S
Z Zodde skrev:
Jag bagatelliserar inget.

Du skrev

Varför menar du att det ”glöms bort” ?
Energipriser är en kritisk faktor å omtalas ALLTID när analytiker försöker förutspå inflationen.

Min poäng är att följsamheten inte på långa vägar är så tät som tycks tro. Två månader med högre elpriser ger nödvändigtvis inte utslag på CPI, dels finns en inbyggd tröghet men framförallt betalar ingen elintensiv industri av viss storlek de timpriser du ser på Nordpool
Spaningen var, om du läser vad jag skrev från början…
Länderna som har produktion med hög marginalkostnad får skatteintäkter av sagda produktion.
Vi får priset - men ingen rakeback.
Högt pris ger inflation här.
Flaskhalsar skyddar mot detta.

Det menar jag glöms bort här,ä (i denna tråd) eller som i ditt fall totalt ignoreras.

S
Z Zodde skrev:
Om årsmedel är oförändrat får det minimal påverkan, säger lite sig själv om man tänker efter lite…
Om två månader är svindyra och resten normala ökar årsmedel. Sker de svinigt dyra månaderna på vintern när vi förbrukar som mest får det större genomslag i ekonomin.

Det här är ju grundskolenivå…

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Spaningen var, om du läser vad jag skrev från början…
Länderna som har produktion med hög marginalkostnad får skatteintäkter av sagda produktion.
Vi får priset - men ingen rakeback.
Högt pris ger inflation här.
Flaskhalsar skyddar mot detta.

Det menar jag glöms bort här, eller som i ditt fall totalt ignoreras.
Vi får väl också skatteintäkter då våra producenter får bra betalt.??🤔🤔
Snarare tvärtom faktiskt. Svensk produktion med låg marginalkostnad gör större vinst än de utländska med hög marginalkostnad. Alltså större vinst och det är ju vinsten som beskattas. ?? Jag hajar noll nu…

S Snikholt skrev:
Om två månader är svindyra och resten normala ökar årsmedel. Sker de svinigt dyra månaderna på vintern när vi förbrukar som mest får det större genomslag i ekonomin.

Det här är ju grundskolenivå…
Dyra månader på vintern. Minskar disponibel inkomst hos allmänheten som ofta har rörligt vilket ger mindre köptryck å sålunda lägre inflation. Du måste ta alla faktorer i beaktande, DET är grundskolenivå.

Elintensiv industri har däremot mestadels långa fasta kontrakt

S
Z Zodde skrev:
Vi får väl också skatteintäkter då våra producenter får bra betalt.??🤔🤔
Snarare tvärtom faktiskt. Svensk produktion med låg marginalkostnad gör större vinst än de utländska med hög marginalkostnad. Alltså större vinst och det är ju vinsten som beskattas. ?? Jag hajar noll nu…
Producenter tjänar – men landet får fortfarande inflation utan rakeback.

Producentlandet får intäkt från utauktionerade utsläppsrätter.
50% av dem måste gå användas till klimatrelaterade ändamål, resten får användas inom generell statsbudget.

S
Z Zodde skrev:
Dyra månader på vintern. Minskar disponibel inkomst hos allmänheten som ofta har rörligt vilket ger mindre köptryck å sålunda lägre inflation. Du måste ta alla faktorer i beaktande, DET är grundskolenivå.

Elintensiv industri har däremot mestadels långa fasta kontrakt
Eftersom du inte svarar på frågan så antar jag att du menar att årsmedelpris med två svindyra vintermånader blir samma som vid ett normalår - eller?

Och ja, du har en poäng med att köpkraft minskar. Men jag vågar påstå att följderna ändå blir prisökningar på varor och tjänster som dröjer sig kvar.

S
S Snikholt skrev:
Producenter tjänar – men landet får fortfarande inflation utan rakeback.

Producentlandet får intäkt från utauktionerade utsläppsrätter.
50% av dem måste gå användas till klimatrelaterade ändamål, resten får användas inom generell statsbudget.
Detta var old news. Tydligen ska 100% gå till klimatrelaterat, men det går att trixa runt.
Oavsett så stannar pengarna i egna ekonomin.

