804 273 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag känner inte till att han hade några nämnvärda tillgångar. Tvärtom har han varit ett hårt arbetande och driftig person. Som t ex i sin ungdom skrev en bok i Cobolprogrammering eftersom ingen sådan fanns.J jawen skrev:MEN han började knappast på NOLL, då han under 90-talskrisen i Sverige "skapade" sin förmögenhet genom att köpa upp "konkursmässiga" "tok-billiga fastigheter. (man gör knappast det utan kapital)
Och eftersom just fastigheter stigit något enormt i värde, så banade detta vägen till fler "fastighetsköp" (även i andra länder)
Sedan skapade han bolag som handlade om att investera i premieobligationer. Och sedan Akelius skatt. Kapitalet därifrån gick sedan till Fastighetsbolaget.
Nej, var hittar du någon tur? Han tänkte ut affärsiden bakom Zip2. Och han och brodern programmerade upp det. Och för att deploya så lånade dom. Och hittar en köpare. Handlar bara om duglighet.J jawen skrev:Elon Musk är gammal programmerare, som i mitten på 90-talet tillsammans med sin bror Kimbal lånade 28.000 $ av sin far & då kunde startade IT-företaget Zip2. Compac köpte sedan 1997 upp Zip2, & Elons andel vart 22 milj som han då plöjde ned i XCom som ihop med Confinity 2001 skapade PayPal som sedan köptes av EBAY, varav Elons andel vart 1,7 miljarder.
Har Elon bara haft tur ? 😉
Tesla var det två ingenjörer som startat och som Musk köpte in sig i. Att det vuxit som det gjort säger alla är Musk förtjänst. Han har starta många företag och drivit upp. Många anställda som kan arbeta mot ersättning där och många som frivilligt kan köpa produkterna från företagen.
Ja, för att lyckas krävs det en viss förmåga. Alla har inte den. Jag har definitivt inte den. Därför får jag vara glad över att det finns sådana som Musk så att jag får möjlighet att leverera mot ersättning. Och kan leva ett ganska bra liv.J jawen skrev:
Du har inte förstått att utan Musk mfl så skulle vi leva på 1300-tals levnadsstandard.J jawen skrev:
I Nordkorea finns ingen privat sektor. Och där händer inte ovanstående. Därför står dom still på 1870-talsnivå. Är det ett "välmående samhälle"?
Eller är Sydkorea, där kapitalism har gällt, mer välmående med en BNP/Capita som är 2600% högre?
Han gjorde mycket mer än gav ut några böcker på 70-talet.J jawen skrev:Jag påstår han vart "rik" då efter att han 1994 sålde sitt bolag Akelius Skatt (som stått för huvuddelen av Akelius inkomster), & sedan med dem pengarna under 1994 grundade han Akelius Fastigheter AB, som redan samma år köpte upp fastigheter "i 90-tals krisen Sverige" (och sedan dess är han förmögen)
Att han var lektor vid Chalmers eller dem utgivna böckerna under 70, 80-tal, det vart nog "kaffepengar"
Sedan först 2009 gör Roger sin första donation till barnbyn i Indien
Han Organiserade premieobligations-konsortium där han tog bra betalt. Det gjorde han till mångmiljonär redan innan börsen tog fart 1980. Han var, likt Anders Wall, 100% self made
Yttre påverkan? Vem satt med de sämsta krediterna? Kalla det gärna Svarte Petter…J jawen skrev:
Statliga Nordbanken hade nog 10 Svarte Petter på hand. Gota några…
De 2 stora, SHB å SEB behövde aldrig hjälp från bankakuten…
Sorry OT men har aldrig förstått det som menar att staten framgångsrikt kan konkurrera med de privata på en FRI marknad…
Sen ska självklart inte allt konkurrensutsättas, men det exen annan diskussion
I en marknadsekonomi tar ju en vara aldrig slut om det inte verkligen finns noll kvar, priset ökar bara till efterfrågan sjunker till att matcha tillgången.
Så meningslöst att prata om elbrist den bemärkelsen, mer relevant är att anse att brist föreligger om priset långvarigt ligger signifikant över produktionskostnaden
Så meningslöst att prata om elbrist den bemärkelsen, mer relevant är att anse att brist föreligger om priset långvarigt ligger signifikant över produktionskostnaden
Du är full av "förskönande kraftigt vinklad sörja"Z Zodde skrev:
Nordbanken var staten 70 % ägare av!
& redan vid Kreugerkraschen gick staten in & bidrog med 215 miljoner kronor i lån till "SEB", vilket var enormt mycket pengar då.
Och ingen bank klarade sig UTAN "konstgjord andning/hjälp" & större kapitalinjektioner!
SEB sökte också "hjälp", men förlusten vältrades istället över på bankens låntagare = oss skattebetalare.
HB klarade sig "bäst", (hur man nu definierar bäst i en situation som denna), men en fondemission genomfördes 1990 & man tvingades ändå till en nyemission under hösten 1993!
& tack för att du påminner mig om varför jag tidigare blockat dig! (den ända jag blockat)
Varför läser du inte inläggen innan du skriver svar? "ytterligare stor vindkraftsutbyggnad är billigast och bäst" innebär knappast bara vindkraft, även om det såklart finns såna stollar. Dessutom gällde inlägget vad en del andra tycks hoppas på. Själv är jag som bekant inte särskilt förtjust över tanken på mer oplanerbar kraftt.Mikael_L skrev:
Förutom en del ganska vilsna själar, så finns det nog ingen som har åtminstone en gnutta koll som tänker att det ska bli endast vindkraft.
Läs vad t.ex. qvirre skrivit, om den framtida mix som rätt kunniga människor har räknat ut som vara vettigast.
Om du vill diskutera idiotier med idioter så får du söka upp dom där man kan hitta dom.
Kanske något forum som drivs av naturskyddsföreningen eller green peace eller nåt, jag har ingen aning, men någonstans kan du nog hitta dessa halmgubbar, så du inte måste vara här och uppfinna dom själv.
Själv tycker jag vi har rätt lagom, eller lite för mycket vindkraft i dagens läge.
Det är dags att vi börjar rusta oss för att ersätta de ca 5500 snurror vi redan har.
Och ovanpå det så ökar producenterna produktionen för att möta efterfrågan. Och man jobbar extra skift för att verkligen utnyttja all kapacitet om priserna kryper upp lite.A ajn82 skrev:
Vi kan se på batterier till elbilar som exempel. Där har efterfrågan stigit, men produktionskapaciteten har stigit än mer. Producenterna tenderar att sällan ligga vid maxkapacitet, utan ofta ha ett expansionsutrymme.
Och vem bestämmer då..? De 30% som inte var statligt ägda aktier…? Snacka om självmål.J jawen skrev:
Kreugerkraschen var för nästan 100 år sen, kan vi hålla oss i modern tid please..?J jawen skrev:
jo SHB å SEB fick INGA ”kapitalinjektioner ”. Du e fel ute igen.J jawen skrev:
Du blandar kanske ihop det med Riksbankens likviditetstödjande åtgärder men då snackar vi penningpolitik å inte akut nödhjälp a la bankakuten.
Nej, jobbade själv på SEB då och vet att du ljuger här. Däremot hade ALLA banker en dialog med bankakuten, det är nog här du går vilse…J jawen skrev:
Hur kan en fondemission öht ha nåt som helst med det hela att göra..?🧐🧐J jawen skrev:
Du visar tydligt att du inte förstår vad en fondemission är för något…
Men berätta gärna VARFÖR du menar att en fondemission är värt att nämna..?