D daVinci skrev:
Kinesiska staten går kanske att sälja på lite vad som helst. Men inte privatkapitalister.
Nää "händer inte" för privatkapitalister säger du "fakta-mannen" 🙄
Cristina Stenbeck, Daniel Ek, Harald Mix mm är då några som tydligen "gick med på vad som helst", med stora "investeringar" i Northvolt.

Och även proffskapitalister som Goldman Sachs torskade nära 10 miljarder med Northvolt.
Din bild av den "kapitalistiska världen" är nog en kapitalist-utopi, som är långt ifrån "verkligheten".

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja om man har tänkt sig att se hundralappar och tusenlappar rassla in efter att man skaffat solpaneler så blir man grymt besviken.
Men som jag skrev någon gång här, kommer det in 20 kronor om dagen, så sparar åtminstone jag in min investeringskostnad rimligt snabbt.

Det är kanske lite tråkigt för dem som satsade på en överdimensionerad anläggning för att sälja maximalt, just innan det kungjordes att 60-äringen skulle försvinna, de känner sig kanske rätt besvikna, och ser ett rejält problem med att lyckas gå plus så småningom.

En sak som är bra när man har solceller är ju att ha elbil, men det är ju (ytterligare) en kostnad, som verkligen inte alla har råd med.
För egen del har intäkterna akdrig varit det primära utan vad jag sparar på att slippa köpa el, det är där det gör lite nytta.
Jag har pressat ner min årsförbrukning under 2000 kwh , och klarar även poolen inom det spannet, den värms med solfångare.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Baskraft anser jag vara den kraft som vanligtvis kan styras efter behovet. T ex vatten- och kärnkraft.
Styrs kärnkraft efter behovet..?
Tänk…Jag har i min villfarelse trott att de alltid kör för fullt när det inte är revision…?
Kul å lära sig nåt nytt.

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nää "händer inte" för privatkapitalister säger du "fakta-mannen" 🙄
Cristina Stenbeck, Daniel Ek, Harald Mix mm är då några som tydligen "gick med på vad som helst", med stora "investeringar" i Northvolt.

Och även proffskapitalister som Goldman Sachs torskade nära 10 miljarder med Northvolt.
Din bild av den "kapitalistiska världen" är nog en kapitalist-utopi, som är långt ifrån "verkligheten".
Vad har Northvolt öht med vindkraftsinvesteringar å PPA att göra..?

Ingen påstår att riskkapitalister inte torskar emellanåt, ligger i ordet ”risk”
Men diskussionen gällde vindkraftsparker som investering med eller utan PPA…

Påminner om små barn som hör ett ord i en mening å fokuserar stenhårt på det utan att fatta i vilket sammanhang det sägs…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja effektprofilen är liknande (jag skrev "samma", och det är det ju förstås inte, men liknande), både vindkraften och kärnkraften ger mer produktion under den kalla och mörka årstiden.
Anledningarna skiljer dock, för kk beror det på revisioner under sommaren, för vk beror det på att det blåser mindre under sommaren.

Och problemet båda har är att det kan bli händelser som gör att de inte producerar alls speciellt mycket, och detta kan tyvärr ske när det behövs mycket elkraft.

Vindkraft är inte ett dugg bättre än kärnkraft, det är bara mycket billigare.
Svensk industri kommer aldrig att klara sig i internationell konkurrens ifall det ska bli priser från nybyggd kärnkraft som ska härska här.
Det vill jag undvika, jag tycker att Sverige förtjänar en del billig el från de kraftslag som kan ge oss det.
Varför skulle svensk konkurrenskraft bli sämra av nybyggd kärnkraft här än dito i andra länder?
Konurrenkraften kan inte bli bättre av ett intermittent system, där risken för produktionsbortfall pga låg elleverans.

För övrigt förstår inte jag varför denna tråden fortfarande existerar? Det läggs fram diagram och statistik hit och dit för att bevisa vad? OJ, idag är priset lågt, osv.
Fri konkurrens på el, i ett monopolsystem verkar du mfl tyckar är något jävvligt fint, en vara vilken som helst, vilket det inte är.
Den stora kostnaden för el är mätavgifterna och skatterna.
Vad var det för fel när vi hade ett stabilt elsystem med stabila priser årrt runt, innan drt skulle lekas affär och kärnkraft lades ner?
Du och dina medbrottslingar verkar tycka att det var en bra grej, liksom att elsystemet numera är marginalprissatt. Varför i hlvt ska vi i Sverige betala för att t.ex tyskarna kör kol eller gas?
"Ja men vi är ju ihopkopplade".
Det är väl den enda vara som prisätts på det viset. Logiskt sett borde det fungera på alla varor, är, en vara billigare i ett annat EU land borde det slå igenom överallt, vi är ju ihopkopplade via medlemsskapet.

Ni som sitter här och pissar på folk med era översittarfasoner och briljerar med hur just ni begriper elmarknaden, du och några till. Såvitt jag uppfattat har ingen av er några expertkunskaper inom elkraft utan det är personliga gisdningar och rop. Ta er i röven, stäng tråden och.ägna er åt knyppling eller frimärkssamling.
Sverige behöver ett stabilt elsystem med stabila priser, inget jävbla vindkraftskör eller annan osäker elalstring.

• Älska
  • Wow
  • Gilla
mats.3 och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, privat kapital riskeras det i arbete med att göra innovationer och kostnadsbesparingar. (Och naturligtvis realkapital som fabriker).
Men det går inte att hitta någonstans att jag säger att allt det lyckas.

Lyten har kommenterat var Northvolt falerade. Och det var att de tar ett par år att trimma in produktionen så att yielden blir acceptabel och lönsamhet uppstår. Men de europeiska batteriköparna gav inte Northvolt den tiden. (2 år tar det för CATL också. Det går inte peka på kompetensbrist inom Northvolt).
Här har då Goldman Sachs naturligtvis möjligheten att langa in mer kapital och driva allt. Men dom är ju finansiärer av industriverksamhet. Inte några som kan driva industriföretag. Så dom får ju bara acceptera förlusterna på detta.

Ja, detta lär gå långt över huvudet på de som har proletären som sin informationskälla.

J jawen skrev:
Varsågod att hitta den minsta lilla avvikelse mot verkligheten. (Men fantasier om avvikelser har inget värde).

G Guzzen1 skrev:
Varför skulle svensk konkurrenskraft bli sämra av nybyggd kärnkraft här än dito i andra länder?
Därför att dyrare el här försämrar konkurrenskraften här. Men dyrare el i exportländer försämrar konkurrenskraften för konkurrenterna där.

Är inte det ganska enklet?

G Guzzen1 skrev:
Fri konkurrens på el, i ett monopolsystem verkar du mfl tyckar är något jävvligt fint, en vara vilken som helst, vilket det inte är.
Det är fritt fram att ha uppfattningen att systemet i Nordkorea är excellent. Där finns inget otäckt profitjagande privat ägande.
Allt sköts av den visa staten som arbetar oförtröttligt för folkets bästa.

Och folkets bästa visar sig vara att befinna sig på 1800-tals levnadsstandard, inte få någon förbättring, leva med undernäring och svält emellanåt. Och så länge du säger att det är det du eftersträvar så kommer iaf jag betrakta dig som ärlig och hederlig.

Men än har jag inte träffat på någon sådan. Alla tänker tvärtom att man skall har Trabant-politik men få sig BMW.

G Guzzen1 skrev:
Ta er i röven, stäng tråden och.ägna er åt knyppling eller frimärkssamling.
Att det kommer fram fakta i tråden är naturligtvis störande för de som när fantasier.

G Guzzen1 skrev:
Sverige behöver ett stabilt elsystem med stabila priser
Och hur ska du ordna det då?
Stabila priser går att förstå. Det är vad man får med ett fastprisabonnemang.

Men vad menas mer konkret med ett stabilt elsystem?

• Haha
mats.3
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Baskraft anser jag vara den kraft som vanligtvis kan styras efter behovet.
Där tror jag en stor majoritet inte håller med. Dom vill nog ha med kärnkraft där. Och den ger konstant uteffekt och anpassar sig inte till förbrukningen.

