E Eje_19 skrev:
Källa?
Det kan ju kanske vara lämpligt med att du kommer med en källa till ditt påstående först. Det vattendirektivet innebär är att vattenkraftverk som inte har tillstånd eller föråldrade tillstånd måste söka nya. En hel del onödiga dammar kommer att försvinna.

E Eje_19 skrev:
Är det effektminskningar i storlek med de sex reaktornedläggningarna, menar du?
Nej, var ser du att jag uttalade mig om storleken. Gjorde jag det eller är detta bara en sk halmgubbe?

D daVinci skrev:
Nej, var ser du att jag uttalade mig om storleken.
Det var anledningen till frågan ...
Ok. Är det generellt så att alla avslag bara beror på dåligt genomförd ansökan?
Det vågar jag inte uttala mig om. I Juktanfallet var motivet till avslaget det jag skrev.

De som gormar om att det numera knappt går att starta ett nytt vattenkraftverk eller öppna en gruva mm, svamlar bara. Det bara handlar om dåligt genomförda ansökningar.
Åfaan, det hade jag ingen aaaning om ...

E Eje_19 skrev:
Det vågar jag inte uttala mig om. I Juktanfallet var motivet till avslaget det jag skrev.
Påstått av vem?
Deprimerande att statliga Vattenfall är så inkompetenta. Måste kanske privatiseras då så det blir lite ordning.

E Eje_19 skrev:
Åfaan, det hade jag ingen aaaning om ...
Det var en konsekvens av det du skrev.

Jahaja. Tar en paus med att bemöta tramset och länkar en dagsaktuell artikel
https://www.di.se/di-plus-pro/energimarknaden/eu-natinfarkt-riskerar-att-blockera-120-gw-fornybart/

EU: Nätinfarkt riskerar att blockera 120 GW förnybart​

Förnybara energiprojekt motsvarande 120 GW riskerar att stoppas till följd av kapacitetsbrist i de europeiska elnäten. Det slår tankesmedjan Ember fast i en ny rapport.
Nätägarna verkar ha svårt att hänga med.

Kartläggningen omfattar ett tjugotal medlemsländer. Även om tillgången till detaljerad data varierar stort inom EU så är slutsatsen tydlig: i en majoritet av medlemsstater saknas tillräcklig kapacitet för att kunna ansluta ny elproduktion.

De största flaskhalsarna finns i transmissionsnäten. Enbart i tio av de sjutton länder där det finns inrapporterad data uppgår underskottet till 104 gigawatt.
"Underskott" på 104 GW är ju en del. Motsvarar ca 104 kärnreaktorers effekt.

Problemem förstärks dessutom av växande anslutningsköer. Nästan 700 gigawatt vind- och solkraft befinner sig redan i kö för nätanslutning i flera medlemsländer, vilket förlänger ledtiderna och tränger undan nya projekt.
Motsv effekten från 700 kärnreaktorer i kö för att få ansluta sig. Här verkar det mala väldigt långsamt.

Musk kommentarer om att det är enklare att bygga datacenter i rymden blir mer och mer begriplig.

I Finland motsvarar förfrågningar om ny elproduktion mer än sexton gånger den befintliga kapaciteten i systemet. Även efterfrågan påverkas. I flera länder saknas kapacitet för att ansluta nya industrier och datacenter.
Det med Finland låter ju fel. Undrar om dom menar ledig kapacitet. Inte befintlig.

Står inget om vad som hindrar. Om det är staten eller om det är kapitalbrist hos nätägarna eller om det är ovilja att investera innan kön är tillräckligt stor. Eller ?

Whatever. Hinder för elproduktion driver upp priset något. Men hindrar också kunder från att ansluta sig.

D daVinci skrev:
Jahaja. Tar en paus med att bemöta tramset och länkar en dagsaktuell artikel
[länk]

Nätägarna verkar ha svårt att hänga med.

"Underskott" på 104 GW är ju en del. Motsvarar ca 104 kärnreaktorers effekt.

Motsv effekten från 700 kärnreaktorer i kö för att få ansluta sig. Här verkar det mala väldigt långsamt.

Musk kommentarer om att det är enklare att bygga datacenter i rymden blir mer och mer begriplig.

Det med Finland låter ju fel. Undrar om dom menar ledig kapacitet. Inte befintlig.

Står inget om vad som hindrar. Om det är staten eller om det är kapitalbrist hos nätägarna eller om det är ovilja att investera innan kön är tillräckligt stor. Eller ?

