804 534 läst ·
22 077 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nordpool är en börs, inget annat. Bildades av Sverige och Norge. Innan hade ett dotterbolag till Statnett drivit domestik handel i Norge.K karlmb skrev:
Du har helt enkelt fått detta om bakfoten
Du har heller inte kommit upp med ett uns av bevis som styrker det du säger.
vem har sagt att utlandskablar inte påverkar elpriset i Norden?K karlmb skrev:
Självklart gör vår sammankoppling till kontinenten att vi blir smittade när gaspriset stiger
Citera där jag sagt detta, att utlandskablar inte påverkar priset i Norden?
Eller pudla å säg att du läst fel
Du går bort dig nu, det är ditt hemmasnickrade teori att NYA utlandskablar som kom 2021 skulle vara orsaken till vårt höga elpris som vi avslöjar som ett faksarium
Ska jag bevisa att de INTE beslutat nåt..?K karlmb skrev:
Det är DU som påstår att de bestämt en massa, trots att det finns noll spår av dessa beslut.
MITT bevis är just att det inte finns några spår av några beslut.
Sen vet jag eftersom jag har regelbunden kontakt med folk på Nordpool att du helt enkelt har fel
Innan Nordpool bildades fanns ett annat samarbete mellan TSO-erna, vad hette det? Och vad gjorde de? (Inte elhandel uppenbarligen). Fråga dina vänner på Nordpool.Z Zodde skrev:
Du sa det idag:Z Zodde skrev:vem har sagt att utlandskablar inte påverkar elpriset i Norden?
Självklart gör vår sammankoppling till kontinenten att vi blir smittade när gaspriset stiger
Citera där jag sagt detta, att utlandskablar inte påverkar priset i Norden?
Eller pudla å säg att du läst fel
Du går bort dig nu, det är ditt hemmasnickrade teori att NYA utlandskablar som kom 2021 skulle vara orsaken till vårt höga elpris som vi avslöjar som ett faksarium
Du verkar fortfarande inte förstå hur marginalprissättning funkar så då blir vidare diskussion meningslös
MEN För att förenkla ordentligt.
Med marginalprissättning följer vi i hyfsat stor utsträckning priset på kontinenten. (Eftersom vi är förbundna via utlandskablar)
Detta pris var lågt 2012-2020 pga ett lågt gaspris och 2021-26 ordentligt högre pga ett högt gaspris.
Nya ulandskablar har varken gjort från eller till…
Vi kan väl fråga AI.Z Zodde skrev:
Påstår du på riktigt att en ny kabel till tex Ryssland är något som Finland hade kunnat besluta om ensidigt utan att vara överens med övriga medlemmar i samarbetet?Före Nord Pool (1910-talet – 1990-talet)
Innan den gemensamma elbörsen bildades präglades samarbetet av ett tätt tekniskt och statligt utbyte snarare än marknadshandel:
Efter Nord Pools bildande (1990-talet – Idag)
- Tekniskt utbyte: Samarbetet började redan tidigt 1900-tal, exempelvis med elöverföring via kablar mellan Sverige och Danmark.
- Samkörning och NORDEL: Under decennierna efter andra världskriget samarbetade länderna genom organisationen NORDEL (bildad 1963). Syftet var att optimera driften genom att utnyttja ländernas olika kraftslag, främst norsk och svensk vattenkraft i kombination med dansk kolkraft.
- Statlig kontroll: Elmarknaden var strikt reglerad. Nationella, statligt ägda bolag som Vattenfall och Statnett ansvarade för hela kedjan från produktion till leverans. Handel skedde främst genom bilaterala avtal mellan länderna för att hantera tillfälliga överskott eller brister. [1, 2, 3, 4, 5]
Övergången till en gemensam marknad skedde i takt med att länderna avreglerade sina nationella elmarknader:
Vill du veta mer om hur elområden i Sverige påverkar priserna jämfört med övriga Norden?
- Börsens födelse: Norge avreglerade sin marknad 1991 och startade 1993 världens första internationella elbörs, som 1996 blev Nord Pool när Sverige anslöt sig.
- Full integration: Finland anslöt 1998 och Danmark år 2000, vilket skapade en fullt integrerad nordisk marknad. Island står utanför på grund av sin geografiska isolering.
- Marknadsbaserad prisbildning: Samarbetet skiftade från administrativ samkörning till att elpriset bestäms av utbud och efterfrågan på en gemensam handelsplats. Detta har gjort den nordiska modellen till en global förebild för hur regionala elmarknader kan integreras.
- Expansion till Europa: Idag fungerar Nord Pool som en operatör inte bara i Norden, utan även i Baltikum och stora delar av Västeuropa. [1, 2, 3, 4, 5, 6]
Finska staten kan ju inte besluta det själva. Dom måste ju avtala med Ryssarna. Något annat är inte möjligt. Men bortsett från de båda, vem kan lägga sig i?K karlmb skrev:
Var Norge tvungen få tillstånd att dra kablar till UK? Av vem då?
Det borde finnas dokumenterat i så fall.
Nordel, som Mikael påpekat tidigare å alla som läser tråden borde ha fått med sig…K karlmb skrev:
Nordel fanns till 2009 (då Norden gick med i ENTSO-E) och hade exakt NOLL med elbörsen Nordpool att göra.
Enda gemensamma är att båda börjar på Nord… men det är det många fler företeelser som gör…
AI inklipp bryter mot forumreglerna, de innehåller ofta fel. Litar du på AI i din argumentation förklarar det varför du så ofta går vilseK karlmb skrev:
Nordel, som Harka hade en beskrivning om, hade inga beslutande mandat. Det var bara en diskussionsgrupp bestående av individer. Så dom hade iaf inget att säga till om ang utlandskablar.Z Zodde skrev:
Nej, vet inte var han fått det ifrån.D daVinci skrev:
Varje individ med sans å balans inser det orimliga att en stat skulle kunna lägga veto mot en kabel mellan 2 andra stater, ivartfall i Europa…
Jag är övertygad om att medlemmarna i Nordpool har givit sitt godkännande till Norges senaste kablar mot UK. Och det hade rent praktiskt blivit svårt ifall tex Sverige inte varit med på det hela. Sen om det finns ett formellt veto är kanske en annan sak, en ett praktiskt sådant lär det finnas. Tror jag läst det nånstans.D daVinci skrev:
Givetvis diskuterade man ev förändringar av helheten i nätet. Att någon plötsligt bygger en ny stamnätskabel över gränsen utan att de övriga i Nordel fick tycka till är ju inte troligt. Sedan kommer man långt med lobbying så ifall någon är emot så ser man givetvis till att lösa det genom samförstånd.D daVinci skrev:
Det lär inte finnas på kartan att ett land som ville bygga en kabel (regeringen eller dess utnämnda TSO är ju den som slutlig godkänner en ny kabel över gränsen) inte först stämmer av med Nordel eller dess efterkommande organisation först.
Nordel var ett samarbetsorgan som givetvis kan liknas vid tex EU och det vi har idag. Skillnaden var bara att den tekniska kompetensen säkert var större än idag..
Att därför nedgradera Nordel eller dess efterkommande organisation till en diskussionsklubb för tekniker är inte korrekt. Man har haft makten eftersom politikerna inte har kompetensen.
Jag hoppas jag har klargjort nu vad jag menade med veto i praktisk mening.