Q
A ajn82 skrev:
Ja, förbrukningen korrelerar säkert i huvudsak med priset (därav minskningen du nämner ovan, av välkända anledningar) , upp till max taket av installerad effekt, vilken nu utökas i form av nybyggnation, precis som jag skrev.
Minskningen av volym för både kol och gaskraft i Europa beror på att billigare kraftslag har adderats. Framförallt sol på sistonde. Det läggs till ca 60 TWh sol varje år. Med följd att kol och gas minskar då det är dyrare att bränna.

Installerad effekt på reglerkraft kommer öka men inte volymen använd gas.

Reglerkraftens roll för dygnsreglering kommer minska i takt med batteriutbyggnad men dess roll för dunkelflaute reglering och vintertid kommer bli viktigare.

Det är Europas snabbaste väg ur det dyra och säkerhetsmässigt dåliga beroendet av fossilt. Vi borde även parallellt bygga kärnkraft så det finns på plats om 10-15 år. Men det finns inte en chans att det är stor andel kärnkraft ens då om 20 år.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte. Men optimalt och bättre än nuläget är olika saker.
Optimal syftar på det alternativ av möjliga lösningar.
Inte jämfört med nuläget.

Inte om de är dem man vill göra sig mer oberoende av.
Vad jag kan se har man inget nämnvärt beroende. Så det är det iaf inte.

En lång kabel till ett land som självt har 2/3 av sin energiproduktion från fossil kraft.
Vilket är irrelevant. Jag antar att man helt enkelt köpt eller arrenderat mark och bygger egen elproduktion och batteripark och skeppar elen via kabel.

Finns väl inget som säger att man ansluter sig till elnätet i Australien.

Det absolut enklaste hade alltså varit om ny solkraft i Australien ersatte kolkraft där. Istället ska den (delvis) ersätta gaskraft 400 mil bort.
Det är väl iaf en fråga för folk i Australien. Och har exakt inget med frågan att göra.

Det är uppenbart att det finns andra skäl till detta än rent ekonomiska.
Det är iaf inte lätt att se de skälen.

Nu kör Singapore med naturgas. Och verkar inte ha någon import/export att tala om.
Solpanelerna + batterierna plus kabeln behöver bara gå under gas-el i pris för att vara lönsam. Och det är väl troligt att den gör det. Och då kan man reducera ned sig förbrukning av naturgas. Är väl bättre att lita på sina egna solpaneler i det mer liberal Australien.

Att ha flera anläggningar i olika länder och kortare kablar reducerar risken betydligt.
Möjligen har de länderna en mer nationalsocialsitisk inställning, och går inte med på att någon annan har egen elproduktion i deras länder. Det skulle väl kunna vara ett hinder, som gör att man tvingas ända bort till Australien.

D daVinci skrev:
Optimal syftar på det alternativ av möjliga lösningar.
Inte jämfört med nuläget.
Ofta tar man vad man kan få. Att till 95 % vara beroende av gas är inte optimalt, inte heller att behöva dra 400 mil långa kablar. utifrån en allmänspråklig definition.

Huruvida det just nu är optimalt urr alla Singapores perspektiv är bortom min (och, gissar jag, även din) bedömningsförmåga, så vi kan väl hålla oss från definitioner vi ändå inte kan utvärdera saken mot.
D daVinci skrev:
Vad jag kan se har man inget nämnvärt beroende. Så det är det iaf inte.
Singapore verkar ha en annan uppfattning. De bevakar i högsta grad utvecklingen i både Malaysia och Indonesien – och i synnerhet de terrorrörelser som finns där.

