784 863 läst ·
21 448 svar
785k läst
21,4k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, inte lovad. Det såldes baserat på prognoser. Sedan visade det sig att verkligheten levererade mindre än prognoserna. Och då behövde man kompletteringsköpa.E Eje_19 skrev:
Och det hade kanske gått ok att köpa om inte Frankrike hade kommit på att ha 30 kärnreaktorer trasiga vilket drog upp elpriset. Och om inte gaspriserna hade rusat upp i skyn, vilket drog upp elpriset. Och om inte EU-dragit upp priset på utsläppsrätter (vet dock inte hur mycket det bidrog).E Eje_19 skrev:
Men det här nämns inte av vindkraftshatarna. Men bara blundar för sådant.
Det kan kan säga om det där är väl att man bör först se vad parken levererar. Därefter kan man göra ett PPA.
Om THTR-300 ägare hade skrivit på ett 50 årigt PPA innan dom startade igång hade det varit allt annat än lyckat. Nu blev det big failure iaf.
Kollade runt lite och uttalandet påstås tydligen komma från denna "debatt":E Eje_19 skrev:
Men jag tyckte inte riktigt att det var det han sade. Det förefaller som att han pratar om de vanliga fantasierna om batterier och vätgas (som då laddas med sol- och vindkraft). Dvs. brist på sinne för proportioner.
Partiell, kontrollerad nedsläckning är inte alls osannolik i ett sådant driftläge.Mikael_L skrev:
Både jag och nej.
Vi importerar då det som saknas, så det du skrev i början av denna sidotråd, "risk för nedsläckning i Se3 och SE4" är alltså ingen risk.
Men vi lär hamna i situationen att vi måste importera en del.
Och det händer ju fortfarande någon timme varje år.
Men inte som före 2011 då vi behövde importera i snitt 3-4000 timmar varje år.
De tre senaste åren har vi importerat i snitt ca 100 timmar om året, och så blev jag plötsligt helt ontopic.
SVERIGES ELPRODUKTION ÄR BÄTTRE ÄN NÅGONSIN.
Men nedsläckning, nej.
Effektbrist, tja det är ju ett litet lurigt ord, Storstockholm har ständig effektbrist, 24/7/365 - så är det bara. SE2 har aldrig. De allra flesta länder har effektbrist någon gång då och då (om man ser till att de då nettoimporterar) Sverige nettoimporterar sällan, Litauen nästan alltid.
Men inga av dessa städer, budområden eller länder drabbas av effektbrist på det sättet att elnätet släcks.
Finns färdiga planer. Kallas Styrel.
Och importkablarnas 70/30 goes both ways.
Det funkar inte så, för då får man ingen park.D daVinci skrev:
Hela poängen med ett PPA är att man kan gå till investerare och säga "titta här så bra avsättning vi kommer ha för vår el, vilken trygg investering det kommer bli" och därmed få dem att investera. Inget PPA -> inga investerare -> inga pengar -> inga vindkraftverk.
Speciellt vill man inte det här om man är t.ex. Svevind eller OX2, för hela poängen är ju att sälja vidare parken innan man vet om PPAt är bra eller dåligt, så att man inte tar någon större risk i det egna bolaget utan kan köra samma upplägg med ett nytt gäng investerare. Man vill sälja skyfflar, inte gräva guld.
Nej, jag får inga 60 öre alls, någonstans.P Pallewea skrev:
Det systemet är skrotat idag (och det är väl helt rätt, för solkrafts etableringen går av sig självt nu, den ska inte behöva dia bidrag från staten längre).
Men det var kanske som du skriver förut, jag har hört om något sånt i alla fall, men i så fall var det nog över en årsproduktion/årsförbrukning sett, vilket då medgav att man under sommaren producerade mycket mer än sitt behov.
Jag tror det var typ så det gick till, man sålde på långa kontrakt, väl medveten om att man ibland skulle behöva köpa på intradagsmarknaden för att uppfylla sin leverans.E Eje_19 skrev:
Och när man tecknade dessa kontrakt så skedde det allra troligast 2018-2020, kanske en del redan 2017, innan man börjat bygga, så att man sålde framtida kontrakt för att säkra finansiering.
Och just då hade vi rekordlåga elpriser, särskilt 2020, då vi fick de lägsta elpriserna sedan 15 år tillbaka, 2017, 2019 och 2020 var år med rejält låga elpriser, och att putin snart skulle starta sitt energikrig visste ju förstås ingen.
Så det var ett bra läge att teckna långa kontrakt och chansa på att det skulle vara lätt som en plätt att köpa in det som saknades väldigt billigt.
Men det var ju inte så kul längre när de långa kontrakten sen löpte på med bra elpriser sett till när kontrakten tecknades, men 2021 och 2022 var det skitkass ersättning, det gick ju runt förstås, för driftkostnaden för parken hade ju inte ökat.
Utan problemet var att köpa in det som saknades för sin kontrakterade leverans, detta var plötsligt 40-50 ggr dyrare än man hade räknat med.
