804 182 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi var ytterst måttliga skattesmitare. Under gårdagen(22) egenförbrukade vi 11,45kWh. Resterande 43,33kWh slank ut på nätet. Ca 8,50kr i besparing. Dessutom köpte vi 13,3kWh 22 april då solen inte bidrog.Mikael_L skrev:
Nej, jag sålde för typ inga pengar alls.
Min stora vinst var alla kWh som jag inte köpte där jag skulle fortfarande betalt en 50-öring i energiskatt, elöverföringskostnaden och moms.
Jag var helt enkelt en stor skattesmitare idag (ja igår då), då jag inte bidrog med något alls, använde bara egenproducerad el.
Det är bara den ingången jag har med mina solpaneler, jag räknar endast på kostnader och avgifter jag slipper med egenproducerad el.
Och sen ev vinst från försäljning är lite grädde på moset, men behövs inte för att få kalkylen att gå ihop.
Jag är oxo glad över den el vi producerar och själva använder.
Beroende på närhet till snurrorna rasar fastighetsvärdet med 10-30%. Det förekommer t o m uppgifter om att en del fastigheter blir osäljbara. Är nackdelarna med närliggande vindkraft dessutom tillräckligt stora låterMikael_L skrev:
1,50kr/kWh som ett lågt elpris!
Både jag och nej.S Snikholt skrev:Scenariot då, om än osannolikt.
Smällkall vinterdag
All svensk kärnkraft regleras ned med 9% i timmen, till stopp.
Vindkraft levererar utifrån dagsaktuellt väder som vi inte vet.
Vattenkraften kan leverera normalt.
Risk för effektbrist ja/nej?
Edit: och så kan du vända på scenariot. Med att vindkraften rampas ned, som händer då och då i verkligheten.
KKV leverear normalt.
Vattenkraft normalt.
Risk för effektbrist ja/nej?
Vi importerar då det som saknas, så det du skrev i början av denna sidotråd, "risk för nedsläckning i Se3 och SE4" är alltså ingen risk.
Men vi lär hamna i situationen att vi måste importera en del.
Och det händer ju fortfarande någon timme varje år.
Men inte som före 2011 då vi behövde importera i snitt 3-4000 timmar varje år.
De tre senaste åren har vi importerat i snitt ca 100 timmar om året, och så blev jag plötsligt helt ontopic.
SVERIGES ELPRODUKTION ÄR BÄTTRE ÄN NÅGONSIN.
Men nedsläckning, nej.
Effektbrist, tja det är ju ett litet lurigt ord, Storstockholm har ständig effektbrist, 24/7/365 - så är det bara. SE2 har aldrig. De allra flesta länder har effektbrist någon gång då och då (om man ser till att de då nettoimporterar) Sverige nettoimporterar sällan, Litauen nästan alltid.
Men inga av dessa städer, budområden eller länder drabbas av effektbrist på det sättet att elnätet släcks.
Massor av ny kk är lika orimligt som massor av ny vk. Just nu råder en rätt rimlig balans mellan kraftslagen. Vattenkraften kan vanligtvis, fortfarande reglera överraskningarna med sol och vind ...Mikael_L skrev:
Sannolikt skulle Sverige behöva ett par stora reaktorer till för att hamna bättre till med baskraft.
Mer vindkraft ska vi akta oss för så vi inte hamnar i ett olyckligt beroende av slumpkraft ..
Vill man ändå bygga mer vk vore det rimligt att kräva en gasturbin i rotänden på vindsnurran med motsvarade effekt, som träder in när vinden mojnar.
Ja om man har tänkt sig att se hundralappar och tusenlappar rassla in efter att man skaffat solpaneler så blir man grymt besviken.E Eje_19 skrev:
Men som jag skrev någon gång här, kommer det in 20 kronor om dagen, så sparar åtminstone jag in min investeringskostnad rimligt snabbt.
Det är kanske lite tråkigt för dem som satsade på en överdimensionerad anläggning för att sälja maximalt, just innan det kungjordes att 60-äringen skulle försvinna, de känner sig kanske rätt besvikna, och ser ett rejält problem med att lyckas gå plus så småningom.
En sak som är bra när man har solceller är ju att ha elbil, men det är ju (ytterligare) en kostnad, som verkligen inte alla har råd med.
Inte alls. Stigande priser beror bara på att de som fyller upp datacenter gör det med HBM-minnen som tar 3ggr mer kiselyta. Och dom betalar bättre. Och då blir det färre skivstarter för DRAM. Och därmed högre priser.K krfsm skrev:
Det normala är att produktionen då bara ökar. Det kommer också ske. Det bara tar ett tag att bygga nya produktionslinjer.
Det här hade inte ens märkts på DRAM-priserna bara datacenterbyggarna tagit det lite lugnare med byggandet. Men nu är det panik-tillstånd där. Och då åker prisern upp kortsiktigt.
Om t ex SK hade stått med en ny fabrik beredd, så hade dom fyllt den. Priserna hade varit lägre men SK tagit större marknadsandelar och tjänat på detta.
Ganska trivialt egentligen.
Det kan dom försöka. Men hur skulle dom kunna få fram fabriker ur tomma intet på kort tid?K krfsm skrev:
Det finns ingen ovilja att öka produktionen så att priserna sänks. Den som lyckas med det tar mer marknadsandelar och blir en vinnare.
