D daVinci skrev:
Frågan var när vi inte fick leverans senast.
Jag såg frågan som tudelad. Först frågade du när alla elleverantörer sammantaget inte kunde leverera tillräckligt, det kan tolkas både som inhemskt och med import.

Sedan förklarade du dig med rullande strömavbrott, vilket faktiskt inte tydliggjorde om det var med eller utan import du egentligen syftade på.

Då förtydligade jag att vi tidvis importerar så att det skulle vara tydligt.

S
Z Zodde skrev:
Sorry OT men har aldrig förstått det som menar att staten framgångsrikt kan konkurrera med de privata på en FRI marknad…
Sen ska självklart inte allt konkurrensutsättas, men det exen annan diskussion
Jag ser absolut inga problem med statligt ägande - så länge politikerna inte är inne och toppstyr.
Det är snarare en bra sak - att bolag som genererar avkastning med staten som ägare, påverkas av de regleringar och annat mög som de sitter och beslutar om.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag ser absolut inga problem med statligt ägande - så länge politikerna inte är inne och toppstyr.
Det är snarare en bra sak - att bolag som genererar avkastning med staten som ägare, påverkas av de regleringar och annat mög som de sitter och beslutar om.
Bättre å betala av på statsskulden isåfall. Särskilt som du själv säger att de har lägre mål för sin avkastning än motsvarande privata.

Är väl också anledningen varför dessa statliga bolag som ska konkurrera mot privata blir färre å färre.

Idag är det väl ingen som föreslår att staten ska bedriva hotell å restaurangverksamhet som man gjorde för 30-40 år sen.
Var å en ska göra det som man är bäst på, så skapas effektiva system/ekonomier

S
Z Zodde skrev:
Bättre å betala av på statsskulden isåfall. Särskilt som du själv säger att de har lägre mål för sin avkastning än motsvarande privata.
Varför då? Det blir alltid enbart en pissa-på-sig effekt av sådant.
Räntan på statsskulden är betydligt lägre än 10%...

Det är bara dumt att göra sig av med stabila tillgångar och kassakor.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Är väl också anledningen varför dessa statliga bolag som ska konkurrera mot privata blir färre å färre.

Idag är det väl ingen som föreslår att staten ska bedriva hotell å restaurangverksamhet som man gjorde för 30-40 år sen.
Var å en ska göra det som man är bäst på, så skapas effektiva system/ekonomier
Men att det finns ett alternativ till end-stage capitalism kan hålla nere kostnadsökningen och därigenom göra kapital tillgängligt för andra saker är att betala bolån och mat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men att det finns ett alternativ till end-stage capitalism kan hålla nere kostnadsökningen och därigenom göra kapital tillgängligt för andra saker är att betala bolån och mat.
Halleluja för den 👍

Det är ju främst end-stage capitalism som rådit sista 20 åren, & den ökar konstant!
Skulle råkapitalism/ End-stage "släppas med fria tyglar", så blir det till slut bara kaos & "krig".

Kapitalism skapade revolutionen i Sydafrika, & det kommer garanterat hända igen när "folket fått nog".

• Haha
mats.3
  • Laddar…
J jawen skrev:
Halleluja för den 👍

Det är ju främst end-stage capitalism som rådit sista 20 åren, & den ökar konstant!
Skulle råkapitalism/ End-stage "släppas med fria tyglar", så blir det till slut bara kaos & "krig".

Kapitalism skapade revolutionen i Sydafrika, & det kommer garanterat hända igen när "folket fått nog".
Om kommunismen är så bra varför flyr folk ifrån sådana länder 🤔

S Snikholt skrev:
Varför då? Det blir alltid enbart en pissa-på-sig effekt av sådant.
Räntan på statsskulden är betydligt lägre än 10%...