D daVinci skrev:
Jag antar att man helt enkelt köpt eller arrenderat mark och bygger egen elproduktion och batteripark och skeppar elen via kabel.
Varför antar du det? Det var ganska lättundersökt att så inte var fallet. Projektet ska leverera el såväl för inhemsk konsumtion som export och frontas allra minst av en australiensisk miljardär, inte av någon från Singapore.
D daVinci skrev:
Finns väl inget som säger att man ansluter sig till elnätet i Australien.
Jo, det gjorde ju det.
D daVinci skrev:
Det är väl iaf en fråga för folk i Australien. Och har exakt inget med frågan att göra.
Om man menar att det är marknadsdrivet är det ett kasst resonemang.
D daVinci skrev:
Det är iaf inte lätt att se de skälen.
Uppenbarligen är det i alla fall svårt för dig att se andra skäl än marknadsskäl, kommunism och nazism.
D daVinci skrev:
Nu kör Singapore med naturgas. Och verkar inte ha någon import/export att tala om.
Import/export av el antar jag att du menar. Gasen importerar de.
D daVinci skrev:
Solpanelerna + batterierna plus kabeln behöver bara gå under gas-el i pris för att vara lönsam.
Absolut.
D daVinci skrev:
Och det är väl troligt att den gör det.
Tycker du? Jag håller det tvärtom för högst osannolikt.
D daVinci skrev:
Och då kan man reducera ned sig förbrukning av naturgas.
Det kan man oavsettt om det är ekonomiskt lönsamt eller ej.
D daVinci skrev:
Är väl bättre att lita på sina egna solpaneler i det mer liberal Australien.
Jag tycker att det är bra att de använder solel snarare än gas vare sig de äger den själva (Trabantlösningen för att tala med dina ord) eller köper den på marknaden (BMW-lösningen). I synnerhet då det inte är jag som betalar
D daVinci skrev:
Att ha flera anläggningar i olika länder och kortare kablar reducerar risken betydligt.
Tror du, men inte Singapore.
D daVinci skrev:
Möjligen har de länderna en mer nationalsocialsitisk inställning, och går inte med på att någon annan har egen elproduktion i deras länder.
Som tidigare, det är snarare terrorrörelser i grsnnländerna de är oroliga för, inte regimerna.
D daVinci skrev:
Det skulle väl kunna vara ett hinder, som gör att man tvingas ända bort till Australien.
Skälen att hamna så långt bort är som sagt nog goda, men knappast marknadsdrivna.

Q
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är du optimistisk. Priserna för installation och underhåll är inte att förringa. Inte heller kostnaderna för lokaler, kylning mm
Man behöver inte gissa. Det finns data från 2025.

Den globalt lägsta LCOS (Levelized Cost of Storage) för storskaliga batterilager ligger för närvarande kring 65 USD/MWh.

Detta gäller LFP-baserade system med i marknader som Saudiarabien och Indien, baserat på verkliga upphandlingar under 2025.

LCOS är ett samlat mått på den totala kostnaden för att lagra och leverera en megawattimme el över systemets livstid. Det inkluderar investeringskostnader, drift och underhåll, finansiering samt hänsyn till verkningsgrad och batteriernas degradering.

Prisfallet drivs av billigare kinesiska LFP-batterier, längre livslängder, bättre verkningsgrader.

Så även med drift och underhåll är prisfallet rejält senaste åren och förväntas fortsätta neråt 2026.

Och i Sydkorea bygger de ny kärnkraft för 50 öre/kWh, men det är inte Sverige .

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Q
A ajn82 skrev:
Och i Sydkorea bygger de ny kärnkraft för 50 öre/kWh, men det är inte Sverige .
Så är det.

I Europa ligger LCOS för storskaliga batterilager för närvarande i spannet 100–150 USD/MWh för välstrukturerade projekt i södra Europa, exempelvis Italien och Spanien. Det är ungefär dubbelt så högt som det globala bästfallet på 65 USD/MWh i marknader som Saudiarabien och Indien.

Europa har dock sett kraftiga prisfall under 2025, drivet av att kinesiska tillverkare med överkapacitet tryckt ned systempriserna. Hårdvarukostnaden för LFP-batterier är i praktiken densamma som globalt, men installation, nätanslutning, finansiering och tillståndsprocesser är dyrare i Europa och förklarar det kvarvarande gapet.

