K karlmb skrev:
Ekonomerna väntar väl för att se hur de första försöken, med fel teknik, faller ut.
Som den här?

D daVinci skrev:
Rapporten från Energiforsk för några år sedan gav en produktionskostnad på ca 40? öre/kWh för mitten-alternativet vill jag minnas. Sedan dess har priserosionen jobbat på. Någon länkade prisestimat från dyra USA häromdagen, och där låg PV-solar på ca 32 öre/kWh.
Säger man att hälften lagras och priset för lagring är 30 öre/kWh så hamnar man på 47 öre i snitt. Vilket jag avrundade upp till 50.
Att priserosionen fortsätter när volymerna är stigande ser jag väl inte som så mycket att ifrågasätta. Frågan är väl mer hur kraftig den blir.

Att man bara skulle komma ned till 40 öre/kWh om 25 år ser jag som extremt konservativt. Mer troligt är väl att man är nere på 30 öre.

Vill man producera mer Nov-Feb så får man addera på paneler. Då blir det ett "överskott" på sommaren. Det kan man använda till att värma varmvatten för fjärrvärmen. Både löpande och till vintern. Och till AC. Billig el på sommaren leder till ökad förbrukning.

Sedan får man komma ihåg att längre söderut så producerar solkraft mer. Och då går det att importera, i den mån vattenkraften inte täcker upp. Eller vindkraften. Det lär finnas sådan också som levererar under Nov-Feb. Och som också levererar till lågt pris. Där sa Energiforsk ca 30 öre redan för 5 år sedan.

När både sol och vin levererar för 30 öre och batterilagring är nere på 5 öre blir det stora förluster för de som har högre produktionskostnad.
En del får du rätt för! AC och solel är en hyfsat bra kombination på sommaren, fast spanjorerna sprang på pumpen en gång ...
Att solpaneler blivit billigare är oxo sant, men intressant är att det inte är billigare att sätta upp såna idag än för tre år sen, trots att priserna på paneler ungefär halverats under tiden. Vi satte upp 13,8kW 2023 till en nettokostnad på 142 000:- . Jag har rätt nyligen sett nägra offerter på högre summor än så, men inte lägre.

Att ha fler paneler gömda i snö dec-feb lär knappast gynna elproduktionen. Inte är det nån idé att sopa av panelerna heller, när solen i bästa fall tittar fram nån timme mitt på dan, i en ogynnsam vinkel.

I januari och februari 2026 kostade "den billiga 30-öreselen" omkring 110öre/kWh på Nordpool. Plus alla skatter och frakt.

D daVinci skrev:
Kapacitetsfaktorn kommer dessutom att försämras. Den turbin man tog ur drift 2011 (pga bristande lönsamhet) ska ersättas med en ny bättre sådan, och tas i drift. Då stiger maxeffekten. Men det blir troligen inte fler GWh producerade.
GWh producerat lär begränsas av för klen vattenföring i Luleälven. Men effekten när det finns vatten är rätt rejäl! Lär vara landets största vattenkraftverk.

D daVinci skrev:
För Sverige så är det ingen lönsamhet i SE1 och SE2. För låga elpriser. Tom för vindkraft.
Men när SvK fått till mer transmission så kommer elpriserna att nivelleras mellan elområdena. Harka visade lite grafer från SvK framtidsprognoser. (Tror man det minsta på staten bör man ju omfamna dessa).
Och då lär det bli lönsamt i hela landet.

Och så ska man börja dela ut en del av fastighetsskatten för vindkraftverk till kommunerna. Och då kommer dom kovända på en gång. Att man obstruerat handlar nog mer om att man vet att i grannländerna får kommunerna ersättning. Och så säger man nej tills staten gett vika. Vilka var en strategi som nu lyckats. Utpressning vinner.

Ja, skulle en ny kärnreaktor åka på att betala för anslutningspunkten som om den var ny skulle kapitalägare som övervägt finansiering av kärnkraft springa iväg fortare än kvickt. Nu finns väl inte dessa kapitalägare ens. Dom har hållit sig undan hela tiden. Att dom får anslutningspunkten betald hjälper inte.
Jag är långt ifrån övertygad om att mutor till kommunerna kommer innebära nån större förändring.
Det folkliga motståndet mot vindkraft är så stort och gör att politikerna inte vågar stöta sig med sina väljare. Möjligen kommer en del att sväljas av kommuner som redan har rätt gott om vindkraft, Piteå t ex.
Jag tror oxo att priserna kommer öka i norr, särskilt om Stegra, SSAB och LKAB lyckas i sina försök att tillverka fossilfritt stål.
Stannar elen i SE1 och 2 får det konsekvenser för resten av landet.
Här i närheten har politikerna i dagarna lagt veto mot en vindindustri 1km från närmaste grannar. ~250m höga skulle snurrorna ha blivit.

Tycker du det där är ett bra argument, när det ofta påstås att "vindkraften får inga subventioner - den står på egna ben"?

kashieda kashieda skrev:
Som den här?
Ja. Vätgasbasetat.

S
D djac skrev:
Hur ser matten ut här, jag vet att det är förvirrande med sol/vind vad det gäller installerad effekt jmf med levererad effekt men utgår du från 100% 24/7/365 som installerad effekt?
Det jag ville belysa var att paneler levererar energi under relativt få timmar under ett år.

Och de har en trist kurva reglermässigt under dygnet. Där installerad effekt avges under några få timmar. Batterier kan förvisso hantera det.

