804 283 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nåja, SBAB genererar vinst till staten och bidrar till bra konkurrens, och bra grejor för kunder så som transparans i räntevillkor osv.Z Zodde skrev:
Det är ingen sanning att statlig ägo precis alltid är sämre för oss vanliga dödliga.
Men när det gäller att maximera vinst är de ofta betydligt sämre.
Ja, det finns säkert nåt mer undantag än Vattenfall som bekräftar regeln..S Snikholt skrev:
Men har verkligen SBAB bättre nyckeltal än motsvarande å jämförbara privata alternativ..?
Tänk, det tror jag faktiskt inte…
Nä deras mål är sannolikt inte att vinstmaximera.Z Zodde skrev:
Men jag är glad att vi har dem och att de är statligt ägda. En finne i röven på banksektorn, fast samtidigt bra för dem.
Ger ökat förtroende till sektorn.
Eftersom det är OT så blir detta min sista resons "om detta"D daVinci skrev:
Roger Akelius är en genuint fin människa, med "rätt" kapitalist-tänk.
MEN han började knappast på NOLL, då han under 90-talskrisen i Sverige "skapade" sin förmögenhet genom att köpa upp "konkursmässiga" "tok-billiga fastigheter. (man gör knappast det utan kapital)
Och eftersom just fastigheter stigit något enormt i värde, så banade detta vägen till fler "fastighetsköp" (även i andra länder)
Elon Musk är gammal programmerare, som i mitten på 90-talet tillsammans med sin bror Kimbal lånade 28.000 $ av sin far & då kunde startade IT-företaget Zip2. Compac köpte sedan 1997 upp Zip2, & Elons andel vart 22 milj som han då plöjde ned i XCom som ihop med Confinity 2001 skapade PayPal som sedan köptes av EBAY, varav Elons andel vart 1,7 miljarder.
Har Elon bara haft tur ? 😉
Är man "med på tåget" när något så stort som ITs "uppkomst" drar igång, jag då finns det väldigt STORA vinnare & STORA förlorare (fast dom senare varken hörs eller syns) (& likadant med oljan & stål/järnvägen)
Embracer är ett av "dom lyckade" dataspelsbolagen, men 98 av 100 misslyckas.
Men inga av dessa skapar direkt några "välmående samhällen", för det gör dagisfröknarna, lärarna, byggarna, tandläkarna, gubben som fixar min cykel, bönderna etc & medmänniskorna "runt e kring".....För endast en minimal avkastning & en garanterad minimipension 😉
Alla behövs!
Måste bara fråga dig hur du tror allt fungerade före år 2000, d.v.s före denna gigantiska IT era?D daVinci skrev:
Det finns några som har synpunkter här, Erling Persson, Markus ”Notch” Persson, Daniel Ek och Martin Lorentzon, Niklas Zennström, Sebastian Siemiatkowski Niklas Adalberth och Victor Jacobsson, Bertil Hult, Jens von Bahr och Fredrik Österberg, Sten Åke Lindholm ...J jawen skrev:Men då menar du i praktiken "enskilda drivna människor", för "ingen" av dessa var "rika" innan dom "byggt upp" dessa företag. Trä/skogs-människor, gruv-människor, ja t.o.m Ingvar Kamprad startade "från noll" med IKEA.
Dessa bedrifter är knappast möjliga att efterlikna idag, & skulle någon "få en riktigt bra ide" så har den individen extremt dåliga förutsättningar att "nå ut" på marknaden.
Sätta sig i Draknästet & ge bort 50 % är ju en "liten möjlighet" som vissa tar, men "kapitalisterna" tar "det mesta"
Och tror man att multimiljardärer så som Elon Musk, Jeff Bezos, Larry Page & grabbarna ska ordna fram "mer jobb för folket", så har man nog "bitit sig själv i svansen", för dem kommer fortsätta med effektiviseringsåtgärder & konstant minska på "människor/arbetstillfällen".....Dessa är ju just kapitalister, glöm inte det!
för att nämna några svenskar.
Vill du även ha lite inslag av tidigare 1900-tal? då får du ju Kamprad (som redan var nämnd) Rausing, Gustaf Dalén och ... ja en massa, men jag tror att du inte hade tidigare 1900-talet i tankarna ...
Du menar SBAB har ANDRA mål för sin verksamhet än sina konkurrenter i samma branch..?🧐S Snikholt skrev:
a) Varför tror du det?
b) Vilka skulle dessa målen vara?
c) Har du nåt som helst belägg för att de har ANDRA mål..?
B-S som vanligt från dig!Z Zodde skrev:
Kunde varit precis vilken bank som helst i praktiken!
När mycket stora utlåningar gjorts till den (ofta oseriösa) fastighets- och finanssektorn, då går till & med Lehman Brothers i putten 16 år senare!
