S
B bjorn.abelsson skrev:
Det handlar inte om något "sämre ekonomi". Det handlar om ett totalt annorlunda samhälle. Vi är exempelvis fortfarande kraftigt beroende av fossil energi, främst olja. Hur ska vi avskaffa det beroendet? Vi är beroende av import av dieselolja och konstgödsel för vår livsmedelsproduktion, som ändå bara täcker ungefär hälften av vårt behov (om vi kraftigt ändrar våra matvanor!). Samhället skulle i det närmaste lamslås om vi inte hade tillgång till internet och datakomponenter. Och när våra datorer och telefoner behöver ersättas kan vi inte tillverka dem i Sverige.

Vi bör ha beredskapsplaner som gör att vi klarar veckor på egen hand och kanske månader som nation, men att sikta på att klara en långvarig avspärrning utan att det skulle ge mycket stora effekter är helt verklighetsfrånvänt. Det bästa vi kan göra är att skaffa oss så många stabila handelspartners som möjligt, med början inom Europa.
Visst - men ingenting vara för evigt. Titta på historien.
Här och nu har du förmodligen rätt - EU har nog ett antal år kvar innan det börjar krackelera på allvar.
Kanske till och med århundraden...

Men nationer är betydligt starkare historiskt sett. Jag tror inte mänsklig fundamenta har ändrats, även om många gärna vill tro att det är så.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Så är det ju ändå mycket i det som idag är verklighet.
Avser du då nazisternas världsbild om en judisk konspiration om att ta över världsherraväldet och där man hänvisade till Sion vises protokoll som bevis?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
Q qvirre skrev:
Absolut. Målet är samma elpris i hela EU. Hela EUs grundtanke inom handel är fri rörlighet, även för energin.

För EU som helhet stärker det konkurrenskraften då det gör att de som är bäst på något producerar det. Inte bara den som råkade ligga nära ett billigt kraftverk.
Jepp så är det. Dock uppenbarligen inte alla som är med på de noterna. Inte minst från politiskt håll gör man ju gärna sken av att man är på väg någon annanstans, eller åtminstone talar väldigt tyst om att det är EU-priser som är målet.

B bjorn.abelsson skrev:
Vi bör ha beredskapsplaner som gör att vi klarar veckor på egen hand och kanske månader som nation, men att sikta på att klara en långvarig avspärrning utan att det skulle ge mycket stora effekter är helt verklighetsfrånvänt. Det bästa vi kan göra är att skaffa oss så många stabila handelspartners som möjligt, med början inom Europa.
Jag skulle säga att vi bör ha beredskapslager som minst räcker ett år. Det ger lite marginal att hitta lösningar och anpassa sig till läget, Under kalla kriget hade vi relativt stora beredskapslager, tycker du det var oklokt? Tänk sen att vi kan komma i en liknande situation som dessa lager var tänkta för.

Inse sen att ifall det blir en allvarlig kris så kommer alla länder att prioritera sig själva. Inga länder i vårt närområde har stora lager av strategiska varor som de skulle dela med sig av. Tänk bara hur länder betedde sig under Covid. Fransmännen försökte lägga beslag på sjukvårdsutrustning som skulle till andra länder, engelsmännen undersökte till och med möjligheten av att använda militär för att komma åt vaccin som fanns i Holland. I en kris som äre mycket allvarligare än Covid så lär de bete sig betydligt värre.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har flera gånger skrivit att jag inte ser något problem med sämre ekonomi om man får en tillräcklig hög grad av självförsörjande i utbyte mot det. Själv tycker jag att det är oansvarigt att sätta sig i en situation som gör att stora delar av befolkningen riskerar att svälta ihjäl eller frysa ihjäl ifall landet blir avskuret.från omvärlden.
Ja, går man tillbaka till 30-talets levnadsstandard, med utedass och brunn på gården och ingen el då påverkas man inte så mycket ifall landet blir avskuret.

Men vill man ha en högre levnadsstandard, då hamnar man i mycket export och import. Små länder med lite högre BNP/Capita har det. Det blir helt enklet för dyra varor om man skall ha inhemsk utveckling och produktion för så små marknader.