S Snikholt skrev:
Eftersom du inte svarar på frågan så antar jag att du menar att årsmedelpris med två svindyra vintermånader blir samma som vid ett normalår - eller?
2 svindyra vintermånader jmf med förra året men samma årsmedel som förra året ger minimal påverkan på inflationen.

Magnus E K
Z Zodde skrev:
2 svindyra vintermånader jmf med förra året men samma årsmedel som förra året ger minimal påverkan på inflationen.
Du räknar alltså med extremt mycket lägre priser resten av året (mars till december) jämfört med samma period förra året? Hur kom du fram till den gissningen?

S
Z Zodde skrev:
Ja, men du svarar inte på frågan. Du ändrar förutsättningen för frågeställningen.
Var god sluta upp med det.

S Snikholt skrev:
Ja, men du svarar inte på frågan. Du ändrar förutsättningen för frågeställningen.
Så har han alltid gjort! (och ibland svårt att upptäcka utan att lägga tid & gå tillbaka)
Speciellt när han "har målat in sig i ett hörn 😂

Uttryck som "get your fact's right" å några till 😂

Mikael_L
J jawen skrev:
Så har han alltid gjort! (och ibland svårt att upptäcka utan att lägga tid & gå tillbaka)
Speciellt när han "har målat in sig i ett hörn 😂

Uttryck som "get your fact's right" å några till 😂
"Han" har ändå 100 ggr mer koll än ni ...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du räknar alltså med extremt mycket lägre priser resten av året (mars till december) jämfört med samma period förra året? Hur kom du fram till den gissningen?
Hur vore det om du läste lite längre bak än sista kommentaren om du kände en iver att kasta dig in i en diskussion om INFLATION…

Det jag skrev var ett exempel, inte en ”prognos+

S Snikholt skrev:
Var god sluta upp med det.
Nej, du skrev att 2 dyra månade räcker för att inflationen ska öka (förutsatt allt annat lika).
Jag skrev att 2 månader är inte tillräckligt pga trögheter å att elintensiv industri kör på fastpris PLUS att disponibel inkomst för hushållen minskar.
Du skrev också att det är”nåt som glöms bort ” vilket jag kan bekräfta att så INTE är fallet.
Hade du läst bankernas analyser inför varje CPI siffra så hade du också förstått…

S
Z Zodde skrev:
Nej, du skrev att 2 dyra månade räcker för att inflationen ska öka (förutsatt allt annat lika).
Jag skrev att 2 månader är inte tillräckligt pga trögheter å att elintensiv industri kör på fastpris PLUS att disponibel inkomst för hushållen minskar.
Du skrev också att det är”nåt som glöms bort ” vilket jag kan bekräfta att så INTE är fallet.
Hade du läst bankernas analyser inför varje CPI siffra så hade du också förstått…
Jag skrev och menade - vilket jag sedan förtydligade men du inte låtsas om, att det glöms bort i diskussionerna här inne, men även i energidebatten. Men inte ens det håller du med om?

Riksbanken reagerar så klart inte med höjd ränta på enskilda månaders fördyring, som kan förklaras av anomalier eller säsongsjusterade orsaker. Man har flera möten per år och de ser såklart att energipriser ökat om två månader varit extremt dyra. Men de har bara ett trubbigt verktyg - sätta räntebesked, så de tittar bakåt men även framåt.

Och du ändrar det jag pratar om - årsmedel för elpriset, till årsmedel för underliggande inflationssignaler.
Dvs. det rikbanken har att förhålla sig till vid sina beslut. Medans jag menar vad komponenten "energipriser" bidrar med till inflationssiffran.
Men även där har du fel.
För om elpriset har ökat. Och "allt annat lika" så kommer även denna siffra att öka.

Jag kan inte säga hur mycket den ökar - men med matematisk säkerhet ökar den.

Högt elpris på grund av fossil elproduktion utomlands som sätter marginalpriset för marknaden leder till importerad inflation i Sverige - det var grundtesen och den har du absolut inte falsifierat.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.