Det är bara dumt att göra sig av med stabila tillgångar och kassakor.
Nu blandar du ihop mål för avkastning å uppnådd (garanterad) avkastning….
Nordbanken hade också bra siffror några år i slutet på 80 talet…

Finns en grund till ordspråket ”Skomakare, bli vid din läst”
Staten har uruselt track-record på att driva företag i konkurrensutsatt sektor.
Trots urusel historik kan man faktiskt lyckas i bland, typ även en blind höna kan finna ett korn. Men i längden är det inte nåt bra skäl…

Men som tur är håller de allra flesta stater i världen med min syn å håller sig borta från att konkurrerar med privata intressen…

S
Z Zodde skrev:

Trots urusel historik kan man faktiskt lyckas i bland, typ även en blind höna kan finna ett korn. Men i längden är det inte nåt bra skäl…

Men som tur är håller de allra flesta stater i världen med min syn å håller sig borta från att konkurrerar med privata intressen…
Ta en titt på utfallet vet jag
Det är en kassako, och ett jättebra innehav för staten.
Vore extremt korkat att avyttra.

De har presterat bättre än avkastnignskravet (10%) så långt jag kunde hitta.
Förutom 2025, då nådde de "bara" 9,5%

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:

Men att staten äger SBAB, betyder inte att den drivs med offentlig ineffektivitet.
Jag tror inte riktigt att du förstår skillnaden.

S
J jawen skrev:
Halleluja för den 👍

En indikator (tror jag) är att det förmodligen aldrig i i historien existerat så många "bullshit jobs" som nu.
Om tex. AI kan hjälpa till att få bort sådana är det väl bra - men risken är väl att de bara ersätts med andra dito.

S Snikholt skrev:
En indikator (tror jag) är att det förmodligen aldrig i i historien existerat så många "bullshit jobs" som nu.
Om tex. AI kan hjälpa till att få bort sådana är det väl bra - men risken är väl att de bara ersätts med andra dito.
Det där har väl mer att göra med att de som gaggar om "bullshit jobs" aldrig varit på en arbetsplats. Eller inte kan sköta ett jobb. Dom förstår inte vilka arbetsuppgifter som de facto måste utföras.

Var och en borde ju kunna tänka enkla tanker som att privatkapitalsitiska profitjägare till ägare inte betala anställda mer än nödvändigt. Och därmed finns inga onödiga jobb i privat sektor.

Men de som gagga om "bullshit jobs" verkar inte klara den tanken. Utan det verkar mer handla om att dom inte förstår vilka arbetsuppgifter som måste utföras.

AI kommer definitivt att ersätta jobb. Precis som datorer och internet och webben gjort det. Men det kommer göras för att det är lönsamt. Och det gör att vi får tillväxt och högre levnadsstandard. Och arbetar precis lika mycket som tidigare. Högre levnadsstandard kräver nämligen MER produktion.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Om kommunismen är så bra varför flyr folk ifrån sådana länder 🤔
Jag tror inte ens att du vet vad "Kommunismen" är egentligen, & i allmänhet tror människor det handlar om "diktator, förtryck & fattigdom" vilket är helt fel. (men ofta just varför människor flyr)
Hänsynslös diktator är inte = Kommunismen.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg frågan som tudelad. Först frågade du när alla elleverantörer sammantaget inte kunde leverera tillräckligt, det kan tolkas både som inhemskt och med import.

Sedan förklarade du dig med rullande strömavbrott, vilket faktiskt inte tydliggjorde om det var med eller utan import du egentligen syftade på.

Då förtydligade jag att vi tidvis importerar så att det skulle vara tydligt.
Nej det jag skrev var:
Hur ofta har elproducenterna sammantaget inte kunnat leverera de senaste 15 åren?

Dvs hur ofta har det varit rullande strömavbrott pga underskott på el?
Och rullande strömavbrott blir det väl inte bara för att inhemska producenter inte kan leverera hela efterfrågan.

I så fall skulle Finland haft rullande strömavbrott nästan hela tiden i många år.

Så även i Finland kan "elproducenterna sammantaget" leverera och möta efterfrågan.

Det är två saker som ordnar så att vi alltid får el:
* Nordpools prismekanismer
* Stor andel privat elproduktion

S
D daVinci skrev:
Det där har väl mer att göra med att de som gaggar om "bullshit jobs" aldrig varit på en arbetsplats. Eller inte kan sköta ett jobb. Dom förstår inte vilka arbetsuppgifter som de facto måste utföras.

Var och en borde ju kunna tänka enkla tanker som att privatkapitalsitiska profitjägare till ägare inte betala anställda mer än nödvändigt. Och därmed finns inga onödiga jobb i privat sektor.
Okej... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.