5 556 skrev:
Det har tagits fram en rapport av två nationalekonomer som pekar på att samtliga sju analyserade år har varit förlustår för vindkraften (2017-2023). Så problemet verkar ju inte orsakats av enskilda händelser.

I rapporten pekas det också på att offentliga bidrag som elcertifikat och ursprungsgarantier kan ha bidragit till alltför optimistiska kalkyler. Marknadssignalerna får inte ta ta plats helt och hållet under såna förhållanden.
det är riktigt att det finns flera vindkraftparker som har underskott i sina årsredovisningar, och några genomgår, eller har genomgått, rekonstruktion

den mest kända/största är kanske Markbygden i Norrbotten, och principen för deras upplägg var nog inte unikt för de stora parker som byggdes i slutet på 10-talet

men de två herrarna du refererar till är dels inga nationalekonomer och i vart fall den ena ljuger och fabricerar uppgifter på löpande band – varför deras trovärdighet bör ifrågasättas och jag litar inte för ett ögonblick på vad de säger

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
en triptyk över elnätet i Sverige för den svinkalla februarimånaden vi precis lagt bakom oss
Triptyk av elnätet i Sverige, februari 2026: genomsnitt, högsta elpris 19 feb kl 8 och högsta produktion/förbrukning 16 feb kl 8, med elflöden och priser.

SMHI har inte uppdaterat alla temperaturmätningar för februari ännu, men årets februari är snarlik februari 2010 – därefter får man backa 30 år till 1996 för att hitta något kallare

(jag kör en egen beräkning av en "elektrisk genomsnittstemperatur" som avspeglar elförbrukarnas fördelning över landet, inte SMHI som bara tittar på geografin, tsss)

– det högsta elpriset såg vi den nittonde klockan 08

Sverige nettoimporterade då 0.4 GW, allra mest från Norge, lite stöd från Litauen och en liten skvätt från Danmark

vår export till Finland var snarlik månadsgenomsnittet

– den största elförbrukningen i februari inföll klockan 08 den sextonde, med 23.8 GW

elproduktionen gick på högtryck i SE2, nästan så att dess mätarnål höll på att bli krokig i grafiken

turligt nog slog vi produktionsrekord för 2025/26 precis samma timme, med 28.1 GW, så vi skickade 4.2 GW på export samtidigt som vi eldade som bäst

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, vad kostar vården i Sverige då?
15 miljarder, eller 10 eller ...
Sjukvården i Sverige kostar närmare 500 miljarder kronor per år., eller drygt 10 procent av BNP. Alltså betydligt mer än vad flaskhalsavgifterna drar in.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag vidhåller:
Sverige först!
Nationalismen är en viktig orsak till många av världens problem.

Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Sjukvården i Sverige kostar närmare 500 miljarder kronor per år., eller drygt 10 procent av BNP. Alltså betydligt mer än vad flaskhalsavgifterna drar in.
Ja cpalm drog en chansning, och vi var flera som inte lät den passera obemärkt. ;)

Fairlane
H hovapettson skrev:
Gym för träning och livsviktig elförsörjning kan inte jämföras ens på samma dag. Det beror på att el är farligt och kräver överföring och en hel del runtomkring.
Så staten ska subventionera el för att det är farligt och behöver transporteras?
Ska staten också subventionera bensin?
H hovapettson skrev:
Vad säger du om denna variant på din liknelse: Staten bygger ett kraftverk för x miljarder. Ett dussin stora industrier och 50 000 medborgare gläds åt kraften som levereras stabilt. Senare köper ett företag verket för 0,5x (eller kanske troligare 0,25x. Allt rullar på men bara några år senare är det inte lönsamt längre. Man plockar ut det gottaste ur verket och stänger av. Vad säger nu industrin och medborgarna? Hoppsan?
Jag säger att staten då gjort en stor miss, byggt något som inte är lönsamt. Enda sättet att få det att gå runt är genom att skjuta till skattemedel.
Jag säger absolut inte att staten ska få bestämma vilket pris de nya ägarna tar för sin produkt, framförallt kan de inte komma med de kraven långt efter försäljning. Då ska kravet finnas med som en del av avtalet vid försäljning och då lär priset bli uselt.
H hovapettson skrev:
Då går kommunen in och totalrenoverar verket för 5x. Endast möjligt med statligt stöd, förstås. I slutändan har skattekollektivet bekostat verket 5,75x.
Låter mer och mer som att staten och kommunen inte ska bygga sådana saker...
Först bygga för X miljarder, den sälja för 0,5x (eller 0,25x) och därefter renovera något man sålt för ytterligare 5x.

