Mikael_L
J jawen skrev:
Nu flyttar du sakfrågan IGEN, frågan VAR INTE om "dålig i perioder" utan vintertid. (du å Zodde 🙄)
Och vintertid slår INGET KK jämna effektleverans

Fattar inte ens hur du menar att Sverige ska "greja det" under 6 veckors stiltje med dagstemeratursnitt på 10-15 minusgrader?
Ska vi smälla upp vindsnurror som täcker "80 % av högsta månadssnittet" OM det nu råkar blåsa tycker du!
Det är inte alls dumt att tänka i termer av "vintertid" och "sommartid" (ja som årstider då, inte klockan), för då inser man ju snabbt att kärnkraften och vindkraften har samma effektprofil och samma problem.

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Idag var spotpriset i SE3 under 5öre/kWh mellan 10.30-17.30. Ingen bra dag för solelfabriken :-(

Polen gör dessutom en rejäl satsning på kärnkraft. Rätt många reaktorer i planen.
Nej, jag sålde för typ inga pengar alls.
Min stora vinst var alla kWh som jag inte köpte där jag skulle fortfarande betalt en 50-öring i energiskatt, elöverföringskostnaden och moms.
Jag var helt enkelt en stor skattesmitare idag (ja igår då), då jag inte bidrog med något alls, använde bara egenproducerad el.

Det är bara den ingången jag har med mina solpaneler, jag räknar endast på kostnader och avgifter jag slipper med egenproducerad el.
Och sen ev vinst från försäljning är lite grädde på moset, men behövs inte för att få kalkylen att gå ihop.

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Jag betalar hellre mer för elen än får vindsnurror i min närhet.
Har du någon gräns?
Är t.ex. 1,50 kr/kWh 24/7/365 OK för dig?

Mikael_L
K krfsm skrev:
Nu får du ta och ge dig. Han säger inget kontroversiellt.
Jag säger inte heller något kontroversiellt, eller osant.
Många års data visar tydligt på att vindkraften producerar tydligt mer under vintersäsongen, och den ger sämst under högsommarmånaderna.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många års data visar tydligt på att vindkraften producerar tydligt mer under vintersäsongen, och den ger sämst under högsommarmånaderna.
Du anklagade @jawen för att inte ha koll på fakta. Hans inlägg hade väldigt lite att göra med det du skrev som svar. Och således var din anklagelse att betrakta som en s.k. "röd sill".

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, men några inlägg bak i den här kommentarskedjan ansåg Jawen att subventioner skulle gå till kraftslag med "garanterad effekt" under vintersäsongen. Även om man kan ha olika tolkning av hur bra något behöver vara för att vara "garanterat", så har jag svårt att se att under ett par procent av installerad effekt skulle kvalificera.

Dvs problemet för Jawen är inte vindkraftens genomsnittseffekt (ca 4,5 GW eller 25% av installerad effekt under januari-februari) som du framhåller, utan att minimivärdena är så låga.

Jag tycker inte det är ett gigantiskt problem just nu, men om man förväntar sig att det inte ska byggas ny kärnkraft alls så är det ett problem man behöver hantera om efterfrågan på el ska öka och befintlig kärnkraft tjänat ut. Troligen genom att staten häller pengar i ett hål som marknaden inte fyller på egen hand.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Du anklagade @jawen för att inte ha koll på fakta. Hans inlägg hade väldigt lite att göra med det du skrev som svar. Och således var din anklagelse att betrakta som en s.k. "röd sill".
Ja för att jawen svarade "ABSOLUT INTE" när jag påstod att vindkraften gav mer produktion under november till mars.
Så där var det ju jag som hade koll på fakta, medan jawen inte hade det, utan troligen någon ryggradsreflex fick fram det skrivna istället.

Så ärligt talat, det var ett totalt stringent och faktabaserade inlägg från mig.
Det var absolut ingen fantastisk ny information jag kom och sparkade in dörrar med buller och bång med.
Utan bara helt vanlig, mycket enkel och lättillgänglig fakta.
Man kan t.ex. hämta ur den ur Svenska kraftnäts databaser om man vill.