Är det så att folk i forumet inte förstår detta?
Jag bara tyckar att det är så trivialt att det inte skall behöva nämnas. Men jag är kanske avtrubbad.
Vill man idka verksamhet som ställer till jävelskap för omgivningen är det bra att det finns regler.D daVinci skrev:Och vill inte du ha sådana på din mark så är det ju bara säga nej.
Problemet här är att du vill bestämma över andras mark.
Men du har inget att göra med vad andra har på sin mark.
Men det kan du inte acceptera utan blir kommunist och menar att staten skall hindra det (på dina religiösa grunder).
Fö skulle jag gärna se vindkraftverk i min omedelbara närhet. Det blåser för mycket här. Mer vindkraft skulle göra att det blåser mindre. (Och skulle sänka elpriset).
Lite underligt. Någon i forumet har påstått att ingen vindkraft byggs i Sverige.
Jaa, jag skulle göra vad jag kunde för att slippa få sånt elände nära mig!
Skulle din vindkraftsreligiositet var godare än min för lagom mycket kk?
Jag tvivlar på att du tillbringat nån längre stund i närheten av några vindsnurror. Åtminstone tyder dina påståenden på det!
Hade du sett Jönssons video ovan, hade du vetat att OX2 håller på med sina sista projekt i orderboken! ;-)
Blir lite så här då:E Eje_19 skrev:
Eje_19: Bilar måste börja tillverkas så dom går med konstant hastighet hela dygnet.
daVinci: Hm, men vi efterfrågar inte att dom går med konstant hastighet hela dygnet.
Eje_19: Det blir olyckligt om vi bygger in oss i en lösning där det inte går med konstant hastighet.
daVinci: Men när jag kört färdigt kan det dröja ett bra tag innan jag vill köra igen.
Eje_19: Billtillverkarna borde åläggas att se till att reservförare kan ta över om någon inte vill köra längre.
Ja, det blir ju tokigt.
Det är någon slags religiös övertygelse som inte kan rubbas av fakta.
En fråga. Du får väl bara ”60-öre” för motsvarande del som du själv förbrukar under året. En ”överdimensionerad anläggning ger ju inte den ersättningen, eller?Mikael_L skrev:
Ja om man har tänkt sig att se hundralappar och tusenlappar rassla in efter att man skaffat solpaneler så blir man grymt besviken.
Men som jag skrev någon gång här, kommer det in 20 kronor om dagen, så sparar åtminstone jag in min investeringskostnad rimligt snabbt.
Det är kanske lite tråkigt för dem som satsade på en överdimensionerad anläggning för att sälja maximalt, just innan det kungjordes att 60-äringen skulle försvinna, de känner sig kanske rätt besvikna, och ser ett rejält problem med att lyckas gå plus så småningom.
En sak som är bra när man har solceller är ju att ha elbil, men det är ju (ytterligare) en kostnad, som verkligen inte alla har råd med.
Det finns regler. Och de är och skall vara generella.E Eje_19 skrev:Vill man idka verksamhet som ställer till jävelskap för omgivningen är det bra att det finns regler.
Jaa, jag skulle göra vad jag kunde för att slippa få sånt elände nära mig!
Skulle din vindkraftsreligiositet var godare än min för lagom mycket kk?
Jag tvivlar på att du tillbringat nån längre stund i närheten av några vindsnurror. Åtminstone tyder dina påståenden på det!
Hade du sett Jönssons video ovan, hade du vetat att OX2 håller på med sina sista projekt i orderboken! ;-)
De omfattar såväl vindkraft som allt annat.
Anser man att de är för generösa så får man skärpa de. Men det hör jag aldrig sägas av de som gnäller över vindkraft.
Vad beror det på då?
Det vore det självklara. Förstår dom inte så enkla saker?
Eller förstår dom, och vill inte ha en skärpning av relgerna? För att dom själva skulle drabbas av en skärpning?
Hur är det med det?
Det här är på något sätt värre än de som ger sig på och vandaliserar radiomaster.
-------------------
Det är riktigt att jag inte bott vid ett vindkraftverk. Jag har bott i städer. Och där är det fö inte tyst. Och det lyser lampor överallt.
Markbygden är väl typexemplet. Man sålde den produktion man blivit lovad. Sen visade det sig att löftena inte höll ... För att hålla kunden(Norsk Hydro?) skadeslös köptes och förmedlades mycket dyrare el, så länge det gick ...Mikael_L skrev:
Det lär inte heller gå särskilt bra för de företag som blir utan el lite då och då ...Mikael_L skrev:
Ja effektprofilen är liknande (jag skrev "samma", och det är det ju förstås inte, men liknande), både vindkraften och kärnkraften ger mer produktion under den kalla och mörka årstiden.
Anledningarna skiljer dock, för kk beror det på revisioner under sommaren, för vk beror det på att det blåser mindre under sommaren.
Och problemet båda har är att det kan bli händelser som gör att de inte producerar alls speciellt mycket, och detta kan tyvärr ske när det behövs mycket elkraft.
Vindkraft är inte ett dugg bättre än kärnkraft, det är bara mycket billigare.
Svensk industri kommer aldrig att klara sig i internationell konkurrens ifall det ska bli priser från nybyggd kärnkraft som ska härska här.
Det vill jag undvika, jag tycker att Sverige förtjänar en del billig el från de kraftslag som kan ge oss det.