Vi kan dock förvänta oss fortsatt prispress även i Europa. Och då flera av de fördyrande omständigheterna är politik så kan det gå snabbt om policy ändras.

D daVinci skrev:
Jag gissar att någon tänker att det finns enorm överkapacitet på solel där.

Det var ju sol-el det handlade om.
El som el. Produktionen som skulle gått söderut från Niagara (vattenkraft) kan ersättas med solel söderut och Niagaraelen kan skickas in i Kanada.

Boilerplate4U
D daVinci skrev:
Missvisaden är ett ord jag skriver under på. Men för ditt inlägg då.

100 öre/kWh innebär ca 8000 kr i inköpskostnad. Medan man kan köpa batterier för hemmabrik i Europa för ca 1100 per kWh. Och priserna faller.

BESS har offererats för så låga priser som 60 $/kWh. Dvs runt 540 kr/kWh. Inte i USA då rimligen. (Priserna i USA är högre).

Priserosionen är så starkt att det räcker med att man har några år gamla siffror så är men helt off.
Beräkningen med 8000 kr stämmer inte riktigt.

När leverantörer offererar 60 USD/kWh för "BESS" (Battery Energy Storage System) avser det ofta enbart batteripaketet eller kärnutrustningen levererat från Kina. En komplett turnkey BESS-lösning med nätanslutning, växelriktare, BMS, kylsystem, projektering och moms kostar snarare 1 400–1 700 kr/kWh installerat i Sverige. Det är fortfarande intressant men inte 560 kr/kWh.

LCOS på 100 öre/kWh är kostnad per urladdad kWh under hela livstiden och inkluderar inköpt laddningsel som är den enskilt största posten vid 2 cykler/dag. Jämför man enbart infrastrukturkostnaden (CAPEX + O&M + finansiering) utan elen landar den på ca 28–35 öre/kWh vilket är ett rimligare tal att multiplicera med cykler.

LCOS är mao det nyckeltal som generellt bäst beskriver livscykelkostnaden. Men den största riskfaktorn som i slutändan kan avgöra om hela projektet blir pangkaka är vad man betalar för elen man stoppar in och sedan avyttrar.

Jag har kommit fram till 85 öre/kWh plus vinst på batteriparker i Sverige. Det är inte så många dagar per år man kan räkna hem investeringen på.

Halva denna kostnaden är oberoende av batteriernas kostnad.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kommit fram till 85 öre/kWh plus vinst på batteriparker i Sverige. Det är inte så många dagar per år man kan räkna hem investeringen på.

Halva denna kostnaden är oberoende av batteriernas kostnad.
Kan du beskriva det i poster lite grovt.

Det råder ingen tvekan om att de som nasar hemmabatterier i Sverige har högt påslag. Kanske för att det är en liten marknad.

https://www.solenerginyheter.se/202...v-batterilager-pressar-europeiska-elmarknaden
Jag hittade denna om batterilager.

Utbyggnaden av batterilager i Europas elnät tog kraftig fart under 2025. Totalt installerades 27,1 gigawattimmar ny lagringskapacitet i EU och närliggande marknader, vilket är den högsta nivån hittills.
Kombinationen av fallande batterikostnader, politiska styrmedel och ökade krav på systemstabilitet har skapat förutsättningar för en snabb utbyggnad.

Den totala utbyggnaden under 2025 motsvarar en ökning på omkring 400 procent jämfört med installationsnivåerna 2022.
Fallande batteripriser lär ha stor betydelse. Och så har ju antalet laddcykler ökat drastiskt. Nu talar man om 10k laddcykler. När jag köpte min första elcykel (IKEAS) så gällde 1k laddcykler. Så det blir en faktor 10 lägre kostnad per lagrad kWh bara där.

Kraftigt fallande batterikostnader driver utbyggnaden​

Kostnaden för litiumjonbatterier har enligt branschdata minskat med omkring 85 procent sedan 2010. För storskaliga batterilager ligger dagens installationskostnader typiskt på cirka 350 till 450 euro per kilowattimme.

Det har förändrat kalkylerna för elnätsprojekt i grunden. Batterilager kan i dag konkurrera med traditionella lösningar för effektreserv och stödtjänster, samtidigt som de kan tjäna pengar på prisvariationer på elmarknaden.

I flera större elområden har dagliga prisskillnader på 50 till 80 euro per megawattimme blivit vanliga, vilket skapar betydande intäktsmöjligheter för batterilager. Samtidigt är lönsamheten ofta beroende av politiska stödmekanismer och kapacitetsmarknader, vilket innebär att projekten är känsliga för förändringar i regelverken.
Istallationskostnaderna låter hårresande höga. Men det lär ju vara så. Möjligen kan en del av det skrivas av på enormt lång tid. Eventuella markjobb, fundament, kabeldragning och anslutningspunkt är ju engångskostnader.

Men det är en kraftig expansion trots det sista med politiska risker.

Batterilager är beroende av globala leverantörskedjor för litium, nickel och andra metaller.
Det är i sig sant för mycket av dagens batteriproduktion. Dock är det beroendet snarare en fråga för producenterna i Kina. Men för stationär lagring passar Na-jon bra och den kommer bli billigare och har inte några beroenden till dyra råvaror. Så just detta minskar ned framöver.

Europa är i dag starkt beroende av import, framför allt från Asien.
Det är ju riktigt. Där kan man starta upp industriproduktion. Det är ju sämre med det i Sverige. Och det är väl något som var och en borde grunna över lite.

Även om det går att få sådana som Goldman Sachs att investera i ny industriproduktion i Sverige så misslyckas det. (Och dom är väl inte så sugna på att investera igen. Och då blir det svårare med startkapital).
Och vad gäller Tech så försvinner allt kapital till USA. Det går inte heller att starta upp i Sverige. Några små undantag finns det.

Ska vi i Sverige går tillbaka till gammal teknik helt och hållet. Som utedas och brunn på gården.

D daVinci skrev:

Det råder ingen tvekan om att de som nasar hemmabatterier i Sverige har högt påslag. Kanske för att det är en liten marknad.

[länk]

Fallande batteripriser lär ha stor betydelse. Och så har ju antalet laddcykler ökat drastiskt. Nu talar man om 10k laddcykler. När jag köpte min första elcykel (IKEAS) så gällde 1k laddcykler. Så det blir en faktor 10 lägre kostnad per lagrad kWh bara där.

Istallationskostnaderna låter hårresande höga. Men det lär ju vara så. Möjligen kan en del av det skrivas av på enormt lång tid. Eventuella markjobb, fundament, kabeldragning och anslutningspunkt är ju engångskostnader.

Det är i sig sant för mycket av dagens batteriproduktion. Dock är det beroendet snarare en fråga för producenterna i Kina. Men för stationär lagring passar Na-jon bra och den kommer bli billigare och har inte några beroenden till dyra råvaror. Så just detta minskar ned framöver.

Det är ju riktigt. Där kan man starta upp industriproduktion. Det är ju sämre med det i Sverige. Och det är väl något som var och en borde grunna över lite.

Även om det går att få sådana som Goldman Sachs att investera i ny industriproduktion i Sverige så misslyckas det. (Och dom är väl inte så sugna på att investera igen. Och då blir det svårare med startkapital).
Och vad gäller Tech så försvinner allt kapital till USA. Det går inte heller att starta upp i Sverige. Några små undantag finns det.

