S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja effektprofilen är liknande (jag skrev "samma", och det är det ju förstås inte, men liknande), både vindkraften och kärnkraften ger mer produktion under den kalla och mörka årstiden.
Anledningarna skiljer dock, för kk beror det på revisioner under sommaren, för vk beror det på att det blåser mindre under sommaren.

Och problemet båda har är att det kan bli händelser som gör att de inte producerar alls speciellt mycket, och detta kan tyvärr ske när det behövs mycket elkraft.

Vindkraft är inte ett dugg bättre än kärnkraft, det är bara mycket billigare.
Svensk industri kommer aldrig att klara sig i internationell konkurrens ifall det ska bli priser från nybyggd kärnkraft som ska härska här.
Det vill jag undvika, jag tycker att Sverige förtjänar en del billig el från de kraftslag som kan ge oss det.
Så du likställer <10% tillgänglighet för vind i perioder med 70% för kärnkraften?

• Älska
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag har ingen lust alls att anpassa mig efter spotpris faktiskt.
Ja det är ju en frihet man kan tycka är värd att betala lite extra för.
Jag har inga problem med den tanken, jag gör själv så ang vissa andra saker i mitt liv, kastar lite extra pengar på det, så att jag slipper hålla på och greja eller grubbla.

K karlmb skrev:
Vad då kommunisttänk?
Det jag syftade där på var "dvs storbolag som håller på med sånt. Det är dessa som strävar efter monopol genom sin storlek och sen vill de förstås maximera intäkterna."

Medan i verkligheten finns det konkurrens. Exempel med DRAM visar att 3 konkurrenter i hela världen (dvs oligopol) är fullt tillräckligt för att producenterna skall pressas ned till anemiska vinster.

För icke-kommnister är vinstmaximering något bra. Stora vinster betyder att företaget är duktiga på att leverera effektiv till nedoptimerade kostnader. Med tiden kommer andra att ta efter till fromma för oss kunder.

K karlmb skrev:
Alla lägger sina bud, ja, utifrån sina förutsättningar. Det hela återspeglas sedan på Nordpool. Är solen inte uppe och det är kallt så är det andra aktörer som producerar el. Annars tar solen över över liksom vinden då de har lägst pris, så länge som de kan leverera.
Ja, alla levererar inte alltid. Och det kan då ge påverkan på pris. Och det öppnar upp för att köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt, vilket plattar till priskurvan. Marknaden ordnar detta bara den får vara ifred.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Så du likställer <10% tillgänglighet för vind i perioder med 70% för kärnkraften?
Nä, ärligt talat, självklart är kärnkraften en betydligt säkrare produktionskälla, vad gäller sånt här.
Förvisso kan reaktorer få problem, att de inte går när det var tänkt, när de behövs, och faktiskt har hälften av Svensk kärnkraft ibland varit ur drift, när vi tänkt att den ska gå, velat att den ska gå.

Men då kärnkraften har flera reaktorer, så är det ytterst osannolikt att vi skulle tappa t.ex 83% (att 5 av 6 står).
Och det är rätt ovanligt att vindkraften tappar 83% av sin medelproduktion (för det är ju den man räknar på, installerad effekt är ju bara en teoretisk siffra som aldrig aldrig någonsin uppnås, och aldrig förväntas), så det kan kallas rätt ovanligt, men det kan inte sägas vara "ytterst osannolikt", som jag anser att man kan säga om kärnkraften.

Så ja, vindkraft har en bättre produktion under den delen av året då vi behöver mest el, och det är ju tur det åtminstone, men den är ju inte failsafe. Och vattenkraften måste stå och vara beredd när vindkraften sviker.

Kärnkraften är inte heller failsafe, och även här måste vattenkraften vara beredd att backa upp.

Men ett 50% tapp från kärnkraft är rätt ovanligt, men ett över 50% tapp från vindkraften är betydligt vanligare.

Nu är vi i Sverige så lyckligt lottade att det finns gott om vattenkraft, så vi klarar faktiskt att alla reaktorer stannar eller att all vindkraft faller bort, men inte att båda försvinner.
Ja det gäller idag, ifall vi behöver 250 TWh om året 2030, så kommer det vara en ny sanning som gäller.
Så ska elbehovet öka så bör det nog byggas både mer kärnkraft och mer vindkraft.