Mikael_L
K krfsm skrev:
Precis, men några inlägg bak i den här kommentarskedjan ansåg Jawen att subventioner skulle gå till kraftslag med "garanterad effekt" under vintersäsongen. Även om man kan ha olika tolkning av hur bra något behöver vara för att vara "garanterat", så har jag svårt att se att under ett par procent av installerad effekt skulle kvalificera.

Dvs problemet för Jawen är inte vindkraftens genomsnittseffekt (ca 4,5 GW eller 25% av installerad effekt under januari-februari) som du framhåller, utan att minimivärdena är så låga.

Jag tycker inte det är ett gigantiskt problem just nu, men om man förväntar sig att det inte ska byggas ny kärnkraft alls så är det ett problem man behöver hantera om efterfrågan på el ska öka och befintlig kärnkraft tjänat ut. Troligen genom att staten häller pengar i ett hål som marknaden inte fyller på egen hand.
Mmmm, men det är inte dig jag egentligen diskuterar med, utan det är den frireligiösa kärnkraftssekten som tänker att lösningen är massor med kärnkraft.
För det är det inte, det vet alla som är lite insatta i frågan, det vet väl du också?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja för att jawen svarade "ABSOLUT INTE" när jag påstod att vindkraften gav mer produktion under november till mars.
Så där var det ju jag som hade koll på fakta, medan jawen inte hade det, utan troligen någon ryggradsreflex fick fram det skrivna istället.

Så ärligt talat, det var ett totalt stringent och faktabaserade inlägg från mig.
Det var absolut ingen fantastisk ny information jag kom och sparkade in dörrar med buller och bång med.
Utan bara helt vanlig, mycket enkel och lättillgänglig fakta.
Man kan t.ex. hämta ur den ur Svenska kraftnäts databaser om man vill.
Jag tolkade hans "ABSOLUT inte", som att det avsåg att han inte var emot vindkraft per se.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, men det är inte dig jag egentligen diskuterar med, utan det är den frireligiösa kärnkraftssekten som tänker att lösningen är massor med kärnkraft.
För det är det inte, det vet alla som är lite insatta i frågan, det vet väl du också?
Behöver du verkligen svänga dig med extremer?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag tolkade hans "ABSOLUT inte", som att det avsåg att han inte var emot vindkraft per se.
Ja så kanske det var.
My bad ... i så fall.

D daVinci skrev:
Det lär vara ett alternativ. Kan ta ett tag dock.

3-4 timmars 0-pris mitt på dagen söder om SE4 kommer med tiden att stiga, och priserna på morgon och kväll minska. Vilket leder till en total prissänkning.
Och det kommer att påverka SE4 också.

T ex Polen kommer inte ha det höga elpriserna i all framtid. Det kommer bli mer sol och vind och mindre kol. Vilket kommer sänka priset där.
Men sommartid så föredrar jag noll priser mitt på dan då jag i princip kan klara mig med konsumtion då samt möjligen lite på natten.
Sommarhalvåret är egentligen redan optimalt i SE3 om man ser till produktion vs konsumtion för de som har lite koll.

S
Låga priser idag... men inte i Norge.
Är det GBR som drar upp det för dom tro?
Fast danskarna exporterar dit också men har lågt...

Jag förstår verkligen inte prismekanismerna....

EDIT: kollade på SVK, de sifforna stämmer inte

S Snikholt skrev:
Låga priser idag... men inte i Norge.
Är det GBR som drar upp det för dom tro?
Fast danskarna exporterar dit också men har lågt...

Jag förstår verkligen inte prismekanismerna....

EDIT: kollade på SVK, de sifforna stämmer inte
Vet inte om Norge men i SE3 har det varit stabil hängmatta senaste veckan eller så.

K karlmb skrev:
Men sommartid så föredrar jag noll priser mitt på dan då jag i princip kan klara mig med konsumtion då samt möjligen lite på natten.
Sommarhalvåret är egentligen redan optimalt i SE3 om man ser till produktion vs konsumtion för de som har lite koll.
Ur ett användarperspektiv kan ju 0-priser vara ok.

Men inte ur ett producent eller systemperspektiv.

Och marknaden kommer optimera ner prisdifferenserna så länge inte överheten hindrar dom. Och det kommer dra upp pris på el mitt på dagen, och göra det mer lönsamt med solpaneler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.