804 283 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Även om du har en poäng med att man beskattat verksamheten och dess anställda, och därigenom fått intäkt till statskassan så är det ett ihåligt argument.D daVinci skrev:Jag skrev ju det: "Och det har dom plundrat tillbaka många gånger om."
Du behöver läsa inläggen du svarar på. Hur tänkte du när du läste detta?
Jag kan väl förtydliga då ifall det behövs.
Staten investerar x kronor för att stora kapital ägare skall öppna sina plånböcker och ingstera säg 50*x.
Och då kommer staten att plundra kapitalägarna på kanske 20*x beroende på hur mycket av dess 50*x som spenderas i Sverige och importeras.
Om du inte förstår detta var trodde du att alla mdr som Goldman Sachs investerade tog vägen?
Ovanpå detta så slipper staten en del utgifter för akassa och annan skit.
Men jag kan nyansera och säga att värst är det ju för svenska pensionssparare. De blev rånade av staten.
Känner för övrigt inte till något land som inte beskattar verksamhet och löntagare, och ditt resonemang förutsätter att de 4000 inte hade haft arbete annars.
Det hade dom troligt visst haft då det rör sig om relativt kvalifiicerad personal.
Nej, bättre kan du.
// Ditt favoritland Kina tjänade väl mest på kuppen
Vi hade kunnat skita i att dela upp oss i elområden, men det hade blivit väldigt dyrt för oss som land, särskilt efter 2021.L lbgu skrev:
Man måste helt enkelt ha olika elområden om man har mest produktion i en landsända men förbrukningen i den andra landsänden, eller, ... såklart kan det även lösas med en tillräckligt stor överföringsförmåga av el genom landet. Men den hade vi inte på plats.
Och förresten, var bor du? Om du bor i SE3 eller SE4, så kan jag trösta dig med att denna uppdelning i elområden inte har påverkat ditt elpris, men bor du i SE1 eller SE2 så kan du glädja dig med att denna uppdelning har gjort att du slipper betala samma pris som SE3.
Tyskarnas val av rysk gas gav dig å andra sidan enormt låga elpriser under perioden 2000-2020.L lbgu skrev:
Summerat så ligger du fortfarande extremt mycket på plus fortfarande.
Just nu kan du lätt se vad det kostar när det inte längre är billig rysk pipeline-gas som används, så skulle det ha varit i 25 år nu, hela tiden, annars.
Du kan se det varenda dag, på Nordpool.
(Utom dagar då vindkraft och solkraft, som de förutseende tyskarnas har låtit installera, pressar ner priserna till riktigt angenäma nivåer)
"ihåligt" ???S Snikholt skrev:
Kan du inte ens försöka ha en saklig kommunikation.
Jag redogör för fakta. Genom att investera lite kunde staten plundra mycket.
Northvolt för profitablet för staten. (Och hade varit än mer profitabelt ifall verksamheten hade fortsatt).
Ja, pensionssparare plundras av staten. Det gäller alla sparare. T ex införde (S) på 80-talet att staten skulle plundra tjänstepensionerna kontinuerligt. Annars var principen att staten skulle vänta med beskattningen tills folk tog ut pensionen. Men Ingvar Carlsson och Co skulle ju göra Sverige till en öststat. Och då räcker det inte med att plundra 50% av BNP.S Snikholt skrev:
Men jag ser väl inte hur det kan vara värre för svenska pensionssparare med Northvolt, än det var för Goldman Sachs kunder och Volkswagens aktieägare. Hur har du mätt upp det?
En hel del som arbetade avlönat av Goldman var invandrare och deras lön hade inte omsatts i Sverige annars.S Snikholt skrev:
De som varit arbetslösa är väl mer de som kom i arbete, som andra ordningens effekt. Dvs de som levererade till de anställda. T ex restauranganställda och handelsanställda. Och en hel del inom bygg-sektorn.
Staten kan ju också koncentrera på kärnverksamheten nämligen de egna medborgarna och därmed göra stora besparingar, ett ständigt stigande skattetryck är ingen naturlag.Mikael_L skrev:
Ja och det beror ju, som jag nämnde lite, på mängden subventioner, skatter, elbolagens avgifter osv.
Och det roliga i kråksången är ju att betalar du inte detta på elpriset, så betalar du det på något annat sätt.
Om staten tar mer skatt och moms av dig på elräkningen så minskar andra skatter för att nå samma mängd välfärd.
Minskar staten dessa pålagor på din elräkning så får du räkna med att antingen ökar andra skatter eller så blir sjukvård, skola, polis och vägar sämre.
Nu anar jag att du är en sådan som vill ha allt, mer av allt, bättre av allt, men det ska inte kosta dig något, så det är kanske ingen tröst, det kanske t.o.m är lite svårt att förstå.
Men som syns så tydligt i detta inlägget:
Så kostar elen i sig 828;22 kr, men summan att betala blir ändå 2631 kr.
Så om en hushållskund i Frankrike eller Ungern betalar mindre per kWh så är det mest skillnader i den andelen som i Sverige (i detta exempel) utgör de 1803 kr som Leif måste betala utöver elen.
Ty själva elen är dock dyrare i dessa länder.
Vart dessa pengar tar vägen, eller vad som försvinner är väl inte gott att veta, men Ungern är ju ett skitland på dekis, så där kan man tänka sig att det helt enkelt är skatteuttaget som är lågt, så man inte sen har råd med västerländsk välfärd.
I Frankrike vet jag att det finns en elsubvention till hushållskunder, den kostar ju förstås alla fransmän något, på något annat ställe.
Nu romantiserar du - Aurora verkar ha botat den anomalin, i alla fall senaste tiden.Mikael_L skrev:
Vi hade kunnat skita i att dela upp oss i elområden, men det hade blivit väldigt dyrt för oss som land, särskilt efter 2021.
Man måste helt enkelt ha olika elområden om man har mest produktion i en landsända men förbrukningen i den andra landsänden, eller, ... såklart kan det även lösas med en tillräckligt stor överföringsförmåga av el genom landet. Men den hade vi inte på plats.
Och förresten, var bor du? Om du bor i SE3 eller SE4, så kan jag trösta dig med att denna uppdelning i elområden inte har påverkat ditt elpris, men bor du i SE1 eller SE2 så kan du glädja dig med att denna uppdelning har gjort att du slipper betala samma pris som SE3.
Tyskarnas val av rysk gas gav dig å andra sidan enormt låga elpriser under perioden 2000-2020.
Summerat så ligger du fortfarande extremt mycket på plus fortfarande.
Just nu kan du lätt se vad det kostar när det inte längre är billig rysk pipeline-gas som används, så skulle det ha varit i 25 år nu, hela tiden, annars.
Du kan se det varenda dag, på Nordpool.
(Utom dagar då vindkraft och solkraft, som de förutseende tyskarnas har låtit installera, pressar ner priserna till riktigt angenäma nivåer)
Staten gör det som Riksdagen lagstiftar om. Och det är det som väljarna röstar fram.B Bitterhetsakademin skrev:
Se inte staten som något annat än det du varit med och röstat fram.
Nä, inte som termodynamikens lagar ... nej.B Bitterhetsakademin skrev:
Dock har Sverige liksom alla vanliga civiliserade västländer ökat både välfärdssystemen och skattetrycket.
Sverige sticker inte ut på något vis.
Om nu så många länder (som så enormt många människor verkar vilja bo i, bo krav i, eller flytta till) gjort samma 'resa' så har kanske inte alla dessa länder gjort helt fel.
Medan många länder som har lågt skattetryck och dålig välfärdssektor verkar folk vilja flytta ifrån, lite konstigt kan jag tycka ifall de redan bor på paradiset på jorden.
Så länge vi inte har direkt demokrati utan bara representativ så kan man ha en del synpunkter. Dessutom är folkomröstningar bara rådgivande och inte bindande. Det talas i vissa politiska kretsar om att införa euron trots att folket sade nej vilket är ett tecken på de styrandes förakt för folkviljan.D daVinci skrev:
Felet vi gjort är att vi accepterat ett system som låter exportpriser sätta priset för inhemska konsumenter. Dessa priser borde vara helt åtskilda. Kunde väl kanske lösas om man var lite kreativ och införde olika elområden just där kablarna korsade landgränserna. Men sådana lösningar är nog våra politiker för fega för. Men ifall jag vore politiker skulle jag åtminstone se det som ett bra sätt att få rösterMikael_L skrev:
Låter som du tycker att tyskarnas energipolitik varit bra. Jag tycker den varit total katastrof. Vi har nog för olika synsätt för att kunna komma överens.Mikael_L skrev:
Att bo och leva bra kostar ungefär samma överallt, har man övre medel till hög inkomst så kostar det ungefär 50% av inkomsten, överallt, det verkar däremot vara en naturlag.Mikael_L skrev:
Nä, inte som termodynamikens lagar ... nej.
Dock har Sverige liksom alla vanliga civiliserade västländer ökat både välfärdssystemen och skattetrycket.
Sverige sticker inte ut på något vis.
Om nu så många länder (som så enormt många människor verkar vilja bo i, bo krav i, eller flytta till) så har kanske inte alla dessa länder gjort helt fel.
Medan många länder som har lågt skattetryck och dålig välfärdssektor verkar folk vilja flytta ifrån, lite konstigt kan jag tycka ifall de redan bor på paradiset på jorden.
Detta är en diskussion jag haft med kollegor och andra från världens alla hörn och man blir alltid lika förbluffad av att det stämmer, sen kommer räkningarna från lite olika ställen och kallas lite olika saker men det landar alltid på minst 50%, de länder som har valt mycket privata lösningar ligger högre.
Mikaels poäng är väl att ingen gnällde när priserna var låga, sannolikt lägre än om vi stått på egna ben.L lbgu skrev:Felet vi gjort är att vi accepterat ett system som låter exportpriser sätta priset för inhemska konsumenter. Dessa priser borde vara helt åtskilda. Kunde väl kanske lösas om man var lite kreativ och införde olika elområden just där kablarna korsade landgränserna. Men sådana lösningar är nog våra politiker för fega för. Men ifall jag vore politiker skulle jag åtminstone se det som ett bra sätt att få röster
Låter som du tycker att tyskarnas energipolitik varit bra. Jag tycker den varit total katastrof. Vi har nog för olika synsätt för att kunna komma överens.
Och din poäng är väl att man i princip i riggat detta utan svenksa elkunders vetskap, dvs. att man aktivt skapat ett system som beter sig såhär - men att konsekvenserna för Svensson inte varit synliga förrän senaste åren.
Och så är det med allting - ingen bryr sig så länge allt är frid och fröjd.
Förutom deras kärnkraftsnedläggning så tycker jag nog att de har skött det hela relativt väl.L lbgu skrev:
Ja de borde förstås ha byggt ännu mer fossilfri produktion, för då hade de inte varit lika exponerade mot kostnaden för fossil energi idag.
Men de har ju jobbat på rätt ordentligt med sol och vind, många andra länder i Europa är på efterkälken här.