E Eje_19 skrev:
Vattenkraften har den viktiga uppgiften att ordna balansen i elsystemet.
I Sverige är det vattenkraften som sätter priset ja. Och i Norge. Men i många länder är det naturgasen. Och då åker elpriset upp med gaspriset och kostnaden för utsläppsrätter.

D daVinci skrev:
Där tror jag en stor majoritet inte håller med. Dom vill nog ha med kärnkraft där. Och den ger konstant uteffekt och anpassar sig inte till förbrukningen.
Man kan nog om man vill
Screenshot_2026-04-24-18-44-44-821_com.android.chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man kan nog om man vill
[bild]
Lastföljning är tekniskt möjligt. Det tvingas man till i Frankrike.
Men det är inte så man gör på andra ställen. Finns en del negativa konsekvenser.
Men iom att man inte gör så i Sverige blir det ju helt galet att låtsas om att det görs.

D daVinci skrev:
Men det är inte så man gör på andra ställen. Finns en del negativa konsekvenser.
Men iom att man inte gör så i Sverige blir det ju helt galet att låtsas om att det görs.
Att låta kärnkraften svara för en betydande del av en variation av elproduktionen för att anpassa den till efterfrågan blir dyrt. Kärnkraften är dyr redan om den kan sälja all el den kan producera. Om den tvingas minska produktionen när elanvändningen är låg blir den ännu dyrare. I Sverige, där vi har en stor andel reglerbar elproduktion i vattenkraften och en stor andel billig vindel blir det ekonomiskt svårt att ha särskilt mycket mer kärnkraft än vad som går att sälja även under de 1000 - 2000 timmer per år som elförbrukningen är som lägst.

Troligen är det billigare att reglera elanvändningen än att reglera elproduktionen. Redan effekten av kraftigt varierande elpriser har en rätt kraftigt utjämnande verkan på elanvändningen, Med en ökande andel elbilar går det att styra en betydande del av elanvändningen till låglasttimmar och möjligen även i någon mån tillföra effekt under höglasttimmar.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Att man inte gjort det tidigare är ju ingen anledning till att inte göra det i nybyggd kärnkraft.
När/om det inte finns olja,gas att tillgå i tillräcklig mängd (vilket snart kan vara vardag) vore det ju bra att kunna producera el ändå.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är fritt fram att ha uppfattningen att systemet i Nordkorea är excellent. Där finns inget otäckt profitjagande privat ägande.
Allt sköts av den visa staten som arbetar oförtröttligt för folkets bästa.
Det är också fritt fram att tro att total ihopkoppling är enda alternativet till Nordkorea.
Allt sköts av sig själv och vi hänger bara med och blir lyckliga.

• Haha
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att man inte gjort det tidigare är ju ingen anledning till att inte göra det i nybyggd kärnkraft.
Då det finns vattenkraft som gör det billigt vore det rent vansinne att göra det med kärnkraft. I Frankrike måste dom smällen då dom har för mycket kärnkraft.
D Dilato skrev:
När/om det inte finns olja,gas att tillgå i tillräcklig mängd (vilket snart kan vara vardag) vore det ju bra att kunna producera el ändå.
Inte snart. För naturgas tar det väldigt lång tid innan man gjort slut på kända reserver. Frågan är väl om inte uranet tar slut innan dess. Men det må vara. Får vi fortsätta ha en privat sektor och vinster kommer nya bättre lösningar komma fram. Att oroa sig för att naturgasen tar slut är inte rationellt nu.

Ang kärnkraft så ser jag det som fullkomligt ekonomiskt vansinne. Man investerar i något som man sitter fast med och måste ta förluster med i 50 år. Och det bara för att minska förlusterna.
Bara geotermisk energi ligger i dag på halva kostnaden för kärnkraft. Det är inte så att förlusterna för kärnkraft kommer minska med åren. De kommer öka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är också fritt fram att tro att total ihopkoppling är enda alternativet till Nordkorea.
Allt sköts av sig själv och vi hänger bara med och blir lyckliga.
Nordkorea är en utmärkt referens då det inte finns någon privat sektor som räddar upp situationen där. Organisationsformen offentlig sektor visar upp på ett tydligt sätt vad den kan leverera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.