D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det stämmer ännu bättre med Marxs "Kapitalet" eller orwells 1984.
Vilken ska du välja att tro på?
Jag lever i 1984, hand upp på den!

Mikael_L
L lbgu skrev:
Det var du som tyckte de gjorde bra val rent affärsmässigt.
Det är ju uppenbart att de hade fel, men du kan uppenbarligen inte se det. Att förutsätta låg framtida volatilitet för energipriser är ett generalfel. Att alla andra gjorde samma misstag säger bara att alla är vindflöjlar, det verkar du med vara om man läser vad du skriver. Man hav tröst, du är i gott sällskap.
Det är ett fritt land, du får tycka hur fel du vill.

Mikael_L
L lbgu skrev:
att sätta sig i en situation som gör att stora delar av befolkningen riskerar att svälta ihjäl eller frysa ihjäl ifall landet blir avskuret.från omvärlden.
Hur ska de stackars Stockholmarna klara sig, de kommer både att svälta och frysa ihjäl, inte nog med egen matproduktion, inte heller nog med elproduktion.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast träning och elproduktion behöver inte vara separerat. Staten borde ju kunna bygga trampkraftverk och tvångsanställa alla feta och överviktiga att jobba där tills de inte längre uppfyller kriteriet för att få jobba där.
Jaaaaaa, då minskar ju våra kostnader för sjukvård oxå 👍

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska de stackars Stockholmarna klara sig, de kommer både att svälta och frysa ihjäl, inte nog med egen matproduktion, inte heller nog med elproduktion.
Problemet är ju det omvända, stoppar vi exporten och måste använda upp all el själva så blir det ju olidligt varmt inomhus, puh!

Suvi5700
D djac skrev:
Problemet är ju det omvända, stoppar vi exporten och måste använda upp all el själva så blir det ju olidligt varmt inomhus, puh!
Du vet att vi importerar med va?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Inte så ofta/mycket va?
Diagram som visar att Sverige nettoimporterar el 50 av 8760 timmar per år. Majoriteten av tiden är Sverige en el-exportör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Du har rätt i det du säger, visst finns det genetiska variationer inom människosläktet - som man absolut kan benämna ras.

Att låtsas som att det inte gör det är bara trams.
De genetiska skillnaderna inom gruppen afrikaner eller gruppen kaukasier ("vita") är större än skillnaden mellan grupperna. Så det är inte korrekt att säga att det finns olika människoraser beroende på skilda genuppsättningar.

Jag upprepar även att genblandning är bra. Inavel är betydligt sämre, det finns det gott om exempel på. Mycket tyder på att det var inavel som gjorde att våra släktingar neandertalarna dog ut. Innan dess hade de dock hunnit dela med sig av sina gener till oss. Så nästan alla människor på jorden i dag har en viss andel "neandertalgener".

S
B bjorn.abelsson skrev:
De genetiska skillnaderna inom gruppen afrikaner eller gruppen kaukasier ("vita") är större än skillnaden mellan grupperna. Så det är inte korrekt att säga att det finns olika människoraser beroende på skilda genuppsättningar.

Jag upprepar även att genblandning är bra. Inavel är betydligt sämre, det finns det gott om exempel på. Mycket tyder på att det var inavel som gjorde att våra släktingar neandertalarna dog ut. Innan dess hade de dock hunnit dela med sig av sina gener till oss. Så nästan alla människor på jorden i dag har en viss andel "neandertalgener".
Jag säger inte emot dig - nuförtiden reser vi över hela jorden.
Men så var det inte förr, då höll sig de flesta inom socknen.

Men...
Det finns vissa genetiska attribut som har med härstamning att göra - särskilt då utseende och fysik.
Det beror på att vi höll oss ikring där vi föddes, och klimat och omständigheter + darwinism formade oss.
Det blir som sagt bara larvigt att låtsas som något annat.
För min del välkomnar jag det faktum att folkgrupper är olika - det finns inget negativt med det.
Ingen är bättre än någon annat baserat på det osv...

