S
D daVinci skrev:
Jag hör att kärnkraft är förutsägbar. Så detta måsta ha varit förutsett.
Och kärnraften är planerbar. Så detta måste ha varit planerat.

Därför kommer vi inte få se Snikolt, cbrolin mfl sitta och skriva "Vad gör vi när kärnkraften stannar mitt i vintern?"

Dock så kommer dom nog att ducka för frågan varför denna nedstängning planerades just nu.

Borta ganska precis 3 månader. Ganska långt planerat stopp.

Tror att många här kommer säga att det gör inget att elpriset stiger.

Istället kommer man tacka sin lyckliga stjärna över att inte vindkraften sänker priset.
Eller hur?

Sedan kan ju den oinvigde undra lite varför man planerar detta samtidigt som F3 planeras stänga ned.

Det här planeringarna ser lite udda ut.

Och i veto-kommunerna kommer man vara lättad över att ingen vindkraft sänker priset.
Det enda detta signalerar i min värld, är att vi borde byggt fler kärnkraftverk igår.

S Snikholt skrev:
Det enda detta signalerar i min värld, är att vi borde byggt fler kärnkraftverk igår.
Eller att fler behöver lära sig skillnaden på planerbarhet och tillgänglighet.. gamla kärnkraftverk som närmar sig end of life briljerar inte i tillgänglighet direkt.

Det gör inte gamla vindkraftverk för den delen heller, men skillnaden är att ett fult fungerande vindkraftverk fortfarande inte levererar el när det inte blåser.. vilket är kärnan i skillnaden på planerbarhet och tillgänglighet/tillförlitlighet.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja, risken för dubbelt stopp måste någon ha kalkylerat med men ansett vara låg. Annars hade man inte planerat bort, skjutit på, det planerade underhållet av F3 i höstas och förlagt det så när det planerade underhållet på O3.

Eller så sitter det någon med en eldgaffel bakom örat och hoppas på oförutsedda stopp som styr planeringen.
D daVinci skrev:
Tja, jag har inget svar på den frågan. Kanske är de profithungriga , ska uppgradera, öka effekten, trimma bränslestavarna?
Jag kan hålla ned om att 3 mån låter länge.

Hur långt ett oplanerat stopp så som i O3 nu planeras vara har jag heller ingen uppfattning om.
D daVinci skrev:

Istället kommer man tacka sin lyckliga stjärna över att inte vindkraften sänker priset.
Eller hur?
Tyckte jag såg nån notis om att terminspriset gick upp 5 öre/kWh för mars pga denna händelse.
D daVinci skrev:
Sedan kan ju den oinvigde undra lite varför man planerar detta samtidigt som F3 planeras stänga ned.
För att undvika kritik och höga priser höstas?
D daVinci skrev:
Konspirationsteorier? För att visa att vi behöver mer och nyare kärnkraft?

S Snikholt skrev:
Markant högre elpriser två månader på raken får följdeffekter i ekonomin, som kommer att ge efterklang i inflationssiffror. Hur menar du annars att dessa kostnadsökningar absorberas?
Om de högre priserna består, yes
Om det däremot var vinterpriser som inte skiljde sig så mycket från samma månader året innan, no.

Om du är intresserad kan du gå tillbaks sista 60 månaderna å se vilken korrelation du får om du jmf kpi med 2 tidigare månaders elpris.

a) det krävs mer än 2 månader högt elpris för att få en synlig påverkan
b) det är en ordentlig tröghet i hela systemet som gör att det tar tid innan prishöjningarna slår igenom i detaljistledet.

Det är inte så att producenterna höjer priserna så fort vi får spikes å sätter ner dom igen när läget normaliseras efter 2 månader

INTE heller höjer producenterna så fort vi får spikes men UNDVIKER å sätta ned priset när läget normaliseras.

Poängen är, om elpriset förblir högt så påverkar det.
Annars inte.

Du glömmer att nästan all elintensiv produktion av en viss storlek har säkrat sitt förbruk på långa kontrakt.

S
Z Zodde skrev:
Om de högre priserna består, yes
Om det däremot var vinterpriser som inte skiljde sig så mycket från samma månader året innan, no.

