• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harka harka skrev:
1. elpriserna (produktionen som handlas på Nordpool eller motsvarande elbörser annorstädes) för Sverige är lägst i Europa (exempelår: 2025)

2. beskattning av el är något politiken beslutar om

elskatten har regelbundet höjts av både blå och röda regeringar – statskassan behöver ta in pengarna någonstans ifrån för att bekosta våra gemensamt finansierade aktiviteter (vars omfattning styrs av vad vi förväntar oss av det allmänna) – den skatt man inte tar in på el skulle man behöva ta in från något annat nöje

[skatter kan också användas för att styra bort oönskad överanvändning (till exempel socker-, tobaks- och alkoholskatter), det har väl tidvis funnits en del sådana tankegångar även för el]

3. det är billigare i längden att kunna dela på resursbördan, i stället för att alla var för sig ska skaffa och underhålla kompletta uppsättningar av allt – våra utlandsförbindelser gör elförsörjningen tryggare och mer förutsägbar samtidigt som vi behöver avsätta mindre resurser till att bygga upp reservsystem, eller riskera hamna i svåra driftfall

under enskilda perioder av en förbindelses livstid kan den ena parten uppleva att den missgynnar ens egna intressen och man vill klippa av den, för att vid andra tillfällen är det den andre parten som är missnöjd och vill klippa av den – att klippa kabeln gör inte samhället bättre

4. ja, stora delar av Europa använder gas för att värma hus och varmvatten – de har en stor omställning och investeringsbehov framför sig för att övergå från fossilt till antingen fjärrvärme eller el (värmepumpar)
1. Men visst har elpriset när vi behöver el, på vintern, stigit i takt med fler utlandskablar sista åren?
Genomsnittligt över året är ju ngt annat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
1. Men visst har elpriset när vi behöver el, på vintern, stigit i takt med fler utlandskablar sista åren?
Genomsnittligt över året är ju ngt annat.
Orsak/verkan

Elpriset har stigit i alla länder, oberoende av huruvida de fått nya utlandskablar eller haft KKverk att lägga ned.
Ta till dig var alla marknadsbedömare samstämmigt anser vara avgörande för elprisets högre toppar å högre volatilitet sen 2021.

• Gilla
  • Haha
harka och 3 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Jag håller naturligtvis med dig, och jag har heller aldrig påstått det sistnämnda.

Dock så är jag en motpol till de som verkar mena att bara vi fortsätter göra det vi gjort de senaste 20 åren så blir ”Sveriges elproduktion ännu bättre än någonsin”.
Fast den blir ju ständigt bättre, varför skulle vi inte vilja ha det så fortsättningsvis?

Z Zodde skrev:
Orsak/verkan

Elpriset har stigit i alla länder, oberoende av huruvida de fått nya utlandskablar eller haft KKverk att lägga ned.
Ta till dig var alla marknadsbedömare samstämmigt anser vara avgörande för elprisets högre toppar å högre volatilitet sen 2021.
Tramssvar som vanligt. Hittar du mina gamla inlägg eller inte?

Z Zodde skrev:
Fint att vi e överens om att de är tokiga.

Men det är bara att söka så finner du dina inlägg…
De är inte raderade…

[länk]

Här är ett
OK, jag skrev alltså detta:
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
SVK satt och sov på uppdrag av regeringen, troligen.
Samtidigt skulle det vara intressant att få några rapporter om när Statnet kommer att kölhalas av Norrmännen?
Eller äger alla ett vattenkraftverk där?
Detta gällde alltså ledningar utanför Nordpools område.
Säg tex att ngn vill dra en ny ledning från Finland till Ryssland. Jag har svårt att se att Finland själva skulle få göra det.
Har du annan info?

K karlmb skrev:
Tramssvar som vanligt.
Fast noll i motargument är ok?
K karlmb skrev:
Hittar du mina gamla inlägg eller inte?

Jag börjar tro att dina många, som du själv kallar tokiga, svar till viss del betor på att du inte läser eller förstår vad som skrives till dig.
Du klarar ju sen uppenbarligen inte heller av att söka på egna inlägg själv..?.🧐🧐

Var det nåt fel på länken jag postade tidigare idag?