Skulle vi bygga endast mer kärnkraft, så kommer vi bli ett mycket fattigare land, tyvärr.
Om ingen nu kan trolla lite med knäna och fixa till byggkostnaderna för kärnkraft.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är vi i Sverige så lyckligt lottade att det finns gott om vattenkraft, så vi klarar faktiskt att alla reaktorer stannar eller att all vindkraft faller bort, men inte att båda försvinner.
Ja det gäller idag, ifall vi behöver 250 TWh om året 2030, så kommer det vara en ny sanning som gäller.
Så ska elbehovet öka så bör det nog byggas både mer kärnkraft och mer vindkraft.

Skulle vi bygga endast mer kärnkraft, så kommer vi bli ett mycket fattigare land, tyvärr.
Om ingen nu kan trolla lite med knäna och fixa till byggkostnaderna för kärnkraft.
Vad menar du med klarar?
Det blir ju som att säga att en solcellsägare är självförsörjande, om han producerar 1,2 MWh/år men förbrukar 1 Mwh/år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vad menar du med klarar?
Han tar endast med "luddiga faktorer" som gynnar hans agenda 😉
För att samtidigt "lägga till" att ett kWh pris om (exempelvis) 488 öre då uppstår vid "det scenariot", det nämner han inte.

S
Ja, vi kan ju prova att rampa ned kärnkraften med 9% per timme (motsvarar ungefär vad man beräknar att vindkraften förändras) mot noll, en kall januaridag.

Så kan vi passa på att köra lite ofrivillig earth-day i SE3-4.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Vad menar du med klarar?
Det blir ju som att säga att en solcellsägare är självförsörjande, om han producerar 1,2 MWh/år men förbrukar 1 Mwh/år.
Nu jämför du totalt olika tidshorisonter.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja, vi kan ju prova att rampa ned kärnkraften med 9% per timme (motsvarar ungefär vad man beräknar att vindkraften förändras) mot noll, en kall januaridag.

Så kan vi passa på att köra lite ofrivillig earth-day i SE3-4.
Det är ingen risk, och det vet du själv.

D
Varför jämförs alltid vindkraft med kärnkraft, de ligger ju väldigt lågt från varandra på alla sätt? Är det verkligen tecken på smarthet att hitta skillnader, kanske för klicken som attraheras av leken, en intellektuell utmaning kanske..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ingen risk, och det vet du själv.
Att det skulle ske - nej det är inte sannolikt.

Men när vi nu jämför kraftkällor - så kan det ju vara passande att göra en tankeövning.

S
D djac skrev:
Varför jämförs alltid vindkraft med kärnkraft, de ligger ju väldigt lågt från varandra på alla sätt? Är det verkligen tecken på smarthet att hitta skillnader, kanske för klicken som attraheras av leken, en intellektuell utmaning kanske..
Därför att många (jag vet inte om du mfl gör det?) likställer vindkraft med baskraft.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Därför att många (jag vet inte om du mfl gör det?) likställer vindkraft med baskraft.
Likheten är att bägge producerar el, allt annat är väl olika, på gott och ont år bägge håll?

Baskraft, ett ord som laddats med vissa egenskaper, kan det nog inte kallas.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men till oss erbjuder handlarna runt 90 öre.... så oförutsägbara är ju inte våra profiler på gruppnivå.
Viss, de tar risk men är det inte väldigt hög diskrepans?
Hedga Volymrisk, administration etc kostar men man måste väl ändå anta att det är rimligt då det är fri prissättning å fri konkurrens mellan ALLA som säljer el. Kanske är efterfrågan på fast pris inte så stor som man tror…?🤔

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Likheten är att bägge producerar el, allt annat är väl olika, på gott och ont år bägge håll?

Baskraft, ett ord som laddats med vissa egenskaper, kan det nog inte kallas.
Nej, så egentligen är det baskraftens vara, eller icke vara som diskuteras. Inte specifikt kärnkraft.
Vattenkraft är baskraft och reglerkraft samt fossilfri och bidrar med synkronitet och svängmassa så den angriper ingen förutom sportfiskare.

Det tillkommer andra trista saker, för er visionärer. Som handlar om synkronitet och svängmassa och robusthet.
Men sådant ignoreras eller förminskas vilket jag tycker är tråkigt.

Ni tror på marknaden och tekniska lösningar som ska jobba runt fysikens lagar. Och det kanske är bra.
Jag tycker bara annorlunda.
Vill inte gå över ån för att hämta vatten så att säga.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.