804 196 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Får jag cherrypicka lite nu, så kan man här se vad de olika kraftslagen hade för kapacitetsfaktor under just topplasttimmen under 2024-25 (skedde den 13/1).S Snikholt skrev:
(Det är inte korrekt att kalla det kapacitetsfaktor, utan bättre med utnyttjandegrad)
| Vattenkraft | Vindkraft | Kärnkraft | Solkraft | Värmekraft | |
|---|---|---|---|---|---|
| Utnyttjandegrad topplasttimmen 2024 | 50% | 62% | 84% | 0% | 12% |
Data taget ur denna tabell:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som är SVK's rapport
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
I rapporten kan man dessutom läsa att vattenkraften i sig kunnat ge en hel del mer, men begränsningar i snitt 2 stoppade högre effekt. Man kan ju rätt lätt gissa att det var mycket vindkraft som fyllde ledningarna...
Men vatten sparades ju dock i magasinen.
Året innan gav vindkraften 18% av installerad effekt vid topplasttimmen, så som vanligt finns det stor variation, och vattenkraften fick säkert fylla upp snitt 2 mer än denna vinters topplasttimme.
Detta var nog ett av de mest givande inläggen i hela denna tråden. Kärnkraftens utnyttjande just denna timme är exempelvis mycket intressant, samt att du lyfter att vattenkraften kunnat producera ännu mer.Mikael_L skrev:
Får jag cherrypicka lite nu, så kan man här se vad de olika kraftslagen hade för kapacitetsfaktor under just topplasttimmen under 2024-25 (skedde den 13/1).
(Det är inte korrekt att kalla det kapacitetsfaktor, utan bättre med utnyttjandegrad)
Vattenkraft Vindkraft Kärnkraft Solkraft Värmekraft Utnyttjandegrad topplasttimmen 2024 50% 62% 84% 0% 12%
Data taget ur denna tabell:
[bild]
Som är SVK's rapport
[länk]
I rapporten kan man dessutom läsa att vattenkraften i sig kunnat ge en hel del mer, men begränsningar i snitt 2 stoppade högre effekt. Man kan ju rätt lätt gissa att det var mycket vindkraft som fyllde ledningarna...
Men vatten sparades ju dock i magasinen.
Året innan gav vindkraften 18% av installerad effekt vid topplasttimmen, så som vanligt finns det stor variation, och vattenkraften fick säkert fylla upp snitt 2 mer än denna vinters topplasttimme.
Det finns dock en aspekt i detta som inte syns och det är att vattenkraften agerar balans åt elnätet, detta gör att man i praktiken aldrig kan använda mer än 85-90% av kapaciteten och vid produktionens topptimme på året är man nog närmare 85%.
Detta innebär att även om vattenkraften "bara" producerar 50% av sin kapacitet så kan den mycket väl vara allokerad till 60% eller kanske tom till 65%.
Edit: notera att balans ovan både är reservproduktion och balanskraft för nätet. Detta inkluderar dock inte reservkraft för vind/sol, den balansen ingår redan i siffrorna ovan och ligger gömd i de 50% den redan levererar.
Företaget bakom har heller inga ambitioner att köra processen själva utan de letar efter företag som är villiga att licensiera tekniken. Det kan nog bli svårt att hitta i närtid då man gärna vill bygga så här stora anläggningar med känd bevisat fungerande teknik.kashieda skrev:
Du menar att vätgasmodellen är bevisat fungerande?pacman42 skrev:
Det krävs att man kör en anläggning i pilotskala. Det kommer aldrig bli en fullskalig produktion direkt från labbänken.pacman42 skrev:
Den första fasen i Hybrit-projektet var en pilotanläggning på SSAB Luleå's område.
I augusti 2024 (1,5 år sedan), så släpptes denna nyhetslänk
https://www.hybritdevelopment.se/hy...arn-och-staltillverkning-i-industriell-skala/
Där det står att hybrit har producerat över 5000 ton fram till dess.
För att sätta det i lite perspektiv så producerar SSAB Luleå över 5000 ton stål varenda dag.
Så pilotanläggningen är myyyycket långt ifrån storleken av en produktionsanläggning, men samtidigt tillräckligt stor för visa att det som funkade i labbet gick att skala upp.