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Säg tex att ngn vill dra en ny ledning från Finland till Ryssland. Jag har svårt att se att Finland själva skulle få göra det.
Har du annan info?
Någon..? Fingrid å Rysslands TSO hade beslutat om sånt när det begav sig.
Om du trodde tex Danmark skulle kunnat lägga veto mot en sån förbindelse så tror du fel…

Å Nordpool har aldrig varit nåt beslutande organ.

Z Zodde skrev:
Å Nord Pool grundades 1993 som världens första elbörs & Sverige anslöt 1996, Finland 1998, Danmark 2020 osv.

Z Zodde skrev:
eAtt det är utlandskablarnads fel att konsumenters elräkningar blir höga blir ju lika dumt som å säga att det är brevbärarens fel att du får räkningar i brevlådan…

2012-20 hade vi rekordlåga priser JUST pga utlandskablarna.
2012-2020 hade vi rekordlåga priser JUST pga utlandskablarna säger du, kan du styrka det ?

Nej, Sverige har generellt inte haft låga elpriser på grund av import/utlandskablar. (historiskt sett är det snarare tvärtom) Sverige har haft låga elpriser tack vare en stor egen produktion av billig el (vatten- och kärnkraft), vilket gjort landet till en av Europas största nettoexportörer av el

Och fast Sverige sedan över 70 år tillbaka haft ett elpris snitt om ca 37 öre kWh, så påstår DU att just åren 2012-2020 var billiga JUST pga utlandskablarna, (vilket låter som någon form av "att plocka russinen ur kakan" för mig i ämnet utlandskablar)

Sverige har under åren 2012-2020 importerat volymer i storleksklass runt 10 TWh, som då "stått för" ca 7 % av Sveriges egen elproduktion på totalen, & dessa % bör inte påverka "snittpriset" så avsevärt som du påstår.
En av anledningarna ATT Sverige också importerar el, är för att balansera och stabilisera elnätet.("det mesta" av importen är dessutom från Norge )

Sveriges elanvändning har också sakta sjunkit denna tidsperiod & nettoexporten har "stått för" 15-25 TWh under dessa åren medans Sveriges egen elproduktion har legat runt 150-160 TWh.

Om man ansluter utlandskablar mellan länder, är det att jämföra med ett gemensamt "blodomlopp".
Så länge alla individer "är friska & sköter sig" så drabbas ingen av "sjukdom/konsekvenser", & ju fler individer som ansluts "i blodomloppet", ju viktigare blir "hur sunt" dessa individer lever sina liv.

Hamnar en individ från det "gemensamma blodomloppet" i kraftigt missbruk, så kan individen (genom att han delar sina knarksprutor med andra missbrukare) få HIV som efter något år utvecklas till livshotande AIDS & alla individer i det "gemensamma blodomloppet" blir då smittade & sjuka/ drabbade.

När då utlandskablarna förbinder oss till marknader ( likt min parallell med gemensamt blodomlopp) men "som vi själva inte" kan påverka eller rå över (driften av) alls, så är det att ta mycket stora ekonomiska samhällsrisker. När exempelvis då Tyskland plötsligt avvecklar hela sin kärnkraftspark, så har dem ju "frångått" den positiva förutsättningen som var "när avtalet" om utlandskabeln "tecknades".

Och eftersom då Tyskland med sina ca 85 milj invånare är Europas största ekonomi & är ett rikare land generellt (med helt andra förutsättningar både vad gäller möjligheter för elskatter & uppvärmningsalternativ), så drabbas ett litet land "som lilla Sveriges" invånare "mycket hårt" ekonomiskt.

Utlandskablar till "rikare" länder som INTE tar ansvar över deras egen elproduktion/elnät & som heller inte "tar något ansvar" över hur deras handlingar påverkar "mindre" länder med ekonomiska negativa konsekvenser".

