Suvi5700
Z Zodde skrev:
Du verkar inte ha läst det du länkar till…🧐🧐

Vad har artikeln öht med elproduktion å göra?
Effektavgifterna har väl verkligen med elproduktionen att göra

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej, hur tänker du då??

Effektavgifterna rör utnyttjande av distributionskapacitet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tack vare effektavgift så blir detta en dyr affär för åkaren
Trist för åkaren, men... han lär ju ha skaffat ett abonnemang norr om 80A.
Och de har så länge jag kan minnas haft effektavgifter.

Så det är inget nytt påfund som gör att just han drabbas.
Detta borde han ha insett från början.

Ebba är oskyldig.

Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej.
De har med lokalnäten att göra.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nej, du blandar nog ihop effektavgiften med Norpools spotpris. Ett vanligt nybörjarmisstag...

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Tänker att de vore kul att se opinionen här - generellt.
Läs denna rapport, de som orkar. (sammanfattning räcker)
Två scenarion avseende elproduktion i Sverige behandlas, ett helt marknadsdrivet och ett med statlig inblandning.

[länk]

Alt 1: helt marknadsdrivet
Alt 2: Statlig inbladning.

Jag röstar på alternativ 2, givetvis.
Alt 1 borde vara denna då:
I den vision som ligger bakom scenariot Marknadsdriven utveckling är elmarknaden en dynamisk marknad där aktörerna är snabba att nyttiggöra ny teknologi och nya finansiella lösningar. Fortsatt internationalisering via ökade fysiska utlandsförbindelser och internationell marknadskoppling bejakas. Det är främst kommersiella mål som driver aktörerna, men medlet för att nå dessa mål är att erbjuda företag och hushåll säker tillgång på el till konkurrenskraftiga priser. Statens roll är att säkerställa dels snabba och förutsägbara tillståndsprocesser vid investeringar i produktion och elnät, dels effektiv konkurrens på elmarknaden. Om man vill sätta en etikett på Marknadsdriven utveckling så är ”kommersiell” det mest näraliggande alternativet.
Och jag har svårt att tänka mig någon annan. Så Alt 1 blir det för mig.
Det är klart att nog går det ju att tänka på sovjet (Alt 2), men det tar emot en del.

En intressant sak var diagram 7 som iaf antyder att prisvolatilitet kan öka. Och då är det närmast tjänstefel att inte köpa så mycket batterier som möjligt. Just att lagring kan öka verkar dom inte tänka på. Lite udda.

K karlmb skrev:
Var har du läst det?
Står i CACM artikel 32. (Förvisso står det att man ska komma överens om att behålla eller ändra konfigurationen, men det är ju svårt att komma överens om något annat om Tyskland vägrar.)
K karlmb skrev:
Vad är skillnaden då?
Frankrike har laborerat med pris mot privatpersoner (plus att EDF har vissa extra förpliktelser, men det är snarare hämmande än gynnande för dem). Dina punkter angav att sätta det svenska priset först, vilket alltså är brott mot konkurrenslagarna eftersom det gynnar svenska företag.
K karlmb skrev:
Du verkar inte ha förstått att allt i EU är politik och förhandlingar.
Det är inte omöjligt att hitta lösningar som är pragmatiska på området, särskilt när ngt (vilket land har inte det), innan gjort något som strider emot en massa traktat och uppnosiga regler.
Alla förhandlare vet att det gäller att ge och ta. Utom våra svenska tydligen.
Det är mycket enklare att vara bråkigt om sådant som inte är beslutat. Som det där med finansiering av PCI-projekt. Det är ett typiskt tillfälle att sätta sig på tvären.