Jag kan hålla med om att det är den galna efterfrågan som är orsaken. (Vilket är en separat soppa som får en att fundera på det där med rationella marknader...)D daVinci skrev:Det normala är att produktionen då bara ökar. Det kommer också ske. Det bara tar ett tag att bygga nya produktionslinjer.
Det här hade inte ens märkts på DRAM-priserna bara datacenterbyggarna tagit det lite lugnare med byggandet. Men nu är det panik-tillstånd där. Och då åker prisern upp kortsiktigt.
Men det är ju det de inte har, för man har ett oligopol och då kan man ha mindre överkapacitet totalt sett än om det hade varit fler konkurrenter.D daVinci skrev:
Jag trodde faktiskt också att det skulle ta riktigt lång tid, men tittar man på att Asus och deras planer på egen tillverkning, så har de en aggressiv tidslinje på ca ett år från investering till produktion. Förhoppningsvis är det inte bara naivitet bakom den.D daVinci skrev:
Det varierar mellan leverantörerna. Samsung verkar inte särdeles sugna på att ta marknadsandelar utan vill undvika överkapacitet, medan SK Hynix verkar mer sugna på att expandera. ( källa )D daVinci skrev:
Nejdå, väldigt osannolikt faktiskt.S Snikholt skrev:
Om all kärnkraft lägger av samma dag under topplasttimmen, och vindkraften ger endast 20% av sin installerade effekt så saknas det iofs bortåt 5 GW, men det är ganska lätt att importera, för det mesta exporterar vi den effekten, och mer.
Och dessutom, skulle detta oerhört osannolika inträffa så skulle prismekanismen skicka elpriset i omloppsbana runt jorden, i alla fall om det var knapert med el i grannländerna, och vår förbrukning skulle sjunka mycket drastiskt. Det skulle bli topplasttimmen med lägst last någonsin i historien, dvs det skulle inte ens bli en topplasttimme.
Men ... MEN, iofs, skulle alla 6 reaktorer gå bra och fint dagen innan, när auktionen löper ut och nordpoolpriset bestäms, och sen skulle alla 6 reaktorer snabbstoppa på¨förmiddagen, då skulle vi iofs ha en situation där elpriset inte är baserat på det verkliga läget.
Men du, jag anser det så osannolikt att detta skulle hända att det kan inte hända (och nu blev det nästan dags att citera Tage Danielsson).
Dessutom, vårt och Europas elnät skulle knappast klara av att 6 st reaktorer snabbstoppar i snabb följd.
Så med en total förmörkelse så går det ju ingen ström alls, och det slutar vara något problem med effektbrist, ingen förbrukar något.
Och fel av mig, Europas elnät klarar sig antagligen, bara alla omriktarstationer gör som de ska, det skulle vara det nordiska nätet som kollapsar, kanske en viss risk att det skulle kunna sprida sig genom Finland/Estland och sen ner till det europeiska nätet, men inte så stor risk tror jag.
Men detta just för att baltstaterna har det klenaste nätet i hela Europa.
Om, om, om, om säger du som skriker efter fakta & att marknadsekonomi ALLTID löser "sig själv". .D daVinci skrev:
Utsläppsrätter kommer alltid bli dyrare & är inget nytt "under solen"!
Gaspriser drabbas alltid av "oroligheter" runt om i världen, & kommer alltid göra!
Frankrikes KK?, tar man just den som "garant" vid miljardinvesteringar av vindkraft i Sverige eller, det tror jag inte ett dugg på!
Utan det är väl "förarbetet" & PPA som skapar investerare, som i sin tur vill ha den avkastning "som kalkylerna visat".
Killgissningar på killgissningarnas killgissning 🙂Mikael_L skrev:
Nejdå, väldigt osannolikt faktiskt.
Om all kärnkraft lägger av samma dag under topplasttimmen, och vindkraften ger endast 20% av sin installerade effekt så saknas det iofs bortåt 5 GW, men det är ganska lätt att importera, för det mesta exporterar vi den effekten, och mer.
Och dessutom, skulle detta oerhört osannolika inträffa så skulle prismekanismen skicka elpriset i omloppsbana runt jorden, i alla fall om det var knapert med el i grannländerna, och vår förbrukning skulle sjunka mycket drastiskt. Det skulle bli topplasttimmen med lägst last någonsin i historien, dvs det skulle inte ens bli en topplasttimme.
Men ... MEN, iofs, skulle alla 6 reaktorer gå bra och fint dagen innan, när auktionen löper ut och nordpoolpriset bestäms, och sen skulle alla 6 reaktorer snabbstoppa på¨förmiddagen, då skulle vi iofs ha en situation där elpriset inte är baserat på det verkliga läget.
Men du, jag anser det så osannolikt att detta skulle hända att det kan inte hända (och nu blev det nästan dags att citera Tage Danielsson).
Dessutom, vårt och Europas elnät skulle knappast klara av att 6 st reaktorer snabbstoppar i snabb följd.
Så med en total förmörkelse så går det ju ingen ström alls, och det slutar vara något problem med effektbrist, ingen förbrukar något.
