D daVinci skrev:
Ur ett användarperspektiv kan ju 0-priser vara ok.

Men inte ur ett producent eller systemperspektiv.

Och marknaden kommer optimera ner prisdifferenserna så länge inte överheten hindrar dom. Och det kommer dra upp pris på el mitt på dagen, och göra det mer lönsamt med solpaneler.
Som jag har förstått det så är höga priser på el något som de med kraftverk vill ha, dvs storbolag som håller på med sånt. Det är dessa som strävar efter monopol genom sin storlek och sen vill de förstås maximera intäkterna. Men om nu det finns alldeles för många aktörer på marknaden, särskilt inom produktionen, då blir ju inte det möjligt. Man kan väl inte anta att marknaden kommer att optimera alla svängningar i pris, så fungerar det ju inte på aktiemarknaden och det hade ju varit väldigt tråkigt...

E Eje_19 skrev:
Jag betalar hellre mer för elen än får vindsnurror i min närhet.
Och vill inte du ha sådana på din mark så är det ju bara säga nej.

Problemet här är att du vill bestämma över andras mark.
Men du har inget att göra med vad andra har på sin mark.
Men det kan du inte acceptera utan blir kommunist och menar att staten skall hindra det (på dina religiösa grunder).

Fö skulle jag gärna se vindkraftverk i min omedelbara närhet. Det blåser för mycket här. Mer vindkraft skulle göra att det blåser mindre. (Och skulle sänka elpriset).

E Eje_19 skrev:
Förresten, gjorde vi en rundtur i och kring Svärdsjö-Svartnäs besparingsskog för nåra dar sen. Där pågår en vindkraftsutbyggnad. 18st 220m höga snurror ska OX2 bygga där.
Lite underligt. Någon i forumet har påstått att ingen vindkraft byggs i Sverige.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som jag har förstått det så är höga priser på el något som de med kraftverk vill ha, dvs storbolag som håller på med sånt. Det är dessa som strävar efter monopol genom sin storlek och sen vill de förstås maximera intäkterna. Men om nu det finns alldeles för många aktörer på marknaden, särskilt inom produktionen, då blir ju inte det möjligt. Man kan väl inte anta att marknaden kommer att optimera alla svängningar i pris, så fungerar det ju inte på aktiemarknaden och det hade ju varit väldigt tråkigt...
Fast detta är lite av kommunisttänk.

Känkraften lägger sina bud på lägsta tillåtna pris. -500 EUR/MWh. För att garanterat få leverera. Att åka på en neddragning av effekt är en katastrof för dom.

Sol och vindkraft lär lägga sig nära 0 EUR/MWh. Dom har lite transmissionskostnad som gör att det blir strax över 0.

Sedan är det vattenkraften som sätter priset. Och dom sätter det för att maximera intäkterna över året. Och väger in flöden såväl som energilager i magasinen. Så det är Vattenfal mfl som är de onda kapitalisterna i din värld.

På toppen har vi Karlshamn som är så dyra att dom nästan aldrig får leverera.

Sedan finns ju flöden till Finland och Norge mfl som spökar lite.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja för att jawen svarade "ABSOLUT INTE" när jag påstod att vindkraften gav mer produktion under november till mars
Vilket jäkla B-S Mikael !
Jag svarade "ABSOLUT INTE", när du avslutade ditt inlägg med att påstå att jag typ hatade vindkraft med orden
Mikael_L Mikael_L skrev:
(för jag har förstått det som att du är väldigt väldigt väldigt mycket emot vindkraft).
Ingenting annat!

Och jag fortsatta ( efter "ABSOLUT INTE") med att berätta att jag godkänt grannens vindkraft redan för ca 10 år sedan, så "det borde varit" svårt att missförstå mitt inlägg.
Det här är bara en efterkonstruktion från dig för att "rädda ansiktet", som indianerna sa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag säger inte heller något kontroversiellt, eller osant.
Många års data visar tydligt på att vindkraften producerar tydligt mer under vintersäsongen, och den ger sämst under högsommarmånaderna.
Nu flyttar du sakfrågan igen, frågan KK vs vindkraft vintertid var inte OM vindkraft "ger mer" under vintersäsong, utan vilket kraftslag som "garanterar en stabilare" effekt ALLA dar i veckan (oavsett 20 minusgrader & 1 veckas stiltje med jämna mellanrum)

Så ditt inlägg blir knappast fakta i sakfrågan.

D daVinci skrev:
Känkraften lägger sina bud på lägsta tillåtna pris. -500 EUR/MWh. För att garanterat få leverera. Att åka på en neddragning av effekt är en katastrof för dom.
Högst sannolikt har KK sålt all sin produktion på långa kontrakt. Därav minimibuden.
Vid årsskiftet hade VF hedgat 40% av sin produktion i både 2026, 2027 å 2028. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det i princip är kärnkraften som hedgas…

D daVinci skrev:
Fast detta är lite av kommunisttänk.

Sol och vindkraft lär lägga sig nära 0 EUR/MWh. Dom har lite transmissionskostnad som gör att det blir strax över 0.

