D daVinci skrev:
Debattartikel i DI. (Dvs inte redaktionen som står för vad som skrivs)
[länk]

Dock är ju detta bara av intresse för de som gillar låga energipriser.

(Finns en del som vill ha dyr elproduktion och så subventionerad av staten, men inte fattar att dom åker på att betala subventionerna. Endast om produktionskostnaden är låg kan man få sig billig el. När det är profitabelt har det gått rätt).
Jag tillhör dom som sätter högre värde på leveranssäkerhet än lågt pris.

S Snikholt skrev:
a) nej de har samma mål, dock blygsammare avkastningskrav. ”Lagom” är en bra beskrivning.

b) genom att ägaren har lägre krav på avkastning, ges möjligheter att främja konkurrens och kundnyttor - så som transparenta räntor etc.
De är med i Banklobbyn, och driver där mer en linje mot konsumentfokus och transparens.

c) ja. De har lägre avkastningskrav, och genom det statliga ägandet och inflytandet, en möjlighet att inte enbart fokusera på maximering av vinst.
Hur vet du att staten har lägre avkastningskrav..?
Nu gissar du väl ändå..?
Hur är detta avkastningskrav definierat å var har du läst om det?

Skulle tex Vattenfall ha lägre avkastningskrav än Fortum..?
Tror jag inte en sekund på

Mikael_L
kashieda kashieda skrev:
Vilka av dessa var miljardärer när de började?
Ingen, jag tror ingen var ens miljonär.
Jag kan ha missat något, men mig veterligen är alla dessa sådana som börjat ifrån "noll".
Jag har undvikit att ta med folk som är fulla av gamla pengar, den delen av listan med Svenska miljardärer är lite längre, än de som började på noll.

Gräver man lite längre ner till fattiga miljonärer som bara har något hundratal miljoner i förmögenhet så hittar vi förstås en massa fler svenskar som började mer eller mindre tomhänta men som lyckats få en idé att flyga.

Det sticker förstås lite i ögonen att Sverige är ett av världens mest miljardärstäta länder, dvs miljardär per capita. Jag tror vi innehar plats 3. Vi har t.ex. distanserat oss långt framför USA,
De länder med flest dollarmiljadärer per capita är Schweiz och Singapore, och där kan man misstänka att de har sin position i stor grad pga skatteplanering, inte att landet i sig har varit så väldigt drifitigt med nya affärsidéer och produkter.

En annan sak som kanske sticker lite i ögonen är hur snabbt Sverige har klättrat till 3¨e plats, för 10 år sedan låg vi väl på ungefär 10'e plats i listan, detta är en sak som skett bara de 5 senaste åren typ.

Men allt är inte dåliga pengar, dåliga miljardärer, många har på vägen startat livskraftiga företag, gett många människor ett jobb, betalt en hel del skatter, både direkt, men kanske framförallt indirekt i form av löneskatter och annat sånt i bolagen de driver/har drivit.

Sverige har också i europeiskt perspektiv en otroligt stor mängd riskkapital, stor mängd affärsänglar, vilken skapar ett stort utrymme i Sverige att utveckla affärsidéer som inte banker tror på.
Detta driver på den Svenska innovationstakten rätt bra.

Så på sista raden vet jag inte vad jag själv ska ha för åsikt, den lilla röda delen av mig, längst ute i vänster hjärnhalva skriker sig ännu mer röd, medan höger hjärnhalva försöker ta det lite lugnt och tänka att det är kanske inget stort problem att några 100 lyckas så enormt bra, så vi t.o.m kan jämföra oss med USA.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Instämmer i det sista.
Det är planerbara kraftslag som gör vindkraften möjlig i ett välfärdsland som Sverige, är min bestämda åsikt.
Finns det någon här som påstår att vi ska ha endast vindkraft?
Att vi kan ha endast vindkraft?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ingen, jag tror ingen var ens miljonär.
Jag kan ha missat något, men mig veterligen är alla dessa sådana som börjat ifrån "noll".
Jag har undvikit att ta med folk som är fulla av gamla pengar, den delen av listan med Svenska miljardärer är lite längre, än de som började på noll.

Gräver man lite längre ner till fattiga miljonärer som bara har något hundratal miljoner i förmögenhet så hittar vi förstås en massa fler svenskar som började mer eller mindre tomhänta men som lyckats få en idé att flyga.

Det sticker förstås lite i ögonen att Sverige är ett av världens mest miljardärstäta länder, dvs miljardär per capita. Jag tror vi innehar plats 3. Vi har t.ex. distanserat oss långt framför USA,
De länder med flest dollarmiljadärer per capita är Schweiz och Singapore, och där kan man misstänka att de har sin position i stor grad pga skatteplanering, inte att landet i sig har varit så väldigt drifitigt med nya affärsidéer och produkter.

En annan sak som kanske sticker lite i ögonen är hur snabbt Sverige har klättrat till 3¨e plats, för 10 år sedan låg vi väl på ungefär 10'e plats i listan, detta är en sak som skett bara de 5 senaste åren typ.