Poängen är att om det staten lägger sig under marknadspriset så kommer ingen privat aktör bygga något. Tror man att staten är bäst på att bygga och driva saker effektivt så är det väl rimligt, jag tror det inte.

Q
K krfsm skrev:
Det vore intressant att se hur stor del av nätavgifterna som kommer hamna i elhandlarnas fickor och vad som letar sig vidare till elkunderna.

Jag antar att det här är ännu ett av de där tillfällena där man måste vara aktiv konsument annars tar bolaget besparingen som vinst istället.
När SvK använder flaskhalsavgifter för att sänka transmissionsnätsavgiften får privatkunder nytta av det indirekt via sitt elnätsbolag. Så det finns inget man kan direkt göra för att ta del av det.

Eftersom transmissionsdelen bara är en liten del av den totala nätavgiften blir besparingen inte särskilt stor.

Med 30 miljarder över 10 år blir det omkring 100–300 kr per år för en villa. Det sker automatiskt och kräver inga aktiva val.

Nätbolagen kan inte behålla pengarna som extra vinst eftersom EI reglerar hur mycket de får ta ut, så lägre kostnader måste på sikt komma kunderna till del genom lägre avgifter eller mindre framtida höjningar.

Sen vet vi alla att nätbolagen kommer hitta på nått annat att höja för men för rena avgifter som minskar har de svårt att komma undan.

Finns även en mycket liten påverkan på elproduktionen via sänkt marginalkostnad då inmatningen blir billigare men det är i häraden några ören.

Den stora påverkan kommer från ökad transmission.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Nationalismen är en viktig orsak till många av världens problem.
Jag ser globalismen som ett större hot för alla kulturella skillnader ska utjämnas och människorna reduceras till själlösa konsumenter enbart för att gynna storfinansen. Kalergi hade visioner för framtiden och dessa ser vi genomföras i allt snabbare takt.

Q
C cpalm skrev:
Jovisst, det är ju grundtanken bakom avgifterna. Märk väl dock att en sådan "utjämning" i praktiken innebär att man kommer att betala 100 öre i både norr och söder, kanske till och med mer.
Så det finns inget direkt nationellt intresse i detta mer än att man klarar att försörja hela landet.
Absolut. Målet är samma elpris i hela EU. Hela EUs grundtanke inom handel är fri rörlighet, även för energin.

För EU som helhet stärker det konkurrenskraften då det gör att de som är bäst på något producerar det. Inte bara den som råkade ligga nära ett billigt kraftverk.

Vem vet, kanske det är vi som får billig kraft om 10-20 år när resten av Europa har ordnat med billig kraft. Beroende på övertygelse här i tråden är det antingen Polens nya SMR flotta eller mellan/Sydeuropas massiva solkraft som ska ge oss billig el.

Jag tror hursomhelst att ett EU som är starkt ihopknutet är starkare och kan klara sig bättre tillsammans än att varje liten land ska klara sig självt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du har väl skrivit dumliberal i minst 4 år och folk har bett dig lägga ner med det flera gånger. Just den här gången verkar vi nått fram, men är det verkligen så självklart att vi skulle förstå det? Jag har frågat dig minst 4-5 ggr, utan resultat.

Men bra så, då lägger vi ner det och lägger kanske även ner påståenden om att folk har sagt något som de inte sagt eller påståendet om att folk tycker något som de inte uttryckt. Jag tycker det låter bra.
Men vad är "dumliberal", jag har nog en liberal hållning i stort, är trots detta inte L-anhängare, sen finns det ju L-anhängare som sitter i en illibelral regering och driver illiberal politik, de verkar ju vara de allra dummaste liberalerna?

Är en dum liberal sämre än en dum centerpartist, det kan man omöjligt veta, det råder begreppsförvirring!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så staten ska subventionera el för att det är farligt och behöver transporteras?
Ska staten också subventionera bensin?

