D
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, men det är från Filmen och där tror jag alla skådespelare var med på det hela.
Humorteori är dessutom inte så lätt för folk i allmänhet och det är mer regel än undantag att humor feltolkas och kan ibland leda till att drev startas, även i de fallen där drevet och skämtet egentligen är överens.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Inte relaterat till tråden direkt, och inte alls till någon pågående subdiskussion.

Men lite snabbt och enkelt och läsvärt om det svenska stamnätets framväxt, och framväxt av utbyte med grannländer och hur det funkade innan nordpool.

Den här har jag länkat till förut, i någon/några trådar, kanske även här
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/ett-stamnat-blir-till

Och denna beskriver lite mer om när nätet gick över landsgränserna och fram till Nordpool
https://historia.vattenfall.se/stories/hela-sverige-blir-elektriskt/den-effektiva-samkorningen

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Kanske lyssnar du då på ekon i den kammare du själv varit med att skapa här. Vet inte för hur länge sen allt i princip bara går runt och i väl upptrampade spår där oberoende vilken bild de 10-tal som frekvent skriver här har man ändå utifrån lite kan se det som en grötlunk vid Medevi brunn etc.

Kanske läge att lyfta blicken lite och ta med lite fler faktorer än de närmast naiva som tröskas här i sin loop.Bara ett litet förslag så det kanske blir lite mer intressant för fler att titta in här också.
Ja du har flera gånger antytt något i denna stilen.

Själv har jag försökt lyfta blicken på flera olika sätt, dels genom att begrunda, och försöka få andra att begrunda hur energisituationen i hela Europa är, för våra problem är i viss mån samma, kraftigt hoplänkade i alla fall.

Jag har också försökt med mer historiska blickar, utan att veta varifrån man kom, så vet man inte vart man är påväg.

Jag har också gjort mina försök till att adressera problematiken med att vi har en topplasttimme på uppåt 26GW och en bottenlasttimme på endast 9GW, vilka utmaningar detta ställer.

Men allt som händer är att fiskmåsarna kommer och skränar och skitar ner, och vill aldrig diskutera något som för ämnet framåt (för det kan de inte, utan att medge att de har fel).

Så jag föreslår dig, GK100, att du tar tag i detta själv, slutar att hoppas att någon ska förstå vad du vill ska diskuteras istället, utan startar de diskussionerna själv.

Ja kanske inte i denna tråd, den är ju död och förstörd idag, så kanske bättre i en ny och egen tråd, men lägg gärna en blänkare med länk här.

• Gilla
hovapettson och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Riksbanken reagerar så klart inte med höjd ränta på enskilda månaders fördyring, som kan förklaras av anomalier eller säsongsjusterade orsaker.
Stigande energi-priser bidrar till ett högre KPIF, och kommer leda till en räntehöjning om KPIF ligger över 2% och förväntas ligga över framöver.

Men det är just stigande. Om energipriserna har stigit och ligger still på en högre nivå, så kommer dom verka inflationssänkande. Eftersom de inte stiger längre.

Man får ha i minnet att inflation är förändring.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Stigande energi-priser bidrar till ett högre KPIF, och kommer leda till en räntehöjning om KPIF ligger över 2% och förväntas ligga över framöver.

Men det är just stigande. Om energipriserna har stigit och ligger still på en högre nivå, så kommer dom verka inflationssänkande. Eftersom de inte stiger längre.

Man får ha i minnet att inflation är förändring.
Sant - men det sker ju inte över en natt, löner måste ikapp osv. och det tar ju en stund.

S Snikholt skrev:
Sant - men det sker ju inte över en natt, löner måste ikapp osv. och det tar ju en stund.
Precis, det blir ju en släpande fördröjd "puckel" som man garanterat kan skönja.
Med resonemanget han/dem kör, så påverkas inte inflationen av "händelser" som bara uppstår 2-3 mån/år, men jag är av uppfattningen att "allt påverkar" mera eller mindre.

S
J jawen skrev:
Precis, det blir ju en släpande fördröjd "puckel" som man garanterat kan skönja.
Med resonemanget han/dem kör, så påverkas inte inflationen av "händelser" som bara uppstår 2-3 mån/år, men jag är av uppfattningen att "allt påverkar" mera eller mindre.
Ja men precis - sen kan effekterna absolut vara milda och att de absorberas/hanteras så att följdverkningarna är små.

Jag tror det var något sånt Zodde försökte förmedla, men det blev skyttegravspositioner.
Inte enbart hans fel - men jag har svårt att diskutera saker med honom utan att det går åt det hållet.

Men det påverkar inflationssiffror, och det var vad jag ville få fram.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du har flera gånger antytt något i denna stilen.

Själv har jag försökt lyfta blicken på flera olika sätt, dels genom att begrunda, och försöka få andra att begrunda hur energisituationen i hela Europa är, för våra problem är i viss mån samma, kraftigt hoplänkade i alla fall.

Jag har också försökt med mer historiska blickar, utan att veta varifrån man kom, så vet man inte vart man är påväg.

