784 850 läst ·
21 448 svar
785k läst
21,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nåja, det var det aningens mindre korrupta sovjetunionen som konstruerade de där reaktorerna.A ajn82 skrev:
Så är det nog, däremot är jag ganska säker på att Sovjet, och sedermera ryssland stödde dessa rörelser här i väst.A ajn82 skrev:
Särskilt de mest extrema avarterna.
Så det är full kapacitet eller ödrift som gäller för Sverige?D daVinci skrev:Nej det är riktigt. NK har transmission till Kina, där man exporterar el. På något sätt skall dom få in utländsk valuta så dom kan importera något.
Så NK är inte ens ett fungerande exempel på elektrisk isolation. Du får lyfta fram någon ö. Island? som föredöme när det gäller att inte ha elektriskt utbyte. Förr ansåg Texas det. Men efter en del dödsfall pga underskott på el så blev dom mer villiga att handla med omvärlden.
Det är väl ödrift, eller inte ödrift. Mängden transmission över elområdesgränsen är ju en fråga för de som vill investera i transmissionen.K karlmb skrev:
Den som vill investera i en kabel får väl göra det.
SE2 skulle ju kunna gå över i ödrift. Men nog skulle det väl bli mycket gnäll då.
Nu är det ju gnäll för att det är för lite export från SE2. Trots massiv export.
Vilken erfarenhet & för vems "fördel"?D daVinci skrev:
Livet, att arbeta hårt & verkligen slita, att fungera i en social grupp & tillföra något för sin "personlighet"?
Du verkar tro att "just pengar" ALLTID påvisar positiva egenskaper, men det är verkligen inte så.
Du om någon skulle ha nytta av att "vakna upp" & se verklighetens Sverige...Kanske testa på att bli "uteliggare" i någon större stad en vecka, och sedan återkomma med vad "du lärt dig".
Det fanns en miljörörelse i Sovjetunionen som växte gram under 1980-talet. Framförallt i Ukraina och de baltiska republikerna, den tillsammans med miljörörelsen i Östtyskland brukar räknas som nyckelspelare bakom sovjetunionens upplösning och murens fall.Mikael_L skrev:
Vet inte om alla vet om det, men diskutera med @daVinci är värre än att diskutera med sin egen pisstråle mitt i natten ( fast du inte ens hamnat) på muggen "på festen", utan du pissar i "rabatten" typ å alla stirrar på dig..K karlmb skrev:
ALLT brus låter! även @daVinci....men kanske din egen piss-ståle låter "mer najs", det gör iaf min.
Älska livet å pissa på idioterna!
Problemet är inte att elen är för dyr (eller maten, hyrorna eller bensinen för den delen). Problemet är att lönerna är för låga. Men jag har hittills inte hört någon kärnkraftskramande politiker uttala sig för minskade klassklyftor. Så bespara mig dina snyftvisor om frysande fattiga.J jawen skrev:Jaaaa, vi straffar dem kapitalsvagaste 15 % i samhället! (som redan lider/ ligger ner)
Dem som redan innan knappt kan äta sig mätta varje dag, och som redan har en mycket låg "levnadsstandard" (svenska mått)
Dem ska minsann också frysa i sina hem dygnet runt 3-4 månader om året. trots forskning varnar för hälsoproblem.
Jaaa, vi gör helt enkelt elen till en ren klassfråga, som accelererar Sveriges klyftor i våra samhällen.
De fattigaste femton procenten bor dessutom ytterst sällan i eluppvärmda bostäder utan i hyreslägenheter med fjärrvärme.
När började Nordkorea tänka på sin befolkning 😂😂😂😂D daVinci skrev:Därför att dyrare el här försämrar konkurrenskraften här. Men dyrare el i exportländer försämrar konkurrenskraften för konkurrenterna där.
Är inte det ganska enklet?
Det är fritt fram att ha uppfattningen att systemet i Nordkorea är excellent. Där finns inget otäckt profitjagande privat ägande.
Allt sköts av den visa staten som arbetar oförtröttligt för folkets bästa.
Och folkets bästa visar sig vara att befinna sig på 1800-tals levnadsstandard, inte få någon förbättring, leva med undernäring och svält emellanåt. Och så länge du säger att det är det du eftersträvar så kommer iaf jag betrakta dig som ärlig och hederlig.
Men än har jag inte träffat på någon sådan. Alla tänker tvärtom att man skall har Trabant-politik men få sig BMW.
Att det kommer fram fakta i tråden är naturligtvis störande för de som när fantasier.
Och hur ska du ordna det då?
Stabila priser går att förstå. Det är vad man får med ett fastprisabonnemang.
Men vad menas mer konkret med ett stabilt elsystem?
Du trodde länge att det var Nordpool som beslutade om utlandskablar. (Och du vägrade ta åt dig fakta som att Nordpool bara var en börs/handelsplats) Minns du dillade om att Nordpool inte var en en börs utan ett geografiskt område där alla länder kunde lägga veton mot kablar in å ut ifrån ”Nordpools område”K karlmb skrev:
För alla nytillkomna så sparade jag karlmbs återkommande klavertramp i frågan… snart dagsvatt lägga upp dem igen.
Bara så att man kan ha koll på vem som faktiskt kan nåt å vem som chansar hejvilt å hoppas på att inte bli avslöjad.