804 382 läst ·
22 070 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Dvs ingen beslutande makt.harka skrev:
Man kunde diskutera och eventuella ideer man fick, fick man gå hem och försöka övertyga sin egen organisation om.
Och det kan ju vara vettigt av islänningarna.harka skrev:
Apropå det kan dom i sig bygga mer geotermisk elproduktion och dra en sladd till Skottland. Och kränga el.
Ser att det diskuterades för 15 år sedan. Men rann ut i sanden. Eller kanske vattnet.
Kan vara mer intressant nu kanske. Bra priser i UK.
Dock så exporterar man el i form av aluminium. Sägs att man har 10 ggr mer elproduktion än hushållen förbrukar. Där mycket går till aluminiumsmältverk.
Ja, supa på arbetstid var ganska vanligt i Danmark på den tiden.harka skrev:
Kablehuggarna lär inte hålla med om detta.harka skrev:
tack vare Nordels existens utnyttjades den befintliga produktionskapaciteten i Norden med lägre produktionskostnader till följd – Nordel själva uppskattade blygsamt besparingen till flera miljarder efter de första 25 årens verksamhet, liksom förbättrade möjligheter till hjälp mellan länderna vid driftstörningar eller svåra driftsituationer (exempelvis torrår eller bränslebrist), och därtill besparingar via begränsningar utav erforderlig reservkapacitet
Jag har inte ens nämnt "just elproduktionen" någonstans i mitt inlägg, så varför i hel...te tar du upp något som jag inte nämner som ett DIREKT svar just till mig???Z Zodde skrev:
Precis på det här sättet håller du på å dribblar!
Någon i ett inlägg säger cykel & du går på & tar upp typ "bilar" ( eller färdmedel över lag)
MIN sakfråga/diskussion i inlägget var att svenskarna betalar mer totalt i "elräkning", & att utlandskablarna påverkat just detta väldigt negativt & INGENTING annat!
Tråden handlar om Sveriges elproduktion så därför är väl konsumentskatter off topic. Sen är det nog enighet i att elskatterna är onödigt höga, har iallafall inte sett nån som tycker motsatsen.J jawen skrev:Jag har inte ens nämnt "just elproduktionen" någonstans i mitt inlägg, så varför i hel...te tar du upp något som jag inte nämner som ett DIREKT svar just till mig???
Precis på det här sättet håller du på å dribblar!
Någon i ett inlägg säger cykel & du går på & tar upp typ "bilar" ( eller färdmedel över lag)
MIN sakfråga/diskussion i inlägget var att svenskarna betalar mer totalt i "elräkning", & att utlandskablarna påverkat just detta väldigt negativt & INGENTING annat!
eAtt det är utlandskablarnads fel att konsumenters elräkningar blir höga blir ju lika dumt som å säga att det är brevbärarens fel att du får räkningar i brevlådan…
2012-20 hade vi rekordlåga priser JUST pga utlandskablarna.
SE4 å Tyskland hade liknande elpriser.
När gaspriset skenade så steg priset i Tyskland MER än i SE4
MEN priset i Sverige steg också, i huvudsak en effekt av marginalprissättning.
Att skylla denna Svenska prisökning på utlandskablar blir alltså fel då kontinentens pris har smittat oss i årtionden.
LOL... det bidde inte 10 stora reaktorer utan 1 liten...kanske.
Och ett fast elpris för all produktion kanske...
Så krympte Sveriges kärnkraftsdröm
https://www.svd.se/a/rrPAlR/sa-krym...ara-en?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Och ett fast elpris för all produktion kanske...
