784 863 läst ·
21 448 svar
785k läst
21,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Så är det förstås. Hur definierar man utlandskablarföresten? Idag tänker folk nog på"exportkablar". Upprinnelsen till norsk-svenska samarbetet var enligt vad jag hört att Nordnorge skickade el söderut genom Vattenfalls ledningar på svenska sidan och tillbaka in i Norge.Z Zodde skrev:
Men vattenmagasinen kunde vara olika fulla, behoven varierar över dygnet etc, så man kunde ju byta el med varandra.
Då är väl elen också olika mycket värd vid olika tider. Men hur skulle man sätta priset?
Det var frågor som föregick Nordpool innan avregleringen, innan SvK bildades i "kontrollrummet på Vattenfall" redan på 80-talet.
Här skulle jag vilja veta hur det gick till.
Nog var det väl så att Vattenfall handlade el på norska elbörsen redan innan Nordpool bildades?
Innan dess var fast pris eller byte 1:1 som gällde?
Nej, då var det bara en inhemsk angelägenhet de få åren Norge var avreglerat men inte Sverige.blackarrow skrev:
Det drevs av ett dotterbolag till Statnett.
Priserna (fram till Nordpools bildande 1996) sattes vid förhandlingar har jag fått berättat för mig.
Poängen är att Nordpool ALDRIG varit nåt mer än en börs, en marknadsplats.
Det försöks skapas trådsanningar om att Nordpool skulle varit nån form av beslutsorgan, men självklart har noll bevis framförts. Att 3e land skulle kunna lägga veto om land 1 å 2 vill ha en kabel mellan dina ländet.
Alla med sinnena i behåll hör ju att det låter orimligt memen…
"Nordel" bildades 1963 och var en samarbetsorganisation för de nordiska länderna i sådana här frågor.blackarrow skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordel
Det kan naturligtvis funnits fler lager av samarbeten, men jag har nog inte koll på mer än detta.
Första sjökabeln till Danmark är ju över 100 år gammal, det var väl typ 1915 eller nåt sånt ... samt kraftledningar till både Norge och Finland har också funnits betydligt längre än Nordel-samarbetet, så något annat för gemensam planering osv måste ju antagligen har funnits före 1963.
På det här sättet såg deras gedigna årsrapporter ut:
http://www.pfbach.dk/firma_pfb/historien/data_files/Nordel_ann_1986.pdf
I så fall har det beslutats mer inom Nordel-organet då ..Z Zodde skrev:
(som jag skriver om i ovanstående inlägg)
Nordel fortsatte ju även efter avreglerade elmarknader och Nordpools tillkomst, och upphörde inte förrän det hela övergick till ett pan-europeiskt samarbete om dessa frågor organiserade under Enstoe.
Man måste komma ihåg kraftproduktionens utveckling, det är lätt att ta för givet det sammankopplade nätet som finns idag. I början utvecklades kraftproduktionen av lokala industrier och spred sig i närområdena, det var först när den storsakliga utvecklingen satte fart som staten (Vattenfall) kom in på allvar, med storskalig vattenkraft, stamnät och sedan kärnkraft.
Optimering av nyttjandet skedde initialt inom de lokala näten och de mer centraliserade samarbetena kom till under kriget genom den Centrala Driftledningen, som fortsatte även därefter. Vattenfall började tidigt med s.k. samkörning för att optimera användningen av sina kraftverk, främst då balanserandet av vattenkraftens magasinnivåer. Privata aktörer drev på inom Svenska Kraftverksföreningen för en nationell samreglering under 50-talet, vilket ledde till mittprissättning och senare utvecklades till Nordel 1963. Lite mer här.
Optimering av nyttjandet skedde initialt inom de lokala näten och de mer centraliserade samarbetena kom till under kriget genom den Centrala Driftledningen, som fortsatte även därefter. Vattenfall började tidigt med s.k. samkörning för att optimera användningen av sina kraftverk, främst då balanserandet av vattenkraftens magasinnivåer. Privata aktörer drev på inom Svenska Kraftverksföreningen för en nationell samreglering under 50-talet, vilket ledde till mittprissättning och senare utvecklades till Nordel 1963. Lite mer här.
Jag måste dock inflika att Vattenfall var sen på bollen.B byabin skrev:
De mest drivande och handlingskraftiga var t.ex. Sydkraft.
Som slog sig ihop med Krångede kraft i västernorrland och byggde Sveriges första 'stamlinje' mellan norra Sverige och söderut.