B bjorn.abelsson skrev:

Nu är det länge sedan jag läste detta men vad jag minns finns de verkligt stora skillnaderna inom den negroida rasgruppen där skillnaden bland befolkningen inom några få mils avstånd i vissa fall är större än den genetiska skillnaden mellan en svensk och en kines . Detta är fullt i enlighet med out of Africateorin då de människor som lämnade Afrika ännu inte hunnit differentieras genetiskt i någon större grad. Wikipedia har en intressant artikel i ämnet där de citerar flera genetiker bland andra Anthony Edwards som menar att rasbegreppet fortfarande är relevant. Det finns skillnader raserna emellan och jag lägger ingen värdering i detta, bland annat fungera vissa mediciner enbart på medlemmar av vissa raser och ett annat exempel är östasiaters oförmåga att tåla alkohol.

• Gilla
  • Älska
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag säger inte emot dig - nuförtiden reser vi över hela jorden.
Men så var det inte förr, då höll sig de flesta inom socknen.
Visst. Och i isolerade byar drabbades många av genetiska sjukdomar framkallade av inavel. Vi ska vara glada för att det kommer hit människor från andra delar av världen och delar med sig av sin marginellt avvikande genuppsättning.

Man kan spekulera i hur stor del av USA:s exceptionella framgångar inom vetenskap och teknik som beror på att landet har ovanligt hög variation av genuppsättningar. Först en urbefolkning som varit isolerad i några tusen år, sedan en kraftig invandring av européer med en något annan genuppsättning. Så en stor import av afrikaner med ytterligare något annorlunda gener. Plus indier, japaner och kineser. USA kallas inte sällan för en stor "smältdegel", och det har uppenbarligen varit gynnsamt.

• Haha
mats.3
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Nu är det länge sedan jag läste detta men vad jag minns finns de verkligt stora skillnaderna inom den negroida rasgruppen där skillnaden bland befolkningen inom några få mils avstånd i vissa fall är större än den genetiska skillnaden mellan en svensk och en kines . Detta är fullt i enlighet med out of Africateorin då de människor som lämnade Afrika ännu inte hunnit differentieras genetiskt i någon större grad. Wikipedia har en intressant artikel i ämnet där de citerar flera genetiker bland andra Anthony Edwards som menar att rasbegreppet fortfarande är relevant. Det finns skillnader raserna emellan och jag lägger ingen värdering i detta, bland annat fungera vissa mediciner enbart på medlemmar av vissa raser och ett annat exempel är östasiaters oförmåga att tåla alkohol.
Visst finns det skillnader. Exempelvis är det bara i Afrika man kan hitta grupper som saknar neandertalgener och urbefolkningen i Amerika drabbades hårt av sjukdomar som européerna förde med sig. Men fortfarande är skillnaderna inom de olika gruppera större än de genomsnittliga skillnaderna mellan grupperna. Därför är begreppet "ras" ovetenskapligt. Dessutom; om det nu finns "raser" så är det bara gynnsamt att blanda dem för att få en större variation mellan individernas genuppsättningar

B bjorn.abelsson skrev:
Visst finns det skillnader. Exempelvis är det bara i Afrika man kan hitta grupper som saknar neandertalgener och urbefolkningen i Amerika drabbades hårt av sjukdomar som européerna förde med sig. Men fortfarande är skillnaderna inom de olika gruppera större än de genomsnittliga skillnaderna mellan grupperna. Därför är begreppet "ras" ovetenskapligt. Dessutom; om det nu finns "raser" så är det bara gynnsamt att blanda dem för att få en större variation mellan individernas genuppsättningar
Som etnonationalist anser jag att alla etniska och kulturella särarter ska få frodas i sina respektive länder utan att blandas ut och därigenom utplåna sin särart. Vill minnas något från en gammal genetikbok att det hävdas att Gauss normalfördelningskurva blir lite mera "utdragen" i ändarna med andra ord att antalet av såväl lågintelligenta som genier blev högre än förväntat vid blandning av olika raser men det är gammal forskning och skulle väl idag inte tas emot väl av forskningsetiska råd.

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
K karlmb skrev:
En slags sektbildning
Precis så, och just med sekter så är dom aldrig medvetna över deras "beteende" själva, utan det är "alla andra" som är "avvikande" 😂

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det hade inte hunnit svalna, så varmt, pust

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.