Sedan är det vattenkraften som sätter priset. Och dom sätter det för att maximera intäkterna över året. Och väger in flöden såväl som energilager i magasinen. Så det är Vattenfal mfl som är de onda kapitalisterna i din värld.

På toppen har vi Karlshamn som är så dyra att dom nästan aldrig får leverera.

Sedan finns ju flöden till Finland och Norge mfl som spökar lite.
Vad då kommunisttänk? Alla lägger sina bud, ja, utifrån sina förutsättningar. Det hela återspeglas sedan på Nordpool. Är solen inte uppe och det är kallt så är det andra aktörer som producerar el. Annars tar solen över över liksom vinden då de har lägst pris, så länge som de kan leverera.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Det här är bara en efterkonstruktion från dig
Nej, faktiskt inte.

S
Z Zodde skrev:
Högst sannolikt har KK sålt all sin produktion på långa kontrakt. Därav minimibuden.
Vid årsskiftet hade VF hedgat 40% av sin produktion i både 2026, 2027 å 2028. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det i princip är kärnkraften som hedgas…
Terminspriser är överlag rätt OK prissatta.
Jag skulle gärna teckna fastprisavtal 1 år för terminspris 52 öre ink moms som terminen ligger i SE3 nu.

Men till oss erbjuder handlarna runt 90 öre.... så oförutsägbara är ju inte våra profiler på gruppnivå.
Viss, de tar risk men är det inte väldigt hög diskrepans?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Nu flyttar du sakfrågan igen, frågan KK vs vindkraft vintertid var inte OM vindkraft "ger mer" under vintersäsong, utan vilket kraftslag som "garanterar en stabilare" effekt ALLA dar i veckan (oavsett 20 minusgrader & 1 veckas stiltje med jämna mellanrum)

Så ditt inlägg blir knappast fakta i sakfrågan.
Ändå var det mitt inlägg, som var fakta, och dessutom rätt okontroversiellt, som du svarade på, men genom att vinkla på ett annat sätt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Ja vindkraftsägarna har lärt sig den hårda vägen att det var inte lika lätt med deras produktion. ;)

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte alls dumt att tänka i termer av "vintertid" och "sommartid" (ja som årstider då, inte klockan), för då inser man ju snabbt att kärnkraften och vindkraften har samma effektprofil och samma problem
Kärnkraften och vindkraften har samma effektprofil och samma problem säger du?
Snacka om en gravt vinklad rent "oseriös" kommentar!

Hur ska man ens kunna ha en "bra dialog", när "ena parten" beter sig så?

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Jag skulle gärna teckna fastprisavtal 1 år för terminspris 52 öre ink moms som terminen ligger i SE3 nu.
Men inte jag, jag snittar årsmedelpriser rejält under det där.
Men jag kan nog ändå förstå att t.ex. ett pappersbruk ser vissa fördelar att ha ett långt kontrakt och därigenom förutsägbarhet för sin verksamhet.

Och ett sätt för mig att nå det låga årsmedelpriset är ju förstås en del beroende på att vara beredd att nästan frysa lite, att elda lite i kaminen, när det blir en prischock.
Sånt kan ju inte ett företag/industri hålla på med.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Kärnkraften och vindkraften har samma effektprofil och samma problem säger du?
Snacka om en gravt vinklad rent "oseriös" kommentar!

Hur ska man ens kunna ha en "bra dialog", när "ena parten" beter sig så?
Ja effektprofilen är liknande (jag skrev "samma", och det är det ju förstås inte, men liknande), både vindkraften och kärnkraften ger mer produktion under den kalla och mörka årstiden.
Anledningarna skiljer dock, för kk beror det på revisioner under sommaren, för vk beror det på att det blåser mindre under sommaren.

Och problemet båda har är att det kan bli händelser som gör att de inte producerar alls speciellt mycket, och detta kan tyvärr ske när det behövs mycket elkraft.

Vindkraft är inte ett dugg bättre än kärnkraft, det är bara mycket billigare.
Svensk industri kommer aldrig att klara sig i internationell konkurrens ifall det ska bli priser från nybyggd kärnkraft som ska härska här.
Det vill jag undvika, jag tycker att Sverige förtjänar en del billig el från de kraftslag som kan ge oss det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men inte jag, jag snittar årsmedelpriser rejält under det där.
Men jag kan nog ändå förstå att t.ex. ett pappersbruk ser vissa fördelar att ha ett långt kontrakt och därigenom förutsägbarhet för sin verksamhet.

Och ett sätt för mig att nå det låga årsmedelpriset är ju förstås en del beroende på att vara beredd att nästan frysa lite, att elda lite i kaminen, när det blir en prischock.
Sånt kan ju inte ett företag/industri hålla på med.
Jag har ingen lust alls att anpassa mig efter spotpris faktiskt.

Just nu kör jag rörligt månads.

Men om fastprisavtal kommer ner i de nivåer jag nämner så slår jag till direkt på så långt avtal det går.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.