D
E Eje_19 skrev:
Intressant! Kapacitetsbrist i åtminstone SE4 har redan stoppat en del företag från utbyggnader.
Var har du fått det ifrån?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det beskrivs som i vilken grad samhället klarar av att energieffektivisera och elektrifiera. Det är nog stora osäkerheter där. Som vi har sett är det svårt att få igång ny industri baserat på el. Även hur mycket elnätet byggs ut avgör om alla kan välja värmepump etc.

Stated policy är däremot bara en rak spegling av summan vad länderna har tänkt sig göra i sina nedskrivna planer. Så det är svaret på hur man har tänkt sig som eje frågade efter. Om det blir exakt så i verkligheten vet man ju inte men det är tanken länderna har. Jag gissar på mer kärnkraft än detta, men inte dramatiskt mycket mer.
Dock kan man ju typ dubbla elanvändningen för grönt stål om man använder Stegras värdelösa metod med omvägen via vätgas.
Så det kan nog variera en hel del beroende på teknisk kompetens hos de som gissar.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Dock kan man ju typ dubbla elanvändningen för grönt stål om man använder Stegras värdelösa metod med omvägen via vätgas.
Vadå omväg via vätgas.
Det ÄR vätgas man behöver, för järnmalmsreduktionen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå omväg via vätgas.
Det ÄR vätgas man behöver, för järnmalmsreduktionen.
SSAB går inte den omvägen i sitt nya stålverk.

Q
S Snikholt skrev:
Vore kul att se en stapel vid sidan av, som visar mängden installerad utrustning som krävs för att möjliggöra dessa prognoser.
Dvs. utrustning för lagring, imitation av svängmassa, spänningsreglering, nätkapacitet etc.
Och då också en peng på det.
Ja, det vore intressant att sätta sig in i. Det kräver definitivt mycket stora investeringar i dessa områden. Har inte sätt några bra enkla siffror eller graf på detta.

Det enda jag sätt är att man tror att besparingen på att slippa importera fossilt är enorm och kan bekosta merparten av detta över tid.

På sätt och vis har man nog haft med kostnadseffektivitet när man utformat sina policys.

Att byta från fossilt kommer kräva massiva investeringar i elnät etc då det inte direkt finns elnät idag för denna produktion. Det oavsett kraftslag.

Mer krävs med intermittenta källor än med kärnkraft men det kommer inte gå med 100% kärnkraft så då blir det en mix.

Just nu är detta mixen man tror på. Det kommer nog ändras lite över tid men att det skulle helt flippa om till kärnkraft är nog inte sannolikt fram till 2050.

S
K karlmb skrev:
Korrekt. De ska smälta skrot i ljusbågsugnar

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
LKAB kommer att tillverka järnsvamp med malm + vätgas som huvudsakliga råvaror.
Sen fraktas järnsvampen till SSAB Luleå för att smältas med bågugn.

Stegra kommer att göra samma, fast allt på samma site
(med en viss liten reservation att jag inte har full koll på vilka siter det är, osv).

Så ja, det fossila stålet kommer behöva en del elkraft, ja ganska mycket, men jag har fått för mig att det är vätgastillverkningen till järnmalmsreduktionen som kommer att käka absolut mest energi.

Idag reduceras malmen i Masugn, som istället för vätgas använder kol.
Eller egentligen koks, som tillverkas av stenkol i koksverket i Luleå, ca 2 miljoner ton stenkol om året köper SSAB Luleå in.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
LKAB kommer att tillverka järnsvamp med malm + vätgas som huvudsakliga råvaror.
Sen fraktas järnsvampen till SSAB Luleå för att smältas med bågugn.

Stegra kommer att göra samma, fast allt på samma site
(med en viss liten reservation att jag inte har full koll på vilka siter det är, osv).

Så ja, det fossila stålet kommer behöva en del elkraft, ja ganska mycket, men jag har fått för mig att det är vätgastillverkningen till järnmalmsreduktionen som kommer att käka absolut mest energi.

Idag reduceras malmen i Masugn, som istället för vätgas använder kol.
Eller egentligen koks, som tillverkas av stenkol i koksverket i Luleå, ca 2 miljoner ton stenkol om året köper SSAB Luleå in.
Du har rätt, SSAB är lika korkade, även om de kommer att börja med att använda skrot som råvara för att slippa ifrån vätgasen nu.
Men det är Boston metal i USA av alla ställen som har den vätgasfria tekniken. 30-60% lägre elförbrukning. Självklart är det ingen som satsar på den i Europa...
https://www.canarymedia.com/articles/clean-industry/green-steel-without-green-hydrogen-can-it-work

F FenixLord skrev:
Jag har sagt det förr. Kärnkraft är vägen frammåt.
Vart man ska har stor betydelse för vad som är vägen fram. Och är det förluster så lär kärnkraft vara vägen fram.

Solkraft kan leverera för säg 35 öre/kWh. Sedan vill man sprida detta över dygnet och kompletterar med batterier. Och då åker snittkostnaden upp till säg 50 öre/kWh. Om vi räknar lite konservativt. Men samtidigt är det en betydande priserosion på utrustningen. Vilket sänker produktionskostnaden varje år.
Om 25 år när ditt kkv står på plats och du behöver säg 100 öre/kWh för att gå runt har ny solkraft minskat sin produktionskostnad till 40 öre.

Säg att NordPoolpriset landar på 50 öre/kWh. Du skall då från din plånbok subventionera ditt kärnkraftverk med 50 öre/kWh i 50 år.
Du kan själv få beskriva vad som är framgångsrikt med detta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Der verkar inte de med kapital tycka.
Dom med kapital satsar inte på vindkraft heller längre.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
E Eje_19 skrev:
Gammal nyhet, men framåt 2028 ska det ljusna.
[länk]
Ja, jag misstänkte att det handlade om ett missförstånd, detta har ingenting med elproduktion att göra utan om lokala sladdar och bristen på såna, det kommer alltid uppstå och ingen produktionsenhet kan lösa detta, det får bli när man kör trådlöst elnät då!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har rätt, SSAB är lika korkade, även om de kommer att börja med att använda skrot som råvara för att slippa ifrån vätgasen nu.
Men det är Boston metal i USA av alla ställen som har den vätgasfria tekniken. 30-60% lägre elförbrukning. Självklart är det ingen som satsar på den i Europa...
[länk]
Det verkar inte vara någon som satsar på den någon annanstans heller, än...

D daVinci skrev:
Solkraft kan leverera för säg 35 öre/kWh. Sedan vill man sprida detta över dygnet och kompletterar med batterier. Och då åker snittkostnaden upp till säg 50 öre/kWh. Om vi räknar lite konservativt. Men samtidigt är det en betydande priserosion på utrustningen. Vilket sänker produktionskostnaden varje år.
Om 25 år när ditt kkv står på plats och du behöver säg 100 öre/kWh för att gå runt har ny solkraft minskat sin produktionskostnad till 40 öre.
Personen/du som alltid annars skriker efter fakta, sitter här nu & bara spekulerar vilt på framtiden?
Du överdriver också samtidigt i din spekulation, vilket gör det än värre.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jawen skrev:
Personen/du som alltid annars skriker efter fakta, sitter här nu & bara spekulerar vilt på framtiden?
Framtiden är okänd. Allt som sägs om den är med nödvändighet spekulation av någon grad.
Är det på allvar att du är okunnig om det?

J jawen skrev:
Du överdriver också samtidigt i din spekulation, vilket gör det än värre.
Men du lyckades inte hitta det minsta lilla som ger stöd för det påståendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.