804 185 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nej, du talade om en investering som påverkas. Och jag talade om en investering som påverkades.S Snikholt skrev:Ja?
Det du pratar om är konkurrens.
Jag pratar om collateral damage.
Det är inte samma sak som det vi pratar om.
Men det märks att du inte äger eller bor på en fastighet utanför tätort.
Du kan väl jämföra med om kommunen skulle vilja låta Nodra eller någon bygga ett reningsverk vid ett villaområdes närliggande park.
Var medveten om vad du skriver och vad som står. Det är det som har betydelse.
Inte vad du efteråt tycker eller känner.
Tillstår att ordvalet var fel i det avseende jag menade.D daVinci skrev:
Viktigt sånt där
En del har stora mentala issues med det.S Snikholt skrev:
Här i forumet borde alla veta att man inte äger sin utsikt. Men den kunskapen är helt bortspolad när det gäller att man kan råka få syn på ett vindkraftverk vid horisonten.
Jag läste tom om någon som hade depressionen över den lilla lampan som är på toppen av vindkraftverket. Tittar jag ut på kvällen när det mörknat är det ganska gott om lampor som lyser.
Det kan jag nog tycka att man får acceptera.
Så i grunden handlar det och villka gränsvärden som gäller.
En gång var jag och bekant1 på besök hos bekant2. Senare fick jag höra att bekant2 fick klagomål på oväsen. Vilket bestod i att bekant1 hostade några ggr när vi var där.
Och på samma sätt som att grannen inte klarade av störningen med hostningarna så klarar en del inte av vindkraftverk.
I slutändan måste det till ett gränsvärde som går att mäta upp. Och ligger man under det är det ok.
Och för vindkraftverk så ligger man uppenbarligen under det. Och därmed är det fel av kommunerna att säga nej så länge kraftverken uppfyller kraven.
Håller med om att det inte ska vara godtycke.D daVinci skrev:En del har stora mentala issues med det.
Här i forumet borde alla veta att man inte äger sin utsikt. Men den kunskapen är helt bortspolad när det gäller att man kan råka få syn på ett vindkraftverk vid horisonten.
Jag läste tom om någon som hade depressionen över den lilla lampan som är på toppen av vindkraftverket. Tittar jag ut på kvällen när det mörknat är det ganska gott om lampor som lyser.
En gång var jag och bekant1 på besök hos bekant2. Senare fick jag höra att bekant2 fick klagomål på oväsen. Vilket bestod i att bekant1 hostade några ggr när vi var där.
Och på samma sätt som att grannen inte klarade av störningen med hostningarna så klarar en del inte av vindkraftverk.
I slutändan måste det till ett gränsvärde som går att mäta upp. Och ligger man under det är det ok.
Och för vindkraftverk så ligger man uppenbarligen under det. Och därmed är det fel av kommunerna att säga nej så länge kraftverken uppfyller kraven.
Men sen tillkommer ledningar, stationer osv.
Där har man exakt noll att säga till om som markägare.
Kan bli en riktig dubbelsmocka som grannen åker på.
Jag har bekanta som bor nära vindkraft de hörs ganska mycket i vissa förhållanden, och jag har full förståelse för att de kämpade med näbbar och klor för att obstruera - tyvärr förgäves.
Jag har bott nära stambanan. Men efter någon månad hörde man inte tågen. Medan besökare menade att det vad oacceptabelt.S Snikholt skrev:
En kollega (för länge sedan) som flyttade in i en ny lgh ojade sig över fläktljudet. Och muttrade över att alla sagt att han skulle sluta höra det efter en tid. Tror det blev så också.
Så det som kan förbrylla är väl att folk inte vänjer sig vid just vindkraftverk. När homo sapiens uppenbarligen vänjer sig, även vid ganska höga ljud.
Kvar är väl att man fått någon låsning, som gör att hjärnan hela tiden släpar fram det.
Är vindkraftverken du ser så nära att dom hörs inne i huset?D djac skrev:Nej, jag bor kustnära och både ser befintliga vindkraftverk och är positiv till fler nödvändiga. Jag ger också mina grannar stora friheter i att bygga saker nära min tomt, dels för att jag tycker det är rimligt och dels för att jag själv önskar samma frihet.
Att inte kunna se till större intressen är i mina ögon en brist.
Nää. Det är en sak att se snurror på långt håll. Jag tror få bekymrar sig över det! De flesta kritiker är dom som måste dras med ljudet från dom. Både det hörbara och icke hörbara(infraljudet). Andra kritiker riskerar drabbas av fastighetsvärdesförsämringar på flera tiotals %. En del fastigheter blir osäljbara.D djac skrev:
Har i trakten vill man bygga några ~300m höga snurror en kilometer från fast bosatta i en by.
Då får man verkligen hoppas att det kommunala vetot finns och används i slutänden!
Ja, jo jag har sett såna grupper och forum, det snurrar uppenbarligen rätt rejält där.E Eje_19 skrev:Nää. Det är en sak att se snurror på långt håll. Jag tror få bekymrar sig över det! De flesta kritiker är dom som måste dras med ljudet från dom. Både det hörbara och icke hörbara(infraljudet). Andra kritiker riskerar drabbas av fastighetsvärdesförsämringar på flera tiotals %. En del fastigheter blir osäljbara.
Har i trakten vill man bygga några ~300m höga snurror en kilometer från fast bosatta i en by.
Då får man verkligen hoppas att det kommunala vetot finns och används i slutänden!
Här nere har både Trelleborg och Lomma kommun bekämpat knappt skönjbar vindkraft ute till havs, det är självklart trams och borde innebära att man bekostar alternativen ur kommunkassan.
Du pratar om gränsvärden. Det är den som vill bygga som påstår sig klara de gränsvärden som gäller och dessa tas vanligen för sanning. Det pågår tvister på flera håll om detta, där de som störs gjort egna mätningar över gränsvärden, utan respons från myndigheter.D daVinci skrev:En del har stora mentala issues med det.
Det finns faktorer det pågår forskning kring: Infraljud t exD daVinci skrev:Jag har bott nära stambanan. Men efter någon månad hörde man inte tågen. Medan besökare menade att det vad oacceptabelt.
En kollega (för länge sedan) som flyttade in i en ny lgh ojade sig över fläktljudet. Och muttrade över att alla sagt att han skulle sluta höra det efter en tid. Tror det blev så också.
Så det som kan förbrylla är väl att folk inte vänjer sig vid just vindkraftverk. När homo sapiens uppenbarligen vänjer sig, även vid ganska höga ljud.
Kvar är väl att man fått någon låsning, som gör att hjärnan hela tiden släpar fram det.
https://www.hig.se/artiklar/nyheter...fraljud-fran-vindkraftverk-kan-paverka-halsan
Har man bekymmer över knappt skönjbar vindkraft ute till havs, är det nått annat än praktiska problem. Hör man snurrorna i sovrummet när man försöker sova, eller får brev från banken för att taxeringsvärdet plötsligt blivit lägre än lånen, är det högst reella problem man råkar ut för ...D djac skrev:
Då är det väl så att de som gnäller inte gör det på sakliga grunder.E Eje_19 skrev:
Det är väl så att gör man en egen mätning med mobilen samtidig som någon kör motorgräsklippare i bakgrunden så tycker kanske inte myndigheten (med rätta i det fallet) att det är något att bry sig om.
Jag antar att myndigheterna har folk och utrustning för att göra egna mätningar. Och det är styrande för dom.
Dom ska ju mäta buller vid vägar mm.