Och fel av mig, Europas elnät klarar sig antagligen, bara alla omriktarstationer gör som de ska, det skulle vara det nordiska nätet som kollapsar, kanske en viss risk att det skulle kunna sprida sig genom Finland/Estland och sen ner till det europeiska nätet, men inte så stor risk tror jag.
Men detta just för att baltstaterna har det klenaste nätet i hela Europa.
Så bra, med din klockrena analys så kan vi skrota Styrel, och strunta i att handla upp effektreserv.
Lite avtal med industrier för att klara N-1 kan ju vara bra men annars kan det kvitta.
Förklara nu detta för de styrande så vi slipper lägga en massa pengar på trams.
Alla planer och allt det där är ju just för att kunna fixa just det där jag beskrev.
Elsystemet skulle självklart braka ihop ifall det inte fanns någon beredskap, inga planer, inga åtgärdspaket, eller planering framåt, den dagen något värre händer, t.ex.
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/
https://group.vattenfall.com/se/nyh...ark-arkiv-2017-2018/2018/snabbstopp-av-turbin
https://www.nyteknik.se/nyheter/dar...ka-reaktorn-plotsligt-bort-fran-natet/1451144
Det är nog så att en allmän effektbrist är ett av de minst riskabla scenarierna för vårt elsystem, dvs något som man rimligen förutsäger en dag, eller några timmar innan.
Så det är inget trams, tvärtom.
Sluta att tillskriva mig åsikter som jag inte alls har.
Elsystemet skulle självklart braka ihop ifall det inte fanns någon beredskap, inga planer, inga åtgärdspaket, eller planering framåt, den dagen något värre händer, t.ex.
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/
https://group.vattenfall.com/se/nyh...ark-arkiv-2017-2018/2018/snabbstopp-av-turbin
https://www.nyteknik.se/nyheter/dar...ka-reaktorn-plotsligt-bort-fran-natet/1451144
Det är nog så att en allmän effektbrist är ett av de minst riskabla scenarierna för vårt elsystem, dvs något som man rimligen förutsäger en dag, eller några timmar innan.
Inte helt hundra vad du menar att jag dyvlar för åsikter på dig, tycker du rör till det.Mikael_L skrev:
Alla planer och allt det där är ju just för att kunna fixa just det där jag beskrev.
[länk]
[länk]
[länk]
Nja, alla 3 bygger ju mer produktionskapacitet. SK tom två fabriker. Men som sägs i artiklarna så blir inte dom klara förrän slutet på 2028. Enda rimliga förklaringen till att ASUS (eller vem som helst) skulle vara igång nästa år är att dom startade för ett år sedan eller så. Det är ju inte så att man bara kan ta en existerande byggnad i bruk.K krfsm skrev:Jag kan hålla med om att det är den galna efterfrågan som är orsaken. (Vilket är en separat soppa som får en att fundera på det där med rationella marknader...)
Men det är ju det de inte har, för man har ett oligopol och då kan man ha mindre överkapacitet totalt sett än om det hade varit fler konkurrenter.
Jag trodde faktiskt också att det skulle ta riktigt lång tid, men tittar man på att Asus och deras planer på egen tillverkning, så har de en aggressiv tidslinje på ca ett år från investering till produktion. Förhoppningsvis är det inte bara naivitet bakom den.
Det varierar mellan leverantörerna. Samsung verkar inte särdeles sugna på att ta marknadsandelar utan vill undvika överkapacitet, medan SK Hynix verkar mer sugna på att expandera. ( källa )
Även med 3 leverantörer finns en betydande konkurrens. Jfr att Ericsson, Nokia och Huawei en period utgjorde ett oligopol. Det var ju inte så att alla var så lönsamma. Kunderna är inga idioter. Dom kan spela ut 3 producenter mot varandra ganska väl.
Att där ha den största marknadsandelen är en enorm fördel. Det lär gälla precis detsamma för DRAM-tillverkarna. Det är enorma fasta kostnader där.
Den som drar på sig mer fasta kostnader måste ha större volymer. Annars kommer man gå under. Det är nog mer det du ser att man väger in.
Mja, men det resonemanget förutsätter att köparna bara går med på vad som helst. Och så är det inte. Kompetenta köper kommer i så fall lägga in klausuler om att priset beror på vilket produktion man får efter första året och slutlikviden levereras då först.K krfsm skrev:Det funkar inte så, för då får man ingen park.
Hela poängen med ett PPA är att man kan gå till investerare och säga "titta här så bra avsättning vi kommer ha för vår el, vilken trygg investering det kommer bli" och därmed få dem att investera. Inget PPA -> inga investerare -> inga pengar -> inga vindkraftverk.
Speciellt vill man inte det här om man är t.ex. Svevind eller OX2, för hela poängen är ju att sälja vidare parken innan man vet om PPAt är bra eller dåligt, så att man inte tar någon större risk i det egna bolaget utan kan köra samma upplägg med ett nytt gäng investerare. Man vill sälja skyfflar, inte gräva guld.
Kinesiska staten går kanske att sälja på lite vad som helst. Men inte privatkapitalister.
Och efter debaclet med Markbygden kommer inte heller kinesiska staten gå att pracka på något som bara baseras på prognoser.