D daVinci skrev:
Fast är det en åsikt då?
Att kommuner är avskräden? Ja, det är en åsikt. En tämligen barnslig sådan.
D daVinci skrev:
Om något har tillräckligt stöd i fakta så är det väl inte en åsikt.
Nej, det är riktigt. Men tror man att allt man själv tycker vilar på oomkullrunkeliga fakta medan alla andras åsikter är en emotionell sörja, så ska man kanske fundera mer på sig själv än andra.

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skadan är om grannen börjar med miljöskadlig verksamhet och min fastighet halveras i värde som direkt effekt av det?

Det trodde jag var uppenbart.

Men vi har inte skadeberäkning med på det viset i miljöbalken, utan där har vi gränsvärden och politiska beslut. Tillstånd ges utifrån den aggregerade nivån kommuns nytta, inte utifrån de som faktiskt påverkas intressen.

Jag tycker inte nödvändigtvis att det är en orimlig ordning, men skulle vi inte ha den, och ett subjektivt värderande av om tillståndet är rimligt att ge utifrån kommunens samlade påverkan tror och hoppas jag att vi istället skulle ha en ordning där direkt påverkan (skada) gavs större vikt. Och där gränsvärden sattes utifrån praxis om skada, inte att man först satte gränsvärden på ett godtyckligt sätt, sen bortsåg från all skada under dem oberoende av faktisk skada.

Men min invändning handlade inte främst om i vilken grad skada av detta slag ska ersättas, utan att det är ett subjektivt val att vi har politiska beslut om det istället för att gå en strikt skadeväg.

Nåja. Blir du knuffad i kollektivtrafiken är det kanske något du får acceptera, får du en smäll på käften av någon hoppas jag du får skadeersättning utöver att det blir ett straffrättsligt ärende.

Att det ska finnas gränser för när skador får fördras är en annan fråga och inget jag invänt mot.
Jag tycker det är rent trams, det finns ett mått av grundskada som alla får acceptera, dvs man påverkas obönhörligen av andra i ett samhälle och vad det gäller kommuner så ska de inte kunna undvika såna som kommer från infrastruktur och de funktioner som behövs i samhället, det är bara att tugga i sig helt enkelt.

Sen finns det andra saker som de kan opponera mot, det görs då rimligen med detaljplanerna.

S
D djac skrev:
Jag tycker det är rent trams, det finns ett mått av grundskada som alla får acceptera, dvs man påverkas obönhörligen av andra i ett samhälle och vad det gäller kommuner så ska de inte kunna undvika såna som kommer från infrastruktur och de funktioner som behövs i samhället, det är bara att tugga i sig helt enkelt.

Sen finns det andra saker som de kan opponera mot, det görs då rimligen med detaljplanerna.
Vilket är trams? Att få värdet på en investering halverad, för att någon vill skörda vind?

S Snikholt skrev:
Vilket är trams? Att få värdet på en investering halverad, för att någon vill skörda vind?
Om du har en butik och det etablerar sig en kompetent konkurrent i närheten så kan din investering inte bara halveras utan gå ned till 0.

Du får inte ett öre skadestånd då.

Och detta har hänt många ggr.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att kommuner är avskräden? Ja, det är en åsikt. En tämligen barnslig sådan.
Att kommunerna var girig ser jag som bevisat.
Och då är inte det en åsikt.

Och det var det giriga du ifrågasatte och jag kommenterade.
Hade du sagt att kommuner helt klart är giriga men dom behöver inte vara avskräden för det, så hade det blivit en helt annan diskussion.

Men för känslomänniskor är "allt" åsikter. Och för en del av dom finns inget som heter saklig diskussion. Dom bara öser på med irrelevant prat.

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Om du har en butik och det etablerar sig en kompetent konkurrent i närheten så kan din investering inte bara halveras utan gå ned till 0.

Du får inte ett öre skadestånd då.

Och detta har hänt många ggr.
Ja?
Det du pratar om är konkurrens.
Jag pratar om collateral damage.

Det är inte samma sak som det vi pratar om.
Men det märks att du inte äger eller bor på en fastighet utanför tätort.