Man har också plöjt ner över 1,5 miljard SEK i pilotanläggningen, jag hittar inga exakta eller slutliga siffror, men jag killgissar på ca 2 miljarder, utifrån de olika siffror jag har funnit, Energimyndigheten har bidragit med en dryg halv miljard, ägarna av bolaget, SSAB, LKAB och Vattenfall har satsat över 1 miljard /det har jag hittat), men jag känner mig ganska säker på att det finns mer pengar som flödat in, t.ex. EU-stöd av någon form. Så jag killgissar på totalt 2 miljarder SEK.
Så är det och det är därför det kommer att ta flera år innan Boston Metals metod kommer att komma ut på marknaden. Om den fungerar bra i stor skalaMikael_L skrev:
Det krävs att man kör en anläggning i pilotskala. Det kommer aldrig bli en fullskalig produktion direkt från labbänken.
Den första fasen i Hybrit-projektet var en pilotanläggning på SSAB Luleå's område.
I augusti 2024 (1,5 år sedan), så släpptes denna nyhetslänk
[länk]
Där det står att hybrit har producerat över 5000 ton fram till dess.
För att sätta det i lite perspektiv så producerar SSAB Luleå över 5000 ton stål varenda dag.
Så pilotanläggningen är myyyycket långt ifrån storleken av en produktionsanläggning, men samtidigt tillräckligt stor för visa att det som funkade i labbet gick att skala upp.
Man har också plöjt ner över 1,5 miljard SEK i pilotanläggningen, jag hittar inga exakta eller slutliga siffror, men jag killgissar på ca 2 miljarder, utifrån de olika siffror jag har funnit, Energimyndigheten har bidragit med en dryg halv miljard, ägarna av bolaget, SSAB, LKAB och Vattenfall har satsat över 1 miljard /det har jag hittat), men jag känner mig ganska säker på att det finns mer pengar som flödat in, t.ex. EU-stöd av någon form. Så jag killgissar på totalt 2 miljarder SEK.
Kanske lite tramsigt, men ändå tänkvärt - vad är energin värd:
https://ingenjoren.se/2013/02/08/rakna-med-dyrare-slavar/
https://ingenjoren.se/2013/02/08/rakna-med-dyrare-slavar/
Joo, jag menade strömavbrottet. Jag har inte läst rapporten men media har beskrivit avbrottet på lite olika sätt, som jag bedömer styrs av uppfattningen om Intermittent els förträfflighet.D daVinci skrev:
Vad säger rapporten?
Våra, 395w Q-Cell paneler kostade 3000:-/st inkl monteringsmaterial(~500D daVinci skrev:
Klart att solpaneler blir lite bättre på vintern längre söderut, där daglängden är lite längre och snötäckning ovanligare. Men som du skriver, produktionen rasar. Dessutom kommer den väldigt ojämnt.D daVinci skrev:
Med solföljare kring Medelhavet är solpaneler för el/varmvatten rätt vanligt, men det finns gott om plats för mer ...
Dom behöver dom pengarna för i mars var snittpriset i SE1 o 2 ~25öre/kWh under produktionskostnaden.D daVinci skrev:
Markbygden 1, den antagligen mest kända vindindustrin med omfattande förluster, har stora skulder till Skatteverket.D daVinci skrev:
Kan en del vara obetalda fastighetsskatter?
Lyckas vindkraften tjäna så pass med pengar i grannländerna att dom har råd med fastighetsskatten är det ju bra. Här i Sverige tycks 80-90% drivas med stora förluster.
Jo, i vissa fall är utpressning bra, andra inte, eller hur? ;-)D daVinci skrev:
Frågan är vilket pris som behövs för att det ska bli nåra överskott.D daVinci skrev:
Det där är ett rätt uttjatat argument.D daVinci skrev:
Kostar elen 15öre/kWh på börsen, men 40öre/kWh att tillverka borde det vara en dålig affär ...D daVinci skrev:
Visst kan man chansa och hoppas att elen ska bli så mycket dyrare att det skulle löna sig i framtiden.
Så resonerar inte finansiärerna ...
Jag tror inte man ska pracka på folk sånt dom inte vill ha bekymmer av. Gör man ändå det, kommer det få följdverkningar som kan bli ödesdigra.D daVinci skrev:
460W paneler för 630 krE Eje_19 skrev:
https://kilowattbutiken.se/products/solpanel-ja-solar-jam72s20-460w