrar ju inte ytterligare kablar nånting.
Förutom att vi kan bygga mer produktion som får kontinentala priser.
Ja det är skrämmande hur lite folk kan om marknaden o mps..Z Zodde skrev:Nej, det har ingen sagt. Ska du kasta dig in i en avslutad diskussion føreslår jag att du läser NOGGRANT vad som skrivits innan.
Vem har påstått det?
Om alla kablar in/ut från ett elområde är fyllda samtidigt så påverkar det ja.
Läs på om marginalprissättning
Nu går du bort dig.blackarrow skrev:
Så Nya Aurora ledningen påverkade inte priset i SE1 eftersom det redan fanns en (klen) kabel till Finland?
Är det en generell regel att priset inte påverkas av handelsvolymen?
Tidigare har du skrivit att effektriktningen i en "utlandskabel" inte påverkar prissmittan.
Är inte det lite konstigt att det inte spelar någon roll om man säljer "billig" el eller köper "dyr el från utlandet"?
Att det inte spelar någon roll om man behöver köpa för att man har underskott i sin produktion eller en man köper för att det är billigare att importera än att producera (i Sverige).
Om kabel är fullt utnyttjad eller har ledig kapacitet kvar borde också påverka hur stor prissmittan blir.
Om de som kan köpa behöver köpa måste ju påverka och att då en eller två kablar inte påverkar priset låter konstigt.
Nä, kar tror du generaliserar lite för mycket.
Sen har ju Sverge oftast "överskott" att exportera så det fallet borde dominera statistiskt.
Du får förklara varför handelsvolymen inte påverkar prissmittans storlek för det förstår inte jag.
Jag tänker tvärs om att med en obegränsad handelsvolym borde den bli 100%, total prissmitta och med klenare eller färre kablar så minskar prissmittan.