804 242 läst ·
22 060 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om vi räknar konservativt, så lyser solen ca: 20-25% av årets timmar.D daVinci skrev:
De levererar dock inte installerad effekt mer än ett par timmar mitt på dagen givet att det är soligt.
Så realistiskt nyttjandegrad i Sverige är någonstans 5-8% på ett helt år.
Denna låga nyttjandegrad bör också prissättas för rättvis jämförelse.
Dvs. systemkostnaden.
Dina 50 öre för detta är fantasi.
Pratar vi Sverige levererar solen 90% av årsproduktionen för solpaneler under sommarhalvåret. Dec, jan och feb i stort sett ingenting.D daVinci skrev:Vart man ska har stor betydelse för vad som är vägen fram. Och är det förluster så lär kärnkraft vara vägen fram.
Solkraft kan leverera för säg 35 öre/kWh. Sedan vill man sprida detta över dygnet och kompletterar med batterier. Och då åker snittkostnaden upp till säg 50 öre/kWh. Om vi räknar lite konservativt. Men samtidigt är det en betydande priserosion på utrustningen. Vilket sänker produktionskostnaden varje år.
Om 25 år när ditt kkv står på plats och du behöver säg 100 öre/kWh för att gå runt har ny solkraft minskat sin produktionskostnad till 40 öre.
Säg att NordPoolpriset landar på 50 öre/kWh. Du skall då från din plånbok subventionera ditt kärnkraftverk med 50 öre/kWh i 50 år.
Du kan själv få beskriva vad som är framgångsrikt med detta.
Väldigt långt sommarhalvår du har ...E Eje_19 skrev:
Mina paneler har den här veckan gett allt både huset och elbilen behöver.
Så ungefär april - september är det full spätte ...
Och mars - oktober är det fortfarande rätt bra fart på produktionen, men det räcker inte längre till att ladda bilen fullt inför varje dag ..
Men sen har du rätt, nov-jan - det är inga roliga månader.
edit:
kollade precis, idag är produktionen än så länge 28kWh. och just nu ger de lite drygt 4kW, det har börjat dala, om 3 timmar är det nästan noll, så det blir väl en 6kWh till.
kl17:30 har "AI'n" bestämt sig för att börja sälja, batteriet är helt fullt nu sedan någon timme tillbaka.
Sen kommer den öka försäljningen under kvällen för att maxa under de dyraste timmarna (så jag får så bra betalt som möjligt), spara lite i batteriet (25% ungefär) så det finns lite att sälja under de dyra morgontimmarna också, sen laddas batteriet upp under morgondagen, under de timmar som har så lågt pris att det är mer eller mindre meningslöst att sälja.
Redigerat:
D djac skrev:Ja, jag misstänkte att det handlade om ett missförstånd, detta har ingenting med elproduktion att göra utan om lokala sladdar och bristen på såna, det kommer alltid uppstå och ingen produktionsenhet kan lösa detta, det får bli när man kör tr
Har man ingen nämnvärd vätgasproduktion måste man hitta andra vägar.kashieda skrev:
Byggandet av vindkraft har nästan avstannat i Sverige. Delvis för att dom som drabbas eller riskerar drabbas protesterar, så kommuner som vill hålla sig väl med sina väljare, avböjer många vindkraftsetableringar.D daVinci skrev:
Försvaret har oxo sagt nej på en del ställen.
Vattenfalls bygglov för Kriegers Flak har funnits i flera år, men dom bygger inte eftersom svenska staten sagt nej till att betala ~en tredjedel av kostnaden. Då går det tydligen inte att få lönsamhet.
Det för övrigt verkligen dags att riva vattenkraftverket Harsprånget i Luleå älv.D djac skrev:
Det har ju en rent usel kapacitetsfaktor under 25%
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapacitetsfaktor
S Snikholt skrev:Om vi räknar konservativt, så lyser solen ca: 20-25% av årets timmar.
De levererar dock inte installerad effekt mer än ett par timmar mitt på dagen givet att det är soligt.
Dvs. systemkostnaden.
Rapporten från Energiforsk för några år sedan gav en produktionskostnad på ca 40? öre/kWh för mitten-alternativet vill jag minnas. Sedan dess har priserosionen jobbat på. Någon länkade prisestimat från dyra USA häromdagen, och där låg PV-solar på ca 32 öre/kWh.E Eje_19 skrev:
Säger man att hälften lagras och priset för lagring är 30 öre/kWh så hamnar man på 47 öre i snitt. Vilket jag avrundade upp till 50.
Att priserosionen fortsätter när volymerna är stigande ser jag väl inte som så mycket att ifrågasätta. Frågan är väl mer hur kraftig den blir.
Att man bara skulle komma ned till 40 öre/kWh om 25 år ser jag som extremt konservativt. Mer troligt är väl att man är nere på 30 öre.
Vill man producera mer Nov-Feb så får man addera på paneler. Då blir det ett "överskott" på sommaren. Det kan man använda till att värma varmvatten för fjärrvärmen. Både löpande och till vintern. Och till AC. Billig el på sommaren leder till ökad förbrukning.
Sedan får man komma ihåg att längre söderut så producerar solkraft mer. Och då går det att importera, i den mån vattenkraften inte täcker upp. Eller vindkraften. Det lär finnas sådan också som levererar under Nov-Feb. Och som också levererar till lågt pris. Där sa Energiforsk ca 30 öre redan för 5 år sedan.