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till/
Men det var exakt som du beskriver annars, Sverige var från första början en massa små stads-elnät, ofta privat ägda, eller kommunalt ägda eller ägda av ekonomiska föreningar.
Privat ägande var nog den största andelen i början, följt av föreningsägda.
Så småningom började nät växa ihop i lite större geografiska områden, helt drivet av ekonomi och elbehov, t.ex. att man tog kraft från ett stort vattendrag som räckte till mer än det lokala behovet.
Sydkraft såg ju såklart sina problem med dåliga resurser till lokal kraftproduktion, så de sökte tidigt både samarbeten och tillgång till mer billig vattenkraft, därav deras samgående med Krångede kraft, och den långa ledningen genom halva landet. men även våra första elförbindelser med Danmark.
Även denna artikel från Vattenfalls hemsida är intressant, t.ex. över hur många olika standarder vi hade på spänning:
https://historia.vattenfall.se/stor...kt/natutbyggnad-fran-konkurrens-till-monopol/
Ett axplock av vad karlmb har skrivit om Nordpool (altt fel förstås)K karlmb skrev:
karlmb
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?
Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det.
Nordpool är en sammanslagning av flera länders elmarknad.
Den har de ländernas regeringar makten över.
Ungefär som inre marknaden i EU.
Tror du det är mer vilda västern inom Nordpool- marknaden än inom EUs inre marknad?
Och jag har aldrig talat om Nordpool som en börs utan ett gemensamt mstknadsområde. Bra att någon äntligen fattar.
Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen
Den första delen som sedemera blev stamnätet var den s.k. västra stamlinjen, en 130 kV ledning mellan Trollhättan-Älvkarleby i Vattenfalls regi som driftades 1921. Den första 220 kV-linjen togs däremot i drift 1936 av Krångede och gick till Horndal. Ingen av dessa var något stamnät, utan snarast att se som just stamlinjer, en påbörjan till ett stamnät. På hösten samma år ansökte Krångede i samarbete med Sydkraft om koncession för att fortsätta ledningen söderut till Nässjö, vilket Vattenfall protesterade mot eftersom man hade liknande planer. Det slutade med att både Vattenfall och Sydkraft-Krångede byggde ut sina system och rent tekniskt var ett sammanhängande system men inte organisatoriskt. Det var som sagt först under kriget som en reel samordning infördes under CDL och i 1946 års riksdagsproposition med efterföljande debatt fastslogs att stamnätet, "samtliga nya stamlinjer över 200 kV", ska byggas, ägas och drivas av Vattenfall.Mikael_L skrev:
Vattenfall var alltså inte "sena på bollen", utan det var snarast fråga om en gemensam utveckling.
Det med veto handlade om ledningar över egna gränser, det framgick i kontexten om inte i själva kommentaren. Kan du länka till den?Z Zodde skrev:Ett axplock av vad karlmb har skrivit om Nordpool (altt fel förstås)
karlmb
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto.
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?
Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det.
Nordpool är en sammanslagning av flera länders elmarknad.
Den har de ländernas regeringar makten över.
Ungefär som inre marknaden i EU.
Tror du det är mer vilda västern inom Nordpool- marknaden än inom EUs inre marknad?
Och jag har aldrig talat om Nordpool som en börs utan ett gemensamt mstknadsområde. Bra att någon äntligen fattar.
Svenska kraftnät köper elen på Nord Pool och säljer till elnätföretagen
Det handlade om ledningar till utlandet ja.K karlmb skrev:
Inga medlemmar i Nordpool har nånsin haft veto mot sådana ledningar.
Nordpool har ÖHT ALDRIG varit beslutsfattare när det gäller import/exportkablar.
Det är de 2 inblandade ländernas TSOs som gemensamt beslutar om dessa.
Nordpool är sen 1996 en nordisk elBÖRS, INTE en massa andra saker du föranletts å tro.
Men verifiera gärna dina påståenden ovan, eller så kan du pudla så lovar jag att inte lägga upp dem igen.
Är du också en facts boy? Essensen i det jag skrev är inte osann. Medlemmarnas regeringar är de som bestämmer om utlandskablar, då som nu. Att sen sitta o fultolka att jag skulle menat veto mot minsta lilla förändring är ju direkt ohederligt. Trollet tänker inte visa hela mitt inlägg och var i tråden jag skrev detta, för då blir det ju uppenbart.Mikael_L skrev: