784 863 läst ·
21 448 svar
785k läst
21,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Våran anläggning anpassades ganska väl efter husets årsförbrukning. Inte var den särskilt dyr heller. Men visst hade jag/vi gillat att den lönat sig lite bättre. I drift sen början av juni 2023.Mikael_L skrev:
Ja om man har tänkt sig att se hundralappar och tusenlappar rassla in efter att man skaffat solpaneler så blir man grymt besviken.
Men som jag skrev någon gång här, kommer det in 20 kronor om dagen, så sparar åtminstone jag in min investeringskostnad rimligt snabbt.
Det är kanske lite tråkigt för dem som satsade på en överdimensionerad anläggning för att sälja maximalt, just innan det kungjordes att 60-äringen skulle försvinna, de känner sig kanske rätt besvikna, och ser ett rejält problem med att lyckas gå plus så småningom.
En sak som är bra när man har solceller är ju att ha elbil, men det är ju (ytterligare) en kostnad, som verkligen inte alla har råd med.
Än är inte solanläggningen uträknad. En del olyckskorpar påstår att elen snart blir dyrare igen. Antagligen på gr av kriget i Mellanöstern. Blir intressant att se om dom får rätt.
För att en elbil ska löna sig ska man köra rätt många mil varje år. Dessutom har vi åtminstone tre månader man blir tvungen att köpa dyr el.
Som pensionärer kör vi rätt så lite. Dessutom är måttligt prissatta elbilar inga vidare dragfordon. Våran husvagn har en totalvikt på nästan 1500kg.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Du glömmer några viktiga saker här: Om alla kärnkraftverk stannar så kommer även överföringskapaciteten av el från vatten- och vindkraft i norr att minska; har inga exakta siffror men det är en högst betydande effekt. Och vad gäller priserna så sätts de ju dagen innan så det är inte givet att ens de med kvartspris kommer se en tillräckligt kraftig prissignal för att agera.Mikael_L skrev:
Nejdå, väldigt osannolikt faktiskt.
Om all kärnkraft lägger av samma dag under topplasttimmen, och vindkraften ger endast 20% av sin installerade effekt så saknas det iofs bortåt 5 GW, men det är ganska lätt att importera, för det mesta exporterar vi den effekten, och mer.
Och dessutom, skulle detta oerhört osannolika inträffa så skulle prismekanismen skicka elpriset i omloppsbana runt jorden, i alla fall om det var knapert med el i grannländerna, och vår förbrukning skulle sjunka mycket drastiskt. Det skulle bli topplasttimmen med lägst last någonsin i historien, dvs det skulle inte ens bli en topplasttimme.
Men ... MEN, iofs, skulle alla 6 reaktorer gå bra och fint dagen innan, när auktionen löper ut och nordpoolpriset bestäms, och sen skulle alla 6 reaktorer snabbstoppa på¨förmiddagen, då skulle vi iofs ha en situation där elpriset inte är baserat på det verkliga läget.
Men du, jag anser det så osannolikt att detta skulle hända att det kan inte hända (och nu blev det nästan dags att citera Tage Danielsson).
Dessutom, vårt och Europas elnät skulle knappast klara av att 6 st reaktorer snabbstoppar i snabb följd.
Så med en total förmörkelse så går det ju ingen ström alls, och det slutar vara något problem med effektbrist, ingen förbrukar något.
Och fel av mig, Europas elnät klarar sig antagligen, bara alla omriktarstationer gör som de ska, det skulle vara det nordiska nätet som kollapsar, kanske en viss risk att det skulle kunna sprida sig genom Finland/Estland och sen ner till det europeiska nätet, men inte så stor risk tror jag.
Men detta just för att baltstaterna har det klenaste nätet i hela Europa.
Ja överföringen i snitt 2, den var jag hela tiden beredd skulle komma, jag trodde faktiskt att snikholt skulle ifrågasätta direkt.Magnus E K skrev:
Du glömmer några viktiga saker här: Om alla kärnkraftverk stannar så kommer även överföringskapaciteten av el från vatten- och vindkraft i norr att minska; har inga exakta siffror men det är en högst betydande effekt. Och vad gäller priserna så sätts de ju dagen innan så det är inte givet att ens de med kvartspris kommer se en tillräckligt kraftig prissignal för att agera.
Jodå, det är ju såklart där det brister, skulle det bli så olyckligt att 6st av 6 reaktorer i Sverige stannar samma dag, så har vi problem.
Men ärligt talat, då har vi nog även värre problem än att inte alla vattenkraft kan komma ner till SE3 (och SE4).
Jag räknar inte det som ett rimligt scenario, att alla våra reaktorer står still samtidigt.
Det har väl ännu inte hänt någon gång.
Kommersiella aktörer, javisst. Men de kan ju sälja tillbaka det dom inte förbrukar.Mikael_L skrev:
Men nu var det ju varför fast pris till privatpersoner var så mycket dyrare än terminen.
Jag vet ju att du vet detta. Det är det som blir förvirrande… fattar iofs vad du vill belysa.Mikael_L skrev:
Ja överföringen i snitt 2, den var jag hela tiden beredd skulle komma, jag trodde faktiskt att snikholt skulle ifrågasätta direkt.
Jodå, det är ju såklart där det brister, skulle det bli så olyckligt att 6st av 6 reaktorer i Sverige stannar samma dag, så har vi problem.
Men ärligt talat, då har vi nog även värre problem än att inte alla vattenkraft kan komma ner till SE3 (och SE4).
Jag räknar inte det som ett rimligt scenario, att alla våra reaktorer står still samtidigt.
Det har väl ännu inte hänt någon gång.
I mitt scenario tidigare tog jag för givet att det var befintligt nät vi hade att lira med.
Inte ett fiktivt.
Men det glömde jag att speca.
Jag tänkte inte riktigt så långt förrän inlägget var skrivet, och då iddes jag inte redigera det.S Snikholt skrev:
Men jag tycker ändå att resonemanget i princip håller för det helt osannolika att alla våra reaktorer havererar samtidigt.
Det är ju såpass teoretiskt att man nog kan kosta på sig att måla med breda penslar.
Eller är det något du är orolig för?
Och syftet var som jag tidigare sa, ett tankeexperiment om vad som skulle hända om de 7 GW kärnkraft vi har, började tappa effekt likt vindkraftens karaktär med förändring 9% per timme en smällkall vinterdag.
Men du viftade bort det med mumbojumbo.
Men du viftade bort det med mumbojumbo.
Nej, som jag sa - det var ett tankeexperiment, för de som tycker att kärnkraft kan ersättas med vindkraft.Mikael_L skrev:
Och ja det går, men då krävs också gas. Rätt mycket också.
Jag håller med - det borde verkligen vara så. Men av någon anledning verkar det finnas en oerhört lång rad av tyska banker, pensionsfonder med grön inriktning och andra som är extremt pigga på att investera.D daVinci skrev:Mja, men det resonemanget förutsätter att köparna bara går med på vad som helst. Och så är det inte. Kompetenta köper kommer i så fall lägga in klausuler om att priset beror på vilket produktion man får efter första året och slutlikviden levereras då först.
Kinesiska staten går kanske att sälja på lite vad som helst. Men inte privatkapitalister.
Och efter debaclet med Markbygden kommer inte heller kinesiska staten gå att pracka på något som bara baseras på prognoser.
Det kan iofs vara så att tiden till slut har kommit ikapp dem, i kombination med mindre tillgång till billiga pengar och överetablering i Norrland.
Det där var mest en trigger. ;-) Jag vill inte alls att vi ska öka fossilanvändningen. I Sverige har vi, än så länge, alternativet vattenkraft som banlanserar vindens nyckfullhet.D daVinci skrev:Blir lite så här då:
Eje_19: Bilar måste börja tillverkas så dom går med konstant hastighet hela dygnet.
daVinci: Hm, men vi efterfrågar inte att dom går med konstant hastighet hela dygnet.
Eje_19: Det blir olyckligt om vi bygger in oss i en lösning där det inte går med konstant hastighet.
daVinci: Men när jag kört färdigt kan det dröja ett bra tag innan jag vill köra igen.
Eje_19: Billtillverkarna borde åläggas att se till att reservförare kan ta över om någon inte vill köra längre.
Ja, det blir ju tokigt.
Det är någon slags religiös övertygelse som inte kan rubbas av fakta.
Sveriges mängd vindkraft tycks ligga på en rätt lagom nivå nu, eftersom elsystemet tycks klara systempåfrestningarna den medför.
Att spara i vattenmagasinen när vindkraften levererar är bra. Att en stor del av den svenska vindkraftsproduktionen hamnar i grannländer, som annars skulle bränna fossila bränslen, är oxo en bra sak.