Om du är intresserad kan du gå tillbaks sista 60 månaderna å se vilken korrelation du får om du jmf kpi med 2 tidigare månaders elpris.

a) det krävs mer än 2 månader högt elpris för att få en synlig påverkan
b) det är en ordentlig tröghet i hela systemet som gör att det tar tid innan prishöjningarna slår igenom i detaljistledet.

Det är inte så att producenterna höjer priserna så fort vi får spikes å sätter ner dom igen när läget normaliseras efter 2 månader

INTE heller höjer producenterna så fort vi får spikes men UNDVIKER å sätta ned priset när läget normaliseras.

Poängen är, om elpriset förblir högt så påverkar det.
Annars inte.

Du glömmer att nästan all elintensiv produktion av en viss storlek har säkrat sitt förbruk på långa kontrakt.
Elpriserna jan-feb detta år skiljer sig ordentligt från jan-feb förra året.
Särskilt i norr, där snackar vi rikigt stor skillnad.

Förstår inte riktigt vad du vill säga - om jag ska vara ärlig.
Du borde kunna detta men av någon anledning batatelliserar du.

Fairlane
S Snikholt skrev:
Jag måste bara påtala att personen bakom din profilbild, vars humor jag diggar skarpt - är rätt känd för att driva med allt och alla, på alla möjliga vis.

Finner det ganska lustigt i sammanhanget :)
Korrekt, men det är från Filmen och där tror jag alla skådespelare var med på det hela.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och det är något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.

Jag nämnde att det speciella var att produkten är identisk. Det är mycket ovanligt.
Men annars är det inget speciellt.

Och so what?
Det gäller IP-paket också. Är inget speciellt med det. Och det du skriver här har bara med själva leveransen att göra.
Snarare så att det är ovanligt låg komplexitet med el.

Du och andra sitter och hittar på en massa.

Återigen är det något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.

Vilket är något du sitter och tycker.
Men hur relevant är det. Det är på samma nivå som om du berättade vilken din favoritfärg är.

Återigen är det något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.
Om du tar varje mening för sig tappar du sammanhanget. Det jag skrev hänger ihop. Jag förklarade tex vad som krävs för att vindkraft ska vara användbart. Eftersom Svergie saknar dessa förutsättningar blir konklusionen att vindkraft inte gör någon vidare nytta. Skadan och kostnaderna överstiger vida den lilla nytta vindkraften utgör. Vindkraften passar inte i Svergie eftersom vi inte har något annat lämpligt energislag i tillräcklig skala att kombinera den med. Då vindkraft varken kan planeras eller regleras behövs något annat slag med dessa egenskaper och, för att det ska vara någon som helst vits, höga driftkostnader.

Redigerat:
S Snikholt skrev:

SE3 och SE4 har ca 75-80% av befolkningen, så SE1 och SE2 har liten påverkan på det hela med sin prisuppgång.

D daVinci skrev:

Därför kommer vi inte få se Snikolt, cbrolin mfl sitta och skriva "Vad gör vi när kärnkraften stannar mitt i vintern?"

Dock så kommer dom nog att ducka för frågan varför denna nedstängning planerades just nu.

Eller hur?

Och i veto-kommunerna kommer man vara lättad över att ingen vindkraft sänker priset.
Vadå, nedstängningen kommer väl lämpligt just nu när temperaturen stiger och vinden tilltar? Oskarshamn hade väl kollat väderleksrapporten?

Alla tekniska system kan drabbas av driftstörningar. Därför behövs en viss redundans. Vindkraften som drabbas av väder har en redundans på ungefär 400%. Kärnkraften behöver ca 10%.

S
B buffyin skrev:
SE3 och SE4 har ca 75-80% av befolkningen, så SE1 och SE2 har liten påverkan på det hela med sin prisuppgång.
Men ändå påverkan - och det är det hela denna sidodiskussion handlar om.

Huruvida svindyr el två månader på ett år får följdverkningar och påverkar ekonomin, och inflationstakt.
Zodde menar att det är helt ovidkommande.