När både sol och vin levererar för 30 öre och batterilagring är nere på 5 öre blir det stora förluster för de som har högre produktionskostnad.
Kapacitetsfaktorn kommer dessutom att försämras. Den turbin man tog ur drift 2011 (pga bristande lönsamhet) ska ersättas med en ny bättre sådan, och tas i drift. Då stiger maxeffekten. Men det blir troligen inte fler GWh producerade.Mikael_L skrev:
För Sverige så är det ingen lönsamhet i SE1 och SE2. För låga elpriser. Tom för vindkraft.E Eje_19 skrev:
Men när SvK fått till mer transmission så kommer elpriserna att nivelleras mellan elområdena. Harka visade lite grafer från SvK framtidsprognoser. (Tror man det minsta på staten bör man ju omfamna dessa).
Och då lär det bli lönsamt i hela landet.
Och så ska man börja dela ut en del av fastighetsskatten för vindkraftverk till kommunerna. Och då kommer dom kovända på en gång. Att man obstruerat handlar nog mer om att man vet att i grannländerna får kommunerna ersättning. Och så säger man nej tills staten gett vika. Vilka var en strategi som nu lyckats. Utpressning vinner.
Ja, skulle en ny kärnreaktor åka på att betala för anslutningspunkten som om den var ny skulle kapitalägare som övervägt finansiering av kärnkraft springa iväg fortare än kvickt. Nu finns väl inte dessa kapitalägare ens. Dom har hållit sig undan hela tiden. Att dom får anslutningspunkten betald hjälper inte.E Eje_19 skrev:
Om Stegra o SSAB till sist kommer igång med sina gröna stålsatsningar så lär elpriset 4-dubblas över en natt i SE1.D daVinci skrev:För Sverige så är det ingen lönsamhet i SE1 och SE2. För låga elpriser. Tom för vindkraft.
Men när SvK fått till mer transmission så kommer elpriserna att nivelleras mellan elområdena. Harka visade lite grafer från SvK framtidsprognoser. (Tror man det minsta på staten bör man ju omfamna dessa).
Och då lär det bli lönsamt i hela landet.
Och så ska man börja dela ut en del av fastighetsskatten för vindkraftverk till kommunerna. Och då kommer dom kovända på en gång. Att man obstruerat handlar nog mer om att man vet att i grannländerna får kommunerna ersättning. Och så säger man nej tills staten gett vika. Vilka var en strategi som nu lyckats. Utpressning vinner.
Ja, skulle en ny kärnreaktor åka på att betala för anslutningspunkten som om den var ny skulle kapitalägare som övervägt finansiering av kärnkraft springa iväg fortare än kvickt. Nu finns väl inte dessa kapitalägare ens. Dom har hållit sig undan hela tiden. Att dom får anslutningspunkten betald hjälper inte.
S Snikholt skrev:Om vi räknar konservativt, så lyser solen ca: 20-25% av årets timmar.
Dvs. systemkostnaden.
Kollade nyss vad växelriktaren rapporterar. 2024 tillverkades 85% av elen april-september. För samma period 2025 var det 82%. Panelerna tittar åt VSV i 27 grader så inte helt optimalt. Jag håller till i nordligaste SE3.Mikael_L skrev:
Väldigt långt sommarhalvår du har ...
Mina paneler har den här veckan gett allt både huset och elbilen behöver.
Så ungefär april - september är det full spätte ...
Och mars - oktober är det fortfarande rätt bra fart på produktionen, men det räcker inte längre till att ladda bilen fullt inför varje dag ..
Men sen har du rätt, nov-jan - det är inga roliga månader.
edit:
kollade precis, idag är produktionen än så länge 28kWh. och just nu ger de lite drygt 4kW, det har börjat dala, om 3 timmar är det nästan noll, så det blir väl en 6kWh till.
kl17:30 har "AI'n" bestämt sig för att börja sälja, batteriet är helt fullt nu sedan någon timme tillbaka.
Sen kommer den öka försäljningen under kvällen för att maxa under de dyraste timmarna (så jag får så bra betalt som möjligt), spara lite i batteriet (25% ungefär) så det finns lite att sälja under de dyra morgontimmarna också, sen laddas batteriet upp under morgondagen, under de timmar som har så lågt pris att det är mer eller mindre meningslöst att sälja.
Lägger man till andra halvan av mars (om taket är snöfritt) och första halvan av oktober hamnar man i trakterna av 90%. Så 7månader för 90% av årsproduktionen är närmare sanningen här.
Idag ser ut att bli årets bästa dag för mikroproduktionen. Sol från i princip klarblå himmel. Inte ett enda hack i effektkurvan hittills! Dessutom har "ank-kurvan" bara dippat till 35öre/kWh som lägst ...
Har du ett stort batteri kan du sälja massvis med kWh till bra pris från nu och framåt åtta imorron. Som sämst 78öre/kWh och bäst ikväll 20.00-20.15 196öre/kWh.
Har läst på ordentligt om batterier, AI-styrning mm, men ställer mig tveksam till lönsamheten och därför dragit på beslutet.
Dessutom bär priserna iväg om man vill ha ett rejält batteri, så även krav på brandceller osv.
;-) ...Mikael_L skrev:
Jag läste att kapacitetsfaktorn är låg för att vattenföringen i Luleälv är för liten för större effektuttag.
Men finns det mycket vatten i dammen kan det pusta ut nästan 1000MW, vilket inte är nått att fnysa åt!
Jag föreslår att vi följer planen och behåller Harsprånget ... En del dar blåser det som bekant inte ...