Ska vi i Sverige går tillbaka till gammal teknik helt och hållet. Som utedas och brunn på gården.
- Batterier med avskrivning runt 40 öre/kWh
- energiförluster runt 10 öre per kWh
- drift och underhåll ca 10 öre/kWh
- ränta runt 15 öre/kWh
- nätavgifter ca 10 öre / kWh

Grova uppskattningar där jag försökt välja värden i mitten av intervallet.

pacman42 pacman42 skrev:
- Batterier med avskrivning runt 40 öre/kWh
- energiförluster runt 10 öre per kWh
- drift och underhåll ca 10 öre/kWh
- ränta runt 15 öre/kWh
- nätavgifter ca 10 öre / kWh

Grova uppskattningar där jag försökt välja värden i mitten av intervallet.
Borde inte nätavgifter räknas negativt. För den som har solpaneler och med batteri säljer mindre och köper mindre så minskar ju nätavgifter med dessa två flöden.

Vad är drift och underhåll?
Att du dammar av med dammvippa lär ju inte kosta så mycket.
För ett 15 kWh batteri blir det där 550 kr per år.

Vad är det för energiförluster?

Batterier kan man hitta klart billigare än så.

D daVinci skrev:
Borde inte nätavgifter räknas negativt. För den som har solpaneler och med batteri säljer mindre och köper mindre så minskar ju nätavgifter med dessa två flöden.

Vad är drift och underhåll?
Att du dammar av med dammvippa lär ju inte kosta så mycket.
För ett 15 kWh batteri blir det där 550 kr per år.

Vad är det för energiförluster?

Batterier kan man hitta klart billigare än så.
Detta är för en anläggning i stor skala. Förlusterna i batteriet ligger på 10-15%. Drift och underhåll inbegriper kylanläggning, kostnader för marken/lokalen, personal som tittar till och reparerar. Du hittar inte billigare kvalitetsbatterier. För en kommersiell spelare är nätavgifter även kostnad.

Privat så blir ju kalkylerna helt andra, men då kostar batterier i samma kvalitet mer...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D daVinci skrev:

[länk]

Sverige har en exceptionellt stark och välfungerande riskkapital- och private equity-marknad och faktiskt en av de få inom EU som är jämförbar med USA. Övriga länder drivs främst genom statliga mekanismer eller bankdominerade och riskaverta kapitalmarknader.

Även om man skulle uppnå 10k cykler som faktor 10 lägre cellkostnad per lagrad kWh så påverkas varken systeminfrastrukturen eller laddningskostnaden som ändå dominerar LCOS. Utfallet på LCOS blir alltså betydligt mindre än vad man kan tro.

Angående utedas och brunn är det faktiskt en utmärkt lösning med inbyggd redundans i den lokala infrastrukturen och noll beroende av elnätet. Driftsäkerheten är historiskt bevisad över flera sekel. ;-)

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är för en anläggning i stor skala. Förlusterna i batteriet ligger på 10-15%. Drift och underhåll inbegriper kylanläggning, kostnader för marken/lokalen, personal som tittar till och reparerar. Du hittar inte billigare kvalitetsbatterier. För en kommersiell spelare är nätavgifter även kostnad.

Privat så blir ju kalkylerna helt andra, men då kostar batterier i samma kvalitet mer...
Ok, ja i fallet där dom köper, konverterar ned, lagrar, konverterar upp och säljer blir det ju förluster i konverteringen.

Ifallet solcellspark som lagrar direkt, för att sälja sedan borde inte konverterignsförluster uppstå. Givet att man kopplar in batterierna på lämpligt sätt.

Självurladdningen av batterierna är så låg att det borde inte ha betydelse.

Beror på anvädningsfallet det där.

Solcellsparken har redan en anslutning så inget extra borde tillkomma där.

Men en ny aktör som måste skaffa allt nytt åker på anslutningsavgift. Och eventuellt ledning fram till anslutnignspunkt.

Lär väl mest vara elproducenter som skaffar batterilager och dom har redan anslutningar. Gissar jag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.