Jag har också gjort mina försök till att adressera problematiken med att vi har en topplasttimme på uppåt 26GW och en bottenlasttimme på endast 9GW, vilka utmaningar detta ställer.

Men allt som händer är att fiskmåsarna kommer och skränar och skitar ner, och vill aldrig diskutera något som för ämnet framåt (för det kan de inte, utan att medge att de har fel).

Så jag föreslår dig, GK100, att du tar tag i detta själv, slutar att hoppas att någon ska förstå vad du vill ska diskuteras istället, utan startar de diskussionerna själv.

Ja kanske inte i denna tråd, den är ju död och förstörd idag, så kanske bättre i en ny och egen tråd, men lägg gärna en blänkare med länk här.
Nu har jag startat väldigt få trådar och att ge mig in i det minerade området du är ute på är inte så lockande. Jag håller med om att det är synd att det så fort urartar med det du kallar fiskmåsar oavsett vilket hörn de kommer från. Är kanske helt fel form/forum för att söka en mer seriös välgrundad diskussion, meningsutbyte men du jar gjort några vettiga försök all heder för det.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har väl någon gång skrivit att Sverige alltid har Europas lägsta elpriser (men med det så har jag så klart inte räknat in Norge, även om det ofta stämmer där med, men jag har väl menat på att Polen, tyskland osv alltid har högre).

Nu trodde jag att jag råkat hitta anomalin som kullkastar det jag brukar skriva, jag trodde att jag hittat ett tillfälle då Sverige, SE4, hade högst elpris i hela Europa.
Den 19/2 2026, kl 815-845.

SE4 hade 492,59€/MWh, men t.ex. Tyskland hade bara 97,84€/MWh, Polen något liknande ..
Finland, nä de hade högt, men ändå något lägre.

Till sist hittade jag att DK2 hade 494,08€/MWh ... puhhh.
Det var i alla fall danskarna som hade det värst (hoppas de funderar lite över Barsebäck ibland!)

Men DK1 (Jylland) hade samma låga elpris som Tyskland, medan DK2 (Själland, där Köpenhamn ligger) hade högst elpris i hela Europa.

• Haha
djac
  • Laddar…
S
Sprang på detta, och fick ett gott skratt.
Skämt eller allvar? Oerhört pajigt i alla fall..
Kolla länken https://karnkraft.se/

Notera särskilt reklamen för gratis el vid earth hour 🙂

S Snikholt skrev:
Sprang på detta, och fick ett gott skratt.
Skämt eller allvar? Oerhört pajigt i alla fall..
Det är på fullt allvar, jag känner killen som driver det & kör omkring på somrarna med sin cab raggarbil, med texten Kärnkraft 👍 (funnit i ca 4-5 år nu)

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S
J jawen skrev:
Det är på fullt allvar, jag känner killen som driver det & kör omkring på somrarna med sin cab raggarbil, med texten Kärnkraft 👍 (funnit i ca 4-5 år nu)
Å fanken… ja lite roligt var det i alla fall.

S
Litet axplock:

Om oss​

DON’T FEED THE MONSTER!​

Sverige behöver stabil och billig el. Inte fler dyra experiment, ineffektiva kraftkällor, eller energipolitik driven av floskler.

Svensk Kärnkraft AB står för något annat. Vi står för energi som fungerar – dygnet runt, året om. Sverige ska vara ett land där vi kan växa, industrin blomstra och där människor slipper välja mellan att värma sitt hem och att laga mat.

Spännande att de ändå erbjuder sig att köpa kunders sol-el
😂

• Gilla
  • Haha
  • Wow
mats.3 och 3 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Litet axplock:

Om oss​

DON’T FEED THE MONSTER!​

Sverige behöver stabil och billig el. Inte fler dyra experiment, ineffektiva kraftkällor, eller energipolitik driven av floskler.

Svensk Kärnkraft AB står för något annat. Vi står för energi som fungerar – dygnet runt, året om. Sverige ska vara ett land där vi kan växa, industrin blomstra och där människor slipper välja mellan att värma sitt hem och att laga mat.

Spännande att de ändå erbjuder sig att köpa kunders sol-el
😂
Det är lite schizofrent, de säljer alltså el till kvartspris, som ju till mycket liten del sätts av kärnkraften, men framhåller jämn produktion och stabila priser från kärnkraft som idealet? Man skulle nog kunna förvänta sig att de sålde kärnkraftsel till fastpris i första hand, åt kunder som hade lika jämna förbrukning som produktionen.

D djac skrev:
Det är lite schizofrent, de säljer alltså el till kvartspris, som ju till mycket liten del sätts av kärnkraften, men framhåller jämn produktion och stabila priser från kärnkraft som idealet? Man skulle nog kunna förvänta sig att de sålde kärnkraftsel till fastpris i första hand, åt kunder som hade lika jämna förbrukning som produktionen.
Kärnkraften med dess konstanta produktion leder till enorma prisvariationer när den skall försörja den variabla (intermittenta) förbrukningen. Även Snikholt har medgett att så är fallet.

Men för många kärnkraftsanhängare verkar den insikten vara omöjligt att göra. Svaret är väl att det inte handlar om kunskap och insikt. Utan om irrationella känslor bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.