Jag håller fast - det påverkar.

B Bitterhetsakademin skrev:
Antisemitism som medel för att tysta kritik har tappat sin verkan, det är idag lika utnött som att skrika "RASIST!!!"
Visst kan antisemitism användas felaktigt.

Att påpeka att använda jude som förolämpning bottnar i antisemitiskt tankegods (därmed inte sagt att personen som yttrar det behöver vara en brinnande antisemit) och därmed är antisemitiskt är inte att försöka "tysta kritik. Det är ett sakligt konstaterande.

Med det sagt tänker jag inte kommentera det här i diskussionen märkliga sidospåret.
B Bitterhetsakademin skrev:
I dag hade SR ett inslag om den tilltagande energifattigdomen i Sverige som nu närmar sig EU-nivåer.
Forskaren Jenny von Platten vid Stockholm Environmental Institute anser att det krävs omfattande subventioner till de mindre bemedlade för investeringar i moderna värmesystem och energieffektiviseringar och att det krävs politiska lösningar.
"Det handlar ju i grund och botten om rätten till ett värdigt liv. Att kunna ha en vardag som inte styrs av den här stressen och oron" säger von Platten.
Om energifattigdom börjar bli ett problem så har ju Jenny von Platten ett förslag i citatet. Ekonomiskt stöd till de sämst bemedlade för energieffektiviseringar och moderniserade värmesystem. Rent spontant så misstänker jag att kostnaden för det är en bråkdel av kostnaden för en enda kärnkraftsreaktor. En betydligt rimligare och oändligt mycket snabbare lösning än att uppföra kärnkraft.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
J Jorny skrev:
Om energifattigdom börjar bli ett problem så har ju Jenny von Platten ett förslag i citatet. Ekonomiskt stöd till de sämst bemedlade för energieffektiviseringar och moderniserade värmesystem. Rent spontant så misstänker jag att kostnaden för det är en bråkdel av kostnaden för en enda kärnkraftsreaktor. En betydligt rimligare och oändligt mycket snabbare lösning än att uppföra kärnkraft.
Eller införa takpris som norrmännen.
Det gäller vad jag förstår enbart hushåll och privatkunder.

Men det är inte gratis. Så jag röstar för kärnkraftssubventioner. Det är billigare troligtvis.

S Snikholt skrev:

Jag bagatelliserar inget.

Du skrev
S Snikholt skrev:
Något som glöms bort en del när vi pratar framför allt elpriser med marginalprissättning, är att vi får ett inflationstryck vid höga priser.
Varför menar du att det ”glöms bort” ?
Energipriser är en kritisk faktor å omtalas ALLTID när analytiker försöker förutspå inflationen.

Min poäng är att följsamheten inte på långa vägar är så tät som tycks tro. Två månader med högre elpriser ger nödvändigtvis inte utslag på CPI, dels finns en inbyggd tröghet men framförallt betalar ingen elintensiv industri av viss storlek de timpriser du ser på Nordpool

S Snikholt skrev:
Men ändå påverkan - och det är det hela denna sidodiskussion handlar om.

Huruvida svindyr el två månader på ett år får följdverkningar och påverkar ekonomin, och inflationstakt.

Jag håller fast - det påverkar.
Högre Elpriser i SE3/4 påväkar 5ggr mer än SE1/2 så 200% här motsvarar bara 40% på riksnivå som de viktat till.

Men skapar tar både in Fastprisavtal avtal och olika rörliga med. Så de tittar på helheten.

Jag förstår att är påverkan på KPI, syftar bara till att norra regions stora ökningar slår mindre än vad man tror.

Vi hade samtidigt samma elpriser November/December så kommer bara vara och SCB samlar in både månads och halvårs statistik.

Hyraror och elpriser januari har höjt KPI med 0,5% på årsbasis. Enligt SCB (men säger tyvärr inte uppdelningen).

Men Riksbanken tittar ju på KPIF som inte påverkats.

S Snikholt skrev:
Om årsmedel är oförändrat får det minimal påverkan, säger lite sig själv om man tänker efter lite…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.