Så krympte Sveriges kärnkraftsdröm
https://www.svd.se/a/rrPAlR/sa-krym...ara-en?utm_source=androidapp&utm_medium=share
data finns tillgängligt för alla och envar att studera och processa (till exempel hos entsoe.eu)S Snikholt skrev:
men om du tänkte dig motsvarande grafik från min sida så är svaret för tillfället nej
jag får hänvisa till denna triptyk som jag la upp för två månader sedan:
tre pannåer med elflöden över elområdes- och landsgränser:
– genomsnitt för februari
– timmen med högst elpris i Sverige
– timmen med högst elförbrukning och -produktion i Sverige
om du undrade specifik kring den importerade elens smutsighet ser man att nästan fossilfria Norge förekom i de första två pannåerna, medan Danmark förekom i alla tre (övriga landsflöden var närmast försumbara)
produktionsmixen i dansk elproduktion var vid tiden för de tre pannåerna:
– genomsnitt för hela februari: 89% fossilfritt
– under timmen med Sveriges högsta elpris: 73% fossilfritt
– under timmen med Sveriges högsta elförbrukning: 89% fossilfritt
tittar vi på helåret 2025 så bruttoimporterade vi 0.4 TWh från Danmark varav 89% fossilfritt
det kan ju ställas mot det fina 90-talet när vi hade 12 kärnreaktorer "och en närmast fossilfri elproduktion!" – då bruttoimporten från Danmark var i genomsnitt sex gånger större (2.4 TWh/år) och med över 90% fossilt innehåll
dessutom eldade vi själva i Sverige upp – alldeles på egen hand – olja, kol och gas för 4-8 TWh/år för elproduktion för 20-25 år sedan
det är väl inte ett beteende som jag någonsin förespråkat?S Snikholt skrev:
kunskap om nutid och historia utgör god baskunskap för mer kvalificerade bedömningar om framtiden
och inte minst gör kunskap att det avslöjar de som ägnar sig åt att stirra sig i naveln och upprepa lögnaktiga och faktabefriade mantran som "Sverige hade en fossilfri elproduktion på 90-talet – men nu importerar vi smutsig el från kontinenten när det inte blåser"
de som inte förstår att hela världen rör på sig, och tror att allt löser sig om vi i Sverige bygger en ny kärnreaktor om tio år...
1. elpriserna (produktionen som handlas på Nordpool eller motsvarande elbörser annorstädes) för Sverige är lägst i Europa (exempelår: 2025)J jawen skrev:Tycker man att urholka Sveriges individers plånböcker är, att "röra sig framåt" då eller?
Eftersom alla "med god kunskap i ämnet", redan påvisat den kraftigt fördyrande totala effekten "för svenskarna" just pga "kablar till utlandet", så verkar det "huvudlöst" att bara "köra på".
Sedan 1990 har elskatten i Sverige ökat med drygt 600 procent, enligt beräkningar från Företagarna. Detta samtidigt som konsumentprisindex (KPI) har ökat med 110 procent under samma period.
Så enbart elskatter i Europa skiljer något oerhört, Sverige sänkte nyligen till 36 öre (45 öre ink moms) medans Tyskland har ca 21 öre & många länder i Central- och Östeuropa bara har 1 öre.
Lägg där till att Norden har ett mångfaldigt större uppvärmningsbehov än södra Europa vintertid, som ihop med el skatteeffekten blir ca "dubbelt så dyr uppvärmningskostnad" för oss svenskar.
Och lägg också till att naturgas fortfarande den dominerande uppvärmningskällan i stora delar av Europa, så "elbehovet" för dessa länder är enbart för "hushållsel" d.v.s INTE uppvärmning.
Svenskars ekonomi kommer pga dessa elkostnader att fortsätta att urholkas, & köpkraften på individnivå kommer fortsätta att vara "lägre", vilket påverkar hela Sveriges BNP mycket negativt.
Känns nästan som att Sverige (och andra länder i Europa), har "satt kurs" emot sin egen "destruktion" (hur illa det än låter), jag har svårt att se det på något annat sätt.
