Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte framförallt på att du blandande in allt möjligt, som jag skrev, vad har Postnord, nuon, Maud med det hela att göra?
Det där är saker du kan ta upp på flashback om du vill.
Jag tackar för tipset. Jag har lärt mig mycket om nivån även på denna siten. Vi hörs kanske här framöver.

G Göran Stjernberg skrev:
Vem gav direktiv till SvK?
Har du inte bättre koll? Då bör du vara mer restriktiv med att påstå.

Dels lagstiftningen.
Dels regleringsbrev.

Om nu elområdena var och är så bra, fick de avsedd effekt?
"bra" har inget värde. Det är bara irrelevant känslodravel.

Elområden har effekten att:
* elproducenter får incitament att öka på elproduktion i elområden med lönsamt elpris.
* SvK får in avgifter som skall användas för att öka transmissionen mellan elområden.

Dvs de leder till lågt och enhetligt elpris.
Och det kan folk ha olika tyckanden om. Du t ex blir arg och vill inte ha det.

Och jag kan tvärtemot mena att det är önskvärt med minimalt elpris.

Fairlane
Det finns väl ingen fungerande marknad som per definition är ett monopol? Den store spelaren är väl oftast den som sätter agendan och spelreglerna?
Givetvis finns ingen fungerande marknad vid monopol.

Det jag menar är att det finns monopol på elnät, men inte på elhandel.

• Gilla
Göran Stjernberg
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Dels lagstiftningen.
Dels regleringsbrev.

* elproducenter får incitament att öka på elproduktion i elområden med lönsamt elpris.
* SvK får in avgifter som skall användas för att öka transmissionen mellan elområden.

Och jag kan tvärtemot mena att det är önskvärt med minimalt elpris
D daVinci skrev:

Dels lagstiftningen.
Dels regleringsbrev.

Och jag kan tvärtemot mena att det är önskvärt med minimalt elpris.
Jag uttryckte mig säkert lite oklart då jag frågade om de haft avsedd effekt?

Jag uttryckte mig säkert lite oklart då jag frågade om de haft avsedd effekt?
Helt uppenbart hade de det, eftersom Sverige inte längre bröt mot EUs regler.

"Låga elpriser i hela Sverige" var aldrig en förväntad effekt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det finns väl ingen fungerande marknad som per definition är ett monopol?
Vilken av alla elproducenter är det som är den enda elproducenten i ditt monopol?

• Haha
TommyC
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Helt uppenbart hade de det, eftersom Sverige inte längre bröt mot EUs regler.

"Låga elpriser i hela Sverige" var aldrig en förväntad effekt.
Jag hoppas man hade längre horisont än att undvika EU-böter. Jag och även många här i tråden hävdar att elområdesindelningen och trängselavgifterna var avsedda att skapa incitament för mer produktion i syd samt förstärkning av näten. Hur mycket av detta har infriats?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Vilken av alla elproducenter är det som är den enda elproducenten i ditt monopol?
Ingen, det vet både du och jag. Läs gärna mina tidigare svar.

Jag hoppas man hade längre horisont än att undvika EU-böter. Jag och även många här i tråden hävdar att elområdesindelningen och trängselavgifterna var avsedda att skapa incitament för mer produktion i syd samt förstärkning av näten. Hur mycket av detta har infriats?
Alternativet hade varit att hantera prisskillnaderna genom att starta upp intern produktion på bristområdena (stoppa produktion i norr och producera med exempelvis gasturbiner i söder istället) för att kunna hålla samma pris i hela Sverige (ungefär som Tyskland gör). Dvs, vi skulle behöva ha så mycket produktion i södra delen av landet att vi kan mota bort de Tyska priserna med egen produktion. Tyskarna gör detta med dyra fossila bränslen.

Detta drabbar främst Sverige, dessutom oftast när det inte blåser på vintern.

Edit: I praktiken så sponsrar tyska elkonsumenter i andra delar av landet (främst i norr) industrin i södra Tyskland på detta sätt. De får betala högre priser för att industrin i södra Tyskland skall få rabatt på sina priser. I Sverige är det dock tvärtom, där kan man se det som att alla i Se3 och SE4 sponsrar industrin i norra Sverige genom att inte hålla ihop ett område. Men genom att man har flera områden i Sverige så hålls medelpriserna nere.

pacman42 pacman42 skrev:
Alternativet hade varit att hantera prisskillnaderna genom att starta upp intern produktion på bristområdena (stoppa produktion i norr och producera med exempelvis gasturbiner i söder istället) för att kunna hålla samma pris i hela Sverige (ungefär som Tyskland gör). Dvs, vi skulle behöva ha så mycket produktion i södra delen av landet att vi kan mota bort de Tyska priserna med egen produktion. Tyskarna gör detta med dyra fossila bränslen.

Detta drabbar främst Sverige, dessutom oftast när det inte blåser på vintern.

Edit: I praktiken så sponsrar tyska elkonsumenter i andra delar av landet (främst i norr) industrin i södra Tyskland på detta sätt. De får betala högre priser för att industrin i södra Tyskland skall få rabatt på sina priser. I Sverige är det dock tvärtom, där kan man se det som att alla i Se3 och SE4 sponsrar industrin i norra Sverige genom att inte hålla ihop ett område. Men genom att man har flera områden i Sverige så hålls medelpriserna nere.
Helt rätt, det är dock inte alla som förstår det här i tråden. Mitt påstående om att skydda elintensiv industri i norr, ansåg många här vara taget ur luften. I praktiken var detta målet oavsett vad som sedan framfördes i debatten som argument. Intentionerna som framfördes med ökad produktion i syd och förstärkt nät har inte skett, men skulle även inneburit att man man inte kunde bygga fler kablar för då hade vi varit tillbaka som nu. Det tråkiga är även hur trängselavgifterna disponeras idag och inte minst EU’s förslag att vi skall dela med oss av dem.

Redigerat:
Mikael_L
Mitt påstående om att skydda elintensiv industri i norr, ansåg många här vara taget ur luften. I praktiken var detta målet oavsett vad som sedan framfördes i debatten som argument.
Nejdå, du är fortfarande ute och cyklar. Du kanske lurar dig själv, men vi är många som inte låter oss luras.
Det kan du t.ex. kolla att det var först 2021 som elpriserna började diffa i någon nämnvärd omfattning mellan våra olika elområden, om det skulle ha införts av den anledning du TROR så skulle det ju förstås synts en differentiering direkt.

Här har priser från 2015 och framåt, kolla t.ex. just året 2015 sen.
https://elmarknad.se/elpriser/historik/
Vill du hitta 2012-2014 får du leta själv, jag orkar inte göra mer jobb åt dig än så här.
Intentionerna som framfördes med ökad produktion i syd och förstärkt nät har inte skett, men skulle även inneburit att man man inte kunde bygga fler kablar för då hade vi varit tillbaka som nu.
Jodå, vi har både ökat produktionen i syd (men även i norr) och vi har förstärkt nätet, och framförallt är vi mitt i en kolossal nätförstärkning just nu, men projektet tar sin tid, det är stort, de sista bitarna kommer vara klara först om 10 år.
Men en del saker är redan klart, t.ex. har det blivit en ordentlig nätförstärkning i Uppsala-trakten, nödvändigt och välkommet, då effektbristen har varit stor här i rätt många år nu.
(Trots att Forsmark ligger bara ett stenkast bort)
Det tråkiga är även hur trängselavgifterna disponeras idag och inte minst EU’s förslag att vi skall dela med oss av dem.
Nja, nåja.
De har använts till att betala ut elstöd, och det får de inte användas till, men EU medgav ett undantag, och annars används de idag till just det som de ska användas till, nybyggen av kraftledningar och förstärkningar och förbättringar i transmissionsnätet.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Alternativet hade varit att hantera prisskillnaderna genom att starta upp intern produktion på bristområdena (stoppa produktion i norr och producera med exempelvis gasturbiner i söder istället) för att kunna hålla samma pris i hela Sverige
Hur tänkte du här.
Vad skulle det göra åt priset bara för att vi sätter igång samma slags dyra elproduktion i Sverige som är den dyra elproduktionen i Danmark -> Litauen som drar upp elpriset.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, du är fortfarande ute och cyklar. Du kanske lurar dig själv, men vi är många som inte låter oss luras.
Det kan du t.ex. kolla att det var först 2021 som elpriserna började diffa i någon nämnvärd omfattning mellan våra olika elområden, om det skulle ha införts av den anledning du TROR så skulle det ju förstås synts en differentiering direkt.

Här har priser från 2015 och framåt, kolla t.ex. just året 2015 sen.
[länk]
Vill du hitta 2012-2014 får du leta själv, jag orkar inte göra mer jobb åt dig än så här.

Jodå, vi har både ökat produktionen i syd (men även i norr) och vi har förstärkt nätet, och framförallt är vi mitt i en kolossal nätförstärkning just nu, men projektet tar sin tid, det är stort, de sista bitarna kommer vara klara först om 10 år.
Men en del saker är redan klart, t.ex. har det blivit en ordentlig nätförstärkning i Uppsala-trakten, nödvändigt och välkommet, då effektbristen har varit stor här i rätt många år nu.

Nja, nåja.
De har använts till att betala ut elstöd, och det får de inte användas till, men EU medgav ett undantag, och annars används de idag till just det som de ska användas till, nybyggen av kraftledningar och förstärkningar och förbättringar i transmissionsnätet.
Bra att du berättar varifrån elstödet kom, dock ingen nyhet för men vilket energiministern så taktiskt undvikit att berätta.

Mitt påstående om att skydda elintensiv industri i norr, ansåg många här vara taget ur luften. I praktiken var detta målet oavsett vad som sedan framfördes i debatten som argument.
Nej, det är en efterkonstruktion. Det var ABSOLUT ingen som i 2011 förutsåg att vi först skulle ha ett decennium med lika priser i hela Sverige för att sen, när gaspriset skenade pga Putin skulle få stora skillnader mellan elområdena.

Men jag ger dig en chans. Leta fram ETT ENDA inlägg/analys från 2010/11 som påstår det du säger så tar vi det därifrån.
Annars tycker jag du kan stoppa ned din hemmasnickrade å felaktiga teori i byrålådan. Det finns tillräckligt många som fantiserar fritt här på forumet ändå…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, vi har både ökat produktionen i syd (men även i norr)
Det har vi ju tekniskt sett inte direkt gjort - produktionen i söder (SE3/SE4) var fortfarande mindre 2024 (sista året jag hade lätt tillgänglig statistik för) än 2016.

Däremot har det förstås lagts till en massa produktion i norr.
Mikael_L Mikael_L skrev:
och vi har förstärkt nätet, och framförallt är vi mitt i en kolossal nätförstärkning just nu, men projektet tar sin tid, det är stort, de sista bitarna kommer vara klara först om 10 år.
Ja, det är ju bra att man åtminstone inte längre behöver fundera över hur man ska finansiera det där...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.