Kablar "som förr" mellan Sverige & Norge, det minsann var "ultimat" 🥳

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fattar inte vad ni bråkar om. Det är sedan länge fastslaget att vår tillgänglighet på elström är bättre än någonsin. Därmed väntar vi på stabila och låga priser i hela landet. Kan det komma snart, tro? Elskatt noll, naturligtvis! Det vore en injektion för industrin. Och "överkonsumtion" pga låga priser är knappast att befara - detta kan f ö styras på ett klokt vis.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
2012-2020 hade vi rekordlåga priser JUST pga utlandskablarna säger du, kan du styrka det ?
Gaspriset var rekordlågt.
Trots att vi importerade mer under perioden 2012-20 än vad vi gjort sista 5 åren var priset lägre.
J jawen skrev:
Nej, Sverige har generellt inte haft låga elpriser på grund av import/utlandskablar. (historiskt sett är det snarare tvärtom) Sverige har haft låga elpriser tack vare en stor egen produktion av billig el (vatten- och kärnkraft), vilket gjort landet till en av Europas största nettoexportörer av el
Prisstatistiken visar tvärtom
2012-20 importerade vi mycket mer än 2021-2025. Vi importerade billigt å exporterar dyrt.
J jawen skrev:
Och fast Sverige sedan över 70 år tillbaka haft ett elpris snitt om ca 37 öre kWh, så påstår DU att just åren 2012-2020 var billiga JUST pga utlandskablarna, (vilket låter som någon form av "att plocka russinen ur kakan" för mig i ämnet utlandskablar)
Här går du bort dig. 70år..? Du kan ju inte räkna priset innan avregleringen, det priset speglar inte utbud/efterfrågan utan bestämdes av myndigheterna.
J jawen skrev:
Sverige har under åren 2012-2020 importerat volymer i storleksklass runt 10 TWh, som då "stått för" ca 7 % av Sveriges egen elproduktion på totalen, & dessa % bör inte påverka "snittpriset" så avsevärt som du påstår.
Du verkar fortfarande inte förstå hur marginalprissättning funkar så då blir vidare diskussion meningslös

MEN För att förenkla ordentligt.

Med marginalprissättning följer vi i hyfsat stor utsträckning priset på kontinenten. (Eftersom vi är förbundna via utlandskablar)

Detta pris var lågt 2012-2020 pga ett lågt gaspris och 2021-26 ordentligt högre pga ett högt gaspris.
Nya ulandskablar har varken gjort från eller till…

Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast noll i motargument är ok?

Jag börjar tro att dina många, som du själv kallar tokiga, svar till viss del betor på att du inte läser eller förstår vad som skrives till dig.
Du klarar ju sen uppenbarligen inte heller av att söka på egna inlägg själv..?.🧐🧐

Var det nåt fel på länken jag postade tidigare idag?
Se föregående svar.

Z Zodde skrev:
Någon..? Fingrid å Rysslands TSO hade beslutat om sånt när det begav sig.
Om du trodde tex Danmark skulle kunnat lägga veto mot en sån förbindelse så tror du fel…

Något måste de ju ha bestämt...
Nordpool är ett samarbete från början. Det hette ngt annat innan, men att påstå att de inte beslutade något öht är helt enkelt orimligt. Har du stöd för det påståendet?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Gaspriset var rekordlågt.
Trots att vi importerade mer under perioden 2012-20 än vad vi gjort sista 5 åren var priset lägre.

Prisstatistiken visar tvärtom
2012-20 importerade vi mycket mer än 2021-2025. Vi importerade billigt å exporterar dyrt.

Här går du bort dig. 70år..? Du kan ju inte räkna priset innan avregleringen, det priset speglar inte utbud/efterfrågan utan bestämdes av myndigheterna.

Du verkar fortfarande inte förstå hur marginalprissättning funkar så då blir vidare diskussion meningslös

MEN För att förenkla ordentligt.

Med marginalprissättning följer vi i hyfsat stor utsträckning priset på kontinenten. (Eftersom vi är förbundna via utlandskablar)

Detta pris var lågt 2012-2020 pga ett lågt gaspris och 2021-26 ordentligt högre pga ett högt gaspris.
Nya ulandskablar har varken gjort från eller till…
Här går du bort dig, lille vän.
Att påstå att utlandskablar inte påverkar elpriset i Norden är ju så dumt att klockorna stannar.
Hur kunde ditt eviga gaspris då påverka något?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.