Här en liten artikel om Sveriges elskatter
[länk]
2. beskattning av el är något politiken beslutar om
elskatten har regelbundet höjts av både blå och röda regeringar – statskassan behöver ta in pengarna någonstans ifrån för att bekosta våra gemensamt finansierade aktiviteter (vars omfattning styrs av vad vi förväntar oss av det allmänna) – den skatt man inte tar in på el skulle man behöva ta in från något annat nöje
[skatter kan också användas för att styra bort oönskad överanvändning (till exempel socker-, tobaks- och alkoholskatter), det har väl tidvis funnits en del sådana tankegångar även för el]
3. det är billigare i längden att kunna dela på resursbördan, i stället för att alla var för sig ska skaffa och underhålla kompletta uppsättningar av allt – våra utlandsförbindelser gör elförsörjningen tryggare och mer förutsägbar samtidigt som vi behöver avsätta mindre resurser till att bygga upp reservsystem, eller riskera hamna i svåra driftfall
under enskilda perioder av en förbindelses livstid kan den ena parten uppleva att den missgynnar ens egna intressen och man vill klippa av den, för att vid andra tillfällen är det den andre parten som är missnöjd och vill klippa av den – att klippa kabeln gör inte samhället bättre
4. ja, stora delar av Europa använder gas för att värma hus och varmvatten – de har en stor omställning och investeringsbehov framför sig för att övergå från fossilt till antingen fjärrvärme eller el (värmepumpar)
ännu en ny blick i backspegeln för att bygga på kunskapsbanken – denna gång på mellanstatliga elflöden i Europa
– varje land har getts en kulör i relation till hur många TWh som landet sammanlagt nettoexporterade under 2025, från rött (minst 10 TWh nettoimport) till blått (minst 10 TWh nettoexport)
– ett urval av grannländer och större ekonomier har även fått det faktiska nettoflödet utskrivet (som ofta är större än ± 10 TWh)
– varje land har fått placera ut två pilar – en pil för den största nettoexporten ut från landet till mottagande land, och en pil för den största nettoimporten in till landet från det givande landet
– pilarnas bredd är proportionell mot genomsnittseffekten i förbindelsen under hela året
– pilar som inte är fyllda hör till gränsövergångar till länder där full kunskap om landets elhandel saknas (exempelvis Marocko och Ryssland)
men Sverige har ju inte två, utan fem pilar?
Sveriges "egna pilar" är:
– största nettoexport till Danmark
– vi har ingen [största] nettoimport, så det blev en pil för minsta nettoexport i stället, till Tyskland
– de tre exportpilarna från Sverige till Finland, Norge och Litauen visar deras respektive största nettoimport
några observationer för 2025:
– Sverige hade näst störst elexport i Europa, 34 TWh, efter giganten Frankrike som skickade iväg hela 93 TWh
– Frankrikes el trycktes ut mot alla angränsande länder, förutom Spanien som i stället exporterade lite till Frankrike
– Centraleuropa (med Tyskland mitt i smeten) hade ett flöde från väst och norr, mot öst och syd
– Ungern är det stora sänket i Östeuropa, samtidigt som det är små gränsflöden inom Balkan
– viss mindre handel sker med länderna utanför "hel-Europa"; elhandeln mellan Ryssland/Belarus och Baltikum upphörde helt den 7 februari, Spanien exporterade en del till Marocko, Turkiet exporterade lite grand till Grekland och Bulgarien
jag brukar ju hävda att saker inte är statiska, så är det inte heller med elflöden – låt oss backa tre år till 2022
här hade vi ett Europa som famlade efter Rysslands angreppskrig på Ukraina, gaspanik och en fransk kärnkraft som till stor del stod stilla
– Sverige nettoexporterade detta år mest el av alla länder i hela Europa
– Finland var vår största exportmarknad (innan året de fick igång Olkiluoto 3, och vindkraftsutbyggnaden fått större genomslag), och importerad el från Ryssland upphörde efter mitten av maj)
– Frankrike var detta år stor elimportör, medan Tyskland var stor elexportör
slutligen backar vi ytterligare tre år – till det sista normala året i modern tid – 2019
– Sverige var tredje största nettoexportör i Europa, efter Frankrike och Tyskland
– Finland var Europas näst största nettoimportör (det var bara Italien som importerade mer) och man hade en stor rysk import
– både Frankrike och Tyskland var stora exportörer och Tyskland hade nettoexport till alla sina grannländer, förutom Frankrike och Sverige
det här var tre årsbilder med tre års separation mellan sig – elflödena har växlat både i storlek och riktning, en del har man kunna förutspå några år i förväg, annat med kanske bara någon månads framförhållning
men att planera och bygga nya gränsöverskridande kraftledningar tar många år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
– varje land har getts en kulör i relation till hur många TWh som landet sammanlagt nettoexporterade under 2025, från rött (minst 10 TWh nettoimport) till blått (minst 10 TWh nettoexport)
– ett urval av grannländer och större ekonomier har även fått det faktiska nettoflödet utskrivet (som ofta är större än ± 10 TWh)
– varje land har fått placera ut två pilar – en pil för den största nettoexporten ut från landet till mottagande land, och en pil för den största nettoimporten in till landet från det givande landet
– pilarnas bredd är proportionell mot genomsnittseffekten i förbindelsen under hela året
– pilar som inte är fyllda hör till gränsövergångar till länder där full kunskap om landets elhandel saknas (exempelvis Marocko och Ryssland)
men Sverige har ju inte två, utan fem pilar?