Och tro mig, det kommer hända igen!
Historielöst igen från dig.J jawen skrev:
Tror du Akelius STARTADE på 90talet?
Han skapade skattemässigt fördelaktiga strategier med statens premieobligationer tidigt 70-tal, å då började han definitivt på NOLL. Varför öht uttala sig om nåt man har NOLL KOLL på..?
Nåt i sakfrågan hade du inte…J jawen skrev:
Kunde varit vilken bank som helst säger du..?
Ja, men nu var det den statligt ägda OCH detta som ett direkt svar på att statligt aldrig var sämre än privat…
Finns liksom en ganska god anledning varför de allra flesta stater i de allra flesta brancher ALDRIG konkurrerar mot de privatägda…. för då förlorar de varje gång…
Statens hotell å restaurangverksamhet som hette SARA….. minns du hur det gick för dom?
Kämpa.J jawen skrev:Men då menar du i praktiken "enskilda drivna människor", för "ingen" av dessa var "rika" innan dom "byggt upp" dessa företag. Trä/skogs-människor, gruv-människor, ja t.o.m Ingvar Kamprad startade "från noll" med IKEA.
Dessa bedrifter är knappast möjliga att efterlikna idag, & skulle någon "få en riktigt bra ide" så har den individen extremt dåliga förutsättningar att "nå ut" på marknaden.
Sätta sig i Draknästet & ge bort 50 % är ju en "liten möjlighet" som vissa tar, men "kapitalisterna" tar "det mesta"
Och tror man att multimiljardärer så som Elon Musk, Jeff Bezos, Larry Page & grabbarna ska ordna fram "mer jobb för folket", så har man nog "bitit sig själv i svansen", för dem kommer fortsätta med effektiviseringsåtgärder & konstant minska på "människor/arbetstillfällen".....Dessa är ju just kapitalister, glöm inte det!
a) nej de har samma mål, dock blygsammare avkastningskrav. ”Lagom” är en bra beskrivning.Z Zodde skrev:
b) genom att ägaren har lägre krav på avkastning, ges möjligheter att främja konkurrens och kundnyttor - så som transparenta räntor etc.
De är med i Banklobbyn, och driver där mer en linje mot konsumentfokus och transparens.
c) ja. De har lägre avkastningskrav, och genom det statliga ägandet och inflytandet, en möjlighet att inte enbart fokusera på maximering av vinst.
Vilka av dessa var miljardärer när de började?Mikael_L skrev:
Det finns några som har synpunkter här, Erling Persson, Markus ”Notch” Persson, Daniel Ek och Martin Lorentzon, Niklas Zennström, Sebastian Siemiatkowski Niklas Adalberth och Victor Jacobsson, Bertil Hult, Jens von Bahr och Fredrik Österberg, Sten Åke Lindholm ...
för att nämna några svenskar.
Vill du även ha lite inslag av tidigare 1900-tal? då får du ju Kamprad (som redan var nämnd) Rausing, Gustaf Dalén och ... ja en massa, men jag tror att du inte hade tidigare 1900-talet i tankarna ...
Instämmer i det sista.Q qvirre skrev:Nej, vi ökar konstant vår ekonomiska produktion per person. Syns ingen minskning där även fast vindkraft har ökat rejält under samma period.
Frankrike som har uteslutande kärnkraft har inte gått bättre än Sverige. Så någon korrelation syns inte mellan produktionsmix och välstånd.
[bild]
Sverige ligger konstant i topp på alla världens index. Vi är världsledande på de mesta.
Det är planerbara kraftslag som gör vindkraften möjlig i ett välfärdsland som Sverige, är min bestämda åsikt.
Fördjävligt är att ta i, men det finns fortfarande en hel del som kunde vara bättre!Q qvirre skrev:Sjävklart säger det något om tillståndet för Sverige och samtidigt säger det naturligtvis inte allt. Det var också därför jag la till texten kring att Sverige rankas väldigt högt på vilka index du än kan leta upp. För välfärd, demokrati, jämlikhet, livslängd etc etc.
Dvs vi har lyckats kombinera tillväxt med en bra miljö för människor att befinna sig i.
Jag utmanar dig att leta upp något index där Sverige rankas lågt.
Vi har saker kvar att göra och kommer alltid att ha men att påstå att vi är på väg ner i fördärvet kan på inget sätt anses vara sant.
Human Development Index, toppp 10
World happiness Report, topp 15
Demokratiindex, topp 5
Korruptionsindex, bland de minsta i världen
Global Innovation, topp 5
Environment Performance Index, topp 10
Sverige är helt enkelt ett av världens med högpresterande länder i breda jämförelser.
Men det är säkert fördjävligt ändå.