Och sen har vi de långa perioder där panelerna inte ger något alls.

Men jag ställde mig tveksam till daVincis låga kostnadskalkyl.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det för övrigt verkligen dags att riva vattenkraftverket Harsprånget i Luleå älv.
Det har ju en rent usel kapacitetsfaktor under 25%
[länk]
Trams. Men vill du jämföra reglerkraft med intermittent så varågod.

Det finns gott om tillgänglig kapacitet i Harsprånget.

K karlmb skrev:
Ja. Vätgasbasetat.
Men den är ju inte vätgasbaserad, och den har ändå inte tagit stora steg ut på marknaden... så hur vet vi att den kommer att funka i storproduktion och över tid?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Trams. Men vill du jämföra reglerkraft med intermittent så varågod.
Det finns gott om tillgänglig kapacitet i Harsprånget.
Trams, ja absolut, bara lite mer trams som när man fokar på vindkraftens kapacitetsfaktor :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
En del får du rätt för! AC och solel är en hyfsat bra kombination på sommaren, fast spanjorerna sprang på pumpen en gång ...
Vad menar du med spanjorerna??
Jag hoppas du inte menar strömavbrottet. Det hade inget med vare sig solpaneler eller AC att göra.
(Ja, jag har läst rapporten).

E Eje_19 skrev:
Att solpaneler blivit billigare är oxo sant, men intressant är att det inte är billigare att sätta upp såna idag än för tre år sen, trots att priserna på paneler ungefär halverats under tiden. Vi satte upp 13,8kW 2023 till en nettokostnad på 142 000:- . Jag har rätt nyligen sett nägra offerter på högre summor än så, men inte lägre.
Det kan ha att göra med inflationspuckeln som dragit upp nominella priser en del.
Sedan lät en halvering mycket.

https://ourworldindata.org/grapher/solar-pv-prices
Mellan 2021-2023 stod det närmast still. I fasta priser då. Men lite realt har det fallit sedan 2021.

E Eje_19 skrev:
Att ha fler paneler gömda i snö dec-feb lär knappast gynna elproduktionen. Inte är det nån idé att sopa av panelerna heller, när solen i bästa fall tittar fram nån timme mitt på dan, i en ogynnsam vinkel.
Jag tittade i Tyskland. Dom har mer parker där som syns i statistiken. I Dec och Jan gav solelen där ca 1.6 TWh. Det kan man då relatera till 9 TWh i Juli. Så ca 17% av Juli kan man säga att det ger i Dec och i Jan. Sedan finns nog det där detaljerat av folk med mer koll.

E Eje_19 skrev:
I januari och februari 2026 kostade "den billiga 30-öreselen" omkring 110öre/kWh på Nordpool. Plus alla skatter och frakt.
Ja det är bra avkastning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Men jag ställde mig tveksam till daVincis låga kostnadskalkyl.
Det är ok. Vi får låta framtiden visa facit.

Men de som kan räkna lär göra någon liknande kalkyl. Men noggrannare då. Och med olika scenarion.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Trams, ja absolut, bara lite mer trams som när man fokar på vindkraftens kapacitetsfaktor :)
Den gnällde jag inte på nu 🙂

E Eje_19 skrev:
Jag är långt ifrån övertygad om att mutor till kommunerna kommer innebära nån större förändring.
Det folkliga motståndet mot vindkraft är så stort och gör att politikerna inte vågar stöta sig med sina väljare. Möjligen kommer en del att sväljas av kommuner som redan har rätt gott om vindkraft, Piteå t ex.
Vi får väl se. Beslutat nu att kommunerna ska få del av fastgihetsskatten. I flera (alla?) grannländerna är det så att kommunerna tar fastighetsskatten. Och där är man inte negativa till vindkraft. Skumt det där eller hur?

Annars kanske SvK kan hjälpa till lite. Kommuner med för lite egen elproduktion som säger nej får rullande strömavbrott då och då. Kan eventuellt leda till mer positiv inställning till ny elproduktion.

E Eje_19 skrev:
Stannar elen i SE1 och 2 får det konsekvenser för resten av landet.
Bättre priser i SE3 och SE4 för elproducenter.

E Eje_19 skrev:
Här i närheten har politikerna i dagarna lagt veto mot en vindindustri 1km från närmaste grannar. ~250m höga skulle snurrorna ha blivit.
Folk som bor nära biltrafik kanske skulle tilldelas veto mot sådant också. Blir avstängda vägar då.

(Lite skumt det där får du säger ju att ingen vill bygga. Hur hänger det där ihop)?

E Eje_19 skrev:
Tycker du det där är ett bra argument, när det ofta påstås att "vindkraften får inga subventioner - den står på egna ben"?
Vilket argument? Blev inte begripligt det där. Men med veto mot sig får den inget ben att stå på.

D daVinci skrev:
grannländerna är det så att kommunerna tar fastighetsskatten. Och där är man inte negativa till vindkraft. Skumt det där eller hur?
I Nordkorea menar du som vanligt va?

kashieda kashieda skrev:
Men den är ju inte vätgasbaserad, och den har ändå inte tagit stora steg ut på marknaden... så hur vet vi att den kommer att funka i storproduktion och över tid?
Va? Du menar Boston?
Nej. Och pga den inte valts av Stegra eller SSAB så tycker du det är självklart att vätgasbaserat är bättre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.