Men det är en skitdålig idé att kräva att folk ska acceptera att få sina livsbetingelser försämrade eller förstörda av vindkraft inpå knutarna. Att OX2, Arise, Eolus med flera, och deras ägare, är sugna på att bygga mer vindkraft är inget konstigt! Dom vill ju hålla liv i sina företag, oavsett hur det drabbar omgivningen.
Undrar om dom läst mina tankar, att vindkraften är en utdöende fluga, där få nya snurror kommer byggas och få utslitna vindsnurror kommer att ersättas ... flera tecken tyder på det.
Usel ekonomi bland de svenska bulvanföretagen. Aktiekurser, i den mån det finns några kvar, har störtdykt sen toppnoteringarna 2021. Stora nedskrivningar bland ägarna. Orderböcker som gapar tomma.
Det är ingen överdrift att påstå att det ser rätt mörkt ut för vindkraftsbranschen i Sverige.
Ja, i åtminstone vissa fall tycks reglerna vara alltför generösa. Hörbart ljud finns regler för, även om dom ifrågasätts. Infraljud har hittills nästan helt försummats. Likaså värdeminskningar för närliggande fastigheter.D daVinci skrev:Det finns regler. Och de är och skall vara generella.
De omfattar såväl vindkraft som allt annat.
Anser man att de är för generösa så får man skärpa de. Men det hör jag aldrig sägas av de som gnäller över vindkraft.
Vad beror det på då?
Det vore det självklara. Förstår dom inte så enkla saker?
Eller förstår dom, och vill inte ha en skärpning av relgerna? För att dom själva skulle drabbas av en skärpning?
Hur är det med det?
Det här är på något sätt värre än de som ger sig på och vandaliserar radiomaster.
-------------------
Det är riktigt att jag inte bott vid ett vindkraftverk. Jag har bott i städer. Och där är det fö inte tyst. Och det lyser lampor överallt.
Att friluftslivet i viss mån påverkas är ofrånkomligt och nått vi får lov att acceptera.
Att bo i städer är rätt annorlunda än att bo med vindkraft. I städer varierar ljudet hela tiden, från rejält oväsen till tystnad. Att tvingas lyssna till ljudet från vindkraft, kanske flera dygn i sträck är nått helt annat.
Jag har oxo bott i städer, men numera på landsbygden, men inte heller så nära vindkraft att det stör mig. Däremot har jag vistats en hel del bland vindsnurror.
Nåra timmars bär- svampplockning eller fiske är inget problem för min del, eftersom jag slipper ljudet när jag far hem.
Skulle ljudet hemma vara så illa att jag tvingades flytta och sälja huset med stor rabatt p gr av vindkraften skulle jag antagligen bli rätt grinig ...
Jag har inte fattat vitsen med att sabotera radiomaster. Kan det vara ryssarna?
Baskraft anser jag vara den kraft som vanligtvis kan styras efter behovet. T ex vatten- och kärnkraft. Även fossilkraft på andra håll i världen ...D daVinci skrev:
Vattenkraften har den viktiga uppgiften att ordna balansen i elsystemet.
Nej det är aldrig tyst i städer. Det är biltrafik hela tiden. Sedan varierar det ju. Bilar som kör närmare eller längre bort. Eller någon MC, och dom hörs mer. Och så någon som gasar på så motorn rusar, och så någon med taskigt avgasrör.E Eje_19 skrev:
Och så alla andra ljud som finns i städer.
Men att folk inte gnäller så mycket över detta beror på att hjärnan vänjer sig.
Jag nämnde väl tidigare en kollega på 80-talet som flyttade in i en nyproducerad lägenhet med forcerad ventilation. Han gnällde en hel del över ljudet, och tyckte väl i stort sett att det inte gick att bo där. Och sa att när han klagade så fick han bara svaret att man vänjer sig. Och så blev det. Han slutade höra det.
Och jag har bott vid stambanan. Lät ganska mycket när tågen dundrade förbi. Men med tiden slutar man höra de. Inte fysiologiskt. Hörselnerven förmedlar de. Men hjärnan sorterar bort det ljudet så det inte når medvetandet.
Jag ser väl exakt 0 skäl till att inte det skulle ske med ljud från vindkraftverk. Eller från vattenkraftverk. Eller från gasturbiner.
Skälet till att folk hakar upp sig på vindkraftverk är något annat. Mer av religiös natur. Därav att logik inte biter.
Mentala issues. Folk tror att dom är skadliga. Har florerat massor med negativa youtube-video om det. Precis på samma sätt som för vindkraft.E Eje_19 skrev:
Samma grundläggande mekanismer.