Jag säger att staten då gjort en stor miss, byggt något som inte är lönsamt. Enda sättet att få det att gå runt är genom att skjuta till skattemedel.
Jag säger absolut inte att staten ska få bestämma vilket pris de nya ägarna tar för sin produkt, framförallt kan de inte komma med de kraven långt efter försäljning. Då ska kravet finnas med som en del av avtalet vid försäljning och då lär priset bli uselt.

Låter mer och mer som att staten och kommunen inte ska bygga sådana saker...
Först bygga för X miljarder, den sälja för 0,5x (eller 0,25x) och därefter renovera något man sålt för ytterligare 5x.

Poängen är att om det staten lägger sig under marknadspriset så kommer ingen privat aktör bygga något. Tror man att staten är bäst på att bygga och driva saker effektivt så är det väl rimligt, jag tror det inte.
Ja, elekricitet, i den skala det används i de flesta länder sedan 50-150 år, är på den nivån. Essentiell. (Som om vi tillverkade syrgas i stora anläggningar och tillförde atmosfären.) Säkert finns exempel på något exotiskt anarkokapitalistiskt energisystem, men knappast i något utvecklat och rikt land.

(Åkej, skippa försöket till liknelse. Det blir kanske mest dumt. Men har du aldrig hört talas om usla kommunala affärer? Kolla med SlösO e d. Det finns skrämmande mycket "lustigheter" när kommunpamparna löper amok... Men bara det med gym och mer lekartad verksamhet resp produktion och distribution av livsviktig el. Jag har en annan uppfattning, som jag ofta framfört. Och nu kommer sign daVinci och ylar om SU eller NK... 😉)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag ser globalismen som ett större hot för alla kulturella skillnader ska utjämnas och människorna reduceras till själlösa konsumenter enbart för att gynna storfinansen. Kalergi hade visioner för framtiden och dessa ser vi genomföras i allt snabbare takt.
Kalergiplanen är en konspirationsteori, det är tragiskt att se hur djupt kaninhålet kan bli när man tappar kontakten med den trista omvärlden.
Du är intelligent och bildad men du har gått vilse 😢

• Gilla
djac
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kalergiplanen är en konspirationsteori, det är tragiskt att se hur djupt kaninhålet kan bli när man tappar kontakten med den trista omvärlden.
Du är intelligent och bildad men du har gått vilse 😢
Det märkliga är att när man börjar granska konspirationsteorier som Sions vises protokoll och Kalergiplanen så ser man att en hel del av vad som skildras i dessa stämmer överens med hur samhället utvecklats.
Slump eller ej?

B Bitterhetsakademin skrev:
Kalergiplanen faller redan på det enkla faktum att det inte existerar några skilda mänskliga raser. Homo Sapiens är en och endast en ras.

Om man nu ändå vill kalla kineser, indier, afrikaner, inuiter och andra för olika raser så faller planen ändå på att ökad genblandning inom alla arter har visat sig vara fördelaktig för arten. Homo Sapiens har en extremt likartad genuppsättning, så ökad genblandning torde vara mer fördelaktig för människor än för andra däggdjur.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Kalergiplanen faller redan på det enkla faktum att det inte existerar några skilda mänskliga raser. Homo Sapiens är en och endast en ras.

Om man nu ändå vill kalla kineser, indier, afrikaner, inuiter och andra för olika raser så faller planen ändå på att ökad genblandning inom alla arter har visat sig vara fördelaktig för arten. Homo Sapiens har en extremt likartad genuppsättning, så ökad genblandning torde vara mer fördelaktig för människor än för andra däggdjur.
Att det endast skulle finnas en ras är ett politiskt beslut som saknar verklighetsförankring. Ras är det samma som undergrupp inom en art och det finns bevisligen. Om du inte ser skillnader mellan en kines, en svensk eller en sydafrikan bör du byta de politiskt korrekta glasögonen mot sådana som mer objektivt avbildar verkligheten.
Däremot finns endast en art av homo sapiens eftersom personer av de olika raserna kan få fertil avkomma med varandra vilket är den grundläggande definitionen av en art.
Det har blivit vanligt att avsiktligt blanda ihop ras och artbegreppet men för oss som läst biologi innan politiska överväganden fick styra går det inte att blanda bort korten.

• Wow
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.