Sveriges "egna pilar" är:
– största nettoexport till Danmark
– vi har ingen [största] nettoimport, så det blev en pil för minsta nettoexport i stället, till Tyskland
– de tre exportpilarna från Sverige till Finland, Norge och Litauen visar deras respektive största nettoimport
några observationer för 2025:
– Sverige hade näst störst elexport i Europa, 34 TWh, efter giganten Frankrike som skickade iväg hela 93 TWh
– Frankrikes el trycktes ut mot alla angränsande länder, förutom Spanien som i stället exporterade lite till Frankrike
– Centraleuropa (med Tyskland mitt i smeten) hade ett flöde från väst och norr, mot öst och syd
– Ungern är det stora sänket i Östeuropa, samtidigt som det är små gränsflöden inom Balkan
– viss mindre handel sker med länderna utanför "hel-Europa"; elhandeln mellan Ryssland/Belarus och Baltikum upphörde helt den 7 februari, Spanien exporterade en del till Marocko, Turkiet exporterade lite grand till Grekland och Bulgarien
jag brukar ju hävda att saker inte är statiska, så är det inte heller med elflöden – låt oss backa tre år till 2022
Logga in
Skapa konto
här hade vi ett Europa som famlade efter Rysslands angreppskrig på Ukraina, gaspanik och en fransk kärnkraft som till stor del stod stilla
– Sverige nettoexporterade detta år mest el av alla länder i hela Europa
– Finland var vår största exportmarknad (innan året de fick igång Olkiluoto 3, och vindkraftsutbyggnaden fått större genomslag), och importerad el från Ryssland upphörde efter mitten av maj)
– Frankrike var detta år stor elimportör, medan Tyskland var stor elexportör
slutligen backar vi ytterligare tre år – till det sista normala året i modern tid – 2019
Logga in
Skapa konto
– Sverige var tredje största nettoexportör i Europa, efter Frankrike och Tyskland
– Finland var Europas näst största nettoimportör (det var bara Italien som importerade mer) och man hade en stor rysk import
– både Frankrike och Tyskland var stora exportörer och Tyskland hade nettoexport till alla sina grannländer, förutom Frankrike och Sverige
det här var tre årsbilder med tre års separation mellan sig – elflödena har växlat både i storlek och riktning, en del har man kunna förutspå några år i förväg, annat med kanske bara någon månads framförhållning
men att planera och bygga nya gränsöverskridande kraftledningar tar många år
Jag håller naturligtvis med dig, och jag har heller aldrig påstått det sistnämnda.harka skrev:
det är väl inte ett beteende som jag någonsin förespråkat?
kunskap om nutid och historia utgör god baskunskap för mer kvalificerade bedömningar om framtiden
och inte minst gör kunskap att det avslöjar de som ägnar sig åt att stirra sig i naveln och upprepa lögnaktiga och faktabefriade mantran som "Sverige hade en fossilfri elproduktion på 90-talet – men nu importerar vi smutsig el från kontinenten när det inte blåser"
de som inte förstår att hela världen rör på sig, och tror att allt löser sig om vi i Sverige bygger en ny kärnreaktor om tio år...
Dock så är jag en motpol till de som verkar mena att bara vi fortsätter göra det vi gjort de senaste 20 åren så blir ”Sveriges elproduktion ännu bättre än någonsin”.