K karlmb skrev:
Hmm, detta hade jag missat:
DNs debattartikel:
[länk]

Bekens kommentar:
Intellektuellt ohederligt

EU-kommissionen ser alltså problem med elhandeln pga stora prisfluktuationer och extrema priser.
Sveriges regering sänker skatten lite grann och motarbetar sedan EU-kommissionen när den vill förändra elmarknaden.
Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.

All el går inte via Nordpool. Så det enklast för en producent är att sälja sin el till en konsument och inte gå via NordPool utan bara upphandla transporten. Och då kan man sälja till lägre pris än Nordpool-priset, så som Bengt Ekenstierna fantiserar om. Men vem är det nu som frivilligt skall sälja till lägre pris än Nordpool-priset?

Är det någon här i forumet som själv tänker göra det?

Kul artikel https://www.energinyheter.se/202604...projekt-i-kroatien-drivs-av-sol-och-batterier

Ett omfattande projekt för ett AI-drivet datacenter planeras i Kroatien, med ambitionen att kombinera datakapacitet med egen storskalig energiproduktion. Bakom satsningen står det amerikanska investeringsbolaget Pantheon Atlas LLC, som uppger att investeringen kan uppgå till motsvarande cirka 50 miljarder euro.

Projektet omfattar ett datacenter och ett innovationscampus med fokus på artificiell intelligens. En central del i planerna är att säkra elförsörjningen genom egen produktion, där upp till 0,5 gigawatt solkraft kombineras med batterilagring på omkring 8 gigawattimmar.
Det är också det Musken talade om. Enda rimliga sättet att få fram el till datacentren är med solpaneler och batterier.

Z Zodde skrev:
Nej, det har ingen sagt. Ska du kasta dig in i en avslutad diskussion føreslår jag att du läser NOGGRANT vad som skrivits innan.
Du får nog räkna med att folk kan skriva medan du skriver och ifrågasätta det du skriver om det låter konstigt
Z Zodde skrev:
Vem har påstått det?
Jag har nog bara missförstått vad du skrivit. Jag ska sluta läsa dina i lägg.
Z Zodde skrev:
Om alla kablar in/ut från ett elområde är fyllda samtidigt så påverkar det ja.
Det måste väl finnas många kombinationer av flöden och gränser som påverkar hur priset sätts

Z Zodde skrev:
Läs på om marginalprissättning

Jag tror ju jag har förstått ganska väl hur nordpool fungerar med bud, volymer och algoritmer för att sätta (kvarts)priserna.
Varför marknaden behövde 1/4 prissättningen.
Och skillnaden mot en aktiebörs.

Jag har aldrig trott alla varor marginalprssätts.
Z Zodde skrev:
Ligger det en kabel å prissmittan existerar så ändrar inte kabel nr 2 på det faktum.
Z Zodde skrev:
Det du är att Finland och SE1 hade grymt olika priser när Aurora kabeln kom
Här begriper jag inte alls vad du försöker säga.
Före eller efter?

Det fanns en förbindelse och dess kapacitet utökades 40% med Aurora.

Hände inget med priskopplingen menar du?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är så att med dagens regler mm går det utmärkt att avvika från marginalprissättningen hos NordPool för den producent som vill det.

All el går inte via Nordpool. Så det enklast för en producent är att sälja sin el till en konsument och inte gå via NordPool utan bara upphandla transporten. Och då kan man sälja till lägre pris än Nordpool-priset, så som Bengt Ekenstierna fantiserar om. Men vem är det nu som frivilligt skall sälja till lägre pris än Nordpool-priset?

Det är annars en gammal byggahussanning att all el handlas via Nordpool.

Under elpriskrisen steg även vedpriset mycket. Trots att det var uppe i 4000 kr/m³ kunde vissa fortsätta sälja till gamla priset.
Märkligt beteende eller hur?

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu går du bort dig.
Kanske, eller citerar och fultolkar.
Tramsar...

Jag vet tex inte längre vad Ny betyder längre. Jag blir förvirrad av att läsa inlägg här.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Det är ju just därför en reglering behövs...

blackarrow blackarrow skrev:
Det är annars en gammal byggahussanning att all el handlas via Nordpool.
Dock handlas inte all el över Nordpool.

Under elpriskrisen steg även vedpriset mycket. Trots att det var uppe i 4000 kr/m³ kunde vissa fortsätta sälja till gamla priset.
Märkligt beteende eller hur?
Tittar man närmare så kanske det var:
* ytterst tillfälligt.
* olika kvalitet
* olika transportkostnader

Annars behöver ju de som säljer billigare ha ett sätt att välja ut de som får köpa under marknadspris.
Hur löste dom det?

D daVinci skrev:
Dock handlas inte all el över Nordpool.

Tittar man närmare så kanske det var:
* ytterst tillfälligt.
* olika kvalitet
* olika transportkostnader

Annars behöver ju de som säljer billigare ha ett sätt att välja ut de som får köpa under marknadspris.
Hur löste dom det?
Det går väl utmärkt att ingå avtal om speciellt eller fast pris. Det har ju en del fördelar att slippa delta i en auktion varenda dag.

K karlmb skrev:
Det är ju just därför en reglering behövs...
Mer kommunism.
Ja, jag är ju van att höra det. Men få verkar vilja lyfta fram Nordkorea som ett Shangri-la.

Men du var inte speciellt tydlig på vad och varför något skulle regleras. Vet inte om någon klarade av att lista ut det.

Frågan var ju "Är det någon här i forumet som själv tänker göra det?"

Och den besvarades inte.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Mer kommunism.
Ja, jag är ju van att höra det. Men få verkar vilja lyfta fram Nordkorea som ett Shangri-la.

Men du var inte speciellt tydlig på vad och varför något skulle regleras. Vet inte om någon klarade av att lista ut det.

Och den besvarades inte.
Regleringen behöver ju inte avse vem som ska få sälja dyrast.
Utan kan lika gärna handla om att under vissa förhållanden dra ner på den godtyckliga 70%-regeln. Som jag tjatat om i ett par år tror jag.

Jag vet tex inte längre vad Ny betyder längre. Jag blir förvirrad av att läsa inlägg här.
Du är inte ensam att tex inte förstå vad Ny betyder "längre", när zodde svamlar på "med sitt".
Vissa här dribblar med allt, för att ALLTID till varje pris försöka "få rätt", fast dom har fel.

Och påvisar du "något annat" än vad som skribenten skriver, så "ändras" detaljer i sakfrågan & så tjatar skribenten vidare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Mer kommunism.

Och den besvarades inte.
Pay as bid med pristak, baserat på produktionsteknik.

Men ojojoj vad det skulle förarga de gröna.

Här begriper jag inte alls vad du försöker säga.
Före eller efter?

Det fanns en förbindelse och dess kapacitet utökades 40% med Aurora.

Hände inget med priskopplingen menar du?
Ligger det redan en kabel som ger ”prissmitta” så gör en ny kabel ingen större skillnad.

Så var INTE fallet innan Aurora

K karlmb skrev:
Det går väl utmärkt att ingå avtal om speciellt eller fast pris. Det har ju en del fördelar att slippa delta i en auktion varenda dag.
Alla avtal om fast pris handlas ändock över Nordpool.
Nordpool har gott över 90% marknadsandel av den fysiska handeln.

Derivat cashavräknas mot Nordpools pris.

Så du slipper ej undan att lägga dina bud på Nordpool ÄVEN om du har prishedgat dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.