Whatever. Hinder för elproduktion driver upp priset något. Men hindrar också kunder från att ansluta sig.
Intressant! Kapacitetsbrist i åtminstone SE4 har redan stoppat en del företag från utbyggnader. Vet inte hur det ser ut för anslutning av ny produktion i Sverige.
Men för Europas del ser det väl bra ut på lite sikt. 10 länder ska satsa 10 000miljader sek på mer vindkraft.
Undrar om anslutande företag är nöjda om det finns el i kablarna ungefär halva tiden, eller har man för avsikt att elda gas den andra halvan ...?

• Haha
djac
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Intressant! Kapacitetsbrist i åtminstone SE4 har redan stoppat en del företag från utbyggnader. Vet inte hur det ser ut för anslutning av ny produktion i Sverige.
Men för Europas del ser det väl bra ut på lite sikt. 10 länder ska satsa 10 000miljader sek på mer vindkraft.
Undrar om anslutande företag är nöjda om det finns el i kablarna ungefär halva tiden, eller har man för avsikt att elda gas den andra halvan ...?
Jag har sagt det förr. Kärnkraft är vägen frammåt.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
F FenixLord skrev:
Jag har sagt det förr. Kärnkraft är vägen frammåt.
Der verkar inte de med kapital tycka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Der verkar inte de med kapital tycka.
Tja, de inväntar de där subventionerna som är utlovade.
Ifall man kan få tillräckligt med skattekronor, så blir det OK att dra igång.

• Gilla
  • Arg
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Q
E Eje_19 skrev:
eller har man för avsikt att elda gas den andra halvan ...?
Nej, hur EU avser att fördela elproduktionen i framtiden kan beskådas i 'stated policy' nedan. Som synes är inte gas nån större andel. Den sjunker i nivå både i absoluta tal och som andel.

Diagram som visar framtida elproduktion i EU efter teknik: vindkraft, solenergi, kärnkraft m.fl., med fokus på minskad gasanvändning fram till 2050.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Varför har man olika prognoser på produktionens mängd (behovet) beroende på vilken teknikväg som väljs?

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför har man olika prognoser på produktionens mängd (behovet) beroende på vilken teknikväg som väljs?
Det beskrivs som i vilken grad samhället klarar av att energieffektivisera och elektrifiera. Det är nog stora osäkerheter där. Som vi har sett är det svårt att få igång ny industri baserat på el. Även hur mycket elnätet byggs ut avgör om alla kan välja värmepump etc.

Stated policy är däremot bara en rak spegling av summan vad länderna har tänkt sig göra i sina nedskrivna planer. Så det är svaret på hur man har tänkt sig som eje frågade efter. Om det blir exakt så i verkligheten vet man ju inte men det är tanken länderna har. Jag gissar på mer kärnkraft än detta, men inte dramatiskt mycket mer.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Nej, hur EU avser att fördela elproduktionen i framtiden kan beskådas i 'stated policy' nedan. Som synes är inte gas nån större andel. Den sjunker i nivå både i absoluta tal och som andel.

[bild]
Av graferna att döma så ser man en ganska så omfattande fortsatt utbyggnad av landbaserad vindkraft. Och då handlar det nog inte så mycket om vindkraft per capita, utan om vindkraft per kvadrat-km. Dvs mycket mer i Sverige och Finland, därför att det helt enkelt finns plats.

Det man kanske saknar i grafen är geotermisk kraft. Det hör till kategorin hållbart och borde dyka upp i graferna. Iaf i de sista staparna. Priset med nyare billigare borrmetoder är inte avskräckande. Och borrkostnaderna, vilket är den stora kostnaden, har mycket lång avskrivningstid.

S
Vore kul att se en stapel vid sidan av, som visar mängden installerad utrustning som krävs för att möjliggöra dessa prognoser.
Dvs. utrustning för lagring, imitation av svängmassa, spänningsreglering, nätkapacitet etc.
Och då också en peng på det.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L
Q qvirre skrev:
Det beskrivs som i vilken grad samhället klarar av att energieffektivisera och elektrifiera.
Efter att jag hade postat så tänkte jag att "System change" alternativet kanske innebär både mer lagring och mer flexibel förbrukning, och därmed kan använda energin (kanske främst effekten) mer smart, och därför bedöms klara sig med mindre total energi.

Det kanske också är att det bedöms bli mindre volatilitet och färre timmar med extremt låga elpriser - som tenderar till att skapa onödigt stor effektförbrukning (som det brukar bli när något är gratis).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.