804 534 läst ·
22 077 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.K karlmb skrev:Hmm, detta hade jag missat:
DNs debattartikel:
[länk]
Bekens kommentar:
Intellektuellt ohederligt
EU-kommissionen ser alltså problem med elhandeln pga stora prisfluktuationer och extrema priser.
Sveriges regering sänker skatten lite grann och motarbetar sedan EU-kommissionen när den vill förändra elmarknaden.
All el går inte via Nordpool. Så det enklast för en producent är att sälja sin el till en konsument och inte gå via NordPool utan bara upphandla transporten. Och då kan man sälja till lägre pris än Nordpool-priset, så som Bengt Ekenstierna fantiserar om. Men vem är det nu som frivilligt skall sälja till lägre pris än Nordpool-priset?
Är det någon här i forumet som själv tänker göra det?
Kul artikel https://www.energinyheter.se/202604...projekt-i-kroatien-drivs-av-sol-och-batterier
Det är också det Musken talade om. Enda rimliga sättet att få fram el till datacentren är med solpaneler och batterier.Ett omfattande projekt för ett AI-drivet datacenter planeras i Kroatien, med ambitionen att kombinera datakapacitet med egen storskalig energiproduktion. Bakom satsningen står det amerikanska investeringsbolaget Pantheon Atlas LLC, som uppger att investeringen kan uppgå till motsvarande cirka 50 miljarder euro.
Projektet omfattar ett datacenter och ett innovationscampus med fokus på artificiell intelligens. En central del i planerna är att säkra elförsörjningen genom egen produktion, där upp till 0,5 gigawatt solkraft kombineras med batterilagring på omkring 8 gigawattimmar.
Du får nog räkna med att folk kan skriva medan du skriver och ifrågasätta det du skriver om det låter konstigtZ Zodde skrev:
Jag har nog bara missförstått vad du skrivit. Jag ska sluta läsa dina i lägg.Z Zodde skrev:
Det måste väl finnas många kombinationer av flöden och gränser som påverkar hur priset sättsZ Zodde skrev:
Jag tror ju jag har förstått ganska väl hur nordpool fungerar med bud, volymer och algoritmer för att sätta (kvarts)priserna.Z Zodde skrev:
Varför marknaden behövde 1/4 prissättningen.
Och skillnaden mot en aktiebörs.
Jag har aldrig trott alla varor marginalprssätts.
Z Zodde skrev:
Här begriper jag inte alls vad du försöker säga.Z Zodde skrev:
Före eller efter?
Det fanns en förbindelse och dess kapacitet utökades 40% med Aurora.
Hände inget med priskopplingen menar du?
Det är annars en gammal byggahussanning att all el handlas via Nordpool.D daVinci skrev:Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.
All el går inte via Nordpool. Så det enklast för en producent är att sälja sin el till en konsument och inte gå via NordPool utan bara upphandla transporten. Och då kan man sälja till lägre pris än Nordpool-priset, så som Bengt Ekenstierna fantiserar om. Men vem är det nu som frivilligt skall sälja till lägre pris än Nordpool-priset?
Under elpriskrisen steg även vedpriset mycket. Trots att det var uppe i 4000 kr/m³ kunde vissa fortsätta sälja till gamla priset.
Märkligt beteende eller hur?
Det är ju just därför en reglering behövs...D daVinci skrev:Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.
Dock handlas inte all el över Nordpool.blackarrow skrev:
Tittar man närmare så kanske det var:blackarrow skrev:
* ytterst tillfälligt.
* olika kvalitet
* olika transportkostnader
Annars behöver ju de som säljer billigare ha ett sätt att välja ut de som får köpa under marknadspris.
Hur löste dom det?
Det går väl utmärkt att ingå avtal om speciellt eller fast pris. Det har ju en del fördelar att slippa delta i en auktion varenda dag.D daVinci skrev:
Mer kommunism.K karlmb skrev:
Ja, jag är ju van att höra det. Men få verkar vilja lyfta fram Nordkorea som ett Shangri-la.
Men du var inte speciellt tydlig på vad och varför något skulle regleras. Vet inte om någon klarade av att lista ut det.
Frågan var ju "Är det någon här i forumet som själv tänker göra det?"
Och den besvarades inte.
Regleringen behöver ju inte avse vem som ska få sälja dyrast.D daVinci skrev:Mer kommunism.
Ja, jag är ju van att höra det. Men få verkar vilja lyfta fram Nordkorea som ett Shangri-la.
Men du var inte speciellt tydlig på vad och varför något skulle regleras. Vet inte om någon klarade av att lista ut det.
Och den besvarades inte.
Utan kan lika gärna handla om att under vissa förhållanden dra ner på den godtyckliga 70%-regeln. Som jag tjatat om i ett par år tror jag.
Av en händelse hittade jag den efterlysta gamla artikeln, där Jan Blomgren hyfsat väl beskriver hur kostnaden 1000 miljarder för nedlagd kk beräknats.
Observera att den blir 5år gammal om ett par veckor ...
https://timbro.se/smedjan/fanatikerna-forstorde-sveriges-elforsorjning/
Observera att den blir 5år gammal om ett par veckor ...
https://timbro.se/smedjan/fanatikerna-forstorde-sveriges-elforsorjning/
Du är inte ensam att tex inte förstå vad Ny betyder "längre", när zodde svamlar på "med sitt".blackarrow skrev:
Vissa här dribblar med allt, för att ALLTID till varje pris försöka "få rätt", fast dom har fel.
Och påvisar du "något annat" än vad som skribenten skriver, så "ändras" detaljer i sakfrågan & så tjatar skribenten vidare.
Pay as bid med pristak, baserat på produktionsteknik.D daVinci skrev:Mer kommunism.
Och den besvarades inte.
Men ojojoj vad det skulle förarga de gröna.
Ligger det redan en kabel som ger ”prissmitta” så gör en ny kabel ingen större skillnad.blackarrow skrev:
Så var INTE fallet innan Aurora
Alla avtal om fast pris handlas ändock över Nordpool.K karlmb skrev:
Nordpool har gott över 90% marknadsandel av den fysiska handeln.
Derivat cashavräknas mot Nordpools pris.
Så du slipper ej undan att lägga dina bud på Nordpool ÄVEN om du har prishedgat dig