804 273 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Du fick exakt det du bad om.G Göran Stjernberg skrev:Varför hade Danmark synpunkter på vår situation. Produktionen såg dessutom helt annorlunda ut 2011 då danskarna lyckades tvinga Maud att införa elområdena. Sagda person blev ju uppskörtad av danskarna även med Postnord, Nuon var ju ett att energibeslut som antydde kompetensen hos dåvarande minister. Nätet räcker ju att exportera 4-5 Barsebäck 24/7 större delen av året från SE4
Nu är jag klar.G Göran Stjernberg skrev:
Svaren finns, ja faktiskt alla, trots att du breddar ut dig bortom all rimlighet, vad har Postnord, nuon, Maud med det hela att göra?
Du gör bara bort dig.
Jo vissa frågor är svåra. Jag har tillräckligt bra minne för att komma ihåg när, varför och under vem som elområdena infördes. Du kanske tycker jag gör bort mig, men jag är föga förvånad. Dessbättre så är det förhoppningsvis fler som läser mina inlägg. 😉Mikael_L skrev:
Du inser inte att det finns en hel massa olika sätt för regeringen att styra våra myndigheter på?Nötegårdsgubben skrev:
Även om det finns en dom på något så kan man ju dels ändra lagen så att domen blir irrellevant, dels är ju frågan nu bla de nya reglerna om effekttariffer, och inte det som domen handlade om.
Blandar inte ihop. Vattenfall är t.ex både producent och regional distributör. Finansministern gnuggar händerna och visa skattesänkningar men cashar in här på bekostnad av näringslivet och industrier i södra elområdena.Fairlane skrev:
SvK höll på med oegentligheter, som bryter mot fundamentala principer inom EU.G Göran Stjernberg skrev:
Danmark anmälde detta.
EU funderade i 5 år och svarade till Sverige att "detta får ni lösa på annnat sätt".
Sverige införde då elområden.
(Rimligen var det SvK och inte Maud som arbetade fram den lösningen).
Och elområden var väl en utmärkt lösning. Enda felet är väl att det inte blev mycket fler.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja, men är elhandeln ett monopol?G Göran Stjernberg skrev:
Att Vattenfall både har när och Ehandel är en sak, att påstå att elhandeln är ett monopol, något helt annat. Det finns bolag som bara har det ena eller det andra.
Vem gav direktiv till SvK? Om nu elområdena var och är så bra, fick de avsedd effekt?D daVinci skrev:SvK höll på med oegentligheter, som bryter mot fundamentala principer inom EU.
Danmark anmälde detta.
EU funderade i 5 år och svarade till Sverige att "detta får ni lösa på annnat sätt".
Sverige införde då elområden.
(Rimligen var det SvK och inte Maud som arbetade fram den lösningen).
Och elområden var väl en utmärkt lösning. Enda felet är väl att det inte blev mycket fler.
Det finns väl ingen fungerande marknad som per definition är ett monopol? Den store spelaren är väl oftast den som sätter agendan och spelreglerna?Fairlane skrev: