804 222 läst ·
22 056 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att det som krävs för att få ett elområde i Sverige är att göra som Tyskland, dvs att ha produktion i söder som kan trycka undan flaskhalsarna och därmed tillåta export. Den totala produktionen måste iofs vara billigare (i snitt) de tyska priserna för att det skall ge lägre priser i SE4.Mikael_L skrev:
Det är detta som är alternativet till dagens elområden. Jag ville bara måla upp just alternativet.
Om samma priser över hela landet, vad var då meningen med elområden förutom att slipa EU-böter. Vilken ansvarig skulle våga gå ut och säga att man ville skydda industrin i norr, då om nån gång hade EU kommit med en reprimand direkt.Z Zodde skrev:Nej, det är en efterkonstruktion. Det var ABSOLUT ingen som i 2011 förutsåg att vi först skulle ha ett decennium med lika priser i hela Sverige för att sen, när gaspriset skenade pga Putin skulle få stora skillnader mellan elområdena.
Men jag ger dig en chans. Leta fram ETT ENDA inlägg/analys från 2010/11 som påstår det du säger så tar vi det därifrån.
Annars tycker jag du kan stoppa ned din hemmasnickrade å felaktiga teori i byrålådan. Det finns tillräckligt många som fantiserar fritt här på forumet ändå…
Nu var det ju så att Danmark klagade på att de inte fick köpa så mycket el som kablarna kunde bära. Detta för att interna flaskhalsar i landet stoppade den överföringen.G Göran Stjernberg skrev:
Då fanns det två alternativ:
1) elområden som motsvarade flaskhalsarna
2) att Sverige gjorde som Tyskland och höjde priset på elen till dess att problemet försvann. Antingen:
2a) genom att bara höja priset, eller
2b) genom att skaffa alternativ produktion i SE4 (som det främst handlade om då) som skulle klara av att leverera effekten till Danmark.
2a skulle bli dyrare för svenskarna och industrin så 2b hade varit det mest logiska alternativet. Dvs dra igång alla gamla värmekraftverk som Stenungsund och de vilande blocken i Karlshamn.
Jag tror dock att man redan då insåg att det fanns en risk att industrin i norr skulle drabbas negativt om man körde med någon av tvåorna, så därför valde man det första alternativet. Jag hörde dock aldrig att det var uttalat vad orsaken var att man valde #1.
Instämmer helt. Denna enkla flödes och prislogik verkar vara svårt för somliga att acceptera.pacman42 skrev:
Nu var det ju så att Danmark klagade på att de inte fick köpa så mycket el som kablarna kunde bära. Detta för att interna flaskhalsar i landet stoppade den överföringen.
2) att Sverige gjorde som Tyskland och höjde priset på elen till dess att problemet försvann. Antingen:
2b) genom att skaffa alternativ produktion i SE4 (som det främst handlade om då) som skulle klara av att leverera effekten till Danmark.
2a skulle bli dyrare för svenskarna och industrin så 2b hade varit det mest logiska alternativet. Dvs dra igång alla gamla värmekraftverk som Stenungsund och de vilande blocken i Karlshamn.
Jag tror dock att man redan då insåg att det fanns en risk att industrin i norr skulle drabbas negativt om man körde med någon av tvåorna, så därför valde man det första alternativet. Jag hörde dock aldrig att det var uttalat vad orsaken var att man valde #1.
Stämmer det verkligen?pacman42 skrev:
Nu var det ju så att Danmark klagade på att de inte fick köpa så mycket el som kablarna kunde bära. Detta för att interna flaskhalsar i landet stoppade den överföringen.
Är det inte så att man i Tyskland bökar med mycket motköp?
Och att man i Sverige hade hamnat i det ifall man inte infört elområden?
I korthet så fungerar det så att när ledningarna från norr till söder blir fulla så ingriper den tyska nätmyndigheten:D daVinci skrev:
Nedreglering i norr: De beordrar (exempelvis) vindkraftverk i norr att stänga av (trots att det blåser). Producenterna får ekonomisk ersättning för den el de skulle ha sålt.
Uppreglering i söder: De beordrar kraftverk i söder (ofta gas- eller kolkraft) att starta eller öka sin produktion för att möta efterfrågan lokalt.
Skillnaden i pris mellan den billiga vindkraften som stoppas och den dyra fossila kraften som startas betalas av de tyska konsumenterna via nätavgiften.