Du kan väl jämföra med om kommunen skulle vilja låta Nodra eller någon bygga ett reningsverk vid ett villaområdes närliggande park.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det är tydligt att du tillhör gruppen som ser progression som ett hot mot dig, många har hamnat där för närvarande, det är synd och rent krasst dumt men det brukar historiskt bara vara i korta perioder.

Det som jag anser vara trams är att kommuner ska kunna förhindra nationella planer, som i ett företag ungefär ledningen bestämmer riktningen men sen skulle varje mellanchef godtyckligt kunna stoppa planerna, så kan vi såklart inte ha det.

Jag som medborgare får leva med såna risker hela tiden, till och med EON kan slå upp en transformatorstation eller luftledning för at kunna elförsörja. Jag anser att detsamma får gälla kommuner, de får acceptera att de ligger i sverige och om de nationella strategierna slumpar sig så att de får en väg, järnvägsräls, fängelse, elledning, eller annat, så är det som det är. Viss ersättning utgår i vissa fall och visst är det rimligt med ett samråd för att göra det på mest lindriga sätt men det blir såklart som bestämt.

S
D djac skrev:
Det är tydligt att du tillhör gruppen som ser progression som ett hot mot dig, många har hamnat där för närvarande, det är synd och rent krasst dumt men det brukar historiskt bara vara i korta perioder.
Blir man tvingad att ”ta en för laget” så ska ordentlig kompensation utges.

D
S Snikholt skrev:
Blir man tvingad att ”ta en för laget” så ska ordentlig kompensation utges.
Nej, det tycker jag inte, så är det inte för någonting i Sverige, vi har aldrig utvecklat en skadeståndskultur.

Som sagt, man påverkas hela tiden, subjektivt eller objektivt av sin omgivning men det är en del av att vara i laget, gillar man inte det så är det ensam i en koja som gäller, bara att kapa banden och lev opåverkad.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nej, det tycker jag inte, så är det inte för någonting i Sverige, vi har aldrig utvecklat en skadeståndskultur.

Som sagt, man påverkas hela tiden, subjektivt eller objektivt av sin omgivning men det är en del av att vara i laget, gillar man inte det så är det ensam i en koja som gäller, bara att kapa banden och lev opåverkad.
Likväl som jag må tala i egen sak, så gör även du det.

Så länge man själv inte påverkas är det troligen egalt för de flesta.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Likväl som jag må tala i egen sak, så gör även du det.

Så länge man själv inte påverkas är det troligen egalt för de flesta.
Nej, jag bor kustnära och både ser befintliga vindkraftverk och är positiv till fler nödvändiga. Jag ger också mina grannar stora friheter i att bygga saker nära min tomt, dels för att jag tycker det är rimligt och dels för att jag själv önskar samma frihet.

Att inte kunna se till större intressen är i mina ögon en brist.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nej, jag bor kustnära och både ser befintliga vindkraftverk och är positiv till fler nödvändiga. Jag ger också mina grannar stora friheter i att bygga saker nära min tomt, dels för att jag tycker det är rimligt och dels för att jag själv önskar samma frihet.

Att inte kunna se till större intressen är i mina ögon en brist.
Att du ser några vindkraftverk….
Herregud… 🙂

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Att du ser några vindkraftverk….
Herregud… 🙂
Det är väl det som det handlar om, och som många kommuner har gnällt om, eller tror du att man känner dem, de gnider vingarna mot dig och hunden?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är väl det som det handlar om, och som många kommuner har gnällt om, eller tror du att man känner dem, de gnider vingarna mot dig och hunden?
De jag syftar på är de som får dem nästgårds. Inte att de förfular din horisont.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
De jag syftar på är de som får dem nästgårds. Inte att de förfular din horisont.
Ja, eller ett järnvägsspår, eller motorväg, eller att man ska bygga en flygplats, sånt är livet helt enkelt.

S
D djac skrev:
Ja, eller ett järnvägsspår, eller motorväg, eller att man ska bygga en flygplats, sånt är livet helt enkelt.
Nordamerikas indianer kan vittna om det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.