Men allt är inte dåliga pengar, dåliga miljardärer, många har på vägen startat livskraftiga företag, gett många människor ett jobb, betalt en hel del skatter, både direkt, men kanske framförallt indirekt i form av löneskatter och annat sånt i bolagen de driver/har drivit.

Sverige har också i europeiskt perspektiv en otroligt stor mängd riskkapital, stor mängd affärsänglar, vilken skapar ett stort utrymme i Sverige att utveckla affärsidéer som inte banker tror på.
Detta driver på den Svenska innovationstakten rätt bra.

Så på sista raden vet jag inte vad jag själv ska ha för åsikt, den lilla röda delen av mig, längst ute i vänster hjärnhalva skriker sig ännu mer röd, medan höger hjärnhalva försöker ta det lite lugnt och tänka att det är kanske inget stort problem att några 100 lyckas så enormt bra, så vi t.o.m kan jämföra oss med USA.
Om vi för en gångs skull i all OT ansluter till rubriken, finns exempel där i SE?

Mikael_L
Jag är korkad, jag förstod inte frågan ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är korkad, jag förstod inte frågan ...
Vilka innovatörer, finansiärer osv som i förlängningen kan ge "miljarder" finns inom elteknik och vidare då elproduktion i SE både nu och historiskt? Sånt är kanske lite mer realt grundat än något som apellerar till människans psyke och brister i den delen alltså vad många sentida miljardärer spelar på.

Och inte är du korkad som inte förstår det kryptiskt tänkta och skrivna. :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Hur vet du att staten har lägre avkastningskrav..?
Nu gissar du väl ändå..?
Hur är detta avkastningskrav definierat å var har du läst om det?

Skulle tex Vattenfall ha lägre avkastningskrav än Fortum..?
Tror jag inte en sekund på
Jämfört med andra banker, så är avkastningskraven i ägardirektiven generellt lägre för SBAB än andra storbanker.

Tro vad du vill.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns det någon här som påstår att vi ska ha endast vindkraft?
Att vi kan ha endast vindkraft?
En del som tycker ytterligare stor vindkraftsutbyggnad är billigast och bäst!
Det blir rätt mycket om prognoserna om ~260TWh år 2050 slår in.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Historielöst igen från dig.
Tror du Akelius STARTADE på 90talet?
Jag påstår han vart "rik" då efter att han 1994 sålde sitt bolag Akelius Skatt (som stått för huvuddelen av Akelius inkomster), & sedan med dem pengarna under 1994 grundade han Akelius Fastigheter AB, som redan samma år köpte upp fastigheter "i 90-tals krisen Sverige" (och sedan dess är han förmögen)

Att han var lektor vid Chalmers eller dem utgivna böckerna under 70, 80-tal, det vart nog "kaffepengar"
Sedan först 2009 gör Roger sin första donation till barnbyn i Indien

Z Zodde skrev:
Ja, men nu var det den statligt ägda OCH detta som ett direkt svar på att statligt aldrig var sämre än privat
Ditt ordval sämre passar inte in här!
När yttre påverkan skapar något som exempelvis konkurs (eller vad det än är), så definieras det inte som sämre

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som skett bara de 5 senaste åren typ skriver du, & vilket är ren fakta. 🙂
MEN, du undrar inte varför Sverige i praktiken "stått still" ekonomiskt i 5 år?

Allt har tvärbromsat in i Sverige & kommer uppenbart inte igång igen, samtidigt får vi 19 nya dollarmiljardärer i månaden!!!
Låter inte dessa som varandras motpoler?

Och skulle det varit som en del här skriver, att just miljardärerna skapar företagen & med det jobben, så torde ju arbetslösheten sjunkit radikalt varje månad.
Jag menar hela 19 nya dollarmiljardärer i månaden låter ju "fantastiskt bra", OM nu miljardärerna skapar dem arbetstillfällen som vissa i tråden tror.

Men dom kanske blivit vilseledda...

Mikael_L
E Eje_19 skrev:
En del som tycker ytterligare stor vindkraftsutbyggnad är billigast och bäst!
Det blir rätt mycket om prognoserna om ~260TWh år 2050 slår in.
Förutom en del ganska vilsna själar, så finns det nog ingen som har åtminstone en gnutta koll som tänker att det ska bli endast vindkraft.
Läs vad t.ex. qvirre skrivit, om den framtida mix som rätt kunniga människor har räknat ut som vara vettigast.

Om du vill diskutera idiotier med idioter så får du söka upp dom där man kan hitta dom.
Kanske något forum som drivs av naturskyddsföreningen eller green peace eller nåt, jag har ingen aning, men någonstans kan du nog hitta dessa halmgubbar, så du inte måste vara här och uppfinna dom själv.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
samtidigt får vi 19 nya dollarmiljardärer i månaden!!!
Du bör se över lite var du hämtar din bild av världen, det är väl ändå lite tråkigt att vara okunnig och lurad?
Vi har 51 dollarmiljardärer totalt i Sverige idag.
Det är inte så att vi inte hade någon alls i januari i år.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Jag tillhör dom som sätter högre värde på leveranssäkerhet än lågt pris.
Hur ofta har elproducenterna sammantaget inte kunnat leverera de senaste 15 åren?

Dvs hur ofta har det varit rullande strömavbrott pga underskott på el?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.