Åtminstone är det så jag förstått det när jag läst på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Det är som jag förstår det inte så tyskarna gör. Istället har de prisauktioner precis som vi, sen efter det så betalar staten några i norr för att avstå sin produktion och några i söder från att avstå sin konsumtion tills de får ett nät (och inte bara ett pris) i balans.pacman42 skrev:
På så vis får de först ett nationellt pris, sen hanterar de överföringsbegränsningarna genom att staten köper bort aktörer från marknaden.
Den samhällsekonomiska kostnaden blir väl densamma på kort sikt, men där vår stat får in pengar genom flaskhalsavgifter som kan gå till att bygga bort flaskhalsarna så blir det i det tyska fallet först en statlig kostnad att köpa sig till balans, plus att de måste finansiera nätutbyggnad (vilket väl iofs. inte är en helt statlig fråga i Tyskland).
Trots min kritik mot den svenska statens förmåga att hantera sitt ansvar befinner vi oss nog ändå i en bättre situation för att åtgärda problemet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Där fick jag för att jag kommenterade utan att ha läst alla inlägg.pacman42 skrev:
I korthet så fungerar det så att när ledningarna från norr till söder blir fulla så ingriper den tyska nätmyndigheten:
Nedreglering i norr: De beordrar (exempelvis) vindkraftverk i norr att stänga av (trots att det blåser). Producenterna får ekonomisk ersättning för den el de skulle ha sålt.
Uppreglering i söder: De beordrar kraftverk i söder (ofta gas- eller kolkraft) att starta eller öka sin produktion för att möta efterfrågan lokalt.
Skillnaden i pris mellan den billiga vindkraften som stoppas och den dyra fossila kraften som startas betalas av de tyska konsumenterna via nätavgiften.
Dvs istället för att ha flera elområden och låta marknadskrafterna och flaskhalsavgifterna jämna ut elpriset på sikt. Så får man i Tyskland ingen lösning på sikt, utan får lassa på med kostnader på nätavgifterna under överskådlig tid. Det är lite Trabant över det, här då i betydelsen "inga förbättringar".pacman42 skrev:
I korthet så fungerar det så att när ledningarna från norr till söder blir fulla så ingriper den tyska nätmyndigheten:
Varför bara 4 elområden, om det är så bra, varför inte 32 el-områden?
Finns det fler som fick betala mer i elnät för Februari, än för elhandel? Min faktura blev på lite mer över 2000kr, elnät strax över 1000kr och elhandel under 950kr.
Effektavgift var på 3.9kW.
Finns det fler som fick betala mer i elnät för Februari, än för elhandel? Min faktura blev på lite mer över 2000kr, elnät strax över 1000kr och elhandel under 950kr.
Effektavgift var på 3.9kW.
Jag tycker det skulle vara önskvärt. Men gissar att elhandlarna protesterar. Då dom måste lägga bud i all dom har kunder i. Och efterfrågan skulle väl variera mer och elhandlarna skulle hamna mer fel i sina bud.T Trolltomte skrev:
Så det finns negativa konsekvenser med flera områden också.
Norge mer mindre folkmängd klarar av 5, så Sverige skulle väl kunna ha kanske 8 iaf.
Det är inte något självändamål att ha många elområden. Enskilda aktörer får mer inflytande när det blir en mindre marknad. Men finns det en begränsning i nätet som har påtaglig påverkan, så kan det vara meningsfullt att dela upp där den finns.T Trolltomte skrev:
Sen är inte exakt de områden vi har nu det för alltid bästa. Om det t.ex. hade hunnit byggas klart ledningen från Oskarshamn till Karlshamn så hade det kanske inte varit meningsfullt att dela upp SE3 och SE4 längre. Därav att det görs översyn med några års mellanrum.
Jag fick betala mycket mer för elhandel än för nät. Nästan dubbelt så mycket.T Trolltomte skrev:
5 är den naturliga uppdelningen i Norge med de flaskhalsar de har.D daVinci skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är väl en rimlig uppdelning, Man har valt gränserna för att det är där det finns flaskhalsar. Det finns säkert fler flaskhalsar, men mindre och någonstans måste man dra gränsen. Områdena är inte bara tagna ur luften. Vi ser ibland förslag på att sätta ett elområde precis där utlandskablarna ansluter, men finns det ingen flaskhals där (och det gör det inte) så är det inte ett ok ställe att dela.T Trolltomte skrev:
Att få en större faktura för nätet än för elhandel är inte så märkligt. Dels har ju en hel del skatter flyttats dit, dels är det en mycket större fast avgift och mindre del rörligt, så har man låg förbrukning så sjunker kostnaden för elhandel mycket mer än för elnät. En sommarstuga där elen är avslagen har en väldigt mycket större nätdel, exempelvis.T Trolltomte skrev: