Mikael_L
J jawen skrev:
Men ska man "subventionera" kraftslag, så bör också största delen "av kakan" gå till ett kraftslag som ger "garanterad" effekt när vi behöver det som mest
Denna åsikt sympatiserar jag dock med.

Mikael_L
J jawen skrev:
Absolut INTE!

Jag skrev t.o.m under när min "granne" ville uppföra ett vindkraftverk redan 2016, så den snurran står ca 150 m ifrån min fastighet & syns hela tiden om jag är ute på tomten.
Sedan gick "växellådan" sönder för honom efter ca 2 år, så vindsnurran har stått still sedan dess.

Men vid "inversion" (aka extrem kyla/högtryck när det är som kallast och stillastående luft) kan vindkraftsproduktionen vara nära noll under perioder, trots att elbehovet är som störst.
Nu har du återigen inte koll på fakta.
Kolla t.ex. vindkraftens årstidsvariation.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du menar att det är osannolikt att vindtillgången är dålig i perioder som Jawen beskriver?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Menar du och jawen att det är osannolikt att tillgången på kärnkraft är dålig i perioder.

Men både kärnkraft och vindkraft ger mer el under vinterhalvåret, det är rent statistiskt bevisat och klart.
Sol ger däremot myyycket mindre under vinterhalvåret, exakt lika lätt att bevisa, och får nog anses vara fakta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Så du menar att det är osannolikt att vindtillgången är dålig i perioder som Jawen beskriver?
Jag summerade en gång sol+vind i Tyskland månadsvis. Och det var förvånansvärt konstant produktion. Dvs det var ungefär som kärnkraft.

Jag vet inte hur mycket man kan förkorta perioden och ändå ha det ganska konstant produktion. Troligen är en vecka för lite, och det varierar en del. Men resultatet säger att har man lagring som kompenserar för variationer kortare tid än en månad så räcker det.

Säsongslagring är inte nödvändig.

Men vi behöver inte vara oroliga. Marknaden ordnar detta, bara staten kan låta bli att lägga sig i.

S Snikholt skrev:
Han vill inte diskutera sådant 😉
Du vet, ser man enbart "fördelarna" så blir det svårt att ha dialoger som denna.

En sak som jag står för, är att jag vill skapa "någon ny" elproduktion som alltid ger "max" nov, dec, jan & februari, då "alltid" (nuförtiden) elpriserna är som högst.
Och det är precis lika viktigt att "den nya kraftkällan", också placeras på "rätt ställen" i Sverige, annars ger det inte "avsedd" ändamål/effekt.

10 nya KK i exempelvis SE1 & SE2 hjälper föga.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du och jawen att det är osannolikt att tillgången på kärnkraft är dålig i perioder.
Nu flyttar du sakfrågan IGEN, frågan VAR INTE om "dålig i perioder" utan vintertid. (du å Zodde 🙄)
Och vintertid slår INGET KK jämna effektleverans

Fattar inte ens hur du menar att Sverige ska "greja det" under 6 veckors stiltje med dagstemeratursnitt på 10-15 minusgrader?
Ska vi smälla upp vindsnurror som täcker "80 % av högsta månadssnittet" OM det nu råkar blåsa tycker du!

S
Mikael_L Mikael_L skrev:

Men både kärnkraft och vindkraft ger mer el under vinterhalvåret, det är rent statistiskt bevisat och klart.
Sol ger däremot myyycket mindre under vinterhalvåret, exakt lika lätt att bevisa, och får nog anses vara fakta.
Det är inte osannolikt att en reaktor får driftstoppas.

Men det är dock osannolikt att kärnkraften plötsligt får tillgänglighet på 10%.

Det samma kan man inte säga om vindkraft.

D daVinci skrev:
Låter som meningnen kan förkortas till "Jag känner ingen" utan att innebörden ändras.

90% av ansökningarna för att leverera billigare el avslås av de folkvalda. Utan annan orsak än att man vill inte.
Det där är inte så enkelt som du försöker få det att låta!
De folkvalda vill inte att de egna väljarna, mot sin vilja, ska drabbas av vindkraftens negativa konsekvenser.
Ska dom bli omvalda till hösten, så gäller det att vara lyhörd vad gäller folkviljan.

E Eje_19 skrev:
Det där är inte så enkelt som du försöker få det att låta!
De folkvalda vill inte att de egna väljarna, mot sin vilja, ska drabbas av vindkraftens negativa konsekvenser.
Ska dom bli omvalda till hösten, så gäller det att vara lyhörd vad gäller folkviljan.
Men de folkvalda vill att folket skall ha höga elpriser då. Det är en strikt konsekvens av det du säger.

Varför hör jag aldrig det sägas av någon. Var är alla som har verkat för höga elpriser i SE3 och SE4? Dom borde väl räcka upp handen och säga att "Jag har ordnat de höga elpriserna".

Ja, jag vet. Det blir konvultioner när jag menar att folk skall ta ansvar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det lär vara ett alternativ. Kan ta ett tag dock.

3-4 timmars 0-pris mitt på dagen söder om SE4 kommer med tiden att stiga, och priserna på morgon och kväll minska. Vilket leder till en total prissänkning.
Och det kommer att påverka SE4 också.

T ex Polen kommer inte ha det höga elpriserna i all framtid. Det kommer bli mer sol och vind och mindre kol. Vilket kommer sänka priset där.
Idag var spotpriset i SE3 under 5öre/kWh mellan 10.30-17.30. Ingen bra dag för solelfabriken :-(

Polen gör dessutom en rejäl satsning på kärnkraft. Rätt många reaktorer i planen.

D daVinci skrev:
Det är bara en konsekvens av att folk i SE3 och SE4 bestämt sig för att inte gå med på mer elproduktion.

Och att SvK är lite saktfärdiga med att bygga transmission.

Delvis beror det också på att att en del länder har underskott i sin elproduktion. OCH att EU dragit upp priset för utsläppsrätter. Det senare driver upp elpriserna på marginalen. Och det sprider sig då till andra elområden. T ex har södra Norge höga elpriser. Och det får dom från t ex UK. Och det drar upp priset i SE3 när norge importerar från SE3.

Om EU skulle dra ned pris på utsläppsrätter till nivån 2013 så skulle elpriserna minska betydligt i länder som använder naturgas.
Dessutom var det en massa politiker som beslutade att avveckla kärnkraft för att tvinga fram mer vindkraft trots att folk vill slippa ...
En stor stamledning lär ta kring 12år att få till med SVK:s tempo ...
Priset på utsläppsrätter lär drabba fossildriven elproduktion som man vill styra bort ifrån.

E Eje_19 skrev:
Dessutom var det en massa politiker som beslutade att avveckla kärnkraft för att tvinga fram mer vindkraft trots att folk vill slippa ...
??
Det var väl precis tvärtom. Politikerna avvecklade kärnkraften efter önskemål från folket.

Har minnet helt slutat fungera hos folk?

Alla som menar att politikerna gör rätt som obstruerar vindkraft. Får ju av strikt konsekvens säga att politikerna gjorde helt rätt som la ned kärnkraftverk.

Se där, nu efterfrågar jag logik och konsekvens. Och då blir ett visst klientel arga.

(Men nu är det så att ska man ha fungerande system måste logik och konsekvens gälla).

E Eje_19 skrev:
En stor stamledning lär ta kring 12år att få till med SVK:s tempo ...
Ja, något sådant.
E Eje_19 skrev:
Priset på utsläppsrätter lär drabba fossildriven elproduktion som man vill styra bort ifrån.
Ja, och det gäller gas som ligger och styr elpriset. Desto högre pris på utsläppsrätter desto högre elpris.

Priset på utsläppsrätter ligger nog en 6-7 ggr högre nu än för 10 år sedan. Exakt hur mycket de gör på elpriset är jag lite osäker på. Någon i forumet vet säkerk mer exakt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Men de folkvalda vill att folket skall ha höga elpriser då. Det är en strikt konsekvens av det du säger.

Varför hör jag aldrig det sägas av någon. Var är alla som har verkat för höga elpriser i SE3 och SE4? Dom borde väl räcka upp handen och säga att "Jag har ordnat de höga elpriserna".

Ja, jag vet. Det blir konvultioner när jag menar att folk skall ta ansvar.
Högre elpriser blir konsekvensen om ingen ny el tillförs, eller förbrukningen minskar på nått annat håll.
Med tanke på vad elen uträttar är den jättebillig....
Jag betalar hellre mer för elen än får vindsnurror i min närhet.

Förresten, gjorde vi en rundtur i och kring Svärdsjö-Svartnäs besparingsskog för nåra dar sen. Där pågår en vindkraftsutbyggnad. 18st 220m höga snurror ska OX2 bygga där. De flesta fundamenten tycks vara klara. Området ser ut som ett månlandskap, men det spelar knappast någon roll så långt ifrån folk. Närmaste fastboende påstås finnas i Vintjärn omkring 7km därifrån.
Ånglarna heter området. Mer finns att läsa på OX2:s sida.
Det jag mest reagerade på var att snurrorna skulle producera motsvarande förbrukningen till 70 000 villor varje år.
Ärligare hade varit att säga 140 000 villor halva året ... ;-)

• Haha
jawen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu får du ta och ge dig. Han säger inget kontroversiellt.

Under januari och februari i år hade vindkraften två perioder när den levererade mindre än 10% av installerad effekt (dvs mindre än drygt 1,8 GW) under minst tre dygn i sträck. Det är fullt normalt att det händer.

Som minst levererade vindkraften 91 MW (dvs 0,5% av installerad effekt), vilket nog är onormalt lite och inte händer särskilt ofta.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.