L lbgu skrev:
Sen tycker jag att du för din egen skulle ska sluta gasta om Nordkorea och trabanter så fort någon antyder statliga regleringar någonstans. Ifall du tänkte efter lite så har vi redan idag så mycket statliga regleringar överallt i samhället att vi nog enligt dig då redan borde vara på nordkoreanivå. När du tjatar om Nordkorea blir enda effekten att de flesta inser att du inte går att ta på allvar.
Tvivlar på att jag nämnt det vid regleringar. Det brukar jag nämna när det blir tal om att det offentliga skall producera något. Då är det väldigt relevant. Vid regleringar är det inte lika relevant.

Du har en poäng i att en del som förordar det offentliga inte vill höra talas om empiri för det. Man har nästan en religiös övertygelse om det förträffliga med det offentliga. Och då förnekas empiri som en ryggmärgsreflex.
Men de som inte har den religiösa övertygelsen kan möjligen ta in fakta och börja tänka efter.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, går man tillbaka till 30-talets levnadsstandard, med utedass och brunn på gården och ingen el då påverkas man inte så mycket ifall landet blir avskuret.
Nu gör du dina konstiga kopplingar igen. Tänk snarare på den standard vi hade kring 1990. Då fanns beredskapslager samt planer hur samhället skulle klara sig vid isolering från omvärlden. Det handlar inte om att man ska påverkas lite, det handlar om en nivå där befolkningen åtminstone överlever vid en kris.

D daVinci skrev:
Men vill man ha en högre levnadsstandard, då hamnar man i mycket export och import. Små länder med lite högre BNP/Capita har det. Det blir helt enklet för dyra varor om man skall ha inhemsk utveckling och produktion för så små marknader.
Att man i fredstid har fungerande export/import är ju självklart. Det handlar om att man har kapacitet att tillverka en del nödvändiga varor inom landet samt att man har stora lager av de varor man behöver för att överleva och inte kan producera inom landet.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill du att jag tar en större font nu tredje gången? Jag kan fetmarkera också?

"Aktier som säljs på börsen har också samma pris för samma vara"
Jaha... Obegripligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en anledning till att det är förbjudet för staten (eller kommuner) att sälja en pris under marknadspris...
Det beror på hur man definierar marknadspris.
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske? Det kanske står i kontraktet?
Hur troligt är det att det står i kontraktet?
Hur skulle det påverka försäljningspriset tror du?
Kontrakten är hemliga.
Det sänker givetvis priset, men om det ska bli ngn affär så..
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att om svenska skatter bekostat byggandet av något för X kronor och om detta något sen säljs, kanske för mer än X kronor så ska ändå skattebetalarna ha inflytande? För att de fått tillbaka det de satsat och lite till?
Eller menar du ifall man inte säljer det?
När det gäller så viktiga saker som elnät o stora produktionsanläggningar så är det inte orimligt, eller ovanligt. Hela denna sektor har en massa regelverk o begränsningar som gör att du inte inte kan jämföra med en chipsfabrik eller nåt.
Fairlane Fairlane skrev:
Vad tycker du då om följande scenario:
Kommunen bygger ett gym för X kronor och låter sen medborgarna träna där för 50 kronor i månaden, vilket inte täcker vare sig byggkostnad eller drift. Det privata gymmet som låg bredvid fick slå igen... Jättebra?
Det gillar jag inte. Vad har detta med diskussionen att göra?
Fairlane Fairlane skrev:
Demokrati är jag inte obekant med nej, men det är inte synonymt med att staten ska/bör/får subventionera egna verksamheter så att varor/tjänster hamnar under marknadspris.
Nej, men ifall en försäljning av för landet kritiska tillgångar ska genomföras så finns det mer att ta hänsyn till än tex en chipsfabrik.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Suvi5700
L lbgu skrev:
Nu gör du dina konstiga kopplingar igen. Tänk snarare på den standard vi hade kring 1990. Då fanns beredskapslager samt planer hur samhället skulle klara sig vid isolering från omvärlden. Det handlar inte om att man ska påverkas lite, det handlar om en nivå där befolkningen åtminstone överlever vid en kris.