Mikael_L
Tyskland betalar de 5'e högsta priserna på hushållsel i världen, Danmark betalar näst mest.
https://www.cleanenergywire.org/news/germanys-household-power-prices-5th-highest-world-report

Obs, detta gällde 1'a kvartalet 2025, så för ett år sedan.
Dessutom 'hushållspriser', så det visar vad man betalar inkl alla möjliga skatter, påslag, subventioner osv.
Så det är ingen vidare indikator över hur dyrt eller billigt man tillverkar energin inom landet.

Men det visar i samma riktning som jag själv ofta nämner, att visst vi surar över vår dyra el, men danskarna och tyskarna har det värre, så vi behöver inte tro annat än att de letar efter en lösning minst lika hårt som vi.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tyskland betalar de 5'e högsta priserna på hushållsel i världen, Danmark betalar näst mest.
[länk]

Dessutom 'hushållspriser', så det visar vad man betalar inkl alla möjliga skatter, påslag, subventioner osv.
Så det är ingen vidare indikator över hur dyrt eller billigt man tillverkar energin inom landet.

Men det visar i samma riktning som jag själv ofta nämner, att visst vi surar över vår dyra el, men danskarna och tyskarna har det värre, så vi behöver inte tro annat än att de letar efter en lösning minst lika hårt som vi.
Tänkte kontra här med att "vi arma stackare här, betalar ju mer i absoluta tal på grund av uppvärmning bla bla"...
Men det höll inte ens en enkel googling...

Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Sverige ligger strax under EU-snittet som är 34 cent/kWh men värt att hålla i minnet är att följande länder i Europa ligger lägre: Frankrike, Finland, Polen, Estland, Island, Litauen, Grekland, Lettland, Moldavien, Slovakien, Slovenien, Nederländerna, Rumänien, Kroatien, Malta, Bulgarien, Nordmakedonien, Serbien, Albanien, Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Ungern, Georgien, och Turkiet.
Detta måste trots allt ses som ett underbetyg för ett industialiserat västland med utbyggd vattenkraft.
Med lite tur blir trycket på norrländska elkunder lägre om Stegra går i konkurs, redan har 72 miljarder plöjts ner i ett idiotiskt projekt och ytterligare tio krävs om det inte ska bli konkurs.
Synd bara på alla pengar som pensionsfonder satsat på ett dödfött projekt.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Sverige ligger strax under EU-snittet som är 34 cent/kWh men värt att hålla i minnet är att följande länder i Europa ligger lägre: Frankrike, Finland, Polen, Estland, Island, Litauen, Grekland, Lettland, Moldavien, Slovakien, Slovenien, Nederländerna, Rumänien, Kroatien, Malta, Bulgarien, Nordmakedonien, Serbien, Albanien, Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Ungern, Georgien, och Turkiet.
Detta måste trots allt ses som ett underbetyg för ett industialiserat västland med utbyggd vattenkraft.
Med lite tur blir trycket på norrländska elkunder lägre om Stegra går i konkurs, redan har 72 miljarder plöjts ner i ett idiotiskt projekt och ytterligare tio krävs om det inte ska bli konkurs.
Synd bara på alla pengar som pensionsfonder satsat på ett dödfött projekt.
Fast blandar du inte elpris med produktionskostnad, att vi har billig produktion sänker produktionskostnaderna men gör inte elen mindre värd?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast blandar du inte elpris med produktionskostnad, att vi har billig produktion sänker produktionskostnaderna men gör inte elen mindre värd?
Jag som elkund är mest intresserad av summan som står på nedersta raden då det är vad jag ska betala, så riktigt som du säger detta är totaltpris ut till konsument.
Sedan får man också ta i beaktande att köpkraften är olika mellan de olika länderna.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag som elkund är mest intresserad av summan som står på nedersta raden då det är vad jag ska betala
Här är min att betala Jan 26

• Elräkning från E.ON för januari 2026 med detaljerad kostnadsfördelning, skatter och total kostnad 2631 kr. Pris per kWh: 3,59 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Här är min att betala Jan 26
828 kr för elen då. Låter väl överkomligt för vad du får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.