Att man i fredstid har fungerande export/import är ju självklart. Det handlar om att man har kapacitet att tillverka en del nödvändiga varor inom landet samt att man har stora lager av de varor man behöver för att överleva och inte kan producera inom landet.
Jag tror inte gemene man har en aning om hur sårbart Sverige är i en verklig krissituation. Vi har inte mycket beredskap kvar över huvudtaget.
Och Svensken är så handfallen och kan inte klara sig många dagar själva.
Så det spelar ingen roll hur bra vår elproduktion är . Blir den med mera utslaget så skiter många ner sig.
Jag är inte orolig för min egen del.

K krfsm skrev:
Det vore intressant att se hur stor del av nätavgifterna som kommer hamna i elhandlarnas fickor och vad som letar sig vidare till elkunderna.

Jag antar att det här är ännu ett av de där tillfällena där man måste vara aktiv konsument annars tar bolaget besparingen som vinst istället.
Du är inte ensam.
https://www.linkedin.com/posts/beng...p&rcm=ACoAAAR1GCoBbbD3uSV868i_3KAcinoq_c500zk

Magnus E K
H hovapettson skrev:
Gym för träning och livsviktig elförsörjning kan inte jämföras ens på samma dag. Det beror på att el är farligt och kräver överföring och en hel del runtomkring.

Vad säger du om denna variant på din liknelse: Staten bygger ett kraftverk för x miljarder. Ett dussin stora industrier och 50 000 medborgare gläds åt kraften som levereras stabilt. Senare köper ett företag verket för 0,5x (eller kanske troligare 0,25x. Allt rullar på men bara några år senare är det inte lönsamt längre. Man plockar ut det gottaste ur verket och stänger av. Vad säger nu industrin och medborgarna? Hoppsan?

Då går kommunen in och totalrenoverar verket för 5x. Endast möjligt med statligt stöd, förstås. I slutändan har skattekollektivet bekostat verket 5,75x.

Off grid går utmärkt - om du vet vad du håller på med. Uppskattar storligen mannen som är gengasfantast och har en testbänk i källaren i form av en B23:a som matas med egen flisad ved från egen skog. Motorn ger fin värme till delar av huset och driver en generator som laddar batterier osv. Men denna apparat (kraftvärmeverk) är verkligen inte för vem som helst.
Fast träning och elproduktion behöver inte vara separerat. Staten borde ju kunna bygga trampkraftverk och tvångsanställa alla feta och överviktiga att jobba där tills de inte längre uppfyller kriteriet för att få jobba där. (Med personalrabatt på den genererade elen.)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Jaha... Obegripligt.
Jag tror de flesta förstår.

Jag skrev om att alla betalar samma pris när de handlar på börsen, inte vid affärer utanför börsen. Det kommenterar du med att det inte stämmer för det kan vara andra priser när man köper utanför börsen.

Det är som om jag skriver att jag har 21 grader inomhus hemma och så kommenterar du det med "Nej det stämmer inte, för hemma hos mig är det inte 21 grader och inte ute heller."

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skrev om att alla betalar samma pris när de handlar på börsen
Ska du hålla på och dividera om uttryck så där så är knappast detta ditt påstående sant. Lägger du och jag en likadan köporder samtidigt så är det inte säkert att vi får köpa till samma pris. Beroende på vilken aktie det handlar om kan någon av oss kanske till och med få betala >10% mer än den andre. Beror på hur orderdjupet ser ut.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Ska du hålla på och dividera om uttryck så där så är knappast detta ditt påstående sant. Lägger du och jag en likadan köporder samtidigt så är det inte säkert att vi får köpa till samma pris. Beroende på vilken aktie det handlar om kan någon av oss kanske till och med få betala >10% mer än den andre. Beror på hur orderdjupet ser ut.
Ja, beroende på vem som hamnar först i kön ja, kanske köper jag alla aktier för ett visst pris precis framför näsan på dig, men det är inte exakt samtidigt.

Men jag skriver om ett pris på börsen, inte utanför. Ser du då inget konstigt i att påpeka att det jag skriver inte stämmer för priset utanför börsen kan skilja? Jag köper din invändning, men inte invändningen från karlmb.

Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Det märkliga är att när man börjar granska konspirationsteorier som Sions vises protokoll och Kalergiplanen så ser man att en hel del av vad som skildras i dessa stämmer överens med hur samhället utvecklats.
Slump eller ej?
Ja det stämmer ännu bättre med Marxs "Kapitalet" eller orwells